Toon posts:

[MTA] Qpopper + Postfix howto.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar heel wat problemen met een vreemde MTA wil ik overstappen op Postfix,

Waarom niet Qmail of Sendmail ? Simpel, Qmail is veel te groot - functies voor een echt groot bedrijfs-netwerk, en Sendmail is gewoon(naar mijn mening) te wazig.

Postfix heb al wel wat eerder gebruikt en beviel prima(toen nog in combinatie met mySQL).

Ik wil nu een Postfix - Qpopper systeem gaan gebruiken(grotedeels omdat ik geen imap support nodig zal gaan hebben(de hele wereld gebruikt toch alleen maar pop ipv. imap)).

Nu ben ik opzoek naar een goeie howto, de seach en natuurlijk google hebben niet bewezen veel vruchtbaars te bevatten.

Dus kom ik hierop uit, heeft er iemand een HOWTO ? Tips ?

Verwijderd

Ik weet dat dit je vraag niet is, maar waarom geen exim. Dat is zo enorm handig in te stellen, en kan ook geadvanceerde opties aan.

Antwoord op je vraag:

Typ eens op google in: 'Postfix qpopper installation' ofzo. Daar staan echt heel veel howto's tussen die je kunnen helpen :)

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 01:10:
Ik wil nu een Postfix - Qpopper systeem gaan gebruiken(grotedeels omdat ik geen imap support nodig zal gaan hebben(de hele wereld gebruikt toch alleen maar pop ipv. imap)).
Je raaskalt. Pop3 is inferieur aan IMAP en derhalve ook gewoon in gebruik.
Nu ben ik opzoek naar een goeie howto, de seach en natuurlijk google hebben niet bewezen veel vruchtbaars te bevatten.

Dus kom ik hierop uit, heeft er iemand een HOWTO ? Tips ?
Niets gevonden? Wonderlijk.

Misschien dat je je eens moet richten op het zoeken van aparte HOWTO's voor postfix en qpopper. Beide hebben immers niet zoveel met elkaar van doen.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 01:24:
Ik weet dat dit je vraag niet is, maar waarom geen exim. Dat is zo enorm handig in te stellen, en kan ook geadvanceerde opties aan.
tja, Waarom wel ? Ik heb wel wat posts gelezen over Exim - en een paar toenmalige problemen waar het mee kampte zoals lage preformance bij meerdere gebruikers.
jant schreef op 21 July 2003 @ 05:52:
[...]

Je raaskalt. Pop3 is inferieur aan IMAP en derhalve ook gewoon in gebruik.
Ik zeg niet dat IMAP niet gebruikt wordt, ik meen alleen maar dat pop meer gewoon is in het gebruik.

• _JGC_
  • Nu online
Wat is er te groot aan qmail? Met postfix kan je net zoveel doen, misschien zelfs meer.

Exim, qmail en postfix zijn allemaal gewoon goede MTAs.
Ow, en wat betreft qpopper: das een POP3 daemon met alleen mbox support, een mailbox formaat waar ik niet zo'n voorstander van ben (berichtje over quota, hele mbox naar de kloten, klein beetje corruption, hele mbox naar de kloten, altijd seeken in 1 groot bestand, etc)

Ik zou je aanraden om je eens wat in de verschillende howto's te verdiepen. Exim, qmail of postfix met maildir support en Courier-IMAP of Courier-POP3 is gewoon een goede setup.

BTW: Waarom POP3 het meest gebruikt wordt door ISPs: het is goedkoop. Je hengelt je mail binnen en je hebt het op je harddisk, en that's it. Voor een ISP is het niet interessant om 100.000 gebruikers tegelijk dag en nacht op hun IMAP server ingelogd te hebben, die hebben liever dat iemand zn mail ophengelt en dan weer oprot. Nix server side sorting, nix serverside filtering, wat kost dat wel niet voor die ISP? Voor een bedrijf of voor thuisgebruik is het des te beter: je hebt je mail altijd op 1 plaats te staan, en je kunt er vanaf elke lokatie bij. Zo heb ik in evolution precies dezelfde mail als in sqwebmail of in squirrelmail.
Ik wil NOOIT en te NIMMER naar POP3 terug. Dat ga jij ook zeggen als je eenmaal met IMAP gewerkt hebt.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 21 July 2003 @ 10:10:
Wat is er te groot aan qmail? Met postfix kan je net zoveel doen, misschien zelfs meer.
Ook maar wat ik gehoord/gelezen heb hoor :), heb nooit gezegd dat mijn opvattingen juist zouden zijn ;).
Exim, qmail en postfix zijn allemaal gewoon goede MTAs.
Ow, en wat betreft qpopper: das een POP3 daemon met alleen mbox support, een mailbox formaat waar ik niet zo'n voorstander van ben (berichtje over quota, hele mbox naar de kloten, klein beetje corruption, hele mbox naar de kloten, altijd seeken in 1 groot bestand, etc)

