geDonglde schijven formateren

Pagina: 1
Acties:

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-03 10:06
Dit is geen UTFS topic, ik heb verscheidene topix door gelezen en menigmaal gebruik gemaakt van de search..!

Ik heb dus een Asus A7N8X deluxe rev.2 met daarop de 1.03 bios geinstalleerd. Hierbij heb ik ook 2 Asus dongles gekocht en 2 120gb udma6 Maxtor schijven.
Ik heb al vernomen dat die dongles moeilijk gaan doen met udma6 schijven, met name tijdens de installatie van windows (het formateren gedeelte). Nu zeggen de meeste users hier doodleuk gewoon ff in windows met dit en dat utiltje de schijven op udma5 zetten. Leuk allemaal maar hoe moet ik dit nu aanpakken als ik mijn windows op een striping van deze schijven wil installeren. Ik kom namelijk niet door het formateren gedeelte.
Een of andere grapjas rade mij vervolgens aan om tussen mijn dongles en de desbetreffende schijven een 40 pins ide kabel te monteren, dit gaat natuurlijk niet lukken omdat die kabels male-male zijn en niet female-male!
Iemand dus een suggestie?
Een image overzetten van een P-ata schijf naar een S-ata striping is voor mij geen optie, simpel weg omdat ik deze schijven gekocht heb omdat mijn P-ata schijven allemaal zijn overleden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon formatteren is geen optie?
dus niet vanuit de setup?

Verwijderd

Als je de driver van je S-Ata controller op een floppy hebt, kan je bijv. Windows XP van de CD-Rom laten booten. Dan krijg je de vraag of je een scsi- of andere controller wil installeren, dan zeg je ja, windows gaat dan verder en vraagt om de driver floppy van de controller, die doe je in de floppy-drive en daarna krijg je optie om te formatteren. Volg de verdere instructie van microsoft en het zou moeten werken. Bij Windows 2000 werkt het ook.
Succes.

• arnoman
Dat heb ik dus al geprobeert en dat blijkt dus niet te werken! Ik heb de allernieuwste S-ata drivers geprobeerd. Wanneer ik mijn partitie ga formateren dan blijft hij gewoon op een geven moment hangen!

Verwijderd

probeer anders eens een biosupdate,

geloof dat de uberbios1005 verbeterde sata dinges had,

geen ervaring nog mee wegens gebrek aan dongels

• arnoman
ik ben zelf een beetje ijverig over het flashen (n00b), maar mijn pc moet toch echt voor donderdag draaien want dan moet ik op campzone staan... Ik zal het wel ff proberen, het flashen.
edit:

Ben nu bezig met het flashen van mijn bios naar versie 1.05. Maar helaas wil het nog niet helemaal lukken..

edit:

Ben sinds me laatste post bezig om me bios proberen te flashen, maar het lukt nog steeds niet! Zodra ik de nieuwe bios wil in laden zegt ie dat hij ut bestand niet kan vinden en dan moet ik op [F1] drukken en dan reboot me pc..

[ Voor 55% gewijzigd door arnoman op 21-07-2003 17:21 . Reden: toevoeging ]

• arnoman
Ik heb net de nieuwste bios in mijn bordje geflasht, maar helaas nog steeds geen verandering! Kan echt niemand mij helpen met dit probleem? Anders ben ik namelijk genootzaakt om op een oude 5400rpm schijf windows te zetten :(

edit:

Is het touwens mogelijk om die S-ata controller te gebruiken als ide controller?
Dit zou namelijk ook mijn probleem oplossen!

[ Voor 25% gewijzigd door arnoman op 21-07-2003 19:40 . Reden: S-ata als P-ata controler ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
arnoman schreef op 21 July 2003 @ 19:36:
Is het touwens mogelijk om die S-ata controller te gebruiken als ide controller?
Dit zou namelijk ook mijn probleem oplossen!
als je HD's SATA zijn kan je ze direct op de SATA controller op het mobo zetten, en met de drivers van de controller kan je ze dan dus direct gebruiken om windows op te installeren.
Je kan ze dus niet gebruiken als volwaardige IDE-controller (cd-romspeler zal niet gaan ;)), maar voor HD's wel. sterker nog, daar is hij voor bedoeld...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zijn het nu S-Ata schijven met een dongle naar P-ata of andersom? En heeft het mobo nou S-Ata of P-Ata?

• arnoman
Sorry, was weer lekker duidelijk blijkbaar :P
Het zijn P-ata schijven die op een S-ata controller worden aangesloten dmv een dongle.
En de controller is NIET bedoelt als controller voor losse schijven, het is een S-ata RAID controller...

