Toon posts:

[Winroute] Achterliggende compu's liggen eruit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit hier met het probleem dat na een tijdje de achterliggende computers eruit liggen en geen internet verbinding dus meer hebben en de hoofdcomputer (server waar winroute op staat) doet heeft dan nog wel verbinding. Als ik dan Winroute in de system tray (bij de klok) uitzet en weer aanzet na een paar keer dan heb ik weer verbinding met de achterliggende computers. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ook een oplossing daarvoor? Na een hele tijd dit niet gehad te hebben, heb ik het dus weer.

Verwijderd

Fout melding in het logboek ?

Als je zo maar iets uitzet en opnieuw opstart dan wordt je er ook niet wijzer van.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het history log bekeken en er staat dit:

"dhcp: C:0 - scope for 192.168.1.0 is exhausted"

Of dit de directe oorzaak is, weet ik niet. Want dit is het logboek van gisteren en nu geeft ie deze fouten niet.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Gebruik je wel een legale versie. Want vroeger waren er cracks waarmee de service crashed.

Tip koop een versie.

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023

Zip

kijk eens naar dhpc lease time in de opties

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:09
Het is niet gewoon zo dat je de 30 dagen trial af hebt en dat winroute (heel fijn :() het netwerk plat legt?

Dat is mij enkele keren overkomen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wat zip zegt: leasetijd omlaag gooien. Als die op meer dan een dag staat is 'ie (veel) te hoog. In de meeste gevallen is een uur of acht meer dan zat.

Wat ook kan: sowieso teveel connecties tegelijk open. Check de Kerio-WRP-faq: My error log reports NAT:GO 'connection limit reached'. What does it mean and can it be fixed? Verplichte patch, als je het mij vraagt.

En als dat het allebei niet is, dan wil ik ook wel 'ns weten wat er wel in het errorlog verschijnt als het misgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 20-07-2003 09:18 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

ErrorLog dumpen hier.

En zet anders de ip's op static.

Verwijderd

Topicstarter
De lease time stond op 4 dagen en die heb ik nu op 8u gezet. Als het kan post ik later nog een error log (als er iets weergegeven wordt). De IPs zijn volgens mij static ((192.168.)1.1 - (..)1.5). Deze zijn ingevoerd onder 192.168.1.0 (bij scopes)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2003 13:26 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Een IP-lease van een DHCP-server wordt op verzoek van een client aangemaakt, en voor de leasetijd behouden. Hoe bepalen we dat IP? Dat halen we uit de pool (scope) van de server. Jij had een scope van vijf adressen, en als een adres werd opgehaald kon dat vier dagen lang niet worden hergebruikt, behalve (in theorie!) door dezelfde netwerkkaart die 'm eerder aanvroeg.

Ff kort door de bocht: als je in vier dagen vijf keer inlogt, is je pool uitgeput en kan een volgende client het schudden.

Hier moet je twee dingen aan doen: (1) leasetijd verkorten en (2) pool vergroten. (1) heb je gedaan, maar een IP-pool van vijf adressen is bij wijze van spreken al te weinig als je één client hebt. Breid die scope maar eens lekker uit: .1.1-.1.254, bijvoorbeeld - en waarom ook niet... Bij mij staat de dhcp-server er alleen voor een enkele bezoekende laptop en heeft 'ie een pool van .200-.254.

En laat die errorlogs maar zitten: WinRoute doet niks fout, tis gewoon te beperkt geconfigureerd. Verdere suggestie is dan ook: [google=dhcp server lease time pool size recommendation] of iets in die geest, en lekker een half uurtje door de resultaten spitten.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de leasetijd verkort en de pool vergroot, maar dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb op alle PCs Windows er opnieuw opgezet (je weet maar nooit waar het aan ligt), maar dat heeft ook geen zin blijkbaar. De achterliggende PCs krijgen wel een IP en gateway van de DHCP server, maar de verbinding ligt eruit wel af en toe uit. Ik heb nu een tijdelijke oplossing gevonden, namelijk met de server de hele tijd een webpagina ping'en (oneindig a.h.w.) en dan heb ik wel een constante verbinding met de achterliggende computers.

Waar zou het aan kunnen liggen?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Vaag. Als ik het goed begrijp gooit WinRoute na verloop van tijd de clients eraf, maar heeft zelf nog wel verbinding?

Hebben die computers nog wel verbinding met elkaar als het internet eruitligt?

Blinde gok:
Settings > Interface Table > RAS > Properties > Ras:
Connection: Persistent kiezen
Options: Reconnect on line failure aanvinken

...en misschien toch maar eens je logs posten :X

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Heb iets soortgelijks gehad en nu min of meer opgelost:
Ga eens naar de instellingen -> Advanced -> Misc. options
Daarr heb ik de TCP/IP en UDP NAT lease-tijd gehalveerd (van respectivelijk 40 en 8 min naar 20 en 4). Nu blijft mijn netwerkverbinding wel actief zonder al te frequente herstarts van winroute.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1