Toon posts:

[W&G] opmerking FAQ (W&G)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag Gotters,
Ik was even de W&G faq aan het doorlezen en daar kwam ik het volgende tegen ik citeer:

Ouwe koeien

Oude topics zakken langzaam weg in de database, maar ook deze topics kunnen veel informatie bevatten. Met de search kun je vele interessante topics vinden. Let er wel op, dat je niet op een topic gaat reageren dat al maanden oud is. Het mag wel, maar zorg er dan voor dat jouw onderwerp bijna gelijk is, en dat je genoeg leven in dat topic blaast. Maar vaak is het duidelijker om een nieuw topic te maken.

Comments:
meestal, wordt er gezegt in een topic waar een vraag instaat gebruik de search maar dan gebruik je de search en dan wil je reageren.. op een topic uit het verleden om daar jouw comment (of jou vraag bij te zetten) want LETOP.. je moet eerst de search gebruiken voordat je iets gaat vragen maar vervolgens mag je er niet op reageren. ik citeer uit de FAQ:

Let er wel op, dat je niet op een topic gaat reageren dat al maanden oud is

Ik citeer:
Het mag wel, maar zorg er dan voor dat jouw onderwerp bijna gelijk is, en dat je genoeg leven in dat topic blaast.

Dit is niet mogelijk want als je op een topic reageert die zo oud is.. dan wordt hij of gesloten door de moderator "geen oude topics uit de sloot halen" of er wordt op gereageert door een ander persoon: "Oud topic" en zo onstaat er een hele flame.. en gaat hij alsnog op slot.

ik citeer:
Maar vaak is het duidelijker om een nieuw topic te maken.
Maar als je een nieuw topic maakt wordt je 7 van de 10 keer naar de search verwezen.

Nu zal je denken: wat is je punt dan?
Dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurt...
Waarom? kijk:

Je post een topic daar staat in dat je de search moet gebruiken.
Topic wordt gesloten.

Je gaat zoeken met de search functie.. (op het forum)
en reageert op dat topic.

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren..
1. je topic wordt gesloten (en je hebt nogsteeds geen antwoord op je vraag want het topic is te oud).

2. iemand reagereet met "oud topic" en zo volgt de hele kudde met hetzelfde antwoord als nummer 1 en wordt het een soort van HK topic waardoor hij op slot gaat.

Wat ik vindt:
Dat je eigenlijk BIJNA geen kans hebt als iemand die nieuw is of iemand die er al langer op zit om je vraag te stellen (En nee dit basseer ik niet op dat er net een topic van mij gesloten is.. maar dit was mij gewoon opgevallen)

Conclussie:
FAQ is niet tot onduidelijk.. (want spreekt zich op een aantal punten tegen (zoals ik al in de situaties heb proberen duidelijk te maken)

misschien en kleine aanpassing aan de FAQ?? :)
Just my 2 cents :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Je hebt in je redenatie geen rekening gehouden met de gedachte dat je regelmatig met behulp van de topics uit de search je probleem zelf op kunt lossen.
Als dat niet zo is dan ga je pas denken aan een nieuw topic of een oude schoppen.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hoeft niet in elk topic te reageren. Als jij een topic opent dat al 80x voorbij gekomen is, zul je het antwoord gewoon dmv de search vinden.

Het lijkt me sterk dat er wordt geroepen UTFS als je daarmee het antwoord niet kan vinden.

Overigens zijn dat soort opmerkingen tegenwoordig not-done, en vaak zal je gewoon een linkje worden gegeven naar het oude topic (waarin het antwoord te vinden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:31

Pelle

🚴‍♂️

En hier wil ik graag aan toevoegen dat we bezig zijn met een nieuwe W&G FAQ, waarbij we alle huidige teksten ook nog eens onder de loep zullen nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pelle schreef op 21 July 2003 @ 01:13:
En hier wil ik graag aan toevoegen dat we bezig zijn met een nieuwe W&G FAQ, waarbij we alle huidige teksten ook nog eens onder de loep zullen nemen :)
Ok pelle ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Nah, oude koeien schoppen KAN wel, maar dan NIET met een opmerking van "goh, dat is idd lastig, merk het nu ook" oid. Als je gewoon een nieuw duidelijk verhaal plaatst ("Ik zit ook met dit en dat probleem, en heb de bovenstaande dingen zus en zo gechecked, maar blijf hier en daar mee zitten, weet iemand wat ik dan fout doe?") dan zal er niemand er moeilijk over doen, zeker als je er even bijzet dat je je er ook van bewust bent dat je een oud topic schupt en de reden aangeeft dat je het doet.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Mijn ervaring is toch anders. Het scenario is vaak dat iemand een oud topic omhoog haalt met een nuttige post. Anderen reageren ook op die post en op de rest van het topic. Ineens begint er iemand te roepen 'oud topic, niet meer op reageren!'. Dat wordt 'tig keer herhaald waarna een modje er een einde aan maakt met als reden 'ouwe koe'.

