Telefoon draadjes, allemaal een andere kleur ;-)

Pagina: 1
Acties:

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Hallo,

Ben begonnen met het aanleggen van mijn ADSL verbinding. Nou wilde ik het volgende doen:
In het vertrek met de telefoon kabel, zit een ongebruikte bos draden on het tapijt.
De kabel is al behoorlijk oud en er steekt een rood, een blauw, een orange, een wit en een metaal-kleurig draadje uit.
Ik wilde hieraan een RJ-11 connector monteren en vervolgens daar de splitter in steken.
Vanaf de splitter één draad met RJ-11 connectoren naar een nieuw telefoon wandcontact, en één draad naar zolder waar de router staat.
Ik heb immiddels een RJ-1x-knijp-tang aangeschaft en 20 meter kabel.
De nieuwe kabel (en ook de kabel die bij het modem zit) heeft echter de kleuren zwart, rood, groen en geel.
Van de laatste klopt de volgorde in het stekkertje, maar van de eerder genoemde kleuren zou ik niet weten hoe ze in het stekkertje moeten.

Bedankt,
Barry

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 13:13

Pogostokje

* twiet *

Je praat over RJ-11 ... dan zal je wel een analoge aansluiting hebben. Dan is het makkelijk, want die gebruikt maar 2 adertjes. En wel alleen de middelste twee van de 4 die in een RJ-11 passen. Polariteit hoef je geen rekening mee te houden. Officieel moet je van die bos kabel onder je tapijt de rode en blauwe gebruiken, maar als je zorgt dat het aan beide kanten hetzelfde zit maakt het niet zoveel uit natuurlijk.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
maakt ook geen zak uit. Die heb je voor zowel normale telefoons als adsl helemaal niet nodig. Gewoon alleen de blauwe en de rode op de goede plek erin prikken.

PS: als het oude rotzooi is bij je hoofdaansluiting. Sloop dan ook ffies je kastje open waar je telefoon binnenkomt om te kijken of wel rood en blauw die aan de andere kant eruit komt wel aangesloten is. Soms wil het weleens anders zijn. (als er 2 andere zijn, dan heb je gewoon die nodig en moet je die als rood en blauw zien. gewoon proberen kan geen kwaad)

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 14:41
Je lijn komt binnen op de rood blauwe draad. (als je 1 lijn hebt). Van die kabel die je onder je tapijt hebt liggen. Stop je de roode en blauwe in het midden van de connector. (de andere 2 aders heb je niet nodig). Om het goed aan te sluiten is het handig als je alle connectors met de metalen pinnetjes omhoog houdt en dan de aders er in stopt.

[ Voor 3% gewijzigd door damouzer op 20-07-2003 16:13 ]

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Bedankt voor de hulp.
Heb iig het nieuwe contactdoosje aangesloten en die werkt.
Krijg alleen de kabel niet werkend met de tang.....
Als ik gewoon alle vier de draadjes er in prik (aan beide kanten dezelfde volgorde) en de stekker met de tang dichtknijp, dan werkt het kabeltje dus niet.....

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

phaas schreef op 20 July 2003 @ 21:47:
Bedankt voor de hulp.
Heb iig het nieuwe contactdoosje aangesloten en die werkt.
Krijg alleen de kabel niet werkend met de tang.....
Als ik gewoon alle vier de draadjes er in prik (aan beide kanten dezelfde volgorde) en de stekker met de tang dichtknijp, dan werkt het kabeltje dus niet.....
Dan heb je ze denk ik verkeerd omzitten. Die tangen werken altijd kl*te. 't Is altijd gokken met die dingen. Ik heb een kabel van een 10-15 m lopen vanaf het hoofdaansluitpunt van de KPN. Niet de aloude aansluiting met de 4 stekkertjes, maar een kastje waar je alleen de adertjes op kon aansluiten. Aan de andere kant van de kabel heb ik wel zo'n kastje aangesloten. Daarvandaan de splitter, enz. Werkt perfect, al een dikke 1,5 jaar.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1