Toon posts:

verschil Nikon digi spiegelreflexen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand mij (in begrijpelijke taal?) uitleggen wat in grote lijnen de verschillen zijn tussen de Nikon D100, D1h en D1x? Behalve de prijs dan, lol.

Ik ben op zoek naar een professionele digitale spiegelreflexcamera van Nikon met geheugenkaarten die ik in mijn Sony Vaio Z1SP laptop kan lezen (ik wil dus geen externe cardreader). De camera zal worden gebruikt voor modelfotografie.

En als laatste: in hoeverre kun je zo'n camera bij aanschaf verzekeren tegen beschadiging/diefstal etc.?

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Groeten,

Rik.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 18:48

Floor-is

5.2

Hoi Rik,

De Nikon's gebruiken allemaal CompactFlash geheugen. Dit is niet het geheugen dat Sony gebruikt en daarom zal je dan ook een cardreader moeten aanschaffen, maar wees niet getreurd: Er zijn cardreaders voor laptops, die je in een PCMCIA (PC-Card) slot kunt steken. Dit is over het algemeen ook (ongeveer) de snelste manier om de geheugenkaarten uit te lezen. :)

Ik kan je niet zo heel veel vertellen over de verschillende camera's die je noemt, maar wellicht kan je uit de voeten op de volgende sites:
www.dpreview.com
www.fredmiranda.com
www.robgalbraith.com

Ik weet dat je je camera kunt verzekeren, moet me er zelf nog in verdiepen, heb al wel de camera. (Beetje boter na de vis zegmaar)

Bericht hierboven

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:35

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als alternatief voor Nikon DSLR's: De Fuji S2 Pro. Erg mooi apparaat, maatje van me heeft hem en is er erg tevreden over. Ding is afgeleid van een F80 (qua knoppen enzo) en je kunt er alle Nikon lenzen op monteren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Floris schreef op 19 July 2003 @ 23:51:
maar wellicht kan je uit de voeten op de volgende sites:
www.dpreview.com
Met name http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp

Kies daar de 3 camera's tegelijk uit. Dan krijg je alle specs op een rijtje naast elkaar. Lees dan ook de reviews door.

Verwijderd

Waarom Nikon ? Er zijn zat andere merken van DSLR's..

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 20 July 2003 @ 00:37:
Ik denk dat hij daar al lenzen voor heeft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op 19 juli 2003 @ 23:48:
Kan iemand mij (in begrijpelijke taal?) uitleggen wat in grote lijnen de verschillen zijn tussen de Nikon D100, D1h en D1x? Behalve de prijs dan, lol.
D100 = prosumer versie
D1h = professionele versie, lagere resolutie, hogere fps (handig voor o.a. sportfotografie)
D1x = professionele versie, hogere resolutie, lagere fps

• Hillie

Hillie

Verwijderd schreef op 20 juli 2003 @ 00:37:
Waarom dan geen Nikon? :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Omdat een Canon EOS10D een heel stuk goedkoper is dan een D1H of D1X en een heel stuk nieuwer dan de D100?

Ik heb zelf de Canon gekozen omdat:
- Stuk nieuwer dan de Nikon D100
- Minder ruis dan Nikon D100
- Canonlenzen zijn goedkoper dan Nikkor (third party scheelt overigens niks)
- Menu van Canon is erg, heel erg prettig in mijn belevenis
- Kan makkelijker een keer een lens lenen ;)
- Ben helemaal verliefd op de kleuren van Canon. :)

Bericht hierboven

• beunhaasje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-02 23:00

beunhaasje

vul hier je ondertitel in

Ik snap niet dat iemand die een d100, d1h of een d1x aan wil schaffen zo een vraag kan stellen.
Voordat je zo een camera aanschaft moet je haast wel al een tijdje serieus met fotografie bezig zijn geweest, en dus een beetje verstand van zaken hebben.
Dus of je bulkt van het geld, hebt laatst ook es iemand met zo een ding zien lopen en je dacht, dat lijkt me ook wel geinig
Of je hebt al een tijd gefotografeerd, hebt verstand van zaken en je bent te lui om zelf naar de fotozaak te gaan, en of te googlen om wat info op te zoeken.

