[WinXP] Raar gedrag audio codecs instellingen

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:28

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik merkte vandaag iets heel vreemds in mijn Windows XP audio configuratie. Als ik, via Control Panel -> Sounds and Audio Devices -> Hardware -> Audio Codecs de properties van Audio Codecs opvraag, zie ik in eerste instantie het volgende lijstje van op mijn systeem geïnstalleerde audio codecs:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.schmitz3/audiocodecs1.gif
Als ik dan de properties van één van die codecs (maakt niet uit welke) opvraag en vervolgens dat properties venster weer afsluit (niet met OK, maar gewoon Cancel of kruisje rechtsboven), ziet dat zelfde lijstje er ineens zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.schmitz3/audiocodecs2.gif
Er zijn dan dus ineens zo'n 5 codecs verdwenen! En het vreemde is ook dat als je de properties van één van die 'verdwijnende' codecs opvraagt, je daar niets kunt instellen, zoals 'use audio codec' of 'change priority', wat bij de andere codecs wel kan. Het properties scherm van zo'n codec ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.schmitz3/audiocodecs3.gif
Nu valt wel op dat er één codec dubbel keer in het lijstje dat je de eerste keer ziet voorkomt, namelijk de Intel Music Coder. Dat lijkt met sowieso niet te kloppen, met name omdat als je van deze beide codecs de properties opvraagt je kunt zien dat het om dezelfde codec gaat (ze hebben beiden dezelfde prioriteit).

Waarom is dit een probleem? Omdat ik dus nu van die andere codecs via dit scherm geen instellingen kan veranderen en ik wil eens kijken of wellicht de instellingen één van die codecs te maken heeft met een probleem dat ik met met mijn SB Live drivers heb (nl. dat de speakersettings van de SB Live regelmatig van 4 naar 2 speakers worden teruggezet).

Wie heeft een idee wat ik aan deze blijkbaar enigzins corrupte lijst met codecs kan doen om de boel weer goed te krijgen?

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:28

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
<kickje>
Niemand een idee? Ik heb de registry al door zitten spitten om te kijken of ik iets raars kon vinden, maar heb niets gevonden..

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Codecs verwijderen en opnieuw installeren? Is het proberen waard :)

Dat van je SB Live! heb ik in het verleden ook eens gehad... ik had toen de nieuwste drivers en software geinstalleerd. Door deze te verwijderen en een versie ouder te installeren was dat probleem opgelost..

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-03 17:56
Misschien een beetje vervelend oude kick, maar ik heb identiek hetzelfde probleem en ben nu al een uur naar een oplossing aan het zoeken. Maakt niet uit welke audio codec ik installeerd, elke codec word automatisch van de lijst codecs gehaald zodra je er de eigenschappen van opvraagt :/

Ik heb trouwens geen SBLive zoals hierboven word vermeld maar gewoon nForce2 onboard soundstorm.

Ugh.. Ik heb het opgelost, moest 8x rebooten, en codec word nu ineens niet meer automatisch weggehaald.. ik snap er geen snars van maar het is opgelost :P

[ Voor 17% gewijzigd door Sluuut op 04-02-2006 22:08 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264