ik ben al een tijdje opzoek naar een programmatje waarmee je simpelweg in windows (op je taakbalk bijvoorbeeld) de load kan zien van een linux server op het internet of lan. ik kan alleen niets vinden met google. kent iemand mischien zo'n programmatje?
Verwijderd
hmmz.. wel een goed idee trouwens.. zou niet slecht zijn als iemand het zou maken
als je het idee nou gaf om 3 uur 's middag ipv 4 uur `s nachts..
als je het idee nou gaf om 3 uur 's middag ipv 4 uur `s nachts..
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 05:54 ]
ik weet dat ze bij fli4l zo'n functie in het connectie programmaatje ingebouwd hebben. Of dat van een bestaand progje afkomt of er speciaal door henzelf bij is gebouwd weet ik niet overigens. Kijk maar een beetje rond op hun site of vraag het op het forum. (belgische site is misschien makkelijker als je duits niet zo best is...)
zelfs om 5 uur 's morgens krijg je nog wel wat zinvols te horen hoor
zelfs om 5 uur 's morgens krijg je nog wel wat zinvols te horen hoor
[ Voor 21% gewijzigd door hufkes op 19-07-2003 06:01 ]
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
ik vind het wel iets voor de nieuwste statbar
een soort Remote Statbar dus
of ipv WinBar een LinuxBar
als je die load kan loggen naar een gesharde map @ linux, die vanaf windows (samba)/internet(apache) te bereiken is, dan zou dat mogelijk moeten zijn om die log uit te lezen. Daar zou ik evt. wel eens voor kunnen kijken van de week, om zoiets te maken.
Om het via een telnet/ssh te doen weet ik niet.
Om het via een telnet/ssh te doen weet ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door sus op 19-07-2003 22:42 ]
gewoon http server installeren met php.
Dan kan je met exec() shell-commando's uitvoeren en wat ze teruggeven in een variabele proppen. Die kan je dan gewoon in je browser bekijken.
Dan kan je met exec() shell-commando's uitvoeren en wat ze teruggeven in een variabele proppen. Die kan je dan gewoon in je browser bekijken.
PHP:
1
2
3
4
| <? $load = exec("uptime"); print($load); ?> |
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
nu ik dit zie.... Er is toch al zo'n php-stats pagina, die zie je wel vaker. Kan zo snel geen linkje vinden, helaas. Maar die zijn compleet met grafieken, uptime, load enz.
wil gewoon iets kleins in mijn taakbalk hebben als Motherboardmonitor
Ik snap wel wattie bedoelt, hij wilt op zn windows bak, zonder op zn Linuxbak te hoeven inloggen of whatever, in zn taakbalk oid, kunnen zien wat de load is op die server. etc.
Idd best een goed idee!
Met phpsysinfo moet je je browser raadplegen, en met het gegeven php scriptje ook.. dus das geen optie lijkt me.
Idd best een goed idee!
Met phpsysinfo moet je je browser raadplegen, en met het gegeven php scriptje ook.. dus das geen optie lijkt me.
Ik heb nu die info op m'n active desktop. Haalt m'n javascriptje uit de xml output van phpSysInfo. Misschien een idee?
Ik denk niet dat hij dat bedoelt, hij zoekt nl. een programma waarbij hij in Windows zijn load van de linux-bak kan zien. En andere dingen ook.
Dat bigbrother... lijkt mij meer een programma/website waar je kan zien of je server nog aanstaat.
Ik zal van de week eens kijken of ik iets kan fabrieken, maar aangezien mijn linux-kennis nog niet 100% is, weet ik niet of het me lukt.
hmm... je zou iets kunnen coden via het SNMP gebeuren.
een bar die dan om de X seconden een SNMPGET loslaat op je linux system's ip addy.
( /usr/bin/snmpget paradox public 1.3.0 ) geeft bij mij bijvoorbeeld de uptime terug van mijn linux bak genaamd paradox.
een bar die dan om de X seconden een SNMPGET loslaat op je linux system's ip addy.
( /usr/bin/snmpget paradox public 1.3.0 ) geeft bij mij bijvoorbeeld de uptime terug van mijn linux bak genaamd paradox.
Verwijderd
Een soort remote TOP ofzo?
Of je zou bv. in delphi een app kunnen maken die via een telnet of ssh sessie, iedere minuut uptime uitvoert, en hiervan het resultaat weergeeft.
Is wel een strak plan op zich.
Of je zou bv. in delphi een app kunnen maken die via een telnet of ssh sessie, iedere minuut uptime uitvoert, en hiervan het resultaat weergeeft.