Ik zou je aanraden om je eens wat in de verschillende howto's te verdiepen. Exim, qmail of postfix met maildir support en Courier-IMAP of Courier-POP3 is gewoon een goede setup.
Het blijft natuurlijk de eeuwige afweging over welke MTA je gaat gebruiken, maar die problemen met qpopper zijn dan niet waar ik naar toe wil.

Een van mijn grootste problemen is het feit dat ik fanatiek last heb van Dyslexie ;).
Wat het lezen van veel howto's extreem moeilijk maakt, dus als je een bepaalde howto in gedachte hebt.. schroom niet ;).
Ik wil NOOIT en te NIMMER naar POP3 terug. Dat ga jij ook zeggen als je eenmaal met IMAP gewerkt hebt.
Zou je denken ? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het plot maakt dus een andere wending, nu geen HOWTO's meer voor Postfix in combinatie met Qpopper, maar;

Een aantal goede HOWTO's waarbij veel informatie centraal staat - zoeken over 10 HOWTO's is altijd zo klote.

Misschien een topic change, of is dit hele topic overbodig en moet ik maar meer gaan google'en...

Mijn persoonlijk voorkeur ligt naar Postfix(door gebruik in het verleden). Als er iets beters is hoor ik het graag ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 12:17 ]

• jant
  • Niet online
Je bent gewoon lui.

Ik denk dat Postfix een goede keuze is. Het grote voordeel van Postfix is bijvoorbeeld dat op de postfix site ZEER GOEDE DOCUMENTATIE te vinden is.

Daarnaast snap ik niet waar je naartoe wilt. Je hebt problemenmet je MTA, die kun je natuurlijk ook gewoon oplossen. ...

Verder is het compleet onduidelijk wat je mailactiviteiten zijn. Ik bedoel gaat het om 10 mailboxjes voor thuis of honderden voor een bedrijf. Of doe je mailhandeling voor verschillende domeinen met forwarding enz enz. Dat zijn een aantal dingen die van invloed zijn op je software keuze.

Een goede start start is misschien toch wel even dat je over de postfix site browsed.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn verdere opvattingen over jou hier niet uiten.

Ik laat hier niet een bericht achter door een iemand zoals jij me eigen naar beneden te laten praten, als dat het enigste is wat je kunt doen ga dan ergens anders spelen.
Ik denk dat Postfix een goede keuze is. Het grote voordeel van Postfix is bijvoorbeeld dat op de postfix site ZEER GOEDE DOCUMENTATIE te vinden is.

Daarnaast snap ik niet waar je naartoe wilt. Je hebt problemenmet je MTA, die kun je natuurlijk ook gewoon oplossen. ...

Verder is het compleet onduidelijk wat je mailactiviteiten zijn. Ik bedoel gaat het om 10 mailboxjes voor thuis of honderden voor een bedrijf. Of doe je mailhandeling voor verschillende domeinen met forwarding enz enz. Dat zijn een aantal dingen die van invloed zijn op je software keuze.
De problemen met mijn oude MTA doen er toch niet toe in deze context, hij voldeed gewoon niet aan mijn 'eisen' - die informatie moet genoeg zijn voor mening tweaker.

Bovendien vraag ik niet naar welke MTA ik moet kiezen, ik laat duidelijk merken dat ik Postfix wil gaan gebruiken - Het enigste wat ik zoek zijn HOWTO's OVER Postfix.
Een goede start start is misschien toch wel even dat je over de postfix site browsed.
En dat heb ik eergisteren, en zelfs gisteren nog eens gedaan.

