[Raadsel] Husinummer

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Dit gaat niet echt over een pc/console game. Gewoon een raadsel (ook een spel toch?) wat ik tegenkwam, en waar ik even over gepiekerd heb. Ik had de oplossing vrij snel, maar twijfelde eraan en heb in bed nog een uur na liggen piekeren ... maar dat ben ik :)

Het is enigszins wiskundig, met logisch redeneren en wegstrepen van onmogelijke oplossingen is het te doen:

Jan probeert erachter te komen waar Tom woont, en het enige wat hij weet is
dat Tom in een straat woont waar de huizen genummerd zijn van 8 tot en met 100. Jan vraagt: "Is het nummer hoger dan 50," en Tom geeft antwoord maar liegt. Jan vraagt vervolgens: "Is het nummer een veelvoud van 4?" Tom geeft weer antwoord maar liegt ook deze keer. Dan zegt jan; "Is het een geheel kwadraatgetal?" Tom geeft antwoord en ditmaal spreekt hij de waarheid. Tenslotte vraagt Jan; "Is het eerste cijfer een 3?" Nadat Tom antwoord gegeven heeft (en we weten niet of hij hierbij loog of de waarheid sprak!), zegt Jan hem wat het nummer is. Hij heeft het mis! De vraag is nu; wat was het nummer van Toms huis?

Eens zien hoe slim de tweakers zijn :)

[edit] Sjit, een typefout in de topictitel! Is er een modje zo aardig om ff Husinummer in Huisnummer te wijzigen? Dank u.

[ Voor 12% gewijzigd door zneek op 19-07-2003 20:27 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Naar mijn weten is dit ook nie echt voor SGD bedoelt hoor

Maarre, kzou het antwoord zo nie weten :)

[ Voor 29% gewijzigd door GGS_206 op 19-07-2003 20:28 ]

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Apocrypha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2024

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Ik denk dat dit beter in SG of HK past, maar moet je niet weten wat Tom antwoord om erachter te komen, want ik heb het net ff snel doorgelezen en het enige wat je nu weet is dat Tom op een huisnummer want wat een kwadraat van iets is.
Maar dat kan ook aan mij liggen, om dat ik redelijk snel doorheen las. Ik heb nu gaan tijd om hem op te lossen, mijn antwoord krijg je waarschijnlijk morgen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Apocrypha op 19-07-2003 20:30 ]

• zneek
Ik wist het anders ook niet. Wel een goede braintrainer, niet compleet zinloos dus, maar past eigenlijk nergens anders.

• zneek
Apocrypha schreef op 19 juli 2003 @ 20:30:
Ik denk dat dit beter in SG of HK past, maar moet je niet weten wat Tom antwoord om erachter te komen, want ik heb het net ff snel doorgelezen en het enige wat je nu weet is dat Tom op een huisnummer want wat een kwadraat van iets is.
Nee, dat hoef je niet te weten :) Echt, lijkt lastig, maar er is naar een getal toe te redeneren.

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Zie de 2 heren hier boven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.