[win2k] Tray iconen niet optimaal

Pagina: 1
Acties:

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Aangezien van dit topic : Icoon kleuren in win2000 niet optimaal

Gebruikte ik altijd deze fix, maar zo te zien is de site van die dr. down :(

Heb al gezocht op google, maar kom steeds weer vast op die site. Ik ga zelf liever niet stoeien met een hex editor, iemand die wel weet waar het nog op staat? _/-\o_

Tweakers Discord

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Toch lijkt dit me de enige optie aangezien ik ook na 10 minuten niks anders kan vinden dan dit:
Enhance Explorer System Tray Icons to 256 Colors
Here's how to do it.

Open explorer.exe in a hex editor

go to offset 0x1ECC

change 'FF 74 24 18' to '6A 11 90 90'

save the modified file to a temporary directory

Once you have the hacked exe, here's how to use it:

Open the task manager (ctrl-shift-esc)

on the processes tab, end explorer.exe

go to File->New Task(Run...) and type 'cmd'

copy the new explorer.exe to these locations, in order:

\WINNT\ServicePackFiles\i386

\WINNT\system32\dllcache

\WINNT\

type 'exit' to close the command prompt

go to File->New Task(Run...) and type 'explorer'
Het kan alleen wat simpeler als hierboven staat beschreven.
Als eerste natuurlijk explorer.exe backuppen. Explorer.exe openen in een hex editor en dan 0x1ECC openen en 'FF 74 24 18' veranderen in '6A 11 90 90'. Deze save je dan. Je krijgt dan de melding dat ie niet kan opslaan, omdat ie momenteel wordt gebruikt (of niet, als je de 2 backups hebt gemaakt en één daarvan veranderd).
Vervolgens start je op in veilige modus of in DOS en kopieer je de veranderde explorer.exe naar de goede locatie.

Zoveel risico zit er niet aan en je hebt altijd nog een backup. Het ergste wat je kan overkomen is dat je Windows opnieuw moet installeren.

The devil is in the details.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Je hebt geloof ik ook vervangende explorer.exe bestanden die je kan overschrijven. Ik las laatst geloof ik nog over een topic op got over sp4 en 256 (dus geen 32-bit) kleuren iconen. Of upgraden naar XP daar is het default :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Houd liever 2k dan xp dus geen optie is dat ;)

Ach verder is het geen ramp :) Als niemand wat vind dan laat ik het wel zo..

Tweakers Discord

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Heb het zelf ook een keer aangepast, maar ik gebruik nu XP dus heb die fix niet meer, bovendien is elke explorer versie weer anders.. Ik heb nog wel een vmware 2000 machine, kan daar wel even het laatste SP op zetten en het voor je uitzoeken, al weet ik niet of ik de fix hier wel neer mag zetten (de oude staat hierboven ook maar officieel mag het vast niet :)).

www.madwizard.org

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ik heb de laatste updates geinstalleerd en een fix gevonden.
De exacte versie is:

Windows 2000, Service Pack 4, Engelse versie
explorer.exe versie 5.00.3700.6690, van 243.472 bytes

Controleer van te voren of je versie goed is anders kan je je explorer beschadigen. Wat de nederlandse versie betreft, ik vermoed dat de fix daar ook op werkt, explorer.exe zal wel hetzelfde bestand zijn maar zo niet meld het dan even.

De fix is hetzelfde als de oude, alleen andere offset en te wijzigen bytes. Ik heb maar even een duidelijke handleiding neergezet hieronder, het blijft handmatig werk maar moeilijk is het niet.

Zoals MaRcO al zei is het risico erg beperkt, de kans dat je explorer zo verkeerd wijzigt dat het je systeem plat legt is nihil, wat nog zou kunnen bij verkeerde versie ofzo is dat explorer.exe niet meer werkt, maar met een backup is dat geen probleem (zie ook handleiding hieronder).

Ik vraag me wel af wat Microsoft's achterliggende gedachte is van het na 4 service packs nog niet fixen van dit probleem, als het met het omzetten van 1 bit opgelost kan worden :?

Fix: Full color systray iconen voor win2kSP4

* Start, Run, cmd {enter}

* cd /D %SYSTEMROOT% {enter}

* copy explorer.exe explorer.bak {enter}

* copy explorer.exe expnew.exe {enter}

* open expnew.exe in een hexeditor, ga naar offset 0x88EE en verander de byte 0x01 die daar moet staan in 0x21. Als je nog geen hex editor hebt kun je HexEdit (http://freespace.virgin.net/james.brown7/hexedit.html) wel gebruiken, open expnew.exe, Ctrl+G, offset: 88EE, OK, je cursor staat op de 0 in '01', maak van die 0 een 2 door een 2 te typen, saven en sluiten.

* Ctrl+Alt+Del, Task Manager, Processes, explorer.exe, rechtermuisknop, End Process, yes

* Terug naar je cmd venster

* dir /s /b explorer.exe {enter}

* Je krijgt dan een lijstje met alle explorer.exe's. Je kunt 2 dingen doen: over alle explorer's die je ziet expnew.exe heen kopieren (zoals in de oude fix) of ze allemaal weggooien. Ik gooi ze zelf altijd weg omdat ik dan zeker ben dat er geen oude backup meer is die windows eroverheen gaat zetten. Wat je ook doet, de volgorde is belangrijk, doe de mappen in deze volgorde:

%SYSTEMROOT%\ServicePackFiles\i386
%SYSTEMROOT%\system32\dllcache
%SYSTEMROOT%\

Als je nog meer mappen ziet staan met explorer.exe (zoals NtUninstall mappen), doe die dan nog *voor* de bovenstaande mappen. Voor elke explorer.exe doe je:

del [pad naar\]explorer.exe {enter}

Mocht je ze liever niet weggooien dan kan je hetzelfde doen als in de oude fix (expnew naar alle explorers kopieren).

* Kijk na het wissen nog een keer met dir /s /b explorer.exe of ze echt allemaal weg zijn, anders gaat windows alsnog een backup terugzetten over je nieuwe explorer.

* copy expnew.exe explorer.exe {enter}

* Als je een melding krijgt van windows file protection: Cancel, Yes

* explorer {enter}

* exit {enter}

* Klaar!

Als het misgaat: explorer.exe is weg of crasht

Windows kan best zonder explorer.exe draaien, je moet dus nog steeds je systeem kunnen opstarten. Als explorer weg is krijg je na het inloggen gewoon een leeg scherm, als ie crasht krijg je waarschijnlijk nog een crash melding en dan hetzelfde lege scherm. Om explorer weer terug te zetten:

* Ctrl+Alt+Del, Task Manager, File, New Task (Run...), cmd {enter}

* cd /D %SYSTEMROOT% {enter}

* dir /s /b explorer.exe {enter}

* Wis alle explorer.exe's die je ziet in het lijstje (del {bestand}) dat je kreeg met het vorige commando, en wel in dezelfde mappenvolgorde als bij de fix hierboven. Als je geen explorer's ziet is dat al gebeurd. Controleer na het wissen weer met dir /s /b explorer.exe of ze allemaal weg zijn en herhaal deze stap indien nodig.

* copy explorer.bak explorer.exe {enter}

* explorer {enter}

* exit {enter}

* Je systeem zou nu weer moeten draaien.

www.madwizard.org

Pagina: 1