Is wel een strak plan op zich.
edit:
lees net dat het dus ook via SNMP moet kunnen,
vanavond 's ff proberen.
lees net dat het dus ook via SNMP moet kunnen,
vanavond 's ff proberen.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2003 13:43 ]
Is installeren van phpSysInfo in combinatie met een proggie dat de xml-file kan ophalen en parsen geen oplossing?
Dus:
phpSysInfo kan een xml-file genereren met alle info die je normaal op de webpagina ziet. Deze xml-file haal je op met een proggie, je parsed 'm en toont de interessante info in je taskbar/systray.
Dus:
phpSysInfo kan een xml-file genereren met alle info die je normaal op de webpagina ziet. Deze xml-file haal je op met een proggie, je parsed 'm en toont de interessante info in je taskbar/systray.
Verwijderd
Neen, bb4 is een monitor tool, die zowel op win als lin kan draaien (met vrij uitgebreide trouble-reporting). Door op de groene vierkantjes te drukken zie je meer info (vooral larrd is wel leuk, grafiekjes enzo).. Bij cpu kan je dus ook de load zien..SuspiciouS schreef op 21 July 2003 @ 13:32:
[...]
Ik denk niet dat hij dat bedoelt, hij zoekt nl. een programma waarbij hij in Windows zijn load van de linux-bak kan zien. En andere dingen ook.
Dat bigbrother... lijkt mij meer een programma/website waar je kan zien of je server nog aanstaat.
Ik zal van de week eens kijken of ik iets kan fabrieken, maar aangezien mijn linux-kennis nog niet 100% is, weet ik niet of het me lukt.
Verwijderd
Ik voorzie toch dat het ophalen van SNMP data een mindere belasting vorm voor het systeem.Hoppie schreef op 21 July 2003 @ 13:51:
Is installeren van phpSysInfo in combinatie met een proggie dat de xml-file kan ophalen en parsen geen oplossing?
Dus:
Het is en blijft een website.Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 13:56:
[...]
Neen, bb4 is een monitor tool, die zowel op win als lin kan draaien (met vrij uitgebreide trouble-reporting). Door op de groene vierkantjes te drukken zie je meer info (vooral larrd is wel leuk, grafiekjes enzo).. Bij cpu kan je dus ook de load zien..
SNMP is hiervoor de beste oplossing.
Gewoon een taakbalk plugin/programmatje schrijven die om de x tijd een SNMPGET uitvoert op desbetreffend systeem en het resultaat weergeeft in de taakbalk.
Hier heb je dan dus geen ssh/weg login's, website parsers en/of dergelijke nodig.
De SNMP vergt wel enige kennis hiervan, en ook installatie van SNMP op de windows machine uiteraard.
Nou dat is iig al een begin.. post het eens aubHoppie schreef op 21 juli 2003 @ 08:25:
Ik heb nu die info op m'n active desktop. Haalt m'n javascriptje uit de xml output van phpSysInfo. Misschien een idee?
..
Verwijderd
Als iemand me ff kan uitleggen hoe ik zo'n complete MIB maak? die 1.3.0 werkt wel vanaf m;n unix prompt, maar vanuit bv. delphi niet. Ik moet zo'n "lange"mib hebben !
Verwijderd
Ok, heb ff gehobby'd :
Tooltje te downloaden op:
http://members.home.nl/mvanrijnen/files/showcpuload.rar
Eventuele parameters bij het starten met Default value erachter vermeldt:
/MIB=<mibstring> (default: 1.3.6.1.4.1.2021.10.1.5.1)
/HOST=<host> (default: 192.168.1.2)
/COMMUNITY=<comm.string> (default: public)
/INTERVAL=<check interval> (default: 1) [ is aantal minuten]
dit is versie 0.00001 Alpha dus kijk er niet van op als je errors krijgt.
meldingen bugs/wensen naar: mvanrijnen@home.nl
begin onderwerp dan wel met : SNMPLOAD (oid).
waarde van load wordt aangegeven (zie MIB) tussen 0 en 100
Screenshotje:

Voorbeeld opstart:
showcpuload /host=192.168.0.1 /interval=5
(Laat de cpuload van 192.168.0.1 om de 5 minuten zien, de MIB en COMMUNITY worden gevuld met de default waarden zoals hierboven vermeldt)
(hier heb ik de default MIB vandaan: http://triq.net/gkrellm/README )
(onthoudt: geen errorchecking, geen paramchecking komt v/d week nog wel ff,
dus ga ook niet alle MIB's uitproberen
)
Screenshotje:

Voorbeeld opstart:
showcpuload /host=192.168.0.1 /interval=5
(Laat de cpuload van 192.168.0.1 om de 5 minuten zien, de MIB en COMMUNITY worden gevuld met de default waarden zoals hierboven vermeldt)
(hier heb ik de default MIB vandaan: http://triq.net/gkrellm/README )
(onthoudt: geen errorchecking, geen paramchecking komt v/d week nog wel ff,
dus ga ook niet alle MIB's uitproberen
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 00:32 ]
C:\>showcpuload /mib /host 192.168.0.1 /community /interval 1Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 00:06:
Ok, heb ff gehobby'd :
C:\>
krijg ik, daarna komt er in mn tray een vakje met ?? te staan, update verder niet etc.
