[nvidia nforce2] Slecht geluid in spellen

Pagina: 1
Acties:

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 14:30

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Sinds enkele dagen heb ik een nieuwe pc in elkaar staan (zie sig) Nu heb ik enkele spellen geinstalleerd waarbij ik vervormd of deels vervormd geluid krijg. Bij battlefield taunts hoor ik bijvoorbeeld af en toe knabbel en babbel stemmen en bij DTM Race driver heeft het geluid een hele foute toon. Bij counterstrike werkt het gewoon goed.

Ik geprobeerd het probleem om te lossen d.m.v een bios update, ik heb een originele ac'97 realtek driver geprobeerd te installeren die uit een DTM geluidsproblemen topic kwam en ik heb ongeveer alle instellingen in de verschillende spellen al gehad.

Ik zou nu echt niet meer weten waar ik het moest zoeken, heeft een van jullie hier ervaringen mee/oplossingen voor?

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
*schop* niemand?

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

Verwijderd

er zijn van die presets bij de drivers, die kunnen geluid vervormen enzo....kun je misschien wel uitzetten bij het configuratie scherm
je kan natuurlijk ook een creative kaartje kopen

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Je kan natuurlijk ipv een Creative dan ineens ook een echte geluidskaart kopen , Terratecje of een Fortissimo

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 19:10
nforce2 geluid is evenwaardig met de betere geluidskaarten! Bij mij werkt het allezinds perfect!

>>Bij welke spellen heb je slecht geluid? bij alle spellen?

[ Voor 25% gewijzigd door DeNB3rt op 21-07-2003 14:04 ]

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Tot nu toe bij DTM Race driver (dit geluid lijkt nergens op) en af en toe bij battlefield. Vooral bij dtm is het zwaar irritant. Je hoort dan een overheersend hoog motorgeluid.

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 19:24
Bij mij deed het nforce2 geluid erg kut bij de trafo levels (powerplant) in Enter The Matrix.... Bleef maar galmen.. errug onhandig.... Ook niks aan kunnen doen.... Lag volgens mij aan spel, voor de rest nooit meer ergens last van gehad.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 10:17

jotheman

Was like that when I got here!

http://users.bigpond.net.au/phoenixburn/AudioDrv.zip
Dit zijn nieuwe beta drivers voor je Soundstorm, veel mensen hebben hier hun problemen (ook jouw probleem, zowel als storing, gekraak en andere dingen) mee opgelost.
Misschien kun je ze proberen, je kunt nog altijd terugschakelen naar je oude als ze niet (goed) werken. Hou wel in je hoofd dat 't beta drivers zijn, maar binnenkort zullen de officiële nieuwe drivers ook wel uitkomen :)
Suc6

I see dead pixels...

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij GTA: Vice City. Het geluid klonk constant alsof ik in een enorme hal stond :) Ik heb uiteindelijk het galmen weten te omzeilen door in GTA: Vice City een andere geluidsoptie te kiezen (standaard DirectSound ipv EAX geloof ik). Misschien dat DTM ook zo'n optie heeft? Het is niet echt een oplossing, maar dan heb je in ieder geval alvast normaal geluid ;)

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 23:00
Jotheman: Soundstorm? De TS heeft de AC97.

• jotheman

jotheman

oheng schreef op 21 July 2003 @ 14:30:
Ow shit ja, had ik de NF7-S of wat is 't ook weer in m'n hoofd.
DA's nog handiger want ik heb zelf ook die Realtek, probeer eens de beta drivers van realtek anders, die werken bij mij perfect. Weet niet of dat helpt, maar bij mij doen ze 't (in BF1942, dat DTM racing weet ik niet) perfect.

I see dead pixels...

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
jotheman schreef op 21 July 2003 @ 14:39:
[...]

Ow shit ja, had ik de NF7-S of wat is 't ook weer in m'n hoofd.
DA's nog handiger want ik heb zelf ook die Realtek, probeer eens de beta drivers van realtek anders, die werken bij mij perfect. Weet niet of dat helpt, maar bij mij doen ze 't (in BF1942, dat DTM racing weet ik niet) perfect.
Waar kan ik die beta driver vandaan toveren? google kwam met niets op de proppen..

