Opteron en geheugen...

Pagina: 1
Acties:

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Topicstarter
Ik heb een moeilijke, maar misschien toch wel relatief simpele vraag.
Ik hoop in een paar jaar een opteron systeem te kunnen kopen, het probleem is helaas dat ik nu genoodzaakt ben om in die tussentijd een nieuwe computer te kopen, want mijn computertje begint een beetje op zijn eindje te lopen.

Ik heb gezocht naar geheugen dat compaitible is met de opteron EN de athlon xp barton core (2500+). Het enigste merk wat ik toen tegengekomen ben waarvan gezegd werd dat die ook voor de opteron kan gebruikt worden EN 400 Mhz - 440 Mhz kan hebben, kwam ik niet verder dan het merk Corsair.
Ik wil dat het geheugen compatible is met beide systemen omdat ik dan niet nog eens extra geld hoef uit te geven aan nieuw geheugen naast de extra geld die ik al moet uitgeven voor een 'tussen tijdse' computer.

De vraag is dus welke andere merken er bestaan die aan de bovenstaande specificaties voldoen?

Eventjes opsommen:
400-440 Mhz
compatible met Opteron EN athlon xp barton core (2500+)
Welk moederboardik voor de athlon xp ga gebruiken, weet ik nog niet.

Alvast heel erg bedankt!

8 )

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:39
Waarschijnelijk kan je gewoon elk pc 3200 geheugen gebruiken omdat de bus van de opteron ook 200 mhz was dacht ik. Ik weet niet of er instellingen zijn dat je het geheugen op 433 ddr kan laten lopen maar als dat zo is dan kan je opzich pc 3500 geheugen kopen.

Er zijn nog meer merken zoals twinmos, ocz en kingston die kunt gebruiken ik zou wel even kijken wat voor latencies de opteron het liefst heeft en welk voltage op de moederbord word of gaat worden ondersteunt want corsair en ocz hebben liever wat meer dan het standaard voltage.

Verwijderd

Waarom wil je een Opteron? Tenzij je echt een speciale gebruiker bent lijkt me dat niet echt gepast. Voor desktopsystemen lanceert AMD de Athlon 64. Bedenk dat de Opteron een stuk duurder is dan de nog uit te brengen Athlon 64, en dat vooral moederborden erg prijzig zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2003 13:36 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

In z'n startpost heeft hij het over het kopen van een Opteron over een paar jaar, dus dan zullen ze heus wel wat goedkoper zijn. En over die specs: Er zijn een aantal soorten geheugen die dat ondersteunen: TwinMos, Muschkin, Corsair, Geil, etc. Bovendien staat er binnenkort heus wel op de AMD site, wat er wordt geadviseerd aan geheugen bij een Opteron setup.

LinkedIn
Instagram

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Roodhoedje: Helaas is dat niet zo, uit mijn research over geheugfen voor de opteron proccesor, bleek dat de geheugencontroller van de Opteron een extra foutcontrolle kanaal heeft (als ik dat goed begrepen had). Het probleem is dat standaard geheugen dat niet heeft. Vandaar dus dat ik naar 'speciaal' geheugen moet zoeken.

Jss: Ik wil een Opteron omdat het een zeer goede proccesor is met een behoorlijk goede FPU unit ( iets beter dan de Athlon xp) en omdat en heel goed is in geheugen intensieve benchmarks, EN omdat die 32 bit en 64 bit tegelijker tijd bied. Dus dan zit ik niet geheid voor de aankomende 3 jaar ofzo, maar ook voor veel jaren daarna.
Ik wil in de toekomst veel met 3D gaan doen, ik doe berekeningen voor muziek, gebruik veel van live-generators en wat video encoding misschien in de toekomst.

En vooral met die 64 bit die langzaam in opkomst is, en de niet al te absurde prijs voor een Opteron, zou het een goede stap zijn voor de lange duur. En ja de Itanium proccesor..... is niet echt een opsitie financieel en qua prestaties gezien :p
En de AMD 64, die lijkt meer te lijken op een soort celeron versie van de Opteron, dat wil ik dus niet.

