Win 95OEM legaal bij aanschaf pc, upgrade win2000/xp legaal?

Pagina: 1
Acties:

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 16:57

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Ik zal mijn topictiel wat verduidelijken.

Ergens 5 -7 jaar terug kreeg ik van mijn ouders een nieuwe pc, compleet met windows 95 met zon leuke sticker. Die computer wordt al helemaal niet meer gebruikt (p120) laat staan dat win95 nog erop staat.
Is het nu legaal om een upgrade cd aan te schaffen omdat ik deze win95 cd legaal ooit eens hebt gekocht / gekregen bij de aanschaf van een pc?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 13:25

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Volgens mij wel. Het lijkt me dat upgrade CD's juist voor situaties als deze kan worden gebruikt..

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37

A wise man's life is based around fuck you

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Dit is een volledige versie van de software, maar de licentie voor het gebruiksrecht die bij de Windows Desktop-producten verkocht wordt is een zogenaamde upgradelicentie. Een upgradelicentie houdt in dat deze producten nooit op een nieuwe, kale pc geïnstalleerd mogen worden. Er moet bij een nieuwe pc namelijk altijd een geldige licentie voor Windows aanwezig zijn in de vorm van een OEM-licentie of een licentie van een origineel gekochte volledige Windows versie. Een dergelijke licentie kan vervolgens via de upgradelicentie naar een hogere versie (bijvoorbeeld van Windows 2000 naar Windows XP) worden opgewaardeerd. Daarbij kan wat betreft de installatie zelf besloten worden een "schone" installatie te plegen, dus op een geformatteerde harde schijf of partitie daarvan.
Bevat:
Bevat geïntegreerde MS Windows 2000 Service Pack 3. Voor stand alone gebruik op zowel desktop als laptop en in combinatie met het gebruik van een netwerk. Deze versie is de opvolger van NT Workstation 4.0. Er dient minimaal al een Windows 95/98/98se of NT 4 Workstation versie geïnstalleerd te zijn.
Bevat als features onder andere: System File Protection, Driver Certification, Smart Card ondersteuning en Windows Installer.

Systeemeisen:
133 MHz of hoger Pentium-compatible, 64 MB RAM aanbevolen minimum, 2GB harde schijf met minimaal 650 MB vrije ruimte. Windows 2000 Professional ondersteunt single en dual CPU systemen.
van de surfspot site (studentenlicenties)

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
thnx voor de antwoorden :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:45

Wildfire

Joy to the world!

Wat een zielepoot is Siggy dus... het is niet legaal om van Win95 naar XP over te stappen middels een upgrade.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Eligibility for In-Place Upgrade

Previous Version     Windows XP Home Edition     Windows XP Professional 
Windows 3.1                   NO                          NO 
Any Evaluation Version        NO                          NO 
Any Server Version*           NO                          NO 
Windows 95                    NO                          NO 
Windows 98/Windows 98 SE      YES                         YES 
Windows Me                    YES                         YES 
Windows NT® Workstation 3.51  NO                          NO 
Windows NT Workstation 4.0    NO                          YES 
Windows 2000 Professional     NO                          YES 
Windows XP Home Edition       N/A                         YES
Windows XP Professional       NO                          N/A

[ Voor 23% gewijzigd door Wildfire op 19-07-2003 10:10 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Wildfire schreef op 19 July 2003 @ 10:03:
[...]

Wat een zielepoot is Siggy dus... het is niet legaal om van Win95 naar XP over te stappen middels een upgrade.
waar slaat dit nou op :( :(

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:45

Wildfire

Joy to the world!

siggy schreef op 19 juli 2003 @ 10:26:

[...]

waar slaat dit nou op :( :(
Tsja, ik kan niets aan het beleid van Microsoft veranderen. Als het aan mij lag was het gewoon legaal om middels een Windows XP upgrade over te stappen van 95 naar XP.

En wat dat 'zielig' betreft, ja ik vind het jammer voor je dat je nu je toevlucht moet nemen tot een illegale upgrade... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Wie zegt nou dat ik illegaal ga doen? Ben ik toch al mee bezig? :>

Nee maar eigenlijk beetje vreemd dat je van xp niet naar nt/2000 kunt 'upgraden'. Scheelt maar een paar dollar.

Toch maar Debian dan.

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
siggy schreef op 19 July 2003 @ 10:34:

Nee maar eigenlijk beetje vreemd dat je van xp niet naar nt/2000 kunt 'upgraden'. Scheelt maar een paar dollar.