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

Kijk hier es:

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=11366

misschien is dit de oplossing van je probleem

I'm partial to your abracadabra

• jotheman

jotheman

I see dead pixels...

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Deze driver werkt helaas niet :( en het forum waar bluezy het over heeft kom ik ook niet uit. Dat wordt waarschijnlijk toch maar weer een 'echte'geluidskaart.

Verwijderd

oheng schreef op 21 July 2003 @ 14:30:
Dan heeft TS zijn topic titel wel een beetje fout gekozen 8)7

Weet TS zelf wel goed wat hij heeft.?

FF gekeken bij Abit, hij heeft dus een Nforce chipset. In dat geval vind ik het niet raar dat de AC97 drivers niet lekker werken 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 17:01 ]

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 16:56:
[...]

Dan heeft TS zijn topic titel wel een beetje fout gekozen 8)7

Weet TS zelf wel goed wat hij heeft.?

FF gekeken bij Abit, hij heeft dus een Nforce chipset. In dat geval vind ik het niet raar dat de AC97 drivers niet lekker werken 8)7
Dan mag jij mij uitleggen waarom het niet zou werken...

Quote uit m'n mobo boek: 6-Channel AC 97 codec onboard

En dat ik een nforce chipset heb, had je ook uit de topictitel kunnen halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tittysmack op 21-07-2003 17:11 ]

Verwijderd

Waarom installeer je dan niet de soundstorm drivers?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 16:45

makje

Professioneel prutser

Ik vind de Abit website niet echt duidelijk, maar kun je hier niet wat mee?

Je vermeld trouwens niet welke OS je gebruikt, maar ikzelf installer nooit drivers voor AC'97 in WinXP aangezien het geluid het ook goed doet met de standaard winXP drivers :) (misschien mis je dan wel EAX en dat soort game-geluidsstandaards maar ach...)

[ Voor 9% gewijzigd door makje op 21-07-2003 17:29 . Reden: betere url neergezet ]

9800x3d

Verwijderd

Het hangt er vanaf wat voor chip er gebruikt wordt voor de audio. Dat hoeft bij een nforce2 niet perse de nvidia chip te zijn, maar kan ook realtek zijn.

Uit dit tabelletje van de abit site:
Model Chipset Features
NF7-S nForce2 SPP + MCP2-T SATA, IEEE1394
NF7 nForce2 SPP + MCP2
NF7-M nForce2 IGP + MCP2 Integrated GeForce4 MX
haal ik dat het mobo de nvidia soundoplossing gebruikt, dan moet je dus ook de nvidia drivers gebruiken, en niet AC-97 drivers.

Mogelijkerwijs is je probleem al opgelost als je de drivers van je mobo-CD installeert, of de drivers van de NVIDIA site. Voor windows XP moet je deze hebben:
http://download.nvidia.co...ce_2.03_WinXP_english.exe

Verwijderd

Tittysmack schreef op 21 July 2003 @ 17:10:
[...]

Dan mag jij mij uitleggen waarom het niet zou werken...

Quote uit m'n mobo boek: 6-Channel AC 97 codec onboard

En dat ik een nforce chipset heb, had je ook uit de topictitel kunnen halen.
Ja, dat zal best wel kloppen, maar ik denk dat de MOBO drivers wel heel nauw luisteren. Voorbeeld, bij de asus A7N8X deluxe moet je niet direct zomaar de drivers van Nvidia installeren anders krijg je problemen met je brander en dergelijke. Ik denk dat dit soort zaken ook voor Abit opgaan.

Oftewel, hij heeft dan wel een ac97 codec aan boord maar wordt mijns inziens niet op dezelfde manier aangstuurd als een AC97 chipset.

Soundstorm drivers van Abit installeren, volgens mij zijn dan je problemen over.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 17:33:
Het hangt er vanaf wat voor chip er gebruikt wordt voor de audio. Dat hoeft bij een nforce2 niet perse de nvidia chip te zijn, maar kan ook realtek zijn.

Uit dit tabelletje van de abit site:

[...]

haal ik dat het mobo de nvidia soundoplossing gebruikt, dan moet je dus ook de nvidia drivers gebruiken, en niet AC-97 drivers.

