[radeon 9100] takkeherrie

Pagina: 1
Acties:

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt, maar heb geen bruikbare info kunnen vinden (heb waarschijnlijk niet de goede search opties of criteria gebruikt, ik ben er echt niet goed in).
Ik ben in het bezit van een Saphire atlantis radeon 9100, en deze maakt nogal een herrie, er zit een 4 cm fannetje op en een klein sinkje, maar omdat er geen gaten in t kaartje zitten kan ik er niet zo'n ubermooie passieve vga koeler van zalman op zetten. :(
Weet iemand waar ik een stil (passief hoeft nieteens) koelertje kan kopen die wel op mijn kaartje past, (ik heb ook al bij een aantal webwinkels gekeken, maar daar vind ik alleen NB koelers of dat grote ding van zalman en een NB oeler is imho niet genoeg)

n.b.: sorrie voor de lap text en de enigsins n00b-achtige vraag

[edit]@pollewob, bedoel je op dat standaard 4 cm sinkje,
dat gaat nooit passen IMHO[edit]

[ Voor 7% gewijzigd door dikiedik op 20-07-2003 21:09 ]

ride on

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer er anders op een beetje creatieve manier een 80mm fan op 5 of 7 Volt op te zetten. Kost wat knutselwerk, maar is wel stil en ruim voldoende koeling.

Verwijderd

Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als ik. Kijk deze topic: [rml][ Radeon 9100] Koeler doet vaag.[/rml]

Overigens maakt Spire kleine 40 mm vga koelertjes voor maar 3 euro ofzo.

Verwijderd

heb je niet een vriend of kennis met waterkoeling?
want die heeft ongetwijfelt een koelertje en fan over.
die dingen passen allemaal op elkaar. ik heb evt nog wel een koelsetje van een sapphire 9500 liggen.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
De fan op m'm kaart werkt prima, hij maakt ook niet meer herrie als normaal of als in t begin, hij maakt altijd al herrie.
Ik wil er een kompleet andere koeler opzetten, maar ik weet absoluut niet welke er op kan en waar ik m kan halen (btw een 4cm van spire maakt ongetwijfeld net zoveel herrie als een 4 cm ati ding,
ik heb zelf wel een papst 4 cm ding gevonden, maar die past niet :()

ride on

Verwijderd

Mijn vorige kaart was een 8500 welke ik passief koelde met een coolermaster p3 koelblok. Stiller wordt ie niet. :) Een beetje flow in je kast is dan wel aan te raden, kaart draait nu al weer een half jaar perfect mij een huisgenoot van me.
Koop gewoon het grootste 5 bij 5 cm blok en je zit goed. Die zalman chipset koeler zal ook prima werken.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
weet er iemand hoe warm zo'n chippie mag worden en of er een proggie is dat de temp kan uitlezen ???

[edit] ik ben eigenlijk een beetje bang om er een (passieve) NB koeler op te zeten, omdat ik m dan mischien opblaas [edit]

[ Voor 41% gewijzigd door dikiedik op 22-07-2003 21:39 ]

ride on

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Programma om het uit te lezen is er niet, simpelweg omdat er op jouw kaart geen temperatuursensor zit. Als dat wel zo zou zijn had er ook software bijgezeten om de sensor uit te lezen.
Hoe warm zo'n chippie mag worden volgens de fabrikant weet ik eigenlijk niet, maar een graad of 60 tijdens normaal gebruik is zeker niet ongewoon :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:15

KneoK

Not in a million lightyears

Pollewob schreef op 20 juli 2003 @ 21:07:
Probeer er anders op een beetje creatieve manier een 80mm fan op 5 of 7 Volt op te zetten. Kost wat knutselwerk, maar is wel stil en ruim voldoende koeling.
Ik heb ondervonden dat dit maar weinig moeite zou mogen zijn.

De schroeven waarmee een 60mm fan op de meeste CPU heatsinks is bevestigd passen heel mooi tussen de heatsinks van in ieder geval een Asus GF3, een XFX GF4 en een Gigabyte R9700Pro.

dikiedik >>> Je neemt wat ringetjes, pakt een oude koeler of koopt het goedkoopste model wat je kunt vinden (of ga op zoek naar vergelijkbare schroefjes. Maten heb ik niet voor je, maar daar kun je zelf vast wel achterkomen).
Met die schroefjes en ringetjes bevestig je een fan naar keuze (60mm of 80mm), die je eventueel op 7Volt laat lopen, met die schroeven en de ringetjes op je heatsink.
Die schroeven kun je gewoon tussen de ribben van de heatsink op je videokaart draaien.
Bij mij volstaan 2 schroefjes om een 80mm Enermax fan te laten hangen die op 7Volt draait (ongeveer 1100rpm). Heerlijk stil, zeker nadat mijn koelertje ook vreselijk ging aanlopen en herrie schoppen, en in mijn geval betere koeling ook.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
@ BoiWEB: dat zou een goeie zijn, ware het niet dat er echt maar een heel klein klote sinkje op zit (echt maar 1 of 2mm groter als t fannetje :()

ride on

Pagina: 1