Prophet II MX en BH6... problemen?

Pagina: 1
Acties:

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2025
Hoi,

op de HCC mijn slag geslagen, een Hercules 3D Prophet II MX gekocht. Op maandag eindelijk tijd om te gaan genieten... dus niet.

Op moment dat Windows in openingsscherm moet komen gaat monitor op zwart. Geen lock-up, gewoon geen videosignaal. Kan refresh-rate niet aanpassen. In safe mode gewoon beeld. Andere drivers (Nvidia ref. of Hercules) helpen niet. AGP naar 1x zetten ook niet (BH6 bord zou niet volledig AGP 2.0 compliant zijn, AGP naar 1x zetten zou dat verhelpen). Op een andere monitor had ik hetzelfde probleem, daar ligt het niet aan.

Mijn systeem:
Abit BH6 (rev. 1.01) i440BX chipset, 128 MB RAM, Celeron 300A@300, SB 128 PCI, Dynalink 1414H, 3Com ethernetkaart, power supply 250W. Ik run Windows98, DX 7.1, NVIDIA ref. drivers 6.31.

Heb compleet www.deja.com afgezocht, en aardig wat geforce FAQs gezien... begin
beetje wanhopig te worden... :'(

Assistant Professor New Media & Digital Culture

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Misschien wordt Windows opgestart in een resolutie of frequentie die de Hercules niet aankan. Lijkt me stug bij zo'n moderne kaart, maar het zou kunnen.

Je zou kunnen proberen de de videokaart en monitor te verwijderen bij Apparaatbeheer. Daarna opnieuw opstarten, dan zou Windows middels de PnP routine de nieuwe hardware moeten detecteren. Dan de goeie drivers aanreiken en dan zou-ie het moeten doen, lijkt mij.

sigloos

• Superfly
Dacht eerst ook aan resolutie/frequentie probleem, maar dat blijkt het uiteindelijk niet te zijn.

Zodra ik mijn SB 128 PCI uit mijn systeem haal loopt alles als een zonnetje. Een conflict dus. Heb al geprobeerd de SB in een ander slot te zetten, maar op het moment dat W98 die met de PnP methode wil installeren gaat mijn monitor weer op zwart. Een ander slot ga ik zo proberen.

Moet ook maar eens uitvinden hoe ik de IRQ's handmatig zou moeten verdelen. Ik heb geen overzicht, weet dus niet welk IRQ er gebruikt kan worden. In de BIOS is het ook nog enigszins abacadabra. Zal iig iets met de PnP/PCI configuratie te maken hebben.

Enige tips van experts? :)

Verwijderd

TIP *D:

Als je BIOS het ondersteund kan je een IRQ specifiek aan een PCI slot toewijzen bij PnP/PCI setup. Denk er ook aan om dan PnP OS installed op "No" te zetten, want anders geef je Windows het recht om IRQ's zelf opnieuw toe te wijzen...

• Superfly
Bedankt voor de tip, maar helaas geen biertje, want ik had er zelf ook al aan gedacht om die instellingen in het BIOS te gebruiken. :)

Probleem is nu een beetje dat ik niet weet welke IRQ's ik aan de AGP en PCI sloten moet toewijzen. Ik kan niet even snel een overzicht krijgen. Ik heb al geprobeerd het AGP en PCI slot1 IRQ 10 toe te wijzen, en PCI slot3 IRQ 5, maar dat gaf opnieuw dezelfde problemen bij het opstarten van W98...

Verwijderd

Weet je heel zeker dat dit een IRQ conflict is? Als je keihard slot #3 op IRQ 5 zet, dan kan de AGP bus daar niet ook nog eens gaan zitten.

TIP 2 *D: Controleer, indien mogelijk, of je in het BIOS ook hard DMA kanalen kan toewijzen en wel in het bijzonder aan je SB.

VRAAG 8-): Hoe werkt het met de Hercules drivers ipv de 'generieke' NVidia drivers?

• Superfly
Voor zover ik het nu weet is IRQ 5 vrij, en maakt mijn AGP bus alleen gebruik van de IRQ die ik aan het AGP slot/PCI slot1 toewijs.

Hard DMA toewijzen kan helaas niet met het BH6-ss BIOS...

Andere drivers heb ik inderdaad geprobeerd, helaas zonder resultaat. Mijn systeem loopt nu gewoon vast met een zwart scherm zodra het de drivers voor mijn SB 128 wil installeren.

• Superfly
Voor allen die later deze thread tegenkomen omdat ze een zelfde probleem hebben: ik heb uiteindelijk mijn SB naar het eerste PCI-slot (dat een IRQ deelt met het AGP slot nota bene!) verplaatst, en nu werkt alles naar behoren.

Nu maar hopen dat mijn Geforce2 niet te warm wordt, gaat mijn SB smelten... ;)

Pagina: 1