WinXP setup hangt, HD rot?

Pagina: 1
Acties:

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-03 08:17

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
'k heb nog een (antieke) PIII 800 met een 30Gb HDD, maar WInXP krijg ik er niet op geinstalleerd, heb de MBR al geformatteerd, maar tijdens de initialisatie in Windows Setup kapt hij ermee als hij bezig is met FAT/NTFS te detecteren. Met BootIt heb ik de schijf ook geprobeerd te configureren, maar helaas....Het geheugen is al getest, geen problemen. De proc kan het onmogelijk zijn, wat nu?

heeft iemand een id?

Verwijderd

Geeft de install van windows geen fout aan dan? lijkt me toch wel, zo niet dan is het echt een raadsel.
Weet je zeker dat de cd helemaal heel is, geen krassen, stofjes etc. ??
Bij andere Win versies gaat het wel gewoon goed? als dat zo is lijkt het mij een XP probleem, aan je hardware ligt t iig NIET, ik heb XP draaie op een:
XP2500+,
AMD 500,
Intel 450 en een
Intel 350...
dus aan de snelheid ligt het niet...
waar het dan wel aan ligt? :?

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
ik heb meerdere versies van WinXP geprobeerd (incl. proff), aan de cd kan het niet liggen, het enige wat ik kon verzinnen -en heb geprobeerd- is de MBR te formatteren, omdat daar vitale info in staat

mem is goed, proc ook, volgens mij is het de HDD, misschien dat low level formatteren een oplossing kan bieden?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 16:14
specs van je systeem zouden wel handig zijn.

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
PROnline schreef op 19 juli 2003 @ 22:35:
specs van je systeem zouden wel handig zijn.
PIII 800, 256 Mb SDRAM PC-133, 30Gb Maxtor HDD

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Grote kans dat je je BIOS moet updaten. Systemen uit die tijd hadden dat wel vaker nodig voor Win2K/XP.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Gezien de spec mag de instal geen probleem zijn. Geven andere windows-versies de zelfde problem bij installeren?

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Je hebt die schijf toch niet toevallig aan een RAID controller hangen of een externet IDE controller?

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
één nadeel, BIOS updates van die Mobo's zijn zeer schaars
het is een ASUS CUV4X Mobo

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:41
start eens op met een bootdiskkette, fdisk, alle partities weghalen, en geen nieuwe aanmaken.

Fdisk /mbr (hoeft denk niet, maarja, voor de veiligheid ;))

En dat booten van winXp cdrom, kijken wat er gebeurd.

Bios update? ach, je kan het altijd proberen, maar ik heb zelfs nog oudere pcs van Xp kunnen voorzien zonder update (zolang je bios maar die 30 gb goed herkend ;))

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 22:41:
Je hebt die schijf toch niet toevallig aan een RAID controller hangen of een externet IDE controller?
nee, zo'n exotisch systeem is het niet. Het is een ASUS CUV4x Mobo, en heeft al een tijd lang gewerkt onder WinXP, de HDD heeft echter een tijdje in een ander sys gewerkt. Maar dat mag toch geen probleem zijn na format/fdisk/MBR format?

Proc en mem zijn 100% ok

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
agent327 schreef op 19 July 2003 @ 22:41:
Gezien de spec mag de instal geen probleem zijn. Geven andere windows-versies de zelfde problem bij installeren?
Nee, bv Win ME installeert wel, dat doe mij denken aan een defect proc, maar dat is simpelweg uitgesloten. Andere OS heb ik nog niet geprobeerd, maar ik schat de kans groot dat Win98 ook werkt

• Maurits van Baerle
  • Niet online
DickTator schreef op 19 July 2003 @ 22:42:
één nadeel, BIOS updates van die Mobo's zijn zeer schaars
het is een ASUS CUV4X Mobo
Hoe bedoel je schaars? Ze staan gewoon op www.asus.com.tw/support/download
De nieuwste is pas een jaar oud. Gewoon de nieuwste draaien dus.

Als Win9x OS-en wel werken en NT-Based OS-en niet dan denk ik zeker aan een BIOS probleem. Fabrikanten waren vroeger nogal slordig met hun ACPI-implementatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Maurits van Baerle op 19-07-2003 22:57 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Eventueel kan ook de cdromSPELER nog brak zijn, voor de volledigheid.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 00:49

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

BIOS updaten en HD eventueel checken met een utility van de fabrikant.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
MauritsvanBaerle schreef op 19 juli 2003 @ 22:55:
[...]

