[w2k] nieuwe harddisk krijgt geen driveletters

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Omdat mijn Maxtor 20 gig (jawel) bijna mutjevol is, heb ik een nieuwe hd besteld, maar op het laatste nippertje bleek mijn 20gig echt vol te zitten.
Ik heb nu tot dinsdag een 40 gig harddisk te leen, een Maxtor.

Die Maxtor heb ik erbij gehangen, als slave, en win2k geboot. Ala, harddisk herkend, maar geen driveletters. Dus ik op advies naar Deze Computer -> Beheer, en daar bij de schijven gekeken.
De schijf wordt aangegeven, en na een handtekeningsessie kon ik m ook activeren, maar toen kwam het aanmaken van een partitie nog.
Fat32 blijkt een 40 gig partitie niet aan te kunnen, dus ik besloot een partitie van 13 gig te maken. Fat32, quickformat. Windows reutelt er een twee minuten over, om vervolgens aan te geven dat de partitie niet gemaakt kan worden want het volume of de partitie is niet geactiveerd, dit gebeurt pas na het opnieuw opstarten.
Vervolgens zie ik de partitie wel staan, hij komt ook bovenin het lijstje, maar helaasch, zonder driveletter.
Ala, ik start opnieuw op, probeer het opnieuw... en zonder resultaat. Ook een fat32 partitie van 10 gig, of een NTFS partitie willen niet lukken. Telkens geeft hij dezelfde fout dat de schijf niet geactiveerd is. En dat terwijl er geen kruisje bij staat, hij staat op actief, net als mijn 20 gig disk.

Nu besloot ik met bootdisk op te starten en het dan maar via FDISK te fixen. Ala, dat ging goed, Ik had dit:
Disk 1
-- C: 9,54 Gb
-- D: 9,54 Gb
Disk 2
<niks nog>

En daarvan maakte ik met Fdisk heel vrolijk van:
Disk 1
-- C: 9,54 Gb
-- E: 9,54 Gb
Disk 2
-- D: 12 Gb
-- F: 12 Gb
-- G: 15 Gb

Tot zover ging alles veel beter dan in Windows, ik had in Fdisk 1 foutmelding gehad (hij vroeg daarna direct of ik de partitie 40 gig wilde maken, dus ik neem aan dat hij voorzag dat Fat32 geen 40 gig aan kon en dit foutmeldde)
En ik start opnieuw op... Windows 2k dus...

En ik zie in Windows bij Beheer dus het volgende staan:
C: -- Zeepkist
D: -- Ragbak
En daaronder 3 lege rijen die ik wel kan aanklikken, maar die duidelijk geen schijfletter hebben.

En that's it. Ik zie in het onderste vak dus wel weer die harddisk, ook met de partities die ik heb aangemaakt, en er staat niks van een foutmelding bij de schijf, maar hij geeft er geen schijfletter aan of iets dergelijks.

Wat moet ik nu? Ik heb de schijf dringend nodig eigenlijk :{
Kan iemand deze dame helpen? :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Heb je steeds alleen een quickformat gedaan toevallig?
Probeer eens een normale format dan.

Of als je Partition Magic bij de hand hebt, kan je het ook daarmee proberen.

[edit]
Oeps, is windows.. ff move >> Windows Operated Systems :P

[ Voor 14% gewijzigd door momania op 20-07-2003 23:12 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb geen Partition magic, maar ik zal even een normale format proberen.

Thnx for de move :)

update: ook dat werkt niet. Nu geeft hij direct aan dat het ding niet geformatteerd kan worden omdat hij simpelweg niet geactiveerd is. :{

[ Voor 43% gewijzigd door Dark Blue op 20-07-2003 23:24 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dark Blue schreef op 20 juli 2003 @ 23:22:
Ik heb geen Partition magic, maar ik zal even een normale format proberen.

Thnx for de move :)

update: ook dat werkt niet. Nu geeft hij direct aan dat het ding niet geformatteerd kan worden omdat hij simpelweg niet geactiveerd is. :{
Probeer er eens een Basic disk van te maken in plaats van een Dynamic disk....Basic disks werken over het algemeen fijner en kan je ook vanuit andere OSsen makkelijker benaderen.

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Onder schijfbeheer (config->systeembeheer->computerbeheer->schijfbeheer) kun je als het goed is partities activeren, schijfletters toekennen ed.

Heb je schijf al bij iemand anders/andere pc als FAT32 geformat?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Huh? En... waar kan ik dat Basic / Dynamic instellen dan? Ik kan me heugen dat er bij het formatteren wel zo'n vraag voorbij kwam, maar ik heb telkens gekozen dat ik m niet Dynamic wilde hebben.

Hmmm strange...
Als ik een Primaire partitie aanmaak en daarbij nog wat Extended partities, mag ik die extendeds wél een driveletter geven.
Wat doet miss Dark Blue nu dus: Een primaire partitie van 7 MB aanmaken, en de rest van de ruimte indelen met extendeds :Y)

[ Voor 42% gewijzigd door Dark Blue op 21-07-2003 00:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Klinkt heel bekend dit.
Brakke Maxtoren wilden bij mij ook nooit in een keer gepartitioneerd en geformat worden.
Heel simpele oplossing. ding even als pri master hangen, de (inmiddels beruchte) debug routine draaien, fdisken en formatten en het ding moet het doen.

Heb dit gezeur met alle maxtors zo;n beetje gehad en dit heeft altijd gewerkt.

[rml][ FAQ] FDISK[/rml]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 21 July 2003 @ 00:05:
Klinkt heel bekend dit.
Brakke Maxtoren wilden bij mij ook nooit in een keer gepartitioneerd en geformat worden.
Heel simpele oplossing. ding even als pri master hangen, de (inmiddels beruchte) debug routine draaien, fdisken en formatten en het ding moet het doen.

Heb dit gezeur met alle maxtors zo;n beetje gehad en dit heeft altijd gewerkt.

[rml][ FAQ] FDISK[/rml]
Ja, maar jij hebt altijd nog een hamer acher de hand liggen dus die dingen vrezen jou sowieso al :P

Nee ff zonder dollen: ik zal het proberen.

Waar ik me nu eigenlijk meer zorgen over maak is dat de nieuwe Maxtor 80 gig die maandag/dinsdag komt, deze kuren dus ook zal vertonen... :'(

Jabadabadoeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!

* Dark Blue is nu een Dark Blij

Ik heb dus gedaan wat jij zei, ff als Master eraan gehangen en toen gepartitioneerd, foei wat is dat ding bloedjeheet om vast te pakken :P :P

Enfin, ik m toen weer naar Slave, weer geboot vanaf eigen disk en tadaaaah stonden er zomaar 4 driveletters van 10 gig bij :D
Nou, dan weet ik iig dinsdag wat ik moet doen als mn nieuwe Maxtor ook deze kuren vertoont... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Dark Blue op 21-07-2003 01:12 ]

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Wat je ook had kunnen doen (en wat heel waarschijnlijk nog een stuk makkelijker is).

gdisk.exe ergens vanaf toveren (ik zeg niet waar ;) )

In dos booten, dan in cmdline intikken (ervan uitgaande dat die 40gig als 2e schijf in je systeem hangt):

gdisk 2 /del /all
gdisk 2 /cre /pri /for /q
gdisk /r

voila!

En wat heeft ikke nu gedaan?
gdisk 2 /del /all verwijdert alle partities van je 2e schijf
gdisk 2 /cre /pri /for /q maakt een primaire fat32 (boeit niet hoe groot die is) partitie aan en formatteert deze snel
gdisk /r = reboot

Al met al 10 seconden werk :)

[ Voor 4% gewijzigd door max op 21-07-2003 11:38 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Had dat ook met hdisk gekund? :+

Fdisk kan ook commandlinen hoor, en wat ik heb gedaan is hetzelfde als bovenstaande.

Maaaaaar!!!
Wat ziet Heidi nu ze haar computer overnieuw heeft opgestart? Al mijn driveletters zijn weer verdwenen!

Ik had net gisteren mijn complete MP3 collectie overgezet naar die schijf :'(
Om te testen, though, maar nu ben ik dus AL mijn Mp3's kwijt! (Zelfs mijn zeldzame No Doubt acoustics :'( )

Ik ga hem er als master inhangen en kijken wat k nog terug kan krijgen :'( Dit is gewoon niet leuk meer! Dit gebeurt straks ook met die 80 gig, wat heb ik dan aan een nieuwe harddisk als hij niet in mijn systeem wil hangen? :|

Update
Ik heb de schijf er even als Master aangehangen en ik heb al mijn Mp3's nog.
Maar ik kan ze niet terugzetten naar mn 20 gig hd, omdat ze dus simpelweg niet naast elkaar kunnen hangen.
Wat kan ik nu doen? Windows 2000 installeren op die 40 gig en dan Nero installeren, cd branden met al mijn mp3's en harddisk weer leegmaken? Ik weet het niet hoor :{

Ik kan hem ook niet in deze pc van mijn ouders hangen, pa zit hier naast me en die krijgt al vlekjes als ik de kast alleen al verschuif..., laat staan een harddisk inbouwen. No option dus :|

[ Voor 31% gewijzigd door Dark Blue op 21-07-2003 12:43 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:12

ThaHandy

Discovery Channel

zijn ze ook toegankelijk @ dos?, krijgen ze ook een letter @DOS?

of kan je niet disk clonen 20Gbhd -> 40hd en die 20gb er uit

[ Voor 41% gewijzigd door ThaHandy op 21-07-2003 12:43 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
ThaHandy schreef op 21 July 2003 @ 12:39:
zijn ze ook toegankelijk @ dos?, krijgen ze ook een letter @DOS?

of kan je niet disk clonen 20Gbhd -> 40hd en die 20gb er uit
Ja, in DOS kunnen ze gezellig naast elkaar hangen, schijfletters worden dan ietsie verwisseld maar ze zijn allemaal te zien...

Dat klonen zou ik graag doen ware het niet dat die 40 gigabyte alleen geleend is, en ik hem moet teruggeven zodra mijn bestelde 80 gig er is.

[ Voor 18% gewijzigd door Dark Blue op 21-07-2003 12:46 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Is het een beteje oude pc? Mischien kan die bios er niet mee overweg?
(Of zeg ik zoals altijd weer iets stoms? :+ :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-07-2003 13:11 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Illegal_Alien schreef op 21 July 2003 @ 13:11:
Is het een beteje oude pc? Mischien kan die bios er niet mee overweg?
Tja, dat zou betekenen dat het helemaal niet zou gaan werken. Dan krijg je niet de volledige 40GB gepartitoneerd.
(Of zeg ik zoals altijd weer iets stoms? :+ :P)
ja dus :+

voor Dark Blue.
Heb je niet toevallig ergens een andere pc waar je die hdd even in kan klonen.
Ik moet zeggen dat het wel vreemd is dat hij weer driveletters kwijt raakt.

Of je gaat in good old dos Xcopy gebruiken :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja, maar ik mag mijn hele OS niet op die 40 gig zetten! Ik moet die schijf morgen weer teruggeven en het is de bedoeling dat mijn OS ook gewoon op de 20 gig blijft staan, en de 80 als datadisk :{
Ik zit hier vanaf mijn ouders pc (Celeron 700) maar ik (sysbeheerder hier thuis :P ) mag hem niet om 'nutteloze' redenen gebruiken... dus dat beperkt zich tot internetten :|

Ik heb vanaf het netwerk wel toegang tot mijn pc, normaliter; zou ik toevallig die 40 gig zonder OS vanaf deze pc kunnen benaderen? Denk het niet he? :{

Ik ga vanavond maar ff naar die vriend toe, hang die 40 gig bij hem erin en dan branden we al mn mp3's wel op CD.
En dan zal ik moeten wachten op mijn 80 gig tot ik wat kan doen... en dus daar dan maar noodgedwongen het OS op installeren...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dark Blue schreef op 21 July 2003 @ 15:29:

Ik heb vanaf het netwerk wel toegang tot mijn pc, normaliter; zou ik toevallig die 40 gig zonder OS vanaf deze pc kunnen benaderen? Denk het niet he? :{
Je zou het kunnen proberen met een Knoppix cdtje. Daarmee kun je als het goed is wel je hdds benaderen, en deze ook delen in een netwerk.
Zelf is het me nog nooit gelukt (maar dat komt waarschijnlijk door het feit dat ik een linux n00bje ben :+).

Maar goed, je kunt het altijd proberen als je er zin in hebt.

btw, werkt Xcopy niet of wel goed?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dark Blue schreef op 21 July 2003 @ 15:29:

knoppix? linux dat alleen vanaf cd draait, maar ook heel mooi FAT/FAT32/NTFs partities kan lezen/schrijven.

Is wel een hele cd downloaden(600 MB ofzo). (damnsmalllinux is een kleine versie van 50 MB hiervan)

Maar effe branden lijkt me toch geen slechte optie na al je data verlies elende.

PS, je hebt toch niet meerdere primaire partities aangemaakt op die HD. (werkt niet goed) En je master slave settings NOG een keer gecontroleerd?

En ik je kunt altijd terug vallen op regel 1 : CHECK DE KABEL.

