Computer start niet meer op na bios flashen!

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• flipmans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09-2022
Hoi ik dacht ga het nieuwe tooltje van abit eens gebruiken flashbios om mijn mobo van de nieuwste bios te voorzien!

maar na dat gedaan te hebben wilt mijn computer niet meer opstarten alleen maar zwart beeld veders doet hij het wel.

nu had ik eens iets gehoord van cmos legen! maar heb geen idd hoe je dat moet doen om mijn oude bios op 1 of andere marnier terug te halen!??

het gaat hier om een abit NF7 (geen S serie)

wie kan mij helpen?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als een CMOS-clear niet eens helpt denk ik dat je flash is mislukt.

Begrijp ik het goed dat je harde schijf ook niet rateld e.d.?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[search=bios flash mislukt]

• flipmans
neej dat is het niet hardeschijven zijn normaal alles gaat draaien maar krijg geen beeld of wat te zien er is echt niks stuk

• Genghis Khan
  • Niet online
Je schijven blijven inderdaad nog normaal draaien na een mislukte flash. Je Windows start echter niet meer op, en je beeld blijft zwart.

Weet je zeker dat je het goeie BIOS probeerde te flashen? En ging dat gewoon goed? Geen vastlopers e.d. terwijl hij bezig was?

• flipmans
neej ik heb dat nieuwe tooltje gebruik en dan vanuit een file updaten dat ging allemaal goed waarnaar hij vroeg de computer te restarten en dat doe ik en niks meer geen beeld!

• Genghis Khan
  • Niet online
Ik vrees dan dat er iets fout gegaan is. Wat jij beschrijft voldoet in ieder geval aan de omschrijvingen van een mislukte BIOS-flash. Je zou eventueel de monitor nog op een andere computer kunnen testen om zeker van je zaak te zijn, maar ik vrees het ergste.

Als jij of een vriend toevallig een computer met een identiek moederbord hebt, kun je de HotSwap methode proberen. Hier kun je meer over vinden via Google. Je kunt ook je BIOS-chip opsturen naar FlashBios.org, die zetten dan het goede BIOS voor je er op en sturen het weer terug.

• flipmans
hmm er is geen marnier om je bios te legen en weer een ander erop te krijgen?

• Genghis Khan
  • Niet online
Ja, via een ander moederbord wat nog wél een valide BIOS op zijn chip heeft staan.

Omdat jouw computer nu niet meer opstart valt er niet veel meer te doen. Het enige wat je kan doen met de chip zelf is een CMOS-clear, hier worden de fabrieksinstellingen weer teruggezet, maar je geeft al aan dat je dat al gedaan hebt.

• flipmans
neej dat niet ik heb nog geen clear gedaan omdat ik niet weet hoe dat moet dat is alleen eits dat ik weet maar niet weet hoe!?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

flipmans schreef op 20 July 2003 @ 16:11:
neej dat niet ik heb nog geen clear gedaan omdat ik niet weet hoe dat moet dat is alleen eits dat ik weet maar niet weet hoe!?
daar heb je je manual voor ;)
dat doe je door een jumper ff een paar seconde te verzetten op je mobo.
of door je batarijtje er een paar minuten uit te halen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Genghis Khan
  • Niet online
chucky666 schreef op 20 juli 2003 @ 16:15:
[...]

daar heb je je manual voor ;)
dat doe je door een jumper ff een paar seconde te verzetten op je mobo.
of door je batarijtje er een paar minuten uit te halen.
Als je de batterij-methode gebruikt moet je 24 uur wachten.

Inderdaad dus gewoon even een jumper vastzetten (uiteraard zonder batterij erin) of het even met een schroevendraaier doen door met die twee pinnetjes contact te maken.

• flipmans
hmm 24 uur!!! en dan nog een lanparty op dinsdag ik heb gelukkig nog wel een 2e mobo op voorraad als dit niet wil lukken:S

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

flipmans schreef op 20 July 2003 @ 16:30:
hmm 24 uur!!! en dan nog een lanparty op dinsdag ik heb gelukkig nog wel een 2e mobo op voorraad als dit niet wil lukken:S
als je hem van het stroom afhaald dan is een uurtje of 2 meestal wel genoeg.
maar kijk ff in je manual daar staat een jumper in op je mobo (clear cmos ofzo) als je die 10 seconde verzet is het ook gedaan ;)

• Genghis Khan
  • Niet online
Daarom dus even je moederbord-batterijtje eruit halen, een schroevendraaier pakken en een paar seconden contact maken met de twee pinnetjes die je vlakbij het batterijtje moet zien zitten. Uiteraard met alle spanning van je mobo af.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Genghis Khan schreef op 20 July 2003 @ 16:33:
Daarom dus even je moederbord-batterijtje eruit halen, een schroevendraaier pakken en een paar seconden contact maken met de twee pinnetjes die je vlakbij het batterijtje moet zien zitten. Uiteraard met alle spanning van je mobo af.
ik dacht dat alleen de asus a7v en de a7v133 die 2 puntjes hadden in plaats van een jumper :?

• Genghis Khan
  • Niet online
chucky666 schreef op 20 July 2003 @ 16:35:
[...]

ik dacht dat alleen de asus a7v en de a7v133 die 2 puntjes hadden in plaats van een jumper :?
Voor zover ik weet ís die jumper juist om contact te maken (geleiden). Dus met een schroevendraaier kun je in feite precies hetzelfde doen als een jumper. Contact maken dus. Met een CMOS-clear hoeft dat maar een paar seconden dus dat is geen probleem.

• flipmans
heb nu de 5v batterij eruit gehaald en de jumper op 2 3 posittie gezet en ik wacht wel tot na het eten rond 7 uur dan is de batterij er 2,5 uur uitgeweest.

dat moet toch wel voldoende zijn?

Verwijderd

mailtje naar abit vraag of ze een nieuwe bioschip kunnen opsturen, andere optie is er niet bij mislukte flash

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Wel, dit is toch best wel een zoekertje, hoe je het BIOS moet resetten. Staat ook gewoon in de FAQ ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.