Mogelijkerwijs is je probleem al opgelost als je de drivers van je mobo-CD installeert, of de drivers van de NVIDIA site. Voor windows XP moet je deze hebben:
http://download.nvidia.co...ce_2.03_WinXP_english.exe
Je hebt gelijk voor wat betreft de geluidschipset. Wat echter wel link is is zomaar de nieuwste Nvidia drivers installeren, zie mijn eerder post

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
@bajoran: Er zit geen soundstorm op NF-7 maar alleen op de NF-7s (dat kan ik tenminste opmaken uit de abit site.

@makje: Die bios update heb ik al uitgevoerd (ook terug te lezen in de startpost) Ik gebruik trouwens windhoos xp, maar als ik de mobo drivers installeer neemt ie ook gelijk de geluisdrivers mee. Dus ik moet de drivers van de cd wel installeren

@De generaal: De drivers van de cd, en de drivers van de nvidia site heb ik allebei al geprobeerd maar beiden zonder resultaat.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Ok gewoon makkelijk zat, pleur die Nvidia soundstorm zooi uit je lijst, reboot, en laat ze detecteren en doe die realtek ac97 drivers.
Dan ben je klaar.

En Bajoran als je een beetje oplet :P zie je wel dat de Abit NF7-S alleen de Soundstorm heeft.

Dus Abit NF7-S = Soundstorm
Abit NF7 = AC97
Abit NF7-M =AC97

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

caspergt schreef op 21 juli 2003 @ 17:44:
Ok gewoon makkelijk zat, pleur die Nvidia soundstorm zooi uit je lijst, reboot, en laat ze detecteren en doe die realtek ac97 drivers.
Dan ben je klaar.

En Bajoran als je een beetje oplet :P zie je wel dat de Abit NF7-S alleen de Soundstorm heeft.

Dus Abit NF7-S = Soundstorm
Abit NF7 = AC97
Abit NF7-M =AC97
Toch even beter kijken, alle NF7 borden hebben soundstorm..dus die realtek zut heb je niets aan..

Verwijderd

Tittysmack schreef op 21 juli 2003 @ 17:40:
@bajoran: Er zit geen soundstorm op NF-7 maar alleen op de NF-7s (dat kan ik tenminste opmaken uit de abit site.
Hieruit maak ik op dat alleen de NF-7s de soundstorm juist NIET heeft en ik citeer

"the NF7-S supports Real-time audio encoding delivering up to 256 simultaneous audio streams makes games and applications come to life"

Ik krijg eerder de indruk dat dat andersom is

TS, heb je al eens de soundstorm drivers geprobeerd ?? andere oplossingen blijken toch niet bij je te werken, dus je verliest er ook niets mee lijkt mij.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik de site erg vaag vind. Ik denk dat de Generaal gelijk heeft dus toch maar denken aan de soundstorm drivers

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 17:53 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 16:45

makje

Professioneel prutser

Ik bedoelde niet de BIOS update (duh dat gaat niet werken :P) maar de drivers die onderaan de pagina staan. Er staat niet precies bij waaarvoor de drivers zijn, behalve dan dat het voor de chipset is. Ik ben dus bang dat het AGP/IDE drivers zijn, maar je weet het nooit....

Maar met alleen de WinXP drivers, werkt het dan wél, of ook niet??

9800x3d

Verwijderd

Ik heb sindskort een EPoX 8RDA+ met nForce 2 chipset. Ik had eerst ook problemen met geluid onder Metal Gear Solid 2. Bleek dat ik de hardware matige versnelling lager moest zetten. Onder Windows XP kun je dat doen door Start -> Configuratiescherm -> Geluiden en Audioapparaten -> Onderste Geavanceerd knop -> Tabblad Prestaties en dan de bovenste slider terug te zetten naar 't begin, of 1'tje van links. Toen werkte 't geluid weer perfect.

