Memtest86 geeft fouten; waar kan nu de oorzaak nog liggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een probleem met iets in mijn computer. Ik heb 2 configuraties gebruikt om 4 DDR Ram modules te testen. Alle 4 geven in beide configuraties fouten. Aangezien alle 4 de modules nieuw zijn, is het zeer onwaarschijnlijk dat alle 4 reepjes kapot zijn.

Aanwezig in beide configs:
Chieftec WX-01BD Case
FDD Diskettestation 3.5 inch (zwart)
LG DVD ROM 16x Speler (zwart)
Transcend Radeon 9000 64 MB (was nodig, beide videokaarten hebben geen onboard Video)
AMD Athlon XP 3000+ 333MHz
HDD 120Gb 7200rpm 8MBcache IDE

De eerste testconfig:
Creative SB Audigy II
Asus MB A7N8X Deluxe AMD Athlon Rev 2.00
TakeMS DDRAM 1024Mb PC3200 400MHz (2 reepjes)
en later nog 2 reepjes getest in deze zelfde config:
Whitelake PC2700 DDRAM 1024 MB (2 reepjes)

De tweede testconfig:
DFI AD77 mobootje met VIA KT400 Chipset
TakeMS DDRAM 1024Mb PC3200 400MHz (2 reepjes - de eerste reep begon bij test 2 al met fouten, de 2e bij test 3).
en later nog 2 reepjes getest in deze zelfde config:
Whitelake PC2700 DDRAM 1024 MB (2 reepjes - gaf telkens fouten aan vanaf test 6)

Ik heb namelijk nieuwe computer gekocht, (eerste config, de nieuwe vidkaart komt nog). Ik heb XP Pro NL geinstalleerd, maar kreeg spontane reboots - werd er gek van. Heb dus gezocht hier op Tweakers waar dat vandaan zou komen. Het enige wat ik toen gedaan heb is een blue screen in plaats van reboot aangezet. Ik werd vanaf dat moment dus doodgegooid met blauwe schermen. Soms ging het een paar uur goed, maar het ging waarschijnlijk per sessie hoe dan ook mis. Ik ging dus de oorzaak maar is bij de hardware zoeken, want het werd steeds erger: Windows startte wel, maar bij de eerste move met je muis kreeg je een blue screen.

BSOD's die ik zoal heb gehad:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
BAD_POOL_CALLER (1x)
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SPECIAL_POOL_DETECTED_MEMORY_CORRUPTION (voornamelijk later)

Ik weer zoeken hier op GoT en toen Memtest86 gedraaid. Mijn eigen 2 reepjes (de TakeMS) heb ik elk afzonderlijk getest in 1 van de bankjes. Alle 2 modules gaven fouten aan; maar ze leken niet iedere keer hetzelfde te zijn (ze zaten dan op andere geheugenplaatsen volgens Memtest). Ik dacht dus dat mijn RAM gewoon finaal kaduuk was. Ik leverancier bellen; daarvan heb ik toen 2 reepjes Whitelake geheugen meegekregen. Op de plank gedrukt en testen maar. Wéér fouten.. Ik dacht dus nu dat het moederbord niet zou kloppen.

Nu komt het verhaal met de 2e config:
Ik heb m'n mobo eruitgehaald, en bij de leverancier een DFI AD77 meegekregen. Tis geen bekend merk volgens mij, maar wel goed genoeg om de oorzaak mee te vinden dacht ik. Dus die plank erin geschroefd, en toen heb ik de geluidskaart eruit gelaten. Ook de ROM spelers heb ik niet aangesloten met een IDE kabel. Ik weer testen met Memtest86, weer fouten! Wanhopig was/ben ik. Windows XP wilde niet meer starten (vanwege de hardwareverandering).

Ik heb de oorzaak dus nog niet gevonden. Maar bij de search op Tweakers las ik dat Memtest86 ook andere fouten aangaf, zoals CPU.... Moet ik u de schuld gaan afschuiven op de CPU? Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat alle repen namelijk kapot zijn.

