Huiskamer PC i.p.v. Televisie/Stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joch_um_all
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik heb al een aantal manuren GOT-search en google erop zitten, ben ook al heel wat wijzer geworden, maar hoor graag jullie mening.

Mijn vraag staan hier, omdat de hoofdvragen de videokaart en beeldkanon betreffen.

Aangezien DE PC hier in huis, als waar gamingmonster, op zolder staat, wil ik voor de broodnodige internetvoorziening op de beganegrond een PC in de huiskamer neerzetten. Nou houden wij hiero niet van een grote "#$#zooi aan kabels en machines, dus heb ik besloten dat ik wil gaan proberen de hele santekraam aan stereo en televisies eruit te werken.
En dat hele project niet al te duur. Echte rekenkracht en snelheid heb ik voor de spelletjes en videoediting op zolder nodig. De rest mag met minder geavanceerde onderdelen in elkaar gezet worden. Gelukkig heb ik nog een heel aantal onderdelen bij elkaar gespaard in de loop van de jaren.

Alles via de PC dus.

Er ligt hier al een wireless Lan (54Mbps). Eerst wil ik eens de huiskamer aanpakken: Een PC om TV op te kijken (afstand 5 meter) en te gebruiken als videorecorder, dvd speler etc.

1. kast en voeding.........heb ik
2. CPU......onder het stof...een AMD Athlon 1200
3. moederbord.......mijn kapotte mb is gecrediteerd, dus haal ik de goedkoopste socket A die er is....wel met audio en lan.
4. MEM......waarschijnlijk kunnen al die SDRAM-reepjes met een grote boog naar het vuilnis.....zal wel goedkoop DDR worden.
5. HDD.......40 Gieg heb ik nog liggen.
6. DVD-speler.........check
7. Wireless adapter........check
8. Draadloze muis en draadloos toetsenbord voor 5 meter...........ben ik nog niet uit....logitech of microsoft?

maar dan:

:? 9. videokaart / tv tuner: Tja....Hauppage, Leadtech, Pinnacle........ik hoor wisselende ervaringen met tv-tuners. Sommige zijn ronduit slecht, allemaal hebben ze een erg goed signaal nodig om er iets acceptabels van te maken. Of moet ik misschien gaan voor een 9000 All in Wonder? Spelletjes hoeven niet gedaan te worden, strakke 2D en TV-in zijn het belangrijkst. Matrox is een hogere prijsklasse dan ik voor ogen heb.

Dus, een onboard videocontroller op het MB (nforce2) met een Hauppauge of Pinnacle enerzijds, of een Radeon 9000 All in Wonder Anderzijds?

De CPU is niet zo krachtig zoals je ziet. Hardware Mpeg-2 encoding? Ik weet dat de Radeon 9700 PRO All in Wonder en de Pinnacle PCTV-pro dat hebben, maar of de 9000 All in Wonder ook de Cobra-engine bezit, kan ik echt nergens vinden. Of is dat niet nodig.

:? 10. CRT of TFT. Je zult voor 5 meter sowieso een flink formaat nodig hebben. 19 inch? of moet ik groter/ kan ik kleiner? Hij gaan in een kast dus hij mag niet te diep zijn; zou pleiten voor TFT. Echter TV op TFT? TFT is vrij prijzig op dat formaat en ik vraag me af of de kwaliteit dan al mooi genoeg is om die prijs waar te maken. Ik begrijp dat een contrastratio van tenminste 300:1 en een reactietijd van minder dan 30ms vereisten zijn?

Voor overkill ben ik niet van plan te betalen. Moet allemaal gewoon voldoende zijn, om goed te functioneren en plezierig vanaf de bank te internetten, buizen en muziek te luisteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Joch_um_all op 19-07-2003 12:11 ]

Verwijderd

Waarom geen multimedia pc die je via een tv-out op je normale TV aansluit, zijn een aantal topics over hier op GoT. Ik denk niet dat je TV kwaliteit kan evenaren met een PC en monitor (crt en/of tft). De meeste gaan toch voor tv/out om films te kijken met de computer. En inderdaad de meeste TV kaartjes moeten een perfect signaal binnen krijgen om een fatsoenlijk beeld te creeeren.

zie hier:
[rml][ htpc] Alles-in-een software voor home-theater gezocht[/rml]
(deze gaat over een windows applicatie, er is ook een draadje over een gelijksoortig linux applicatie)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 12:07 ]

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Even puntje 10: Zou je niet gewoon de TV laten staan? Dan heb je ook niet zoveel last van artifacts etc. als je digitale video gaat kijken.. (Althans geen last, je ziet ze niet.)