• SambalBij
  • Laatst online: 11:22

SambalBij

We're all MAD here

Als je PC perse donderdag moet draaien dan hang je toch gewoon de schijven aan de p-ata controller van de chipset op het mainboard? Maak op de eerste schijf een C: partitie van 20gig en installeer daar windows op. Maak op de tweede schijf aan het begin ook een 20gig partitie voor je swapfile en belangrijke data. Vervolgens maak je in windows een stripe volume aan van 2x100=200gig met de overgebleven ruimte op beide schijven. :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• arnoman
Operations schreef op 21 July 2003 @ 23:20:
Als je PC perse donderdag moet draaien dan hang je toch gewoon de schijven aan de p-ata controller van de chipset op het mainboard? Maak op de eerste schijf een C: partitie van 20gig en installeer daar windows op. Maak op de tweede schijf aan het begin ook een 20gig partitie voor je swapfile en belangrijke data. Vervolgens maak je in windows een stripe volume aan van 2x100=200gig met de overgebleven ruimte op beide schijven. :)
Ik heb ook zoiets gedaan nu..
Maar je schijven trekken natuurlijk altijd meer performance wanneer ze in RAID staan als wanneer ze gewoon 'los hangen'.
Software matige RAID heb ik niet zo'n vertrouwen in..
Maar ik snap niet dat het zo'n gekloot is om gewoon windows te installeren op een hd die is aangesloten op een dongle..

• SambalBij
  • Laatst online: 11:22

SambalBij

We're all MAD here

De RAID van die controller op het mainboard is uiteindelijk net zo softwarematig hoor.
Het enige verschil is de manier van configureren van het spul, maar uiteindelijk worden alle raid bewerkingen door de CPU van de pc uitgevoerd.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• arnoman
Ja, ok das waar! Matig dat er geen risk processoren standaard op particuliere mobo's worden gebakt :P
Maar er zou toch zeker wel performance verschil zitten tussen 'hardware matige' en software matige raid?

• sebastius

sebastius

Waarom zou je uberhaubt nou Raid nodig hebben?

Ja tuurlijk werkt hardwarematige raid stukken beter dan soft-raid.

• arnoman
Omdat RAID sneller is en dat is wel handig als je een file-server wil opzette

• sebastius

sebastius

Fileserver voor internet of voor een 'echt' netwerk?

Ata133 schijven gaan nog steeds sneller dan 100mbit dus meestal zit het al goed. Alleen voor écht serieuze netwerktoepassingen is het nuttig. Voor de rest is het het sop van de kool niet waard (imho)

• arnoman
Die server wordt gebouwd voor Campzone3, dus dat is redelijk serieus te noemen. Er komen in die server 4 3com 100mbit nic die getrunkt worden..

Verwijderd

WTF is een dongle ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon een convertertje :)

Maar waarom zoek je het niet zélf gewoon even op :? 8)7
[google=dongle]
zoeken bij google naar pics van 'dongle'
[search=dongle]

• arnoman
Maar echt niemand weet dus hoe ik mijn probleem kan oplossen?

Verwijderd

arnoman schreef op 23 juli 2003 @ 15:16:
Maar echt niemand weet dus hoe ik mijn probleem kan oplossen?
Ik neem aan dat je in de bios de "Onboard SATA/IDE controller op enable" hebt staan, de "Onboard ATA device first op yes" hebt staan en bij de boot volgorde als 2e na de floppy drive hebt staan "SCSI/Onboard ATA bootdevice" heb je dit alles dan weet ik het ook niet meer. Misschien een email naar de ASUS helpdesk!!
Ik hoor wel hoe dit afloopt? Succes

• arnoman
Ik heb alle dingen zoals jij het in je post vermelde ingesteld! De schijven worden ook wel gedetecteerd, maar ik kom gewoon niet door het formateren gedeelte heen, welke manier ik ook gebruik..

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:58

Adze

CCNP !

Ik hoop dat al je P-ATA schijven niet gekoppeld zijn aan je MOBO. Bij de ASUS P4P800 kun je dan namelijk geen raid config maken...

Zijn je schijven wel OK ? (overbodige NOOB vraag waarschijnlijk...)

• arnoman
Adze15021979 schreef op 24 July 2003 @ 01:06:
Ik hoop dat al je P-ATA schijven niet gekoppeld zijn aan je MOBO. Bij de ASUS P4P800 kun je dan namelijk geen raid config maken...

Zijn je schijven wel OK ? (overbodige NOOB vraag waarschijnlijk...)
Ehh, ik snap niet helemaal wat je daar precies mee bedoelt?
Ik heb momenteel aan mijn P-Ata controller op het primaire kanaal een 60gb Seagate schijf (boot) op me secundaire kanaal een Lite-on DVD speler.
edit:

Mijn schijven zijn beiden 100% en spiksplinter nieuw

[ Voor 7% gewijzigd door arnoman op 26-07-2003 10:18 . Reden: Schijf info toegevoegd ]

• arnoman
Ik heb ze nu aan de gang gekregen in windows zelf.. Vraag niet hoe, maar de schijven draaien zo zonder problemen.. Maar windows op die schijven lukt nog steeds niet! Terwijl dat wel de planning is

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ok maak een ghost image van de windows install op die 60 gig. en zet die op je maxtors
dat is voor nu de beste uitweg :)

(disk copy kan ook etc.)

[ Voor 11% gewijzigd door pt0x op 27-07-2003 18:31 ]

• arnoman
Ja,ok dat zou idd moeten werken ja!
Maar ik kan het gewoon niet hebbben dat het niet rechtstreex kan
Pagina: 1