Tis een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand kan helpen.

NB: Het hele systeem is geaard en zelf heb ik een polsbandje gebruikt om de computer te bouwen/aan te passen.

Temps: CPU stressed: 50 graden. Case cooler is ook aanwezig, Mobo was 30 graden.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm misschien even andere CPU erin gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 juli 2003 @ 17:22:
ehm misschien even andere CPU erin gooien?
Moet ik dus wel weten of het een mogelijkheid dat het daaraan ligt. Die moet ik dan namelijk ergens regelen. Als ik de CPU dus niet kan uitsluiten van de foutmelding, ga ik dat eerst nog testen.

Dan nog snap ik niet wat Memtest met een CPU te maken kan hebben. :)

[ Voor 14% gewijzigd door SanderTje! op 20-07-2003 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik denk dat toch het geheugen defect is.

Misschien is de hele lading geheugen defect van de Leverancier.

edit: Heb je ze per ongeluk overclockt?? Want dan kunnen ze ook fouten geven ;)

[ Voor 28% gewijzigd door htol op 20-07-2003 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ten alle modules eens per stuk en ook steeds in een ander voetje van het mobo.
Doe dit bij elke mobo.
Kost veel tijd maar dan weet je het wel zo goed als zeker..
Owja heb jij je randaarding na gemeten want vaak gaan juist daardoor de meeste spullen stuk :P

[ Voor 24% gewijzigd door The-Source op 20-07-2003 17:30 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 23:01

Smarron

The bend

Misschien kun je het geheugen in een andere PC testen? Misschien is de dimm socket wel gaar :?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
htol schreef op 20 July 2003 @ 17:27:
Ik denk dat toch het geheugen defect is.

Misschien is de hele lading geheugen defect van de Leverancier.
Dat leek mij dus sterk, omdat alle 4 reepjes fouten aangeven. Zijn gewoon nieuwe reepjes. Daarnaast geeft Memtest dus per test fouten aan op verschillende plekken in geheugen, vrijwel iedere keer anders. Weet niet of dat normaal is voor defect geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Smarron schreef op 20 July 2003 @ 17:30:
Misschien kun je het geheugen in een andere PC testen? Misschien is de dimm socket wel gaar :?
Ik heb het met 2 verschillende mobo's getest. :)
klaasbram schreef op 20 July 2003 @ 17:29:
Ten alle modules eens per stuk en ook steeds in een ander voetje van het mobo.
Doe dit bij elke mobo.
Kost veel tijd maar dan weet je het wel zo goed als zeker..
Owja heb jij je randaarding na gemeten want vaak gaan juist daardoor de meeste spullen stuk :P
Ik heb ze bij allebei de moederborden in elk slot getest, elk reepje apart: dat lijkt mij dus ook uitgesloten :) Kost inderdaad veel tijd, maar je wil het graag testen als het zo raar gaat.

Randaarding niet gemeten, maar ik heb hem ook wel is 1 keer aangesloten op stroom zonder aarde, en dan staat de kast onder een lichte spanning. :) Dus dat lijkt me wel ok te werken.

Mijn laatste verdachte is na bovenstaande nu wel de CPU.. Denk niet dat ik deze moet uitsluiten meer nu.. :/
ubermaestro schreef op 20 July 2003 @ 17:37:
Die fouten moet je ook met een korreltje zout nemen, mijn pc draait gewoon super stabiel maar memtest geeft 400 fouten ofzo aan :? Alleen op non-overclocked geeft ie misschien 0 errors, maar we blijven natuurlijk tweakers :)
Inderdaad, maar ik ben nu wel eerst heel erg blij als mijn kist stabiel draait als ie niet overclocked is. ;)
Ik heb wel een kist getest die al enkele jaren zeer stabiel draait (waar ik nu op werk (AMD 12oo TB). Memtest is 2x 40 keer rond geweest en 0 fouten - dus ik denk niet dat je fouten mag tolereren die Memtest aangeeft, tenzij die natuurlijk wel als een zonnetje draait. :)

