Toon posts:

Nieuw computer wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas geleden voor een collega van me een computer in elkaar gezet met de volgende specs:

- AOpen kast 300W
- Asus P4P800
- Pentium 4 2.40 Ghz
- 2 x 256MB DDR PC2700 333MHz (P4P800 is dualchannel)
- Sapphire Radeon 9500 (128MB non-pro)
- DiamondMax Plus 9 80GB 8MB Cache
- Philips Combodrive

In elkaar zetten ging vrij vlekkeloos: eerst even wat extra spacers erbij, mobo vastmaken, proc, hdd, geheugen, combodrive, videokaart er in. stroom aansluiten, aanzetten -> wil niet.
Blijkbaar vergeten voeding aan te sluiten op de videokaart. Stond niets over in de handleiding.
Nougoed, met de voeding eenmaal aangesloten start alles gewoon op, dus windows XP Pro installeren.
Gaat prima, geen problemen
eenmaal in windows drivers installeren (Catalyst 3.5) en DirectX 9.0a er op zetten.
Toen begon het...

* Probleem 1: Unreal Tournament ziet er ECHT niet uit, textures zijn zo goed als niet herkenbaar en alles lijkt uit grote lichtvlekken te bestaan. Verder wil Red Alert 2 helemaal niet opstarten. Geeft wel zwart scherm ten teken van opstarten, maar komt dan weer die-hard terug in windows.
* Mogelijke verklaring probleem 1 - 1: Videokaart en mobo werken niet samen
* Mogelijke oplossing probleem 1 - 1: Mijn videokaart (GeForce 2 MX400) er in zetten
* Resultaat oplossing 1 probleem 1: Geen. RA2 start niet op en UT wil helemaal niet spelen omdat ik toen was vergeten de drivers mee te nemen (stom-stom)

* Mogelijke verklaring probleem 1 - 2: 300W is toch te weinig
* Mogelijke oplossing probleem 1 - 2: Combo-drive niet aansluiten
* Resultaat oplossing 1 probleem 1: Geen. RA2 start nog steeds niet. UT niet geprobeerd. Aangenomen wordt dat dit nog steeds niet werkt.

* Probleem 2: Ingebouwde netwerk-adapter op mobo wil niet goed werken met verbinding naar kabelmodem. Lampje ACT op het moederbord gaat om en om aan en dan weer ff uit, dan weer aan, etc...
* Mogelijke oplossing probleem 2: Mijn netwerkkaart (Realtek chipset, je kent hem wel) er in doen
Resultaat oplossing probleem 2: Goed, op deze netwerkkaart blijft het ACT lampje gewoon normaal branden zoals het hoort, internet doet het verder nog steeds niet, maar dit is waarschijnlijk omdat het kabelmodem niet helemaal ok geinstalleerd is, gaan we morgen naar kijken.
maw: Netwerk-adapter van mobo werkt waarschijnlijk gewoon niet naar behoren

Iemand een idee wat er nou in vredesnaam aan de hand is? Ikzelf en mijn collega beginnen allebei zwaar te vermoeden dat het het mobo is, of zou het nog iets anders kunnen zijn? Alle suggesties zijn welkom, want ik weet het dus echt niet meer!!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 03:09:
[..]

* Probleem 1: Unreal Tournament ziet er ECHT niet uit, textures zijn zo goed als niet herkenbaar en alles lijkt uit grote lichtvlekken te bestaan. Verder wil Red Alert 2 helemaal niet opstarten. Geeft wel zwart scherm ten teken van opstarten, maar komt dan weer die-hard terug in windows.
* Mogelijke verklaring probleem 1 - 1: Videokaart en mobo werken niet samen
* Mogelijke oplossing probleem 1 - 1: Mijn videokaart (GeForce 2 MX400) er in zetten
* Resultaat oplossing 1 probleem 1: Geen. RA2 start niet op en UT wil helemaal niet spelen omdat ik toen was vergeten de drivers mee te nemen (stom-stom)

* Mogelijke verklaring probleem 1 - 2: 300W is toch te weinig
* Mogelijke oplossing probleem 1 - 2: Combo-drive niet aansluiten
* Resultaat oplossing 1 probleem 1: Geen. RA2 start nog steeds niet. UT niet geprobeerd. Aangenomen wordt dat dit nog steeds niet werkt.
OpenGL ingesteld voor UT? dat maakt echt gigantisch veel uit (hier dan :P)
En kijk es naar nieuwe drivers? ik heb ook een keer gehad dat een spel niet wilde starten omdat ik Windows Certified drivers had, heb daarna heel snel de detonators gedownload en maar gezegt tegen windows dat ie maar gewoon moet gebruiken en toen deed alles et weer...

Kijk eens in de BIOS of alle instellingen voor je videokaart goed staan?
* Probleem 2: Ingebouwde netwerk-adapter op mobo wil niet goed werken met verbinding naar kabelmodem. Lampje ACT op het moederbord gaat om en om aan en dan weer ff uit, dan weer aan, etc...
* Mogelijke oplossing probleem 2: Mijn netwerkkaart (Realtek chipset, je kent hem wel) er in doen
Resultaat oplossing probleem 2: Goed, op deze netwerkkaart blijft het ACT lampje gewoon normaal branden zoals het hoort, internet doet het verder nog steeds niet, maar dit is waarschijnlijk omdat het kabelmodem niet helemaal ok geinstalleerd is, gaan we morgen naar kijken.
maw: Netwerk-adapter van mobo werkt waarschijnlijk gewoon niet naar behoren
[..]
Hm... nieuwere drivers geprobeerd? IRQ conflict misschien? in BIOS disabled staan?

enneh, internet via kabelmodem? moet je dan niet eerst weer een of andere speciale site bezoeken? want je MAC adres van je netwerkkaart is verandert... verder tcp/ip instellingen goed staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Fludizz op 19-07-2003 03:41 ]

Verwijderd

Wat betreft je videoproblemen, mogelijk drivers updaten en eventueel voor games misschien patches (hoewel ik niet weet of er patches zijn voor de games).

Wat betreft het netwerk, kijk eens wat er gebeurt als je de snelheid van de netwerkkaart op 10 Mbit zet, dit wil nog wel eens uitmaken met sommige modems.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe drivers voor videokaart al geprobeerd (3rd party drivers van DMA), helpt niets.

Netwerkkaart staat aan in bios.

Nieuwste drivers van de site van Asus voor de netwerkkaart zijn geinstalleerd...

Verwijderd

Updaten naar nieuwere/nieuwste BIOS, dan de BIOS op fail-safe of zo'n instelling zetten en dan rustig elk dingetje nalopen. Dingen zoals PnP aan? AGP aperture size klopt die? Staat die niet op een of andere overklok? (vast niet, maar toch handig om even na te kijken).

Daarