Toon posts:

sudden death..; mobo en/of processor ook kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vers en erg nieuw op dit forum. Toch al heel veel geleerd en geprobeerd n.a.v. van jullie handige antwoorden. Toch zit ik nog met wat vraagjes. En een erg kapotte PC van m,'n pa:

Aopen AK33 mobo
AMD Duron 700
Voeding merk JNC, LC-235 ATX
Verder een seagate HD, AOpen CD-ROM, goedkope kast, etc..

Nu is de computer driekwart overleden.

First: Hij ging niet meer aan. Knop bleek ten eerste brak (afgebroken (doorgedrukt)), volgens m'n pa moest ie soms 2x drukken. Maar goed, beetje lijm en dat zou weer moeten werken. Maar! niks, na het stjekken van jullie tips:

- ATX voeding is naar z'n grootje (check met 14/15 groen/zwart pin), een andere voeding doet het wel. Voeding opengeschroeft: weerstand zag er heel uit. Raar hoor.

De andere voeding was een 200W (uit een PII 350) ipv 235. Zou niet uitmaken lijkt me toch?. Alles ontkoppelt, alleen ATX plug, PC speaker aangesloten (dus geen geheugen / videokaart etc). Om op te starten de twee pwswitch pinnetjes verbinden. Geen piepjes, fan van CPU spint 1 sec, rood lichtje er naast brand ook 1 sec, en daarna is ie stil. Dan op de knop drukken gebeurt niets, maar na een ATC reset weer het 1 sec verhaal (stekker d'r uit, powerswitch effe aan, stekker d'r in, powerswitch..).

Okay dan. Foute boel. mobo en/of CPU ook kapot begrijp ik uit alle verhalen op dit forum.
Alle componenten getjsekt, en WOW wat is er in hemelsnaam gebeurt:
- HD doet he-le-maal niks in andere computer en externe casing. Spint niet eens up. Kapot.
- Videokaart: doet het wel (Elsa Riva TNT dacht ik)
- Geheugen: werkt prima in andere comp
- CD-ROM: gaat aan, spint, ratelt, eject knop doet het niet, dood als een pier
- Modem: hmm, mijn andere computer hangt, of weigert nu op te starten (ik zie geen "F2" zeg maar, komt niet tot Bios), ook kapot denk ik.
- Diskettestation: lijkt het eerst niet te doen (lampje blijft branden, doet niks), maar werkt later wel (een goed station vervangen terwijl opgestart doro het test-station, doet het dan, herstarten, doet het nog steeds). Vaag. maar goed.
- En dan de CPU: toch maar de koeling er af: ziet er prima uit. geen vieze vlekken, er staat nog netjes AMD blaba op en zo, glanst mooi verder (afgezien van de standaard groene koelingpasta) Maar is ie nu kapot?

Okay, bijna alles kapot in die PC

Mijn vraagjes:
1. klopt dit, en kan dit zomaar (blijkbaar wel, ik lees het hier vaker) maar is het zo dat een wat goedkopere voeding dit doet, en een duurdere voeding meestal niet? Oftewel: ik moet ik een betere voeding kopen voortaan?
2. Ik zou graag de kast houden en daar andere spullen in zetten, krijg ik bij een nieuw mobo ook IDE kabels (jaja, ik niet weten), straks zijn die ook gaar (kan dat in dit geval?) of kan ik beter ook al dat soort interne kabels nieuw kopen? En de kabels voor powerswitch, reset, en HDD ledjes en zo?
3. weten jullie zo of het mobo en/of CPU kapot is (ik kan het niet testen met een andere mobo, heb hier alleen een andere PII) of hoe ik dat kan testen? Of is daar geen goede test voor dan alleen in een anders systeem proberen?
4. Als ik nu eens een nieuw Socket A mobo koop, en dan de Duron daarin probeer, kan dat kwaad of zit er een reele kans van het ter plekke begeven van mobo 2? (ja, ik kan het natuurlijk de winkel vragen om te testen, maar ik ben natuurlijk ongeduldig en ik weet niet of me dat wat kost of hoe lang dat weer duurt ;-)
5. Is er een kans dat de videokaart / geheugen zo'n opdonder heeft gehad dat hij het binnenkort ook gaat begeven? (of is dit heel koffiedik kijken). Het scheelt nl. geld.

