Toon posts:

[Photoshop] Croppen met donkere achtergrond?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tevreden als ik ben met mijn Canon PowerShot G3, wil ik mijn digitale foto's zo goed mogelijk aanleveren bij een fotocentrale. Dat houdt onder andere in dat de foto's gecropt moeten worden naar 2x3, aangezien de G3 de foto's op 3x4 schiet.

Graag wil ik daarvoor Adobe Photoshop 7 gebruiken. Wanneer ik echter het 'selectiekader' (met vaste verhoudingen) gebruik en vervolgens de optie 'uitsnijden', zie ik geen donker gebied om de foto heen. Het is dan moeilijk om te zien hoe de uiteindelijke selectie eruit komt te zien.

Gebruik ik de functie 'uitsnijden', dan krijg ik wel het donkere gebied om de foto heen te zien, maar dan is het - volgens mij - weer niet mogelijk om een vaste verhouding, maar een variabele afmeting van de uiteindelijke foto te gebruiken.

Is hier een oplossing voor? (als het niet anders is, met een ander programma)

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

hmmm vaag probleem en ik zie niet echt wat het probleem is, misschien dat je m.b.v. enkele screenshots het geheel wat kan verduidelijken ??

Deze plek is te koop.

Verwijderd

Als je in Photoshop 6 (in PS7 zal het wel niet anders zijn) 'uitsnijden' gebruikt, krijg je boven in de Optiebalk (Optie tonen in het Venstermenu selecteren) de mogelijkheid de 'Breedte' en 'Hoogte' in te geven.

Als je daar 3 en 2 voor liggende foto's en 2 en 3 voor staande foto's invult, blijft die verhouding vast als je het cropkader trekt. :)

Ik neem aan dat je dit bedoeld. :?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:44

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 01:36:
Als je in Photoshop 6 (in PS7 zal het wel niet anders zijn) 'uitsnijden' gebruikt, krijg je boven in de Optiebalk (Optie tonen in het Venstermenu selecteren) de mogelijkheid de 'Breedte' en 'Hoogte' in te geven.

Als je daar 3 en 2 voor liggende foto's en 2 en 3 voor staande foto's invult, blijft die verhouding vast als je het cropkader trekt. :)

Ik neem aan dat je dit bedoeld. :?
Zo gaat het hier ook ja, heb wel Engelse versie dus spreek ook ff over crop tool, je kan ook een nieuwe Tool preset aanmaken daarvoor.
Als je een vak geselecteerd hebt kan je in een checkboxje "shield" aanvinken of je de donkere rand wil laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/s.klippert/naamloos1.jpg

Ah ik zie nu dat de verhoudingen het probleem waren en niet het donkere vlak, zie daarvoor post hierboven ;)
Gewoon 2 en 3 invullen idd.

[ Voor 26% gewijzigd door Klippy op 21-07-2003 01:48 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Wanneer ik echter 3 en 2 invul in het ventermenu 'uitsnijden', dan komt erachter te staan 'cm' en krijg ik ook een crop van 3 bij 2 centimeter. Kan ik hier niet gewoon de verhouding 3 bij 2 gebruiken, in plaats van met vaste waarden te werken?

Edit 1: Wat kan ik eigenlijk met het symbooltje (in de vorm van een 'target') in het midden van de uitsnede doen?

Edit 2: Ergens heb ik ooit iets in Photoshop ingesteld waardoor de kleuren van mijn foto's totaal verschillend zijn dan wanneer ik de foto's bekijk met een ander programma. Kan ik dit veranderen?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 10:36 ]

Verwijderd

0: Als je (na het invullen van 3 en 2) op een hoek clickt en je het cropkader groter of kleiner trekt, blijft de verhouding toch vast. Of bij jou niet??? :? :? :?

1: Het 'target' is verplaatsbaar en bepaalt de as. In geval van croppen niet zo belangrijk, maar bij draaien en schalen heel handig. 8)7

2: Onder Bewerken/Kleurinstellingen Instellingen. Als je er ooit wat veranderd hebt, zal er nu wel 'Eigen' staan. Verander dat weer terug in een van de Standaardinstellingen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
0: Klopt, maar uiteindelijk houd ik dan een foto over van 3 bij 2 centimeter. Het is dus de bedoeling om te croppen, maar de uiteindelijke 'crop' niet te verkleinen. Stel: de grootte van de 'crop' is 1600 bij 1200 pixels, dan wil ik ook een bestand overhouden van 1600 bij 1200 pixels, en niet van 3 bij 2 centimeter.