Start ik het prog verkeerd? Tis een Linux server die 0.1
Verwijderd
nee, in dit geval start je 'm als volgt op:"bbrother schreef op 22 July 2003 @ 00:12:
[...]
C:\>showcpuload /mib /host 192.168.0.1 /community /interval 1
C:\>
krijg ik, daarna komt er in mn tray een vakje met ?? te staan, update verder niet etc.
Start ik het prog verkeerd? Tis een Linux server die 0.1
showcpuload /host=192.168.0.1
(dus een = achter de paramnaam, als je een param vermeld dus OOK een =waarde er achter zetten)
Verwijderd
Update:Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 00:14:
[...]
nee, in dit geval start je 'm als volgt op:"
(dus een = achter de paramnaam, als je een param vermeld dus OOK een =waarde er achter zetten)
Nu met settings scherm. Deze settigns worden opgeslagen in de registry, moet admin rechten hebben, of in ieder geval in LOCAL_MACHINE kunnen schrijven hiervoor.
(commandline param overriden de registry settings!!)
dus: http://members.home.nl/mvanrijnen/files/showcpuload.rar
er bestaat ook zoiets moois als nagios. Is wel een website, maar kan je meteen veel meer monitoren dan alleen maar je load. Best een prettig beheer-tooltje (ik gebruik het zelf om een 15 tal linux servers te monitoren)
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Woohoo!!
Gaaf tooltje Maui71.
Ik heb em nog niet aan de praat thuis, maar dat heeft vermoedelijk te maken met m'n configuratie op m'n server.
(is eigenlijk snmp installatie nodig op windows systeem?)
edit:
Waarom gebruik je eigenlijk niet default 1.3.6.1.4.1.2021.10.1.3.1 ( 0.00 notering van de load )
Hmm.. past trouwens niet in het vakje
Waarom gebruik je eigenlijk niet default 1.3.6.1.4.1.2021.10.1.3.1 ( 0.00 notering van de load )
[ Voor 22% gewijzigd door Graaf op 22-07-2003 09:35 ]
Verwijderd
Je moet waarschijnlijk je rocommunity ff openzetten voor je LAN.
dus iets van rocommunity 192.168.0.0/16 in je smtpd.conf zetten,
staat waarschijnlijk nu op alleen de machine zelf.
dus weet niet of dit er dan al standaard in zit ofzo, moet ik 's ff nakijken.
dus iets van rocommunity 192.168.0.0/16 in je smtpd.conf zetten,
staat waarschijnlijk nu op alleen de machine zelf.
Zover ik weet is dat niet noodzakelijk. Draai zelf XP op m'n windows machine,graaf schreef op 22 July 2003 @ 09:21:
[...]
(is eigenlijk snmp installatie nodig op windows systeem?)
dus weet niet of dit er dan al standaard in zit ofzo, moet ik 's ff nakijken.
Zie, daarom ...edit:
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 09:44 ]
"Could not get CPU load from 192.168.0.1", ik draait toch echt snmpd, heb ik nodig voor mn MRTG.Verwijderd schreef op 22 July 2003 @ 00:14:
[...]
nee, in dit geval start je 'm als volgt op:"
Verwijderd
[ foutje van mijn kant, SNMP moet op standaard poort staan, dus 161,bbrother schreef op 22 juli 2003 @ 11:43:
[...]
"Could not get CPU load from 192.168.0.1", ik draait toch echt snmpd, heb ik nodig voor mn MRTG.
poort parameter/instelling wordt nog niet gebruikt]'
Is je SNMP bereikbaar vanuit je LAN??
Wat staat er in je snmpd.conf?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2003 12:32 ]
Verwijderd
werkt ie nu?bbrother schreef op 22 July 2003 @ 11:43:
[...]
"Could not get CPU load from 192.168.0.1", ik draait toch echt snmpd, heb ik nodig voor mn MRTG.
Als je in je snmpd.conf het ip adres toegang geeft vannav waar je de request doet zal het wel moeten werken.
bijv.
( als 192.168.0.2 het ip van je windows bak is waarom het tooltje installed is )
bijv.
code:
1
| com2sec readonly 192.168.0.2 public |
( als 192.168.0.2 het ip van je windows bak is waarom het tooltje installed is )
Pagina: 1