Is 8x Optische zoom genoeg voor vliegtuigen fotograferen?

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-02 13:05
Ik wil de HP Photosmart 850 kopen (4 MP, 8x Optisch,7x Digitaal) het enige dat me nog heel even tegen houd met kopen, is de vraag.. is 8x zoom genoeg om vliegtuigen dichtbij te halen (zodat ie er helemaal in de foto staat zonder dat er aan de zijkanten veel gras of andere dingen staan)

Reanimation

ps. Ik heb de FAQ door gelezen en gezocht maar niet egt iets gevonden

Verwijderd

ligt eraan hoe ver die dingen van je afstaan

• Reanimation
10-30 Meter

Verwijderd

zou DENK ik wel moeten
maar ik vind het toch moeilijk te zeggen of het voldoende is

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:20
ligt er ook maar aan hoe groot dat vliegtuig is he... een 747 krijg je er vanaf 10 meter afstand wel op :P

• Reanimation
dribbel schreef op 19 juli 2003 @ 15:13:
ligt er ook maar aan hoe groot dat vliegtuig is he... een 747 krijg je er vanaf 10 meter afstand wel op :P
Jah oke... maar dat krijg je zelfs nog met 2x zoom :P het gaat er hier om vliegtuigen >30 Meter

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 16:54

Slein

NERD

Denk dat je met 3 of 4x zoom ook al een heel eind komt... met 8x zou je op die afstand de stickers al kunnen fotograferen. ;)
Met zulke zooms moeten die vliegtuigen dan wel stil staan trouwens, anders zie je alleen een veeg.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Ik fotografeer ook vliegtuigen, en die 8x optisch zou ruim voldoende moeten zijn voor de afstand die jij opgeeft. Maar als het goed is staat er ook bij met hoeveel mm dit gelijk staat..

Edit:
En zoals hierboven gezegd wordt, let op bij bewegende toestellen. Kijk dus ook hoelang de belichting van de sensor is (de sluitertijd dus).

[ Voor 30% gewijzigd door Mammoth op 19-07-2003 15:23 ]

There could be only one, too bad it wasn't me

• Slein

Slein

NERD

300 mm...
Ik heb een 210 mm op mijn spiegelreflex, en daar word ik al heel blij van. :)

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb zelf een verrekijkertje dat 8x vergroot, en die doet het heel goed voor vliegtuigen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Slein

Slein

NERD

DPreview is niet zo heel enthousiast over de features trouwens, de review staat op http://www.dpreview.com/reviews/hp850/ als je die nog niet gezien hebt. Wel een bruikbare lens, lijkt me.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

E-Vix

Nu met sneeuw!

Met 8x zoom wordt alles 8x zo groot. Als je dus zou kijken hoe groot een vliegtuig op een foto zonder zoom is, en dan kijkt hoe vullend het zou zijn als het vliegtuig 8x zo groot is, dan weet je of je genoeg hebt aan 8x zoom.
Maar wat ik zo lees is dat 8x zoom ruim voldoende voor je zou zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Slein

Slein

NERD

Da's niet helemaal waar. Dat hangt ervanaf waar je zoombereik begint. De lens kan in dit geval 8x inzoomen, te beginnen met 37mm. 37 keer 8 is 296mm. Mijn digicam is 2.5x, maar begint al met 28mm, dus eindigt alweer bij 70mm. Je eigen blikveld is te vergelijken met 50mm, dus "a little algebra shows that" bij 300mm alles 6x zo groot lijkt.

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Ik heb ook even die review gelezen, en als je het toestel voornamelijk voor vliegtuigen en dergelijke wil gebruiken, dan is hij wel geschikt. Maar voor foto's bij weinig licht is deze camera, imo, niet zo goed.

En Reanimation, zet ze ook on-line, dan kunnen we meegenieten van de vliegtuigen.

There could be only one, too bad it wasn't me

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57

-Stef-

Slainthe!

Mammoth schreef op 19 juli 2003 @ 15:45:
En Reanimation, zet ze ook on-line, dan kunnen we meegenieten van de vliegtuigen.
Maar wel zodat ie er helemaal in de foto staat zonder dat er aan de zijkanten veel gras of andere dingen staan.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Reanimation
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb hier veel aan gehad, en ik zet de foto's zeker online!

• Slein

Slein

NERD

Graag gedaan. :)
Nog even over de bewegende vliegtuigen: probeer bij snel bewegende objecten de camera 'mee te trekken' zodat het object zo goed mogelijk stilstaat als je door de zoeker kijkt. Als het een beetje meezit heb je dan het vliegtuig scherp op de foto staan, en de achtergrond niet. Gebruik verder 'shutter priority' met een sluitertijd van minstens 1/500, of de actie modus (weet niet precies wat dat inhoudt op die HP). En ga van tevoren alvast wat experimenteren, daar leer je meer van dan van ons allemaal. ;)

Verwijderd

reanimation schreef op 19 July 2003 @ 14:52:
Ik wil de HP Photosmart 850 kopen (4 MP, 8x Optisch,7x Digitaal) het enige dat me nog heel even tegen houd met kopen, is de vraag.. is 8x zoom genoeg om vliegtuigen dichtbij te halen (zodat ie er helemaal in de foto staat zonder dat er aan de zijkanten veel gras of andere dingen staan)

Reanimation

ps. Ik heb de FAQ door gelezen en gezocht maar niet egt iets gevonden
Gossie weet je hoe groot zo vliegtuig is, dan heb je eerder een breedhoek lens nodig >:) .

Nee ik snap wel wat je bedoelt, ik heb zelf 10 keer zoom op me video camara en dat is eigelijk al veelste veel. 8x zoom is zeker meer dan genoeg ;).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sorry, maar ik kan nou niet zeggen dat je erg goed nadenkt. Je wil een 8x zoom camera kopen, de HP Photosmart, als je op 10 tot 30 meter van een vliegtuig >30m spanwijdte staat, kun je nog niet eens half inzoomen om hem er helemaal op te krijgen. Sterker nog: je mag hopen dat je hem er met de 37mm groothoek op krijgt.

Hoeveel keer zoom je camera heeft doet hier helemaal niet ter zake, want met een simpele 2x of 3x optische zoom cam zou je het al makkelijk moeten halen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.