1: ok!

2. Dezelfde kleuren als bij andere programma's krijg ik alleen wanneer ik het kleurbeheer op 'UIT' zet. Maar dan verschijnt bij elk plaatje dat ik open de melding: 'Het document "..." heeft een ingesloten kleurprofiel dat niet overeenkomt met de huidige werkruimte RGB.'

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 15:13 ]

Verwijderd

als je wil dat het uiteindelijke formaat 1600x1200 pixels wordt dan vul je ipv 3/2 in "1600 px" en "1200 px". vergeet niet de 'px' erbij te zetten anders maakt ie er 1600x1200 cm van. :)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:44

Klippy

Still Game

Is 't al gelukt?

Dat met die kleuren had ik trouwens ook, je moet in Photoshop hetzelfde kleurprofiel gebruiken als in Windows, waarom hij dat niet standaard pakt weet ik ook niet.
Kleurprofiel kan je in windows zien bij Schermeigenschappen en dan geavanceerd onder kleurbeheer oid, Color Management iig in 't Engels ;)
In PS7 ga je dan zonder een afbeelding open naar View->Proof setup (bovenste in View menu) en dan kies je daar het goede profiel in het lijstje of klik op Custom... (bovenaan) en kies daar het goede profiel.

Als ik bij croppen 2 en 3 invul komt daar idd ook cm achter, maar ik kan gewoon het vak grote blijven maken in een verhouding van 2:3, zover ik zie wordt de afbeelding niet verkleind naar 2 bij 3 cm daarna...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
'Dat met die kleuren' heb ik opgelost door de optie 'Vragen bij openen indien de kleurprofielen niet overeenkomen' (bewerken - kleurinstellingen) uit te vinken en vervolgens bij het dialoogvenster(dat toch gewoon verschijnt) de optie 'dit niet meer tonen' (of iets dergelijks) aan te vinken. Ik heb zitten prutsen met jouw oplossing, maar daar bleef ik toch de volgende melding krijgen: 'Het document ... heeft een ingesloten kleurprofiel dat niet overeenkomt met de huidige werkruimte RGB. Ingesloten: sRGB IEC61966-2.1. Tijdelijk: Monitor RGB - Philips 18" LCD monitor'.

Nu nog even over dat croppen. De oplossing van Crookram is voor-de-hand-liggend, maar ik heb liever niet dat Photoshop gaat zitten prutsen met de pixels. Ik wil gewoon de uitsnede hebben, zonder dat hij dat eerst nog moet aanpassen naar een bepaalde pixelgrootte. Dan komen er ook geen overbodige pixels bij of vallen er pixels weg.

Helaas wordt bij mij de afbeelding echt verkleind naar 2 bij 3 centimeter zodra ik op de knop 'uitsnijden' druk. Ik zal eens proberen een screenshot te plaatsen. Ik denk toch dat ik iets verkeerd doe.

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/p.janssen/klcroppen.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 10:18 ]

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Sorry maar ik snap je probleem echt niet... als je het formaat in px invult en 1x op de foto klikt, komt er bij mij gewoon keurig een kader in het opgegeven pixelformaat. Wat bedoel je met je wil niet dat PS met pixels gaat klooien??

Je maakt gewoon een kader van een bepaalde grootte aan, sleept dat naar de juiste positie en klikt op crop...

[edit]
Ik snap het nu... er zit verschil tussen de menu-functie crop en de crop tool. In mijn oplossing krijg je geen zwart kader en dat wil je wel.

[ Voor 39% gewijzigd door Millennyum op 23-07-2003 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen duidelijk te maken wat ik met het 'klooien met pixels' bedoel. Stel, ik heb een foto van 2272 bij 1704 (4x3). Daarvan wil ik een maximale crop maken van 3x2, dan krijg ik dus een foto van 2272 bij 1515. Dat is simpel en ook in te stellen in Photoshop (dan geef je gewoon het aantal pixels aan van de crop).