Edit:
Ter dawn was me voor met knoppix in de tijd die ik nodig had op het topic te lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 21-07-2003 15:47 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
leuk_he schreef op 21 juli 2003 @ 15:45:
[...]

knoppix? linux dat alleen vanaf cd draait, maar ook heel mooi FAT/FAT32/NTFs partities kan lezen/schrijven.
Ik ken het ja... maar ik snap dat Knoppix al niet, en ik heb hier maar 5 cd's ofzo :P dus branden moet echt noodzaak zijn.
Is wel een hele cd downloaden(600 MB ofzo). (damnsmalllinux is een kleine versie van 50 MB hiervan)
Waar denk ik die dan te laten? :z :P
Maar effe branden lijkt me toch geen slechte optie na al je data verlies elende.
Nou, wat ik nu héél graag zou doen zijn mijn mp3's branden op CD. maar het is het een of het ander; of mijn harddisk met OS, of mijn harddisk met bootflop en alleen DOS. En vanuit DOS kan ik niet branden :+ (tenzij Nero zich daar voor leent :P )
PS, je hebt toch niet meerdere primaire partities aangemaakt op die HD. (werkt niet goed)
Nope, 1 primaire partitie, en 3 in een extended.
En je master slave settings NOG een keer gecontroleerd?
Ja, gecontroleerd, de 40 gig is slave, en de 20 gig is master.
Maar zodra ik in DOS naar mn mp3s ga stel ik natuurlijk de 40 gig even om naar master en hang hem er in zijn eentje aan...
En ik je kunt altijd terug vallen op regel 1 : CHECK DE KABEL.
Dat heb ik dus ook gedaan. Ik dacht zelfs net nog even dat het aan mijn IDE kabel zou liggen, aangezien ik domweg de 40 gig er als eerste in rij aan had gehangen en de 20 gig 'aan het einde van de lijn'. Dat omwisselen mocht ook niet baten.

Ik heb hem nu zelfs even op de plek van mijn brandertje op een andere IDE kabel aangesloten, (hij is nu niet primary slave maar secondary slave) maar ook dat helpt niet. :'( snik snuf

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Kan je geen file-sharing op pc van je ouders aanzetten? Dan via dos-bootflop starten met netwerkondersteuning. Gooi je alle mp3's over vis het netwerk, zet je tijdelijk op hun pc en nadat je de originele schijf er weer in hebt gezet zet je alles terug.

Je kan eventueel ook een andere FTP gebruiken (maar, moet je wel leuke upstream hebben)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dark Blue, vraagje.
Wat voor Maxtor hdd is het. Toch niet een D740x serie of wel. Die jumpersettings die op die drive staan kloppen namelijk voor geen meter (De mensen bij Maxtor vonden het waarschijnlijk te moeilijk om het er goed op te zetten).

http://www.maxtor.com/en/...ta_installation_guide.pdf
hier staan ze in elk geval goed in (de D740xen die ik heb gezien hadden het namelijk verkeerd op de hdd, waardoor deze enkel herkend werd als hij alleen aan het ide touwtje hing en 95% van de tijd vond windows het ook niet leuk).

enne, als je in dos boot, zie je dan wel beide schijven of alleen 1tje?

Verwijderd

Kan het moederbord wel overweg met een schijf van 40GB. Misschien dat het handig is om je BIOS te updaten. Ik heb het ook een keer gehad met een oude pc. Die deed ook ongeveer hetzelfde. Nadat ik mijn BIOS had geupdate deed ie het wel. Ik zou ook nog proberen om allebei de schijven erin te hangen en daarna eens de jumpers van beide schijven op Cable Select te gooien

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 16:38:
Kan het moederbord wel overweg met een schijf van 40GB. Misschien dat het handig is om je BIOS te updaten. Ik heb het ook een keer gehad met een oude pc. Die deed ook ongeveer hetzelfde. Nadat ik mijn BIOS had geupdate deed ie het wel. Ik zou ook nog proberen om allebei de schijven erin te hangen en daarna eens de jumpers van beide schijven op Cable Select te gooien
Lees anders het topic effe ;)
als het mobo niet om zou kunnen gaan met 40GB schijven had ze die niet eens kunnen formatten. Daar zal het dus niet aan liggen.

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06-2025
Terw_Dan schreef op 21 July 2003 @ 16:40:
[...]

Lees anders het topic effe ;)
als het mobo niet om zou kunnen gaan met 40GB schijven had ze die niet eens kunnen formatten. Daar zal het dus niet aan liggen.
Bwa... niet noodzakelijk. Ik zit hier nog met een prehistorische computer met een intel 440LX chipset op een moederbord waarvan ik met geen enkele manier het merk van kan vinden (staat niet in de handleiding ofzo), en een bios die volgens de handleiding geen schijven groter dan 8.4gb aankan. Na op het internet gezocht te hebben was dit inderdaad het geval. TOCH een 60gb maxtor gekocht, erin gehangen, en die werkt perfect...
Pagina: 1