Toch maar Debian dan.
Dat zou downgraden zijn :X

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Of je neemt eerst een Win98/SE upgrade, als je die nog kunt 'kopen' ;)

MechWarrior || Monsters Game

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

OEM CD: Hoort bij de pc waar hij bijgeleverd is, mag dus niet op andere pc geinstalleerd worden (Maar ik denk dat de meeste mensen zich niet daaraan houden :X) Dus Upgrade naar w200/XP legaal:

Ja: Als het op die p120 word gedaan (Niet aanbevolen :P)
Nee: W95 Oem geinstalleerd op andere pc en dan opgraden.. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Zwelgje
Illegal_Alien schreef op 19 July 2003 @ 11:16:
OEM CD: Hoort bij de pc waar hij bijgeleverd is, mag dus niet op andere pc geinstalleerd worden (Maar ik denk dat de meeste mensen zich niet daaraan houden :X) Dus Upgrade naar w200/XP legaal:

Ja: Als het op die p120 word gedaan (Niet aanbevolen :P)
Nee: W95 Oem geinstalleerd op andere pc en dan opgraden.. :)
mijn reply niet gelezen?

upgrade van w95 naar XP is niet legaal... mag niet volgens ms, je moet eerst naar w98 upgraden en dan naar xp...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

FastBunny

Give it the Works !

zwelgje schreef op 19 July 2003 @ 11:39:
[...]

mijn reply niet gelezen?

upgrade van w95 naar XP is niet legaal... mag niet volgens ms, je moet eerst naar w98 upgraden en dan naar xp...
Klopt wel wat ie zegt. Stel je koopt een PC met W2K erbij. OEM versie uiteraard. Dan mag je alleen een upgrade kopen als die voor dezelfde pc is, de OEM versie gebruiken voor een andere pc is illegaal en dat maakt je upgrade verhaal ook illegaal! OEM is namelijk een Licentie verkocht BIJ een pc, en alleen GELDIG bij DIE pc :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
FastBunny schreef op 19 July 2003 @ 11:43:
[...]

Klopt wel wat ie zegt. Stel je koopt een PC met W2K erbij. OEM versie uiteraard. Dan mag je alleen een upgrade kopen als die voor dezelfde pc is, de OEM versie gebruiken voor een andere pc is illegaal en dat maakt je upgrade verhaal ook illegaal! OEM is namelijk een Licentie verkocht BIJ een pc, en alleen GELDIG bij DIE pc :)
Maar als je zelf een samenstalt mag je ook OEM versie kopen. Hoe is dit dan nog in godsnaam te checken :?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:56
Wij hadden hier in een bedrijfssituatie 2 dell systemen staan met XP home, op aanraden van Dell hebbben we deze eerst naar XP pro en daarna naar 2000 geupdate. Anders was het niet mogelijk 8)7, en ja binnen het bedrijf is alle software legaal.

Die licenties zijn toch steeds maar weer vreemd.
Maar als je zelf een samenstalt mag je ook OEM versie kopen. Hoe is dit dan nog in godsnaam te checken
Ingebakken spyware })

[ Voor 20% gewijzigd door djluc op 19-07-2003 11:45 ]

• Zwelgje
[...]

daar ben ik het mee eens, het ging mij even om het feit dat je uberhaubt al niet mag upgraden van win95 naar XP, ook al is het op dezelfde (oem versie) pc

• Zwelgje
djluc schreef op 19 July 2003 @ 11:45:
Wij hadden hier in een bedrijfssituatie 2 dell systemen staan met XP home, op aanraden van Dell hebbben we deze eerst naar XP pro en daarna naar 2000 geupdate. Anders was het niet mogelijk 8)7, en ja binnen het bedrijf is alle software legaal.

[...]

Ingebakken spyware })
je hebt toch niet voor 2000 en XP betaald?

als je namelijk XP Pro hebt mag je ook 2000 gebruiken (downgradeble license)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

ilovetechno schreef op 19 July 2003 @ 11:44:
[...]

Maar als je zelf een samenstalt mag je ook OEM versie kopen. Hoe is dit dan nog in godsnaam te checken :?
De winkel mag je alleen een OEM versie verkopen als je ook een complete pc erbij koopt. Anders mogen ze die niet verkopen en is het nog illegaal
zwelgje schreef op 19 July 2003 @ 11:45:
[...]

daar ben ik het mee eens, het ging mij even om het feit dat je uberhaubt al niet mag upgraden van win95 naar XP, ook al is het op dezelfde (oem versie) pc
Klopt, wil de TS er alleen op wijzen dat een OEM versie voor 1 pc is en niet voor andere gebruikt mag worden. Een VOLLEDIGE versie (niet oem) mag je voor elke pc gebruiken (ook maar 1 tegelijk uiteraard) en dan had het wel gekunt. Alleen ondersteund Microsoft geen upgrades vanaf Windows 95 :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

djluc schreef op 19 July 2003 @ 11:45:

[...]