Download my music on SoundCloud

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 19:46
voor tv op een crt heb je genoeg aan 17 inch met een 64 mb videokaart en een hauppage, maar dat zijn mijn ervaringen. Als ik de keuze had zou ik voor de wat kmeer kwalitatiefe tft gaan, minimaal 17 inch en ja dan de capture kaart. Ik heb zo'n vermoeden dat die 9000 een hele leuke is.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
om op puntje 3 terug te komen, zou ik geen mobo nemen met een ac97 geluidchip, als je hem ook als stereo wil gebruiken, dan zou ik toch voor een wat gerenomeerdere chip gaan.

dan puntje 9: je zou een nforce met soundstorm onboard kunnen nemen, als je dan zorgt dat de videochip onboard zit, dan hoef je alleen nog een tuner te hebben

10: je zou natuurlijk gewoon een kaart met tv-out kunnen halen, en dan een tv aansluiten. als je toch voor tft/crt wil gaan, dan zou het budget een boel uitmaken. om tv te kijken heb je een reactietijd van maximaal 40 ms nodig (pal = 25 beelden per seconde). contrastratio weet ik niets van helaas.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Joch_um_all
Das snel! Mijn TV is een echt heel erg kleintje. (de grote is naar de slaapkamer) Daar kan ik net TV op kijken, ondertitels worden al een probleem, internetten absoluut onmogelijk. Een nieuw beeldkanon moet er dus sowieso komen. Maar ik hou het in gedachten. En misschien moet ik dus gewoon een nieuwe TV aanschaffen. Weet je wat....ik wacht even met het beeldkanon, bouw eerst de comp en ga eens kijken hoe het op het TV-tje eruit ziet. Kan ik altijd beslissen of het een nieuwe TV, CRT of TFT wordt.

Ook die over die geluidchip neem ik mee.

Dank alvast tot zover.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Magic schreef op 19 July 2003 @ 12:05:
(pal = 25 beelden per seconde)
50 fps bedoel je.
dat dvd, videoband etc 25fps is wil niet zeggen dat gewone tv ook maar 25fps is. ;)

Eff ontopic: Ik zou persoonlijk nog eff wachten met zo'n oplossing totdat de lcd schermen in prijs zijn gezakt.

Overigens, zelfs 20" LCD is in principe te klein om een beetje fatsoenlijk tv op te kijken.
Dan zou je hoogstens zo'n LCD tv met vga ingang kunnen aanschaffen.
Maarja, dat betaal je dan ook.

Wat het geluid aangaat. Ik raadt af om gebruik te maken van die goedkope onboard sound dingen. Het geluid wat deze dingen produceren is vaak ver onder de maat. Dan kun je beter een goedkope sblive 5.1 ofzo zien uit te halen.

Overigens ook een niet te vergeten punt: Hoeveel lawaai kun je verdragen tijdens het rustig tv kijken ?
Als je een pc hebt, draait die HD eigenlijk al altijd. Zeker als je windows 2k/xp erop gooit wat sowieso de system hd constant in gebruik houdt.
CPU koeling kun je aanpassen (evt passief) voeding ook, maar die hd kun je nooit helemaal stilkrijgen.

Verwijderd

Ik heb toevallig ook zo'n multifunctionele PC gebouwd, weliswaar zonder (echte) TV-scherm (ik heb hier een tweedehands videomonitor voor gebruikt!

Als je de stereo eruit mikt, kun je beter de versterker en speakers laten staan. Het geluid van een computer klinkt vele malen beter over de stereo-versterker & bijbehorende boxen, dan over die lousy computer speakertjes. :+

Ik zal wel ff specs geven van mijn TV/DVD/MP3-systeempje:
Jetway 720BF BXPro chipset onboard audio+video (video voorlopig uitgeschakeld)
PII 400 passief gekoeld!
ATI All-in-Wonder Rage Pro 128 PCI (voor TV, video gebeuren, DVD afspelen) Grafische kaart
256 Mb SDRAM
3COM 905TX (netwerk)
LG DVD 16x40
3 Gb HD 5400 rpm voor systeem/programmatuur/drivers
40 Gb HD 5400 rpm voor opnemen films, MP3 opslag, etc.
Sanyo video monitor (37 cm)
Oude Sony versterker (400 Watt) met boxen die heel blijven bij dat geweld :+
(misschien beetje overkill, maar goed... op normaal geluidsniveau speelt ie ook prima *D )
Last but not least: IrMan receiver voor gebruik met afstandbediening.

Dit alles muv versterker en beeldbak in een mooi MicroATX desktop kastje... Is wel ff puzzelen geweest gezien t mammaplankje AT-lay-out heeft.

Mijn tips:
-zorg voor een goede all-in-one grafische kaart, zo heb je niet teveel warmte productie door alle verschillende grafische monsters! (ATI heeft een goede combinatie en goede TV-out mogelijkheden ;) )
-onboard (stereo) audio is op zich voldoende, mits voorzien van goede klankkasten :+
-niet teveel onnodige warmte bronnen... scheelt een hoop koeling-lawaai *D

• Magic
  • Niet online
KBDE schreef op 19 July 2003 @ 20:36:
[...]