Had overigens in andere spellen geen problemen. Maar 't is altijd 't proberen waard ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 18:02:
Ik heb sindskort een EPoX 8RDA+ met nForce 2 chipset. Ik had eerst ook problemen met geluid onder Metal Gear Solid 2. Bleek dat ik de hardware matige versnelling lager moest zetten. Onder Windows XP kun je dat doen door Start -> Configuratiescherm -> Geluiden en Audioapparaten -> Onderste Geavanceerd knop -> Tabblad Prestaties en dan de bovenste slider terug te zetten naar 't begin, of 1'tje van links. Toen werkte 't geluid weer perfect.

Had overigens in andere spellen geen problemen. Maar 't is altijd 't proberen waard ;).
Lijkt me sterk dat de Nforce chipset geen hardware matige acceleratie aankan, zelfs mijn El cheapo geluidskaartje Sweex 6 channel kan dat nog aan. nog geen 15 pleuro's

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 18:05:
[...]

Lijkt me sterk dat de Nforce chipset geen hardware matige acceleratie aankan, zelfs mijn El cheapo geluidskaartje Sweex 6 channel kan dat nog aan. nog geen 15 pleuro's
Mjah, 'k vond 't ook vaag. Maar 't stond in de Readme van MGS2, en 'k heb 't gedaan, en daarna werkte 't geluid perfect.

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
@bajoran: Je hebt die zin wel goed gekwoot, maar hierbij ben je het eerste zinsdeel vergeten nl.

By SoundstormTM technology, the NF7-S supports Real-time audio encoding delivering up to 256 simultaneous audio streams makes games and applications come to life

Ook in m'n mobo boek (boek voor de NF-7 en NF-7s) staat:

Supports real time AC-3 encode by soundstorm (optional) Uit dat optional maak ik ook op dat het alleen de s-versie betreft.

Alleen de NF-7s heeft dus soundstorm

@makje: De drivers die jij bedoelt dateren uit 27-03-2003 terwijl ik dit mobo nog geen week heb, dus ik neem aan dat ik al nieuwere drivers heb.

@Taz: Ik heb de hardware acceleratie gebrobeert de veranderen maar, DTM Race Driver komt niet eens meer door het intro heen op die manier. Het spel dondert me eruit.

Verwijderd

Alleen de NF-7s heeft dus soundstorm
Ik heb het idd. verkeerd gezien, de rest heeft idd geen soundstorm. Echter voor zover ik kan zien wel een nvidia sound oplossing. Dus toch die drivers van nvidia even installeren.

Waarom probeer je het niet gewoon even, die link die ik hierboven geef. Baadt het niet schaadt het ook niet..

Dat je je mobo nog geen week hebt, zegt overigens niet over de datum van je drivers. Dat mobo kan best een half jaar geleden geproduceerd zijn.

Als je alle _andere_ opties in het bios uitzet, en alle overbodige insteekkaarten verwijderd (dus alleen mobo met onboard sound + VGA), stoort hij dan nog?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 18:53 ]

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
@De Generaal: De driver waarvan je de link gaf, heb ik geprobeert maar zonder resultaat. Ook heb ik geprobeert alle geluidsdrivers eraf te gooien en windows een driver te laten vinden. Windows zelf heeft alleen geen driver en kon deze ook via internet niet vinden.

Ik kan proberen opties in de bios uit te zetten, maar insteekkaarten heb ik al niet. Ik heb sound en lan onboard. De pci sloten zijn dus leeg.

Verwijderd

Tittysmack schreef op 21 July 2003 @ 19:05:
@De Generaal: De driver waarvan je de link gaf, heb ik geprobeert maar zonder resultaat. Ook heb ik geprobeert alle geluidsdrivers eraf te gooien en windows een driver te laten vinden. Windows zelf heeft alleen geen driver en kon deze ook via internet niet vinden.

Ik kan proberen opties in de bios uit te zetten, maar insteekkaarten heb ik al niet. Ik heb sound en lan onboard. De pci sloten zijn dus leeg.
Het is ook altijd nog mogelijk dat er iets defect is op je Mobo, ga er eens mee naar de winkel waar je hem vandaan hebt en laat hem eens testen.

Anders weet ik het ook niet hoor.

Wij proberen je ook maar te helpen :)

• Tittysmack

Tittysmack

"no comment"

Topicstarter
Ben ik me ook prima van bewust _/-\o_

Pagina: 1