[ Voor 97% gewijzigd door SanderTje! op 20-07-2003 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 16:45
Die fouten moet je ook met een korreltje zout nemen, mijn pc draait gewoon super stabiel maar memtest geeft 400 fouten ofzo aan :? Alleen op non-overclocked geeft ie misschien 0 errors, maar we blijven natuurlijk tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Laatst online: 12-09 15:52
voglens mij is het geheugen dus gewoon gaar. voute batch, of je hebt ze met je statische handen verkeerd beetgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
sharkzor schreef op 20 July 2003 @ 17:44:
voglens mij is het geheugen dus gewoon gaar. voute batch, of je hebt ze met je statische handen verkeerd beetgepakt.
Zoals ik in mijn startpost had staan:
NB: Het hele systeem is geaard en zelf heb ik een polsbandje gebruikt om de computer te bouwen/aan te passen.

Het polsbandje aan de kast gezet, en de stekker erin gelaten maar voeding uit. Daarnaast gewoon nog 1x de verwarming aangeraakt (Ongeverfd :) ).

De modules heb ik alleen aan de zijkanten beetgepakt.. Het geheugen uit deze AMD 1200 heb ik ook in de handen gehad, van te voren getest: 0 fouten. Nadat ik het erweer had ingezet: 0 fouten.. Dus lijkt me ook uitgesloten.

Foute batch snap ik dan alleen weer even niet :P

[ Voor 5% gewijzigd door SanderTje! op 20-07-2003 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35

JF_

Fouten in memtest zijn fouten, period. Misschien treden ze in de praktijk niet op, maar niet iedereen werkt graag met een tijdbom in z'n PC.
Als je op twee moederborden met 8 reepjes geheugen *altijd* fouten krijgt, en de enige constante is de processor, dan zou ik die maar eens snel vervangen. Memtest controleert het geheugen, maar ook alles wat daarmee te maken heeft - waaronder de L1- en L2-caches in de CPU. Geeft memtest toevallig alleen fouten bij testen die de CPU-cache gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aarde of een onstabiele voeding zou ook het probleem kunnen vormen. PC testen op een andere locatie (bij familie bijvoorbeeld?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Stel je hebt een brak mainboard, zet je een nieuwe module daarin dan heb je kans dat ie direct weer stuk gaat. Ga je dan in een ander systeem testen dan geeft ie daar ook fouten aan, hoewel het primaire probleem dus bij je mainboard ligt.
Heb je alles bij elkaar geschraapt of bij 1 winkel gekocht? Als je alles bij 1 winkel hebt gehaald zou ik daar met je moederbord + reepjes RAM + cpu binnenlopen en ze daar de boel eens lekker laten testen. Zij hebben van alle onderdelen een hoop op voorraad en kunnen zo veel sneller achterhalen waar je probleem zit.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
GA!S schreef op 20 July 2003 @ 18:37:
...
Heb je alles bij elkaar geschraapt of bij 1 winkel gekocht? Als je alles bij 1 winkel hebt gehaald zou ik daar met je moederbord + reepjes RAM + cpu binnenlopen en ze daar de boel eens lekker laten testen. Zij hebben van alle onderdelen een hoop op voorraad en kunnen zo veel sneller achterhalen waar je probleem zit.
dat is denk ik een van de veel voorkomende problemen
bij zelfbouw wil je zo goedkoop mogelijk uit zijn, dus koop je daar waar het in verhouding het goedkoopste is met de beste service
dus ik denk dat veel mensen/tweakers deze mogelijkheid niet hebben

ikzelf zit namelijk ook met het probleem dat ik een zwaar onstabiele computer heb
(benchmarks crashen, memtest geeft fouten, prime95 geeft fouten, en windows is zo instabiel als de pest)
en ik heb dan ook mijn mobo, proc en mem bij verschillende winkels gekocht
vandaar dat ik er nu over denk alles te RMA-en, en daarna door te verkopen en ondertussen alle onderdelen nieuw koop bij één winkel,
echter ben ik dan veel duurder uit :( (waarvoor ik dus eigenlijk niet het geld heb)

[ Voor 10% gewijzigd door Crash op 20-07-2003 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
-Sander_ schreef op 20 July 2003 @ 17:49:
[...]

