Toon posts:

[Alg] Coordinaten (NB, OL) omzetten naar afstanden

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele mooie tabel bij elkaar verzameld met daarin postcodes + de bijbehorende coordinaten (Noorderbreedte, Oosterlengte) in Nederland. Nu lopen die "lijnen" niet helemaal recht over de kaart van Nederland (aarde is tenslotte niet plat). Is er een manier om met behulp van deze coordinaten de afstand tussen 2 punten te bepalen. Of deze coordinaten zo om te rekenen zodat ik op een kaartje van Nederland een punt zou kunnen zetten.

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik bedoel :)

ps. het is de bedoeling om dit met php of een ander taaltje op te gaan lossen, dus ik ben niet op zoek naar handwerk :P

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Als je het in een scriptje wilt bakken, zal je eerst wel moeten weten hoe het precies in z'n werk gaat, dat berekenen.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
En dat is dus precies wat ik zoek :) Het c0den van die "formule" is niet zo spannend.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2003 17:18 ]

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
kwestie van bepaling van wat de maximale getolereerde afwijking is en met behulp daarvan bepalen hoeveel ijk punten je nodig hebt op een kaart waarmee je de overige punten uitrekent door interpolatie.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als je die punten hebt, dan zou je er toch een formule om heen moeten kunnen schrijven?

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Ja eh,
je hebt een punt, zoek het dichtsbijzijnde ijkpunt
bepaal de afwijking van jouw punt tenopzichte van de het ijkpunt (hor en ver)
en doe nu afwijking * ijkpunt_X = my_x (zelfde voor y) en je bent er

En als je nu slim bent dan neem je voldoening met een grote afwijking zodat je aan 1 ijkpunt (in het midden van NL) voldoende hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door stekkel op 20-07-2003 17:30 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

denk dat je dit heel simpel op kunt lossen met verhoudingen. Wat je doet: pak 2 punten die je weet, en waarvan je de afstand weet. Makkelijkst zijn denk ik vliegvelden in NL; die hebben vaste GPS posities dus die zou je kunnen gebruiken. De lijn waarom ze liggen zal schuin zijn, maar omdat je de coordinaten hebt kun je de afstanden van de rechte lijnen berekenen...dat betekent tevens dat je dan de verhoudigne van de grid hebt die je gebruikt, nl NB en OL en de afstand tussen 2 coorinaten. Van daaruit is het verder een eitje denk ik zo

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

wil je de afstand over het aardoppervlak, of de kortste rechte lijn loodrecht boven de 2 punten ?
(overigens, kun je die tabel mailen ?, dan probeer ik wel een routine in Delphi/pascal te maken).

[ Voor 8% gewijzigd door Brothar op 20-07-2003 17:40 ]

eagle

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
De "simpele" oplossing is het berekenen van de hoek tussen de twee punten vanuit het middelpunt van de aarde, daarna hoef je alleen met de (lokale) straal van de aarde te vermenigvuldigen.

Iets moeilijker in theorie, maar soms makkelijker in praktijk, is het bereken van XYZ coordinaten en dan Pythagoras te gebruiken. Z bijv oorbeeld is simpelweg R*sin(NB). Pythagoras werkt natuurlijk alleen als de afstand zo klein is dat de lokale kromming van de aarde verwaarloosd mag worden, anders moet je daarvoor gaan compenseren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Voor het bepalen van de afstanden heb ik inmiddels iets interessants gevonden: http://home.planet.nl/~hklein/afstand/cairo.htm

Nu nog kijken of ik de punten op een plat kaartje kan bepalen met de echte x en y coordinaten :)

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

dan ben je d'r.
Maar, de echte coördinaten zijn volgens mij de OL/NB. Je platte kaartje is dan m.i. een afgeleide daarvan. (Goed je corrigeert nu niet voor het feit dat de aarde geen perfecte bolvorm heeft)

Ik vraag me trouwens af of 2 punten, met een verscillende NB, niet juist deel uitmaken van een ellips (i.p.v. een cirkel)

deze link is wat vollediger:
http://star-www.st-and.ac.uk/~fv/webnotes/index.html
(heeft 't ook over bepaalde correcties)