Zoals ik al liet weten heb ik last van Dyslexie en dat stelt mij nou niet echt in de mogelijkheid om lange stukken documentatie voor uren aan een stuk te lezen - Vervelend is dan dus als ik me uren concentreer op een HOWTO en erachter kom dat ik er niets aan heb.

Ik zoek gewoon simpele 'newbie' HOWTO's voor Postfix, het lieft met Courier-POP en maildir support.

Er is op GoT genoeg kennis over Linux aanwezig, en in de tijd sinds dat GoT bestaat zijn er genoeg vragen gesteld over MTA's waarom smijt iedereen meteen met URL's zoals google en dergelijke als iemand een dergelijk vraag stelt.

[ Voor 206% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 14:33 . Reden: Overzicht, talloze typfouten eruit(geloof ik) ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:21:
[...]

Ik zoek gewoon simpele 'newbie' HOWTO's voor Postfix, het lieft met Courier-POP en maildir support.
Ik heb vorige week een goeie link gevonden met een simpele HOWTO met je wensen, echter ben ik nu niet in de gelegenheid deze hier te posten. Als ik vanavond thuis bent, PASTE 8)7 ik de link hier wel........

Deze link heeft zelfs mij geholpen :9 >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 15:07:
[...]

Ik heb vorige week een goeie link gevonden met een simpele HOWTO met je wensen, echter ben ik nu niet in de gelegenheid deze hier te posten. Als ik vanavond thuis bent, PASTE 8)7 ik de link hier wel........

Deze link heeft zelfs mij geholpen :9 >:)
Aan iemand zoals jou heb ik iets ;), Alvast reuze bedaknt.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 15:11 . Reden: Typ fouten zijn zo cool ]

Verwijderd

Welke distrobutie gebruik je eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 juli 2003 @ 15:16:
Welke distrobutie gebruik je eigenlijk?
Debian, hoezo is de HOWTO distributie gebonden dan ?

Verwijderd

http://www.postfix.org/docs.html

Is deze pagina dan niet genoeg?

Komt notabene van de officiele site. Misschien moet je wat meer moeite doen om de grote documentaties door te lezen, gaat niemand dood van.

• _JGC_
  • Nu online
http://www.schiessle.org/...to/debian-imap-howto.html

Alsjeblieft, 8e hit in google.

wel duits helaas, maar er staat niet denderend veel in waarvoor je duits voor moet kunnen lezen, zelfs ik begrijp het :P

Dit ding gaat uit van Cyrus IMAP, maar je kunt cyris POP er gewoon naastgooien.

• jant
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 14:21:
[...]

Ik zal mijn verdere opvattingen over jou hier niet uiten.

Ik laat hier niet een bericht achter door een iemand zoals jij me eigen naar beneden te laten praten, als dat het enigste is wat je kunt doen ga dan ergens anders spelen.
Nee ik speel lekker hier.
Er is op GoT genoeg kennis over Linux aanwezig, en in de tijd sinds dat GoT bestaat zijn er genoeg vragen gesteld over MTA's waarom smijt iedereen meteen met URL's zoals google en dergelijke als iemand een dergelijk vraag stelt.
Omdat je je wellicht verschuilt achter je handicapje. Overigens heel vervelend hoor, maar je zult er toch iets mee moeten he. Hoe kan ik nu in godsnaam oordelen of een HOWTO voor jou geschikt zou zijn?

Nou vooruit dan:
http://www.postfix.com/addon.html#pop

Daar staan een vijftal HOWTO's over courier in combinatie met Postfix.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
Ik ga je toch even proberen over te halen naar qmail. qmail is naar mijn mening het veiligste en één van de snellere MTA's die er bestaan. Maker van qmail (Daniel Bernstein) heeft $500 beschikbaar gesteld voor degene die een bug in qmail kon vinden. Sinds qmail bestaat (1997) is die prijs niet uitgekeerd.

Hier enkele goede tuts:
http://www.treiber-forum.de/linux/berichte/qmail/qmail.php <== in het Duits, goed te volgen, Babelfish kan wonderen doen, mijn favoriet ;)
http://www.lifewithqmail.org/ <== heel boek gewijdt aan qmail (.pdf) (down zie ik :'()
http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm <== Nederlands, leuke features als spam killers en virusscanners op je mail erbij...

