koeling boven of onder de harddisk?

Pagina: 1
Acties:

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 20:42
Ik heb een harddisk die ik koel met een tweetal kleine fans die boven over de harddisk blazen omdat ik dacht dat dat de warmste plek is van de harddisk.
Nu zie ik dat er ook harddisk koelers bestaan die je eronder tegenaan schroeft, zodat je dus de onderkant koelt.
Welke zijde moet nu gekoeld worden, de onder- of de boven zijde?

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
eigelijk de zijkant :+
maar de bovenkant als ik zou moeten kiezen

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/pics/products/HD05040B.gif
is het deze?

[ Voor 42% gewijzigd door ixl85 op 20-07-2003 16:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

de onderkant (waar de printen zitten).
Daar kun je hem namelijk ook vastschroeven.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39
De koelers zoals IXL85 laat zien zijn bedoeld voor de onderkant. De nokjes die je ziet aan de zijkanten zitten op de plaats van de gaten in de onderkant van de hd. Aan de bovenkant heeft de HD die bevestigingsgaten niet.

Koel je de onderkant dan koel je de electronica, de grootste verbruiker. Naast de electronica is er nog een grote verbruiker, het motortje, maar die heeft de hele casing van de hd om zijn warmte aan af te geven.

Het beste kun je dus de onderkant koelen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ixl85
Paul Nieuwkamp schreef op 20 July 2003 @ 16:39:
De koelers zoals IXL85 laat zien zijn bedoeld voor de onderkant. De nokjes die je ziet aan de zijkanten zitten op de plaats van de gaten in de onderkant van de hd. Aan de bovenkant heeft de HD die bevestigingsgaten niet.

Koel je de onderkant dan koel je de electronica, de grootste verbruiker. Naast de electronica is er nog een grote verbruiker, het motortje, maar die heeft de hele casing van de hd om zijn warmte aan af te geven.

Het beste kun je dus de onderkant koelen.
whoewhie, weer iets bijgeleerd... (jah ben geen fan van HDkoeling... teveel lawaai... behalve de aangekondigde zalman :9~ )
maar goed, het beste is toch de zeikanten op een of andere manier te koelen?
want die worden het warmst

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39
Als het goed is zit de hd met de zijkanten vast aan je case, en kunnen die hun warme dus kwijt door geleiding.

Schroeven goed vast aandraaien, dan heb je dus het meeste contact en dus het meeste baat erbij :)

Ik weet niet hoeveel schijven je hebt, maar je kunt ook een 8 of nog beter 9,2cm fan op de 'voorkant' (dus niet met de aansluitingen maar aan de andere kant) zetten en die voer de schijven laten blazen :)

Maakt een stuk minder herrie, en je hebt meteen een intake fan in je pc :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de grootste warmte afgifte komt over het algemeen van de wrijving tussen de platters van de schijf en de lucht. Je kunt het beste de bovenkant koelen, dus de metalen plaat waar de warmte van de binnenkant aan afgegeven wordt. Ook de disk goed inklemmen in metaal helpt (zoals de behuizing). De electronica koelen is volgens mij bijzaak, primair wil je de hitte kwijt door de wrijving platter/lucht en de motor.

Een fan ervoor hangen werkt ook prima, die blaast dan aan alle kanten waar het kan lucht er langs.

specs

• jenk
De ene zegt de onderkant, de ander de bovenkant, nu weet ik het nog niet :?

• ixl85
je koeler:
als er schroefgaten in zitten, moet dus aan de onderkant

maar de zeikant van de HD word het warmst (daarom komt zalman over een tijdje met een hele mooie passiefgekoelde hdkoeler voor de zijkanten!)

en als je kon kiezen tussen het koelen van de onderkant/bovenkant zou ik de bovenkant pakken omdat die (na de zijkant) het warmst word
(dus: van laag naar hoog: onderkant--bovenkant--zijkant)
maar dit heeft niks met je koeler te maken!
gewoon er op schroeven, en anders een koeler kopen zodat ie in je cddrive kan
(zo een dus)
Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/hdcooler.jpg
(is het eigelijk wel nodig dat je hd gekoeld word? meestal is het gewoon allemaal extra lawaai)