In elk geval denk ik er aan om voor m'n pa maar een Asus mobo + AMD Duron 1300 te kopen (+ koeler), + nieuwe CD-Rom, modem. Of hebben jullie betere tips voor deze tweaker wannabe ;-)

In elk geval bedankt _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, ik heb natuurlijk ook CMOS/BIOS reset en zo gedaan...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. Ja, als je voeding klote is kan dit.
2. je kabels kunnen gaar zijn, vaak zitten ze bij nieuwe mobos er ook bij (of je legt 2 euro meer neer voor een setje kabels).
3. nee, is zo niet te vertellen. Enige manier is om die duron in een ander mobo te vrotten.
4. ja, het kan kapot. Kans is alleen heel erg klein. Testen van een proc ligt aan de winkel, ik krijg het meestal voor nop.
5. ja, die kans is er. Tip, laat het een tijdje lopen en zie wat er gebeurd. Maar de mogelijkheid dat het brak is is het toch.

Wat je moet kopen ligt helemaal aan jezelf. Maar ik zou niet direct een nieuwe proc kopen maar eerst de oude testen.

ohja, gebruik ook de edit knop.

Verwijderd

Tjeetje,

Dat is balen, zeker een brakke voeding... Ik heb het zelf ook met een Hd en een CD Rom speler gehad,
Maar toen was het mobo en de proc gelukkig nog goed...
Ik denk dat je video kaart en je geheugen wel blijven werken, en met een beetje geluk is je proccessor ook nog goed, alleen je mobo en andere spullen /drives zijn best kapot.
Aangezien er een voltage regelaar op je mobo zit, kan het best zijn dat je processor geen opdonder heeft gehad van je voeding.
Alles wat er direct opaangesloten zat (waarschijnlijk deed je 12volt lijn raar) is naar zen grootje
Ik zou een nieuw mobo kopen, en de voeding ritueel verbranden/voor de trein gooien.
Volgens mij kan je proc je mobo niet kapot maken, weet het niet zeker alleen....

Ik weet wel dat je met een kapotte HD de IDE controller van je mobo weer kan opblazen, heeft een vriend van mij gehad, ging ie op drie verschillende mobo' s die HD testen, bleek daarna geen enkele HD het meer te doen op die mobo's

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hmm oh oh .... :/
Je hebt een JNC voeding met een doorgefikte weerstand, daar heb ik er al meer van gezien (ik werk op een TD), en dat betekent weinig goeds.... de voeding gaat dan namelijk te veel spanning geven, met als gevolg dat vaak zo'n beetje alles in de pc harstikke dood is :(

Ik heb ze zelfs gezien met doorgefikte chips op de videokaart en het geheugen. Leuk, die voedingen ....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast dank voor jullie antwoorden. Ik bedoelde dus dat de zekering gewoon heel was in de voeding. Ik zag trouwens wel inderdaad een donkere plek (niet echt heel zwart of zo) rond wat kleine weerstandjes. De rest van de PC is brandschoon (geen gekke condensatoren, zwartgeblakerde gebieden, ook niet op de kapotte onderdelen voor zover ik kan zien, maar dat zegt niks ;-) Okay, voortaan een goede voeding kopen dus...

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
heb je toevallig pas geleden onweer gehad?

als daar je voeding door word vernielt neemt dat vaak heel de pc mee

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Mr. Wazoo, het hoeft niet via de voeding binnen te komen...
Ik lees dat er een modem in de PC zat...
Ik ken zo veel mensen die in onweer alles uit het stopcontact halen, maar er vervolgens niet aan denken een telefoonsnoer/netwerkkabel uit een PC te halen...resultaat alsnog een kapotte PC.

Verwijderd

Topicstarter
Er zat geen telefoonsnoer/netwerk in trouwens.

Effe ter afronding (en sluit het tpoic dan maar): voeding was dus kapot, ik zag later in de kast een vage zwartere plek (moeilijk te zien) bij de voeding. Ik denk dat er inderdaad wat weerstandjes het hebben begeven. Misschien door een overspanning, maar ik vermoed eerder een brakke voeding die het na 3 jaar begaf (en hoppa, vrijwel ALLES kaduuk)

En voor mensen met hetzelfde probleem: geheugen SDRAM was goed, maar had ik niks aan in het nieuwe Asus bordje (en waarom zou ik, nu DIMM PC2700 256MB, da's beter ;-); Ook de videokaart net te oud denk ik (3.3 volt of kan in elkk geval de 1.5 volt niet aan), maar een TNT2 Ultra pakt ie prima. Voor de rest bijna alles vervangen.
Athlon 2000+ er in, koelertje, nieuwe modem, CD-ROM, andere HD, 370W 3fan koeler, en hij draait weer als een tierelier (pfjoe) :-)

Een slechte voeding maakt meer kapot dan je lief is...
Pagina: 1