Toon posts:

[ACCESS] Controle beschikbaarheid backend/ netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een access applicatie met een frontend/ backend config. (+/- 10 users) waarbij de backend op de server draait.

Het netwerk is redelijk stabiel, maar is incidenteel niet beschikbaar :( om foutmeldingen te voorkomen wil ik als eerste bij het opstarten van de applicatie controleren of de backend beschikbaar is.

Bij het opstarten van de frond-end wordt er een form geopend zonder recordsource aan de backend (geeft gelijk foutmelding), en daarin worden diverse controles uitgevoerd mbt updates, import, user, etc. (de user kan de voortgang en resultaten hierop volgen. Op dit form wil ik de controle toevoegen om te controleren of de backend beschikbaar is (als eerste controle natuurlijk :) ).

Nu kan ik wel van een willekeurige tabel waar gegarandeerd records in aanwezig zijn een recordcount doen mbv VBA/ SQL, en dan bij een error ervanuitgaan dat de backend niet beschikbaar is, maar dit is niet echt professioneel 8)7

Welke methode wordt hiervoor gebruikt? dit zal wel vaker gedaan worden neem ik aan?!?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 09:43 ]

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
vbs script welke een ping uitvoerd naar de betreffende server en op basis van een boolean waarde een melding naar het scherm doet als het niet beschikbaar is :?
Lijkt me nog wel een vrij nette oplossing op deze manier.

linkje naar script voor pc pingen:
*klik*
edit:

vbs script vanwege het kunnen integreren binnen access (dacht dat dat wel mogelijk was, if not: so shoot me :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door Sundead op 21-07-2003 09:53 ]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Ik weet niet wat je precies bedoelt met backend in dit geval. Is dit ook een Access database die je op een server hebt gezet ofzo, en die je via het netwerk opent? In dat geval is het simpel: kijk gewoon of je de file kan vinden. Uit mijn hoofd kan dat met ifExists(), maar dat zou je even na moeten kijken...

Overigens: als je inderdaad de bovenstaande methode gebruikt, maak je dan maar klaar voor veel en vreemde problemen. Access staat niet bepaald bekend om zijn schaalbaarheid naar meerdere gebruikers...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
Sundead schreef op 21 juli 2003 @ 09:52:
vbs script welke een ping uitvoerd naar de betreffende server en op basis van een boolean waarde een melding naar het scherm doet als het niet beschikbaar is :?
Lijkt me nog wel een vrij nette oplossing op deze manier.

linkje naar script voor pc pingen:
*klik*
edit:

vbs script vanwege het kunnen integreren binnen access (dacht dat dat wel mogelijk was, if not: so shoot me :+ )
Dit is wel een nette oplossing, maar kan je hiermee garanderen dat de backend beschikbaar is?

Soms is de snelheid van de server dermate laag dat de applicatie hier een fout (soort time-out) op geeft. Wordt dit ook met pinging afgedekt?

Verwijderd

Topicstarter
ATS schreef op 21 July 2003 @ 09:59:
Ik weet niet wat je precies bedoelt met backend in dit geval. Is dit ook een Access database die je op een server hebt gezet ofzo, en die je via het netwerk opent? ......
De backend is een Access 2000 database met alle tabellen, indexen en relaties.

Vanuit de frond-end heb ik (via het netwerk) naar de tabellen in de backend gelinkt. Iedere gebruiker heeft dus een frond-end met alle formulieren, modules en frond-end specifieke tabellen op zijn of haar machine staan.
.......In dat geval is het simpel: kijk gewoon of je de file kan vinden. Uit mijn hoofd kan dat met ifExists(), maar dat zou je even na moeten kijken.....
Je bedoelt waarschijnlijk Dir(), maar via trial and error ben ik er al wel achtergekomen dat de file wel "bestaat" kan zijn (If Dir <> "" .....), maar toch niet te openen is.

:+ De gehele backend openen en sluiten als controle is geen optie!!! :+
....... als je inderdaad de bovenstaande methode gebruikt, maak je dan maar klaar voor veel en vreemde problemen. Access staat niet bepaald bekend om zijn schaalbaarheid naar meerdere gebruikers...
Dit is mij bekend, en daarom heb ik functieclaims ingebouwd (stukje VBA code), deze functie controleerd bij de functies (formulieren) die maar door een user tegelijk gebruikt mogen worden of er al een user gebruik van maakt, en zo niet, maakt dan een record in een tabel aan die aangeeft dat de functie geclaimed is.

Verder heb ik nog een hele (vrij universele) basis opgezet die problemen met multiple-users voorkomt. :) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 15:20 . Reden: ......... ]