Toon posts:

[linux] sendmail probeert om het uur mail te sturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een raar probleem met sendmail op m'n red hat 9 linux installatie.

uit nieuwsgierigheid bekeek ik effe de logboeken van red hat met een bijgeleverd programmaatje. in het Mail-logboek merkte ik op dat m'n pc om het uur poogt een mail te zenden naar mijn eigen e-mailadres, maar daarin steeds faalt, waarschijnlijk door een foute instelling van de smtp server.

één van de vele gelijkaardige regels uit het logboek:
Jul 19 19:51:38 Dell sendmail[5153]: h6HIKiFN006774: to=<mijnadres@pandora.be>, ctladdr=<apache@localhost.localdomain> (48/48), delay=1+23:30:53, xdelay=00:00:01, mailer=esmtp, pri=2730536, relay=smtp-pandora.telenet-ops.be. [195.130.132.38], dsn=4.0.0, stat=Deferred: 421 <D576274A.kabel.telenet.be[213.118.39.74]>: Client host rejected: Please use out.pandora.be instead

hierdoor had ik al door dat apache deze stuurt, maar waarom is een raadsel. nu mijn vragen:

- Weet iemand wat dit is en waarom?
- Weet iemand hoe ik de smtp server verander naar out.pandora.be zoals er beschreven staat?

alvast bedankt!

offtopic:
ps: ik heb geen code tags gebruikt want anders wordt deze post helemaal uitgerekt ;)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
- Weet iemand wat dit is en waarom?
Dat is dat jij geen mail mag versturen vanaf je eigen pc, om te voorkomen dat pandora-users gaan spammen vanaf hun adsl-lijntjes.
- Weet iemand hoe ik de smtp server verander naar out.pandora.be zoals er beschreven staat?
Dan moet je iets meer info geven over welk programma probeert te mailen, hoewel je dat sendmail ook wel kunt leren hoe hij zelf een andere smtp moet gebruiken, maar dat staat vast in de docs.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

je moet even kijken op internet voor een howto voor sendmail ik heb het +- 3 maanden geleden ook nog gedaan, de conf staat iig in het sendmail.mc bestand in je /etc/sendmail dir daar kun je aanpassingen in maken, dan moet je een commando uitvoeren zodat deze file omgevormd wordt naar de sendmail.cf bestand. Dit bestand mag je zelf niet editen, en dit bevat de conflines voor je sendmail daemon.

Je zult even het commando moeten zoeke, op www.google.nl ff zoeken voor sendmail.mc + sendmail.cf ofzo ik denk dat je het zo gevonden hebt.

GL

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Verwijderd

Topicstarter
ok ik zal eens zoeken en ik weet het te zeggen of het me gelukt is ;)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Zoek eens op "smarthost" en "sendmail.mc" op google....

Dan kom je op deze link tegen dat dat precies is wat je zoekt.... Even voor wat meer oplossing, zet in je sendmail.mc (weet niet waar die standaard staat bij Rooie Hoed 9) de volgende regel erbij:

define(`SMART_HOST', `out.pandora.be')

en vervolgens doe je met dan ene commando, wat gewoon 'm4' heet het volgende:

m4 /path/to/sendmail.mc > /etc/sendmail.cf Of in ieder geval naar waar je sendmail.cf staat... Restart sendmail en gaan!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
ok thx iedereen zo ver ben ik nu.

maar nu krijg ik de melding dat afzender apache@localhost.localdomain niet bestaat. nu zoek ik dus nog hoe ik die kan veranderen (en ik vind bitter weinig op het web hierover) :S

iemand een ID?

• Whizzer
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Doe eens 'uname -n' op je command... waarschijnlijk komt daar localhost.localdomain tevoorschijn... je zult van je hostname dus een fqdn maken en ik weet zeker dat de search je daar bij kan helpen...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• raymondw
  • Laatst online: 22:43
xs4all heeft dezelfde instellingen nodig.
(wat ik weet)
Ik heb mijn box hernoemd naar "mijnnaam.xs4all.nl" en sendmail had geen problemen meer. :)

[ Voor 4% gewijzigd door raymondw op 21-07-2003 12:09 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Pagina: 1