Toon posts:

flash een bios zonder een bios van je moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb per ongeluk een verkeerde bios opgegooit, dus mijn computer kan niet worden opgestart (ik zie niet eens een opstartscherm). Is het mogelijk om je bios opnieuw te flashen zonder dat er een bios op staat? ehr.... ik ben van plan om een nieuwe moederbord te kopen als jullie het niet uitkomen...... maar goed. ik hoor het nog wel... :9

misschien een domme vraagje.....

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Volgens mij kan dat niet.
Je kunt natuurlijk altijd een nieuwe ROM op het mobo gooien. Van Abit weet ik dat die zoiets gratis opsturen...:)

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Ik kan je misschien wel helpen, ik kan je BIOS chips flashen, moet je de chip naar me opsturen. Mail me maar even op phaedrus@mail.ru

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hmz ik vraag me altijd af hoe mensen dit voor elkaar krijgen. (Knock on wood...)

maar in sommige gevallen kan het dat je mobo een soort "backup bios" heeft, met Minimale functies. Dan moet je je AGP/PCI kaart eruit sleuren en een ISA kaart erin zetten, dan kun je je compu aanzetten met een diskette in je drive en daar haaltie dan een image vanaf. Ik weet niet of dit bij jouw mobo kan, en hoe je het precies doet: of de bios image een bepaalde standaardnaam moet hebben, of dat je die disk met een speciaal raw-write programma moet maken (dattie gewoon vanaf sector 0 gelezen wordt ofzo, dan 256k schrijven klaar). Misschien iemand anders? of ff zoeken natuurlijk :)

Verwijderd

Je zou ook iemand kunnen zoeken met hetzelfde moederbord en dan hotflashen. Werkt prima, en is ook nog leuk ook.

mzzl

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Wat Oviparous al meldde klopt. Het bios-bootblock wordt bij een standaard flash niet overschreven. (tenzij je dat nadrukkeleijk met commandline opties hebt opgegeven.
Als je dan boot met een ISA vgakaart krijg je zelfs gewoon een prompt. werkt alleen met floppydrive a:.
Vanafdaar kun je weer flashen.

Wat Mclain zegt klopt ook.
Trek met een waterpomptang je bios uit je comp.
Let er op hoe groot de flashfile is.
't kan nl. 128Kb=2Mbit of 258Kb=1Mbit zijn.
Zoek iemand met een mobo met een bios van zelfde formaat en haal daar de bios uit terwijl de pc aanstaat.
Zorg dat in zijn bios ingesteld staat dat de bios in het geheugen gecached wordt.
Zet jouw bios er in, flashen en klaar.
Succes!
Pagina: 1