Zoals ik in mijn startpost had staan:

Het polsbandje aan de kast gezet, en de stekker erin gelaten maar voeding uit. Daarnaast gewoon nog 1x de verwarming aangeraakt (Ongeverfd :) ).

De modules heb ik alleen aan de zijkanten beetgepakt.. Het geheugen uit deze AMD 1200 heb ik ook in de handen gehad, van te voren getest: 0 fouten. Nadat ik het erweer had ingezet: 0 fouten.. Dus lijkt me ook uitgesloten.

Foute batch snap ik dan alleen weer even niet :P
En waarmee was je polsbandje geaard (die aarding bedoelde ik in het eerste bericht van mij).
Want er zit meer energie in de grond dan dat je denkt ;)
En in de aarding van je elektronet kan ook wat zitten maar meestal niet zoveel (ook al is het genoeg om spullen om zeep te helpen ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DawnRazor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 07:12
Ik zou ff alle andere hardware uit t systeem halen (dus alleen proc, mem, video) niks IDE, geen andere PCI kaarten. Dan bios alles op failsafe zetten (alle ram timings op default of by SPD). Check jumper op mobo voor mem speed als die aanwezig is. En dan dimmetjes zoals eerder gezegd 1 voor 1 proberen en als er fouten optreden bij 1 enkele dimm ff andere dimm socket proberen met dezelfde dimm

edit:

check ook even voltages op 3.3V lijn in bios

[ Voor 8% gewijzigd door DawnRazor op 20-07-2003 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
klaasbram schreef op 20 July 2003 @ 19:29:
[...]

En waarmee was je polsbandje geaard (die aarding bedoelde ik in het eerste bericht van mij).
Want er zit meer energie in de grond dan dat je denkt ;)
En in de aarding van je elektronet kan ook wat zitten maar meestal niet zoveel (ook al is het genoeg om spullen om zeep te helpen ;) )
Die is geaard met de kast, en de kast was geaard via het stopcontact.
GA!S schreef op 20 July 2003 @ 18:37:
Stel je hebt een brak mainboard, zet je een nieuwe module daarin dan heb je kans dat ie direct weer stuk gaat. Ga je dan in een ander systeem testen dan geeft ie daar ook fouten aan, hoewel het primaire probleem dus bij je mainboard ligt.
Ik heb het bij 1 'winkel' gehaald. Winkel staat tussen haakjes omdat het namelijk gekocht is bij een officieel bedrijf wat gevestigd is in een huis. De zoon van de verkoper daar ga ik mee om en zo ben ik er mee in contact gekomen. Genoeg ruimte om binnen te lopen. :)

De volgende test is dus de CPU. En dan kijken we bij de voeding desnoods..

[ Voor 58% gewijzigd door SanderTje! op 21-07-2003 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hoe zit het met de geheugen instellingen? Als een cas3 reepje op cas2 loopt, kan ik me best voorstellen dat je random fouten krijgt...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Laatst online: 13-09 14:49
MadMarky schreef op 21 July 2003 @ 00:55:
Hoe zit het met de geheugen instellingen? Als een cas3 reepje op cas2 loopt, kan ik me best voorstellen dat je random fouten krijgt...
LOL, zo erg zou het toch niet zijn gesteld met -Sander_ ? ;)
Als ik z'n posts lees, dan geloof ik niet dat ie zulke fouten zou maken....

Memtest is wel degelijk ook afhankelijk van je CPU inderdaad. Ik heb het zelf gemerkt dat memtest errors gaf, en na verhogen van de vcore waren de fouten weer weg.