maar goed even on-topic zie idd voor info o.a de sites die floris net al poste, en voor die verzekering, je kan je camera in principe overal tegen verzekeren, en de kosten hiervoor vallen best wel mee.

amd XP 1800+, 512 mb ddr cas2, geforce 4 TI4200 128mb ,sblaster audigy, ibm 120XP 120gig , maxtor D740X 65Gig 21" LG Flatron 795FT, Canon Eos 10D met wat glaswerk

• Floor-is

Floor-is

5.2

beunhaasje schreef op 20 juli 2003 @ 13:22:
Ik snap niet dat iemand die een d100, d1h of een d1x aan wil schaffen zo een vraag kan stellen.
Voordat je zo een camera aanschaft moet je haast wel al een tijdje serieus met fotografie bezig zijn geweest, en dus een beetje verstand van zaken hebben.
Dus of je bulkt van het geld, hebt laatst ook es iemand met zo een ding zien lopen en je dacht, dat lijkt me ook wel geinig
Of je hebt al een tijd gefotografeerd, hebt verstand van zaken en je bent te lui om zelf naar de fotozaak te gaan, en of te googlen om wat info op te zoeken.

maar goed even on-topic zie idd voor info o.a de sites die floris net al poste, en voor die verzekering, je kan je camera in principe overal tegen verzekeren, en de kosten hiervoor vallen best wel mee.
Hej Beun, heb jij je cam verzekerd eigenlijk en bij wie?

Ik moet het nog steeds doen en kan wel een hint gebruiken geloof ik, begint een beetje een kostbare verzameling te worden.

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
beunhaasje schreef op 20 July 2003 @ 13:22:
Of je hebt gewoon altijd analoog gefotografeert en weet 0,0 van megapixels, sharpening en CF kaartjes ;) Serieus: er zijn heel wat goede fotografen die nu pas merken dat digitaal de toekomst heeft en nu overstappen. Die snappen echt niks van de DSLR's ;)
Ik denk dat de S2 toch echt de beste keus is, veel Nikon gebruikers en D1x kopers zeggen zelf dat de S2 toch achteraf de betere keus was geweest :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Hillie schreef op 20 July 2003 @ 12:27:
[...]

Waarom dan geen Nikon? :)
Ik vroeg het me alleen af hoor, wil Nikon niet perse afkraken :+

• Hillie

Hillie

Verwijderd schreef op 20 juli 2003 @ 15:17:
Ik vroeg het me alleen af hoor, wil Nikon niet perse afkraken :+
OK dan, ik dacht dat je misschien een verstokte fan van een ander merk was. ;)

Verwijderd

Hillie schreef op 20 July 2003 @ 15:24:
[...]

OK dan, ik dacht dat je misschien een verstokte fan van een ander merk was. ;)
Haha. Nee hoor :-)

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Pure alleen beeld kwaliteit > S2

Speelt de body ook een rol, D1X vanwege ze pro body.

• beunhaasje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-02 23:00

beunhaasje

vul hier je ondertitel in

Floris schreef op 20 juli 2003 @ 13:50:
[...]

Hej Beun, heb jij je cam verzekerd eigenlijk en bij wie?

Ik moet het nog steeds doen en kan wel een hint gebruiken geloof ik, begint een beetje een kostbare verzameling te worden.
Ik heb mijn apparatuur bij mij locale fotoboer laten verzekeren, ik heb niet zo de papieren bij de hand, maar uit mijn hoofd kost tot 2000 euro zo rond de 80 euro voor 2 jaar, dus dat valt (vind ik dan) best wel mee, en je bent echt verzekerd tegen de meest gekke dingen, die verkoper zei tegen mij dat als ik bij wijze van spreken moedwillig mijn camera kapot sla 8)7 , en ik zou zeggen dat ie was gevallen, ik nog steeds een nieuwe kreeg. :)

amd XP 1800+, 512 mb ddr cas2, geforce 4 TI4200 128mb ,sblaster audigy, ibm 120XP 120gig , maxtor D740X 65Gig 21" LG Flatron 795FT, Canon Eos 10D met wat glaswerk

Pagina: 1