Ingebakken spyware })
Zie je bij Compaq en dergelijke ook. De pc's worden geleverd met een Windows XP Pro en een W2K CD met licentie :). Waarom geen idee, maar dat zie je bij merk pc's wel vaker iig ;)

Verwijderd

siggy schreef op 19 July 2003 @ 10:34:

Toch maar Debian dan.
lol hele topic voor JAN LUL :D

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Het leukste is nog dat deze licenties zelfs zonder aanschaf van een PC prima kunt verkrijgen, heb laatst nog voor een klant een stapel van die papiertjes laten komen, want je gaat toch geen 80-120 euro extra betalen voor alleen maar een doos om je cdtje? En laat MS maar bewijzen dat jij die licenties niet bij de betreffende systemen gekocht hebt...impossible...want pas na de installatie komt produktactivatie....dus is je licentie voor die tijd niet aan het systeem gekoppeld.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

MissingDog schreef op 19 July 2003 @ 11:57:
[...]

Het leukste is nog dat deze licenties zelfs zonder aanschaf van een PC prima kunt verkrijgen, heb laatst nog voor een klant een stapel van die papiertjes laten komen, want je gaat toch geen 80-120 euro extra betalen voor alleen maar een doos om je cdtje? En laat MS maar bewijzen dat jij die licenties niet bij de betreffende systemen gekocht hebt...impossible...want pas na de installatie komt produktactivatie....dus is je licentie voor die tijd niet aan het systeem gekoppeld.
Bij een inval (STEL HE :P) kunnen ze naar de rekening kijken, als er dan geen Windows XP bij staat mag is ie technisch gezien illegaal. En inderdaad het is ook belachelijk, ben er geen voorstander van. En als je alle onderdelen los gekocht hebt, dan mag er dacht ik alleen een OEM versie bij als je een moederbord met cpu en geheugen tegelijk koopt. Maar in feite is een losse OEM cd, net zo illegaal als een copie. Ookal heb je een orginele cd en code, de manier waarop je eraan komt is dan niet legaal (volgens microsoft) en heb je in feite geld betaald voor een nog steeds illegaal systeem :P

• Zwelgje
MissingDog schreef op 19 juli 2003 @ 11:57:
[...]

leuk bedrijf heb jij dan :/ als jij je klanten illegale licenties verkoopt

kun jij een faktuur overleggen waar zowel die pc's als jouw nieuwe windows XP licenties opstaan? nee...... dan jammer, dan ben je dus de lul..

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

zwelgje schreef op 19 July 2003 @ 12:01:
[...]

leuk bedrijf heb jij dan :/ als jij je klanten illegale licenties verkoopt

kun jij een faktuur overleggen waar zowel die pc's als jouw nieuwe windows XP licenties opstaan? nee...... dan jammer, dan ben je dus de lul..
Inderdaad, om het nog sterker te maken, als pc bouwen/leverancier ben je verplicht de licentiecodesticker (nice woord voor de scrable :+) OP de pc te plakken. Aangezien hij bij die pc hoort, is de bouwen van microsoft verplicht de sticker erop te plakken. Anders is ie in feite ookal weer illegaal bezig, maar je kan immers overleggen dat je hem erbij gekocht hebt en is het niet jouw probleem, ze kunnen hooguit een waarschuwing geven of boete ofzo aan de makers. Maar het verkopen van OEM licenties los is gewoon illegaal. En kan je als bedrijf niet maken eigenlijk....

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Met oude licenties is het i.d.d. lastig te controleren. Behalve dat de OEM registratie nummers op leverancier staan. Microsoft kan dus wel zien bij welke leverancier de OEM licentie hoort.

Heb jij bijv. een OEM licentie van compaq en je draaid de XP upgrade op een Dell, dan is dit door microsoft achteraf heel makkelijk te achterhalen.

Dit is ook de reden waarom ze tegenwoordig die bijna niet te verwijderen licentie stickers op de pc plakken, zodat je je licentie niet op een andere pc kan gebruiken.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Cobra_Lup schreef op 19 juli 2003 @ 12:05:
Met oude licenties is het i.d.d. lastig te controleren. Behalve dat de OEM registratie nummers op leverancier staan. Microsoft kan dus wel zien bij welke leverancier de OEM licentie hoort.

Heb jij bijv. een OEM licentie van compaq en je draaid de XP upgrade op een Dell, dan is dit door microsoft achteraf heel makkelijk te achterhalen.

Dit is ook de reden waarom ze tegenwoordig die bijna niet te verwijderen licentie stickers op de pc plakken, zodat je je licentie niet op een andere pc kan gebruiken.
Klopt maar er worden ook genoeg OEM licenties verkocht zonder Dell, Compaq ofzo erbij. Ik werk bij een bedrijf dat ook pc's bouwt en we bestellen bij een groothandel gewoon OEM licenties. En die zijn lastiger te achterhalen, Echter elk bedrijf (wij ook) houden de serienummers bij, kunnen dus zo terugzien wanneer en waar het gekocht is :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

w98 kun je ook voor 2 kwartjes en een bos konthaar kopen op computerbeurzen.
(anders alleen de licentie, ik vertrouw dat je de software nog wel kunt vinden)

Iperf

Pagina: 1