DOOR:MoRpHeUs:www.morpheusenwoofer.tk of mailto:rogervaessen@zonnet.nl
VOORWOORD:
Welkom bij de mini-review van de NAPA PA28 (128MB versie). Ik heb deze speler gisteren gekocht bij de media markt in heerlen voor slechts €89,-, op internet is de laagste prijs wat ik tegen gekomen ben; €110,-. Van tevoren heb ik al verschillende malen naar reviews gezocht op internet, helaas zonder enig nuttig
resultaat. Via www.kieskeurig.nl, heb ik wel wat informatie gekregen van andere gebruikers. Omdat dit redelijk wazige en (domme) reviews of reacties waren, heb ik besloten er zelf een te maken. Veel plezier peepz!
1.Het Begin
We zien hier een afbeelding van de schitterende doos van de player

Als we de doos vervolgens open maken, komen we het volgende materiaal tegen:

Inhoud:
- Quick start guide/Kurtzanleitung
- Adapter (oplader)
- USB kabel
- Koptelefoon
- Manual CDROM
- Garantie kaart
- verpakkingsmateriaal
- oja, de player
2.Aanzetten
Het eerste wat we natuurlijk proberen, is de speler aan te krijgen.
De player gaat aan door de ietwat moeilijk te bereiken play/pauze knop.
De JOG-Dail is trouwens ff wennen.

3.Muziek erop
De player is aan en we kunnen er muziek op gaan zetten.
Let er trouwens ff op dat de player de eerste keer 24 uur opgeladen moet worden!!!, normale oplaad-tijd is trouwens +/- 8 uur, maar dan doe je er theoretisch ong. 20 uur mee.
In de praktijk zou ik het niet zo weten omdat ik niet zo precies kijk maar hij gaat al teering lang mee als je m al 10 min. oplaadt, dus…
Ok, nu ff de kabel insteken op de USB poort van de pc en op de player natuurlijk, waarna er op de player verschijnt: READY
We kunnen nu gewoon MP3 of WMA files erheen slepen; Windows XP herkende bij mij de speler gewoon als een verwisselbare schijf (kunt er trouwens ook data op zetten). 128 MB had ik ge-download’ naar de player in 5 minuutjes (valt wel mee voor USB 1.1).
Onder het downloaden staat er trouwens op de player: WRITING.
4.Beluisteren
We hebben het apparaat vol gezet met n hele hoop muziek (MP3 en WMA)
Direct valt op dat de meegeleverde koptelefoon niet veel waard is.
Daarom pakken we ff een SONY™ koptelefoon. Die levert meteen al beter geluid op. Maar we zijn nog niet helemaal tevreden. Na ff gekloot te hebben met de verschillende

Equalizer presets, komt er al duidelijk verbetering in, waarna we de geluidskwaliteit goed tot zeer goed mogen noemen.
Er komt duidelijk helder geluid uit met goede stereo, ook de bass mag er best zijn. Alleen zijn soms de hoge tonen net iets te hoog maar dit ligt waarschijnlijk aan de koptelefoon (heb niet meteen de duurste aangeschaft). Daarom zou ik kijken voor
een koptelefoon rond de 20/30 euro, merknaam zou ik SONY, SENNHEISER en PHILIPS aanbevelen.
Bij de WMA bestanden valt nog op dat deze soms kleine foutjes in het begin hebben, wat waarschijnlijk een kwestie is van ff opnieuw converteren of gewoon de juiste software gebruiken.
5.Opnemen
Deze player is ook uitgerust met een voice-recording optie, waarmee je tot 8 uur kunt opnemen.
Geluidskwaliteit van een opname is genoeg om een beetje gesproken tekst mee op te nemen.
Microfoon neemt trouwens goed alle geluiden op. Er kan ook nog een externe microfoon op aangesloten worden, via de MIC IN- ingang.

6.Andere functies
Op de player zit ook een LOCK, zodat de knoppen niet per ongeluk ingedrukt worden, bij het sporten of als ie in je broekzak zit.
De player kan ook opgeladen worden via de USB poort (ook wel een leuke functie dus). Er is ook een adapter meegeleverd voor als je hem gewoon wilt opladen (zonder pc).

op deze afbeelding misschien niet goed te zien, maar de LOCK zit aan de rechterkant.
7.Firmware
We hebben de player meteen uitgerust met de nieuwste firmware, die een paar problemen verhelpt en tevens een leuke functie toevoegt.
We kunnen namelijk met de nieuwe firmware onze eigen opstart logo´s maken, wat er heel leuk uit ziet. Ook kunnen we animaties maken als opstart-scherm.
We willen deze afbeelding op de player zetten:

We downloaden de software en zetten de afbeelding om in een voor de player leesbare afbeelding, waarna we hem opslaan op de player.

Het resultaat:

Met backlight aan:

8.Conclusie
Voor de prijs van €89 is dit echt de allerbeste geheugen-type player die je nu kunt krijgen. Voor de internet prijs van €110 zou ik hem ook nog hebben gekocht om eerlijk te zijn. De player heeft goed tot heel goed geluid,
alleen kun je beter meteen een andere koptelefoon kopen. Voor de rest is de 128 voldoende als je gewoon dagelijks in de trein zit enzo
Ik zet nu de bestanden om in WMA 96 Kbps, waarmee ze ong. 2,5-3 MB groot zijn en zo kun je hem best redelijk vol zetten. Opname functie is ook leuk erbij gedaan vond ik zelf. Display is duidelijk en leuke opties met de firmware upgrade.
PUNT: (PRIJS KWALITEIT):
9,1
PLUSPUNTEN:

na enig klooien met de eq.

MINPUNTEN:

[ Voor 100% gewijzigd door injectx op 20-07-2003 11:55 ]