Maar controleer eerst even voor de zekerheid of je timings wel correct zijn :P

[ Voor 8% gewijzigd door MrDirect op 21-07-2003 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
je moet ff je refresh timings wat hoger zetten of safe/normal mode want dit soort fouten zijn onvoorspelbaar test je mem anders eerst op een low speed en long timing om te kijken of alles wel goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op 20 July 2003 @ 18:31:
aarde of een onstabiele voeding zou ook het probleem kunnen vormen. PC testen op een andere locatie (bij familie bijvoorbeeld?)?
My thoughts exactley :)

Want uit je startpost begrijp ik dat niet alleen je CPU, maar ook je voeding hetzelfde is. Als dat een brak exemplaar is dat te weinig / te veel / onregelmatige juices produceert kun je alles testen maar zal elke willekeurige config erop vastslaan :)

//edit
En natuuurlijk heb je ookal geprobeerd kaal te testen.. toch? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FragFrog op 21-07-2003 02:06 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-08 11:26
http://www.memtest86.com/#problems
There have been numerous reports of errors in only tests 5 and 8 on Athlon systems. Often the memory works in a different system or the vendor insists that it is good. In these cases the memory is not necessarily bad but is not able to operate reliably at Athlon speeds. Sometimes more conservative memory timings on the motherboard will correct these errors. In other cases the only option is to replace the memory with better quality, higher speed memory. Don't buy cheap memory and expect it to work with an Athlon! On occasion test 5/8 errors will occur even with name brand memory and a quality motherboard. These errors are legitimate and should be corrected.
Memtest86 werkte vroeger altijd, maar nu is het _niet_ zo dat errors in Memtest altijd error in het geheugen zijn!

Zet je timings wat soepeler en test nog een keer. Test ook je reepjes eens in een andere pc. Daarnaast kan je op zoek gaan naar iemand (of een bedrijf) met een hardwarematige tester, die kunnen gegarandeerd alles opsporen. Helaas zijn die apparaten nogal duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Wat betreft CPU, kun je in BIOS de CPU caches eens uitzetten en dan opnieuw testen?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Caches heb ik nog niet uitgezet. Zal ik ook nog is doen.

Maar.. Ik heb nu de 4 reepjes weer teruggebracht naar de leverancier inclusief het moederbord. Mijn moederbord is getest daar met een reepje ram wat zeker weten goed was en toen gaf het 0 fouten aan. Dus deze 4 reepjes verdwijnen ook nog in die kist om ze daar te testen. Dan wordt het nog duidelijker; of de reepjes of een ander component in mijn kast. Stiekem hoop ik dat alle reepjes kapot zijn :) want dan is de rest wel goed.

Het moederbord is dus uitgesloten.

Update:
Bankje 2 en 3 van het ASUS mobootje lijken niet goed te zijn.. 2 reepjes RAM die als GOED zijn getest, zijn samen in bankje 1 en 2 geplaatst om ze daar te testen. Toen gaf het ding weer fouten....

[ Voor 21% gewijzigd door SanderTje! op 24-07-2003 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Nogmaals een update:
Vanavond is mijn leverancier erachter gekomen dat wanneer bankje 1 en 2 in combinatie worden gebruikt (van de 3) op het ASUS A7N8X DeLuxe Rev 2.0 mobootje, het geheugen in het 2e bankje gesloopt zal worden. 2 bankjes zijn nu nog eens wederom kapot door het vele testen (totaal 5 avonden mee bezig geweest). Deze gaan allemaal retour: een flink aantal bankjes + het moederbord.

Dat moet toch gewoon kunnen dacht ik zo, 2 bankjes in combinatie gebruiken.. Vandaar dat mijn 2 geheugenmodules ook kapot zijn: ik heb ze omgedraaid in de bankjes omdat ik fouten kreeg. Maar testte je een goeie module in het 1e bankje, dan gaf het ding 0 fouten aan. Volgende week vrijdag hoop ik nieuw geheugen + een mobo te hebben om dan eindelijk te kunnen genieten van het bedrag wat ik daarin heb geinvesteerd :(

Pagina: 1