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik - en dat komt vaker voor - geen maximale crop wil hebben, maar een kleiner gedeelte van de foto in 2 bij 3, bijvoorbeeld een deel van 1800 bij 1200 pixels van de oorspronkelijke foto. Dat kan ik natuurlijk niet van tevoren instellen. Ik kan wel een vaste pixelgrootte aangeven, maar dan zal Photoshop de 1800 bij 1200 pixels omzetten naar de aangegeven pixelgrootte (bijv. 2272 bij 1515). Dan moet hij er natuurlijk pixels bij gaan verzinnen en dat gaat ten koste van de kwaliteit van de foto.

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Hmm... correct me if I'm wrong (again ;) ):

Je bent bang dat Photoshop de resolutie van je foto gaat vergroten? Waarom zou hij dat gaan doen bij een crop? Je bent toch niet aan het resizen?

En anders moet je bij het croppen meteen de resolutie anders instellen middels dat vakje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2003 @ 09:48:
'Dat met die kleuren' heb ik opgelost door de optie 'Vragen bij openen indien de kleurprofielen niet overeenkomen' (bewerken - kleurinstellingen) uit te vinken en vervolgens bij het dialoogvenster(dat toch gewoon verschijnt) de optie 'dit niet meer tonen' (of iets dergelijks) aan te vinken.
Wat jammer. Werk je met een fantastisch programma dat een uitstekende mogelijkheid biedt om aan Kleurbeheer te doen en dan schakel je de waarschuwingen dat je fout bezig bent uit. 8)7

Als ik jou was zou ik toch maar eens in de Photoshop Help het hoofdstuk Kleurbeheer lezen.
Helaas wordt bij mij de afbeelding echt verkleind naar 2 bij 3 centimeter zodra ik op de knop 'uitsnijden' druk. Ik zal eens proberen een screenshot te plaatsen. Ik denk toch dat ik iets verkeerd doe.

Screenshot:
Waarom zie ik in jouw screenshot geen cropkader? Krijg je dat niet als je met je muis in je afbeelding clickt en sleept? :?

Verwijderd

Ik gebruik hier altijd de selectietool voor. Gewoon de selectie op de verhoudig 2 bij 3 zetten en dan over de gehele breedte van de foto slepen. Dan zie je het selectiekader. Als je dan kiest voor crop dan is dat dus tevens je crop kader :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juli 2003 @ 00:12:
Ik gebruik hier altijd de selectietool voor. Gewoon de selectie op de verhoudig 2 bij 3 zetten en dan over de gehele breedte van de foto slepen. Dan zie je het selectiekader. Als je dan kiest voor crop dan is dat dus tevens je crop kader :)
Maar de TS wil zo graag een donkere rand om z'n cropkader en dat werkt niet met de selectie tool.

Verwijderd

Topicstarter
Ik concludeer dat het met Photoshop niet lukt. althans niet op mijn manier. Weet iemand een ander programma waarmee het croppen met een donkere achtergrond o.i.d. wel mogelijk is?

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 00:44:
[...]
Maar de TS wil zo graag een donkere rand om z'n cropkader en dat werkt niet met de selectie tool.
Inverse selection, en dan fill met zwart?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:48
8)7

[ Voor 99% gewijzigd door Z-Dragon op 02-08-2003 22:32 ]

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Bij nader inzien (oud bericht verwijderd), in Photoshop (8.01 bij mij): Image => Add borders, vul een flink getal in => OK, nu heb je een flinke zwarte rand => Croppen (evt. met presets, die zijn best handig!) => KLAAR :)

[ Voor 24% gewijzigd door Z-Dragon op 02-08-2003 22:32 . Reden: Smilieconflictje ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Photoshop 8? Wow ;)

• Z-Dragon
Oeps, Paint Shop Pro 8) 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Z-Dragon op 03-08-2003 11:58 . Reden: Smilie verkeerd gespeld ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Z-Dragon, maar ik snap jouw manier echt niet! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 01:40 ]

Pagina: 1