Het is mij gelukt om op een @home verbinding mail te ontvangen voor mijn domein. Ik weet niet of er al een oplossing bestaat hier op tweakers dus niet gaan zeuren dat er al een is, ik wil gewoon mijn methode bekend maken en let NIET op mijn nederlands, ik heb in het buitenland gewoond en dus is mijn nederlands niet prefect.
Wat heb je nodig?
1 PC op een @home verbinding - PC 1
1 PC op een verbinding waarvan port 25 wel open is - PC 2
Op PC 2 moet minstens postfix draaien want de volgende instructies zijn voor postfix.
----------------------------------------------
PC 1:
Op PC 1 moet postfix draaien of welk andere email server op een andere poort dan 25 natuurlijk omdat die geblokeerd is. Als voorbeeld zeggen we 10030. Ik zeg 10030 en niet 10025 want volgens mij draaien er enkele virusscanners op poort 10025 onder andere amavis maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wees gewoon zeker en zeg 10030.
Voor postfix gaat dat zo. Je wijzigt master.cf aan. Dit bestand staat ook in de etc directory van postfix. Je voegt de volgende regel toe:
localhost.{portnr} inet n - n - 10 smtpd
Vervang {portnr} door 10030. Dit kan ook een andere poort nr zijn maar voor mijn voorbeeld gebruik ik 10030. Nu luister postfix ook op port 25
. Voor mij was dit makkelijk dat postfix op poort 25 en 10030 luisterde want ik had ook fetchmail draaien en die stuurde altijd naar poort 25.
Je maakt een user aan. Zeg maar test, maar je mag natuurlijk een wilkeurige naam verzinnen.
Je maakt een bestand /etc/postfix/virtual aan, of maak het bestand virtual aan waar ook al je andere etc files staan als die op een andere locatie staan.
In die virtual file zet je het volgende neer
domain.naam DOMAIN
user@domein.naam {lokale user naam}
Je vervangt {lokale user naam} door de usernaam die je zonet heb aangemaakt. Dus als je domein test.com is en de lokale user test is dan ziet het er zo uit
test.com DOMAIN
test@test.com test
Zodra het bestand klaar is voer je de volgende commando uit:
postmap /etc/postfix/virtual
en je voegt de volgende regel toe in main.cf:
virtual_maps = hash:/etc/postfix/virtual
Hierna doe je postfix stop en dan postfix start, postfix reload werkt niet altijd goed heb ik gehoord.
Hoe je verder postfix instelt op PC 1 laat ik aan jullie zelf over, daar zijn genoeg topics over, zolang je de boven genoemd configuarties toevoegt.
-----------------------------------------------------------------------------------
PC 2:
Je stelt je domein in zodat mail aankomt op PC 2. Daar instaleer je postfix. Je maakt een bestand /etc/postfix/transport aan, of maak het bestand transport aan waar ook al je andere etc files staan als die op een andere locatie staan.
In die transport file zet je de volgende regel:
{domain.naam} smtp:[{PC 1 ip nr}]:{poortnr}
Vervang {domain.naam} door jouw domain naam
Vervang {PC 1 ip nr} door het Ip nr van PC 1. In ons voorbeeld 1.2.3.4
Vervang {poortnr} door het poort nr waar postfix op draait op PC 1
Dus in mijn voorbeeld staat er:
test.com smtp:[1.2.3.4]:10030
Voer daarna de volgende commando uit
postmap /etc/postfix/transport
transport_maps = hash:/etc/postfix/transport
Hierna doe je postfix stop en dan postfix start, postfix reload werkt niet altijd goed heb ik gehoord.
------------------------------------------
Dat moet het zijn. Wat er in het kort gebeurt is dat PC 2 die vangt het mail, die ziet dat het mail voor die domein is. Hij stuurt dan het mail door naar PC 1 op een andere poort. PC1 stuurt het mail dan naar de lokale gebruiker.
Als iets niet werkt, niet gelijk schreeuwen of janken wat ik weleens mee maak op tweakers. Gewoon replien en zeg wat er fout gaat dan is er altijd iemand die je wilt helpen.
Wat heb je nodig?
1 PC op een @home verbinding - PC 1
1 PC op een verbinding waarvan port 25 wel open is - PC 2
Op PC 2 moet minstens postfix draaien want de volgende instructies zijn voor postfix.
----------------------------------------------
PC 1:
Op PC 1 moet postfix draaien of welk andere email server op een andere poort dan 25 natuurlijk omdat die geblokeerd is. Als voorbeeld zeggen we 10030. Ik zeg 10030 en niet 10025 want volgens mij draaien er enkele virusscanners op poort 10025 onder andere amavis maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wees gewoon zeker en zeg 10030.
Voor postfix gaat dat zo. Je wijzigt master.cf aan. Dit bestand staat ook in de etc directory van postfix. Je voegt de volgende regel toe:
localhost.{portnr} inet n - n - 10 smtpd
Vervang {portnr} door 10030. Dit kan ook een andere poort nr zijn maar voor mijn voorbeeld gebruik ik 10030. Nu luister postfix ook op port 25
Je maakt een user aan. Zeg maar test, maar je mag natuurlijk een wilkeurige naam verzinnen.
Je maakt een bestand /etc/postfix/virtual aan, of maak het bestand virtual aan waar ook al je andere etc files staan als die op een andere locatie staan.
In die virtual file zet je het volgende neer
domain.naam DOMAIN
user@domein.naam {lokale user naam}
Je vervangt {lokale user naam} door de usernaam die je zonet heb aangemaakt. Dus als je domein test.com is en de lokale user test is dan ziet het er zo uit
test.com DOMAIN
test@test.com test
Zodra het bestand klaar is voer je de volgende commando uit:
postmap /etc/postfix/virtual
virtual_maps = hash:/etc/postfix/virtual
Hoe je verder postfix instelt op PC 1 laat ik aan jullie zelf over, daar zijn genoeg topics over, zolang je de boven genoemd configuarties toevoegt.
-----------------------------------------------------------------------------------
PC 2:
Je stelt je domein in zodat mail aankomt op PC 2. Daar instaleer je postfix. Je maakt een bestand /etc/postfix/transport aan, of maak het bestand transport aan waar ook al je andere etc files staan als die op een andere locatie staan.
In die transport file zet je de volgende regel:
{domain.naam} smtp:[{PC 1 ip nr}]:{poortnr}
Vervang {domain.naam} door jouw domain naam
Vervang {PC 1 ip nr} door het Ip nr van PC 1. In ons voorbeeld 1.2.3.4
Vervang {poortnr} door het poort nr waar postfix op draait op PC 1
Dus in mijn voorbeeld staat er:
test.com smtp:[1.2.3.4]:10030
Voer daarna de volgende commando uit
postmap /etc/postfix/transport
transport_maps = hash:/etc/postfix/transport
------------------------------------------
Dat moet het zijn. Wat er in het kort gebeurt is dat PC 2 die vangt het mail, die ziet dat het mail voor die domein is. Hij stuurt dan het mail door naar PC 1 op een andere poort. PC1 stuurt het mail dan naar de lokale gebruiker.
Als iets niet werkt, niet gelijk schreeuwen of janken wat ik weleens mee maak op tweakers. Gewoon replien en zeg wat er fout gaat dan is er altijd iemand die je wilt helpen.