En dat terwijl de kicker wel degelijk een goede reden had om het topic te kicken. Het grootste probleem is volgens mij dat anderen die het topic opmerken gaan reageren op andere reacties in het gekickte topic, zonder te beseffen dat die al maanden/jaren oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook al doet iemand een goede oude koeien kick, het is nog steeds lastig om eerst xxx replies te lezen om vervolgens erachter te komen dat er een oplossing wordt gegeven voor een specifiek probleem wat dan allang niet meer bestaat (bijvoorbeeld een kick na een jaar)...
Misschien wel nuttig voor diegene die ook zo'n probleem heeft (en dat topic vind via de search), maar niet meer voor de topicstarter (als ik mijn topics van 1 jaar geleden bekijk dan heeft het geen enkel nut om daar nog een antwoord of verbetering in te krijgen, in de meeste gevallen is die apparatuur/software er niet meer en vervangen of verbeterd).

Een koe kicken voor je eigen probleem is ook zo'n lastige, want wie bepaald nu dat dit probleem exact hetzelfde is? En waarom gebeuren veel van die kicks nu juist met zo weinig informatie? (hard/software info, log/foutmeldingen, metingen/observaties etc)...

Daarnaast is er een heleboel te vinden via
- http://search.gathering.tweakers.net/forum.php/find
- http://www.google.nl/
mits je de juiste trefwoorden probeert (een topic starten/kicken kost langer tijd als het invoeren van trefwoorden en op Enter drukken). De koetjes kun je dan uitstekend gebruiken als naslagwerk en als dat niet lukt kun je in een goede topicstart verder met de info die je daarbij ingewonnen hebt.

Kortom het is een beetje een afweging/grijs gebied: is het bejaard/adequaat?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 05:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 05:31:
Een koe kicken voor je eigen probleem is ook zo'n lastige, want wie bepaald nu dat dit probleem exact hetzelfde is? En waarom gebeuren veel van die kicks nu juist met zo weinig informatie? (hard/software info, log/foutmeldingen, metingen/observaties etc)...
En dit gebeurt juist heel veel in de devschuur en is ook een van de meest zwaarwegende punten imho.
Mensen kicken een topic omhoog met
Heeft iemand het antwoord al gevonden? Ik heb precies hetzelfde probleem!
Als iemand dit doet, beschouw ik dat als een verse topicstart en ga dan ook de eisen van de P&W/W&G policy er tegen aan gooien
• Is er redelijkerwijs aan te nemen dat er gezocht is ( voor veel problemen van een jaar geleden zijn nu vele makkelijker oplossingen te vinden )
• Is er aangegeven wat er geprobeerd is en is dat voldoende?
• Is er aangegeven wat er wel/niet lukte met dat proberen.
• Is er duidelijk gemaakt wat de eventuele foutmeldingen zijn.

Heel veel ( > 80%) van de kicks om zo'n vraag in te stellen voldoen hier niet aan. Dan vind ik de kick gewoon een manier om onder de quickstart vandaan te komen en lekker snel zonder moeite je vraag op GoT te droppen.
Daar werk ik niet zo hard aan mee moet je begrijpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zeg je nou wel, maar als ik nou met een probleem zit, en ik doe de veelgeprezen search(en terecht), en ik kom uit bij een topic die dus al wat ouwer is, dan zie ik het probleem niet zo.
Ik bedoel als ik (en ik is voorbeeld) dan er onder zet van heeft iemand de oplossing al gevonden, dan kan het toch zo zijn dat werkelijk iemand de opossing gevonden heeft, en omdat de topic dan weer onder de aandacht gebracht word, dat dan iemand denkt ja die oplossing heb ik.
En dat degene dan de oplossing in dat topic zet, zo dat iedereen er de volgende keer wat aan heeft, als die de search gebruikt, en op dat topic uitkomt.
En ik die het topic omhooggeschopt heb, heb dan toch gezocht, anders was ik niet bij dat ouwe topic uitgekomen, of zie ik dat nou verkeerd.
:)

/edit

Want als ik een nieuwe topic open, wordt er weer gezegd van, gebruik de search, en word die weer dicht gegooid. ;)
Dus ik kan het mij voorstellen dat iemand dan niet meer weet waar die aan toe is.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2003 11:39 . Reden: quote ingekort ]

Pagina: 1