Reemf: dus dat betekent dat die merken die jij opgenoemd hebt ook die extra error-contolle hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door hetisik op 20-07-2003 13:50 . Reden: Oops weer wat vergeten :p ]

8 )

• roodhoedje
uhmz jij bedoelt dan registred ram dat is toch met extra controle op fouten ?

Maar die zijn er nog niet in snelheden van pc3200 en pc3500 omdat die officieel nog niet zijn goedgekeurd. Voor pc3200 komt dit wel:
nieuws: JEDEC van plan PC3200 tot standaard te bombarderen

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Corsair CMX512-3200C2 512MB 400MHZ 133.00euro
Corsair CMX256A-3500C2 256MB 440MHZ 98.00 euro
Corsair CMX512-3500C2PT 512MB 440MHZ 178.00 euro

Dat zijn de paar die ik gevonden heb, je kan ze zo bestellen en niet eens zo gek duur ook.
Ze zijne r al dat weet ik, en als ze registered heten, dan kom ik wel even wat verder misschien, maar de vraag blijft nog steeds : wat voor merken zijn er nog meer die aan mijn eisen voldoen?

Tevens ook de vraag, welke scsi controller is de beste voor Seagate (ST318453LW)
CHEETAH 15K.3 18.4GB U320 in single opstelling, en anders misschien ook of ik wel goeie keuze maak kwa merk scsi hardeschijf?

[ Voor 49% gewijzigd door hetisik op 20-07-2003 15:21 . Reden: moet nog wat extra vragen :s ]

8 )

• roodhoedje
Die corsair zijn niet registred en dat is het enige dat ik weet dat iets met controle op fouten te maken heeft en verder is heb ik nog niets gezien in de pricewatch over registred modules van pc 3200 (200 mhz dus)

Voor die scsi vraag zou ik maar is kijken of er wat reviews te vinden zijn dan kan je zelf kiezen wat belangerijk is kwa geluid snelheid en kosten

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(jarig!)
Jss: Ik wil een Opteron omdat het een zeer goede proccesor is met een behoorlijk goede FPU unit ( iets beter dan de Athlon xp) en omdat en heel goed is in geheugen intensieve benchmarks, EN omdat die 32 bit en 64 bit tegelijker tijd bied. Dus dan zit ik niet geheid voor de aankomende 3 jaar ofzo, maar ook voor veel jaren daarna. Ik wil in de toekomst veel met 3D gaan doen, ik doe berekeningen voor muziek, gebruik veel van live-generators en wat video encoding misschien in de toekomst.
Dat kan de 940/939-pins Athlon 64 met dual channel geheugen ook allemaal. Koop een Opteron voor dual of multi-processor systemen, anders kun je beter een Athlon 64 gaan kopen.

Over een paar jaar zullen de Opteron en Athlon 64 trouwens een DDR-II geheugencontroller hebben zodat je nog steeds niets kunt beginnen met DDR400 repen. Het heeft weinig zin om moeite te doen voor geheugen dat over een paar jaar nog mee kan want dat geheugen bestaat niet (tenzij je tegen die tijd naar een Celeron-achtig systeem met low-end componenten wilt upgraden).

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Ohh roodhoedje: Je hebt helemaal gelijk, er is allen pc-2700 geheugen voor beschiklbaar voor de Opteron, al heb ik er niks meer aan :p

oke, heeeeeel erg bedankt femme! :) Dan wordt het een stuk simpeler. Allen nou nog die scsi controller, welke kan ik het beste kopen voor de Seagate (ST318453LW)
CHEETAH 15K.3 18.4GB U320 single opstelling?

[ Voor 2% gewijzigd door hetisik op 20-07-2003 17:04 . Reden: weer wat vergeten... As usual :p ]

8 )

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Je geheugen 'probleem' is wel duidelijk nu (je moet registered spul hebben voor de Opterons die nu bestaan, en dat geheugen werkt op nagenoeg geen enkel Athlon XP desktopbord). Gewoon uit je hoofd zetten die compatibiliteit dus.
Wat je SCSI controller betreft, da's geen PMG vraag maar een OM & I/O vraag en dan ook nog ens een zoekertje ;) Bekijk eens wat reviews.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
oopsie, mijn fout, was vergeten dat er een speciaal forum deel voor was :p Nogmaals bedankt allemaal :)

8 )

Pagina: 1