• jenk
Ik gebruik nu zo'n koeler die je in je cddrive kan doen en die koelt nu de bovenkant, maar evengoed word mijn harddisk nog warm.
Ik heb zo'n losse temp sensor (die op mijn moederbord aangesloten zit) bovenop de harddisk geplakt en deze geeft normaal zo'n 22 graden aan.
Met dit warme weer is de temp wel zo'n 30 graden en dan gaat mijn harddisk soms tikken en weer opnieuw opspinnen.
Die 30 graden is dus de buitenkant van de harddisk, binnenin is hij dus veel warmer.
De harddisk is een WD 80 gig met 8 mb cache.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb wel eens een rechtopstaande 8x8cm (coolermaster) fan net onder de achterkant van m'n hdd geplaatst, gericht op VGA-kaart die wel wat extra koeling kon gebruiken (voodoo 3-2000).
Na het aanzetten van pc werd hdd niet meer goed herkend (allemaal #@%&$% tekens ipv. "Maxtor 17GBblahblah"), en booten ervan lukte ook niet meer

Fan paar cm van hdd verplaatst en toen werkte het wel naar behoren: kennelijk zorgt die fanmotor zo dicht bij printplaat hdd toch voor EMI oid...
(kabels had ik eerst gechecked, maar die zaten goed)

Moraal van dit verhaal: niet elke verandering is een verbetering (8>

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op 21 juli 2003 @ 07:27:
Ik heb wel eens een rechtopstaande 8x8cm (coolermaster) fan net onder de achterkant van m'n hdd geplaatst, gericht op VGA-kaart die wel wat extra koeling kon gebruiken (voodoo 3-2000).
Na het aanzetten van pc werd hdd niet meer goed herkend (allemaal #@%&$% tekens ipv. "Maxtor 17GBblahblah"), en booten ervan lukte ook niet meer

Fan paar cm van hdd verplaatst en toen werkte het wel naar behoren: kennelijk zorgt die fanmotor zo dicht bij printplaat hdd toch voor EMI oid...
(kabels had ik eerst gechecked, maar die zaten goed)

Moraal van dit verhaal: niet elke verandering is een verbetering (8>
Ik heb al veel gehoord maar dit slaat toch alles hoor 8)7
Ik betwijfel sterk of alles wel naar de "normen" was aangesloten en zo.

Terug on topic: In de meeste gevallen (1 HD) is de betere plaats om de hd te koelen mijn inziens bovenaan met respect voor de aanzuigzijde van de ventilatoren(moet vrij zijn). Het heeft geen zin om ventilatoren bv te gaan plaatsen tussen 2 schijven in geklemd. Dan is de werking gewoon NUL.

Nog beter is vooraan te gaan koelen....

Bovenaan of vooraan is de beste optie enwel om volgende reden:
Het metaaloppervlak (warmtewisselaar) is er daar het grootst in omvang en dus levert het meeste uitwisseling.
De elektronica koelen is ook nodig, doch dit vereist niet dat je er ventilatoren op gaat plaatsen daar de normale ventilatie in de kast voldoende is. (een ligt tochtje is afdoende voor de electronica)

Aanvullend geef ik ook de opmerking dat gebleken is dat vertikale montage van de harde schijven in combinatie met een krachtige frontale ventilator nog steeds het beste is.

Zorg ook dat de "verplaatste"-lucht ook weg kan stromen. Het heeft geen zin om een ventilator zijn eigen uitgeblazen lucht terug te laten aanzuigen.(zoals een dampkap die terug in de keuken uitkomt |:( )

zie ook: Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 07:59 ]

Verwijderd

Ik heb de goude tip, monteer een paar ouwe koelblokjes op je hardeschijf met beetje koelpasta er tussen. (niet dat zilver spul, dan wordt het zo klederboel.