50 fps bedoel je.
dat dvd, videoband etc 25fps is wil niet zeggen dat gewone tv ook maar 25fps is. ;)
een tv is 50 hz, maar de beelden worden maar met 25fps uitgezonden :)
er is verschil tussen refresh rate en werkelijke fps.
natuurlijk heb je ook 100 hz tv's, maar de framerate blijft nog steeds hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door Magic op 19-07-2003 21:18 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:51

icecreamfarmer

en het is

ook even 21 inch komt bijna overeen met 55 cm en is dus groot zat maar dat lijkt mij ook de minimale grote voor een huiskamer tv/monitor
en ik zou ook gaan voor een aparte geluidskaart anders krijg je ruis en dat hoor je goed als je hem oveer de stereo zet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

denk ook eens aan een tv met vga-in. ik weet niet of ze nog gemaakt worden eerlijk gezegd.

hier heb ik een matchline breedbeeld van een jaar of 7 oud, met vga-in. hangt als secundaire monitor aan een gf4mx460, en ik heb nog nooit een s-video-signaal gezien dat ook maar in de buurt komt van de vga@tv kwaliteit.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Magic schreef op 19 July 2003 @ 20:50:
[...]

een tv is 50 hz, maar de beelden worden maar met 25fps uitgezonden :)
er is verschil tussen refresh rate en werkelijke fps.
natuurlijk heb je ook 100 hz tv's, maar de framerate blijft nog steeds hetzelfde.
Nope, zet de tv maar eens aan, en kijk maar eens goed. Met name vergelijking tussen normale tv en dvd speler of via pc is het verschil goed zichtbaar.
PAL is 50fps al dan niet door gebruik te maken van interlace, maar het is 50fps.

• Magic
  • Niet online
KBDE schreef op 19 July 2003 @ 21:46:
[...]

Nope, zet de tv maar eens aan, en kijk maar eens goed. Met name vergelijking tussen normale tv en dvd speler of via pc is het verschil goed zichtbaar.
PAL is 50fps al dan niet door gebruik te maken van interlace, maar het is 50fps.
hmm, that's something new to me.
ik was er van overtuigd dat pal 25 fps was. naja, weer wat geleerd :)

• Joch_um_all
Vooralsnog gaat naar aanleiding van jullie input mijn voorkeur - naast de al gemelde setup - uit naar:
een ATI Radeon 9000 All in Wonder in plaats van een videokaart + tunerkaart.
Boxen en versterker handhaven in combinatie met toch nog maar even onboard geluid.
Mijn processor lager klokken om met minder geluidsproducerende koeling toe te kunnen.
En ff kijken hoe het met een gewone TV oogt, of een grote CRT halen.(iig nog ff wachten met TFT).

Wie weet of de Radeon 9000 ook hardware mpeg2 encoding heeft? (lijkt me handig met een Athlon 1200)?

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

KBDE schreef op 19 juli 2003 @ 21:46:
[...]

PAL is 50 halve beelden per seconde ( horizontaal ) dus effectief gewoon 25 hele beelden

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Joch_um_all
Ik wil waarschijnlijk morgen spijkers met koppen slaan.....nog iemand meer tips? Blijft ook nog de vraag over of de Radeon 9000 All in Wonder hardware Mpeg2 encoding heeft.

• Joch_um_all
WOW WOW WOW......Wat is die 9000 PRO All in Wonder een mooi dingetje. Televisie kwaliteit is prachtig...TV out idem..........mooi transparant TV-kijken terwijl je er overheen internet........opzet is geslaagd!!!!!!!!

(.......nu nog ff de wireless link met mijn AP aan de praat krijgen (Op mijn XP machine werkt het prima.......maar op die nieuwe ME machine dus nog niet))

• Joch_um_all
Oh ja........werkt prima als videorecorder....(zelfs met mijn oude AMD 1200).......als je naar de WC moet ff het live-programma pauzeren om verder te kijken waar je was, behoort ook tot de geweldige mogelijkheden. Gewoon het wireless toetsenbord op de bank als afstandsbediening. Nogmaals .....erg tevreden.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb sinds kort een PC in de woonkamer. Hij is nog niet helemaal door en door geconfigged en aangesloten, maar het idee is als volgt:

Shuttle kastje (SN41G2, Athlon 2000+, 512MB DDR, Pioneer DVD-106S)
Deze pc heeft twee VGA-uitgangen. Op de ene sluit ik een scherm aan (op dit moment nog CRT, ik koop nog wel eens een TFT), op de andere uitgang zit een beamer. Als enige insteekkaart in de pc heb ik een Pinaccle PCTV-Pro.

De pc is met een optische kabel verbonden aan een dolby-digital receiver. MP3's etc. worden in PCM doorgestuurd, DVD-tjes mooi rechtstreeks in AC-3 formaat.

Op het netwerk staat muziek en films, de pc bezit zelf een 120GB disk die gebruikt kan worden voor 'video-recorder'. Ik heb de processor gedownclocked naar 1500+ omdat hij in een kast staat, en het loeien van de fan zo een stuk minder is. (En de receiver stoot ook al zoveel hete lucht uit..)

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1