[ Voor 50% gewijzigd door Brothar op 20-07-2003 18:08 ]

eagle

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Op een bol is de kortste route tussen twee punten de grootcirkel, dat is het cirkelsegment rondom het middelpunt waarop beide punten liggen. De aarde is geen bol, maar de exacte vorm is dacht ik ook geen ellipsoide. De kortste route wordt dan een erg complexe vorm.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Even uit mijn oude doos:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
SELECT 
   ACOS( 
      COS(gps_x) * COS(gps_y) * COS($x) * COS($y) + 
      COS(gps_x) * SIN(gps_y) * COS($x) * SIN($y) + 
      SIN(gps_x) * SIN($x)
   ) * 3963.1 * 1.609 as dist, [...] 
   FROM [...] ORDER BY dist ASC

$x, $y, gps_x en gps_y zijn gps-coordinaten in decimale graden. Noorderbreedte en westerlengte zijn positief, zuiderbreedte en oosterlengte zijn negatief.

Localhost, sweet localhost

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
Ik heb me laten vertellen dat er wereldwijd (ook met GPS) verschillende ellipsoïden gebruikt worden om de aardbol mee te beschrijven. Hoewel ik er verder het fijne niet van weet, lijkt het me dus wel relevant uit welk systeem je coördinaten komen. Maar misschien vergis ik me (zeker als je de aarde modelleert als bol), want zoals ik al zei, weet ik ook niet precies hoe het zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 21-07-2003 14:09 ]

Verwijderd

Let er bovendien op dat de kaart die je van nederland hebt waarschijnlijk ook bepaalde correcties heeft ondergaan.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Let wel op, het gebruiken van postcode gegevens kost wel geld ook als je ze zelf uit het telefoonboek hebt overgetypt.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Soultaker schreef op 21 July 2003 @ 14:09:
Ik heb me laten vertellen dat er wereldwijd (ook met GPS) verschillende ellipsoïden gebruikt worden om de aardbol mee te beschrijven.
Dat is om de afwijkingen die de aarde heeft van een perfecte bol te compenseren. Voor afstanden binnen Nederland minder relevant.

• GraasGast
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

mischien is dit handig? is freeware...

http://lcg-www.uia.ac.be/~erikt/.Henk/welcome.html

is een database van plaatsnamen, netnummers, postcodes en coordinaten...scheelt heel wat typwerk ;)

[ Voor 37% gewijzigd door GraasGast op 21-07-2003 16:20 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
alienfruit schreef op 21 July 2003 @ 15:12:
Let wel op, het gebruiken van postcode gegevens kost wel geld ook als je ze zelf uit het telefoonboek hebt overgetypt.
Hmnee, als je ze overtypt juist niet, dacht ik. Daar was destijds in ieder geval discussie over bij die alternatieve telefoongids (weet de naam niet meer), want die hadden naar eigen zeggen de (openbare) gegevens overgetypt, terwijl KPN zei dat ze de gegevens uit het telefoonboek of van de CD-rom gekopieerd hadden (wat niet mag, in verband met copyright).

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Soultaker schreef op 21 juli 2003 @ 16:02:
[...]

Hmnee, als je ze overtypt juist niet, dacht ik. Daar was destijds in ieder geval discussie over bij die alternatieve telefoongids (weet de naam niet meer), want die hadden naar eigen zeggen de (openbare) gegevens overgetypt, terwijl KPN zei dat ze de gegevens uit het telefoonboek of van de CD-rom gekopieerd hadden (wat niet mag, in verband met copyright).
Ja zo had ik het ook begrepen. Het bedrijf in kwestie zei dat ze een stel polen o.i.d hadden ingehuurd om het over te typen. Als dit het geval was dan was het wel legaal omdat postcodes openbare gegvens zijn waar geen copyright op zit. Alleen er zit wel copyright op een database waarin jij die gegevens verzameld.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1