Mijn hardeschijfen worden nu stukke minder warm en je heb hierdoor geen last van ventilators die nog meer hierrie maken ¬_o.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

Er zijn van die cases, oa van Chieftec, die aparte HDD-cages hebben, die je los kan halen met een hendel. Ik heb zelf een Chieftec DA-01BD Fulltower, met twee van die HDD-cages. Het grote voordeel van die cages is, dat je voorin per cage 1 80mm koeler kan hangen. Als je je HDD dan precies in het midden van zo'n cage hangt, dan wordt ie van boven en van onder prima gekoeld. Een betere directe koeling is er niet voor HDDs, aangezien de fan er vlak voor hangt, en ook nog eens boven en onder koelt. Met waterkoeling zou dit veel moeilijker zijn.

Aangezien niet iedereen een Chieftec case heeft, kan ook het volgende gedaan worden, als je niet een aparte HDD-cooler zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/pics/products/HD05040B.gif

- Zorg dat je hdd zo 'vrij' mogelijk hangt, zeker als hij maar in z'n eentje in een cage zit. Als je geen actieve koeling kan plaatsen, om wat voor reden dan ook, dan is het iig belangrijk dat de warmte de ruimte heeft om weg te komen, en niet opeengesloten zit tegen boven- of onderkant van de hdd-cage, of tegen een andere schijf.

- Kan je wel actieve koeling plaatsen, dan is het vaak het beste om aan de bovenkant van de hdd naar achteren (achterkant van de case) te blazen. Dit vanwege de afvoer van die warme lucht van de hdd, die natuurlijk altijd opstijgt, waardoor het koelen zelfs met een kleine of weinig cfm leverende koeler ook nog effectief blijkt.

En zie ook de post twee naar boven, van WildJim ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

het is beste is gewoon door case fan's de hele hdd laat coolen.
maar als we het over de cooler hebben die hier nu twee keer in foto form voorbij kwam, deze is oficeel bedoelt voor de onderkant.

zelf heb ik mijn hdd's door twee case fan's gekoeld, deze hdd's zitten is een loshangend rekje en daar word van de zijkant tegen aan geblazen.

Verwijderd

Wij hadden hier zelf erg veel last van HDs die gewoon vastliepen met dit warme weer, de oplossing was om ze in een bracket te plaatsten die zijn voorzien van 3 kleine fans. Kosten zijn zo'n 14 euro per bracket en ze zijn nu lekker cool.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 09:47 ]

• Vodgen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 18:34
Temp van mijn HD (Maxtor 740, 7200rpm) lag constant rond de 43 graden.
Ik heb een 8 cm casefan aan de onderkant bevestigd (bovenkant geen plaats).
Ding draai met maar 2300 rpm dus ook geen lawaai. Temeratuur is nu constant 30 graden. Scheelt dus 13 graden met een simpel casefannetje van een paar euro.

• AttiX
  • Laatst online: 21:49
Ik ga dit industrieele koellichaam doorzagen en vastlijmen op beide Hdd's.
Heb al 1 andere HDD gedaan. S.M.A.R.T. Temp was voorheen 32, met koellichaam 26. Dus het scheelt wel degelijk. Tussen het koellichaam en de hdd natuurlijk een beetje koelprut. Foto van bewerkte hdd heb ik niet. Wel een foto van het koelblokje. :)

Afbeeldingslocatie: http://137.224.227.227/deadohiosky/website/GoT/AUT_0009.JPG

• ixl85
AttiX.SkategoaT schreef op 22 July 2003 @ 01:18:
Ik ga dit industrieele koellichaam doorzagen en vastlijmen op beide Hdd's.
Heb al 1 andere HDD gedaan. S.M.A.R.T. Temp was voorheen 32, met koellichaam 26. Dus het scheelt wel degelijk. Tussen het koellichaam en de hdd natuurlijk een beetje koelprut. Foto van bewerkte hdd heb ik niet. Wel een foto van het koelblokje. :)

[afbeelding]
dies net zo groot als jou keyboard :?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 16:14
let je op het kleine gaatje dat de meeste hardeschijven hebben?
Dat is een luchtventiel om het drukverschil op te vangen.

• AttiX
  • Laatst online: 21:49
ixl85 schreef op 22 juli 2003 @ 02:55:
[...]

dies net zo groot als jou keyboard :?
Ik ga uhm ook doormidden zagen :) Waarschijnlijk in 3 delen. En ik ga ze boven de platters bevestigen. Want dat is het gootste oppervlak wat vlak is.
Pagina: 1