Hoe bedoel je schaars? Ze staan gewoon op www.asus.com.tw/support/download
De nieuwste is pas een jaar oud. Gewoon de nieuwste draaien dus.

Als Win9x OS-en wel werken en NT-Based OS-en niet dan denk ik zeker aan een BIOS probleem. Fabrikanten waren vroeger nogal slordig met hun ACPI-implementatie.
Maar hoe wil je dan verklaren dat WinXP heeft gedraaid in het verleden op dit systeem, dat de CD-Rom speler brak is,lijkt me echt een uitzondering. Een BIOS update is enigszins riskant met dergelijke oude borden, maar toch het proberen waard

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

IK heb een ongeveer gelijk systeem (zie specs), en XP draait okidoki...

Dus ligt in ieder geval niet aan proc+mobo (anders zou het voorheen ook niet hebben gedaan).

Enige wat ik kan verzinnen is: is jouw cdrom van XP wel helemaal goed? Kopieer de data eens helemaal op je hdd...kijken of dat lukt ...als niet dan is je cdrom misschien bekrast oid.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Maurits van Baerle
  • Niet online
DickTator schreef op 19 July 2003 @ 23:12:
[...]

Maar hoe wil je dan verklaren dat WinXP heeft gedraaid in het verleden op dit systeem, dat de CD-Rom speler brak is,lijkt me echt een uitzondering. Een BIOS update is enigszins riskant met dergelijke oude borden, maar toch het proberen waard
Dat is inderdaad een beetje vreemd. Het zou echter de combinatie van de harddisk met het bord kunnen zijn die nu ineens raar uitpakt. Als ik het goed begrijp heeft het systeem gewerkt met een andere harddisk destijds.

Ik weet ook niet zeker of een BIOS-update helpt maar het was met borden uit die tijd wel heel vaak een oplossing. Zeker als er tijdens detectiefase ineens iets vastloopt. Zorg er overigens voor dat PnP-aware OS uit staat in het BIOS (na de flash).

De truc van flashen is dat het een kleine moeite is die toch veel uit kan maken, het kan in ieder geval geen kwaad. Als jij het flashen op een beetje verstandige manier doet kan er nauwelijks iets mis gaan. Haal een kale bootdisk van www.bootdisk.com zonder overbodige drivers etc. (die kunnen alleen maar instabiliteit veroorzaken) en zorg dat je de stekker er niet uitloopt tijdens het flashen :D . Na het flashen in het BIOS even de 'setup-defaults' laden en even opnieuw instellen.

Verwijderd

Is die HDD al geformateerd of wil je XP over een ander OS heen gooien op de zelfde paritie?
Dan kan het zijn dat FAT32 in de weg zit van je oude OS?

P2 233 als werkezel met Xp Pro smooth draaiend heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 23:47 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik denk dat het aan de HD ligt, dat die niet goed, of onvolledig of verkeerd (eigenlijk alledrie hetzelfde :P} is

Life is not about specs, it is about joy!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het systeem moet niet zo'n probleem zijn nee, ik heb hier een P-II 333 met 196 MB ram en 6 Gig HD met Win XP prof draaien! Booten duurt wel ff, maar hij doet ut!

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Ik heb zoiets ook gehad op een soortgelijk systeem. Dit gebeurde ook alleen als ik een clean install deed. Kheb het opgelost door eerst ME te installen en daarna XP overheen. Werkte perfect.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

En ik heb Win2K pro op een IDT C6 225MHz met 192MB ram gedraait 8)7
En ik kan me herinneren dat g5rene WinXP Pro op een P166 laptop heeft gedraait :X

Even serieus, debug je HD eens (zie faq/fdisk faq) en start dan van cdrom, en maak vanuit de setup partities aan en formatteer deze vanuit de setup.

Neigt trouwens wel naar WOS..

Verzin verder een betere topictitel. "WIN XP op een PIII 800" zegt nou niet bepaald veel..

En ga je mond spoelen over dat een P3 800 antiek is, tot voor zo'n 2 weken terug struinde ik GoT nog af met een P3 733 :). Ja, ik haat het als nog goed bruikbare dingen bij computers meteen antiek worden genoemt. Je 286, die mag je antiek noemen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 20-07-2003 05:14 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Bios is qua harddisk niet het probleem (K6-2 moest niet eens update hebben voor 30GB HDD's, laat staan een P3...)

Gebruik een partitiecleaner, zoals CleanStat.exe, maak de partities aan met Fdisk.exe en start de setup.
Pagina: 1