Ik heb eerst Sendmail gedraaid en ben na wat tips van een oud collega eens gaan kijken bij qmail. Ik wil in ieder geval niets anders meer. qmail-send + qmail-smtpd + qmail-pop3d + vpopmail + qmailadmin + etc. etc. is gewoon een TOP combo!

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Topicstarter
ZeRoXcOoL schreef op 23 July 2003 @ 04:00:
Ik ga je toch even proberen over te halen naar qmail.
dat mag natuurlijk ;).
qmail is naar mijn mening het veiligste en één van de snellere MTA's die er bestaan. Maker van qmail (Daniel Bernstein) heeft $500 beschikbaar gesteld voor degene die een bug in qmail kon vinden. Sinds qmail bestaat (1997) is die prijs niet uitgekeerd.
Daar heb ik ook iets van gehoord inderdaad, maar goed - Sendmail(wat een kleine uitzondering hier en daar had de laatste tijd) en Postfix zijn ook nog allemaal veilig, veel nieuwe Postfix/Sendmail patches zie ik niet uitkomen.
Hier enkele goede tuts:
http://www.treiber-forum.de/linux/berichte/qmail/qmail.php <== in het Duits, goed te volgen, Babelfish kan wonderen doen, mijn favoriet ;)
http://www.lifewithqmail.org/ <== heel boek gewijdt aan qmail (.pdf) (down zie ik :'()
http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm <== Nederlands, leuke features als spam killers en virusscanners op je mail erbij...
veel lezen ;)
Ik heb eerst Sendmail gedraaid en ben na wat tips van een oud collega eens gaan kijken bij qmail. Ik wil in ieder geval niets anders meer. qmail-send + qmail-smtpd + qmail-pop3d + vpopmail + qmailadmin + etc. etc. is gewoon een TOP combo!
Overtuigd ben ik niet, mede door mijn gebruik van Postfix in het verleden.

Ik zal er eens naar kijken, zien we wel hoever ik kom, binnenkort vakantie dus dan kan ik alles wel even testen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 09:38 . Reden: typ fouten, ze heersen. ]

• _JGC_
  • Nu online
ZeRoXcOoL schreef op 23 July 2003 @ 04:00:
Ik ga je toch even proberen over te halen naar qmail. qmail is naar mijn mening het veiligste en één van de snellere MTA's die er bestaan. Maker van qmail (Daniel Bernstein) heeft $500 beschikbaar gesteld voor degene die een bug in qmail kon vinden. Sinds qmail bestaat (1997) is die prijs niet uitgekeerd.
Vind je het vreemd, qmail is een heel beperkt pakket die je helemaal moet patchen om er iets functioneels uit te krijgen. Ik ken bijna niemand die qmail zonder patches draait. En juist ja, waarom wordt die prijs nooit uitgekeerd? elke keer als er een lek gevonden wordt, schuift DJB dat ergens anders op af. DoS in qmail-smtpd, wat zegt DJB daarvan? Draai maar onder softlimit, dan sterft ie en start daemontools wel een nieuwe op. qmail-pop3d die zich niet aan de RFC houdt en lange commando's toestaat waardoor een externe authenticatieplugin over de zeik gaat met buffer overflow? Ja, ligt aan die auth module, moet daar maar geen buffer overflow inzitten, tis een uitbreiding op de RFC en hijs gewoon pop3 compatible.
etc etc, die garantie is bullshit. Verder: als jij een groot bedrijf hebt, en je server wordt gehacked dankzij qmail, dan kan die 500 dollar je geen reet schelen.

Verder zijn postfix en qmail beide gemaakt om Sendmail af te troeven qua security. Het zijn beide goede MTA's. Over de snelheid: das bullshit, als je kijkt naar wat DJB allemaal zegt over snelheid en weet ik het wat, en dan dat leuke QMTP protocol erbij omdat SMTP bloated is: dat maakt geen zier uit, Postfix is sneller dan qmail.
Hier enkele goede tuts:

Overigens draai ik qmail+courier-imap/courier-pop, squirrelmail en als virtual domain geval draai ik vpopmail met LDAP backend.
Ik ben op dit moment bezig uit te zoeken hoe ik naar postfix + cyrus IMAP + LDAP kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 15:10:
[...]

Aan iemand zoals jou heb ik iets ;), Alvast reuze bedaknt.
Beter Laat dan Nooit:
:O
http://users.pandora.be/p...ing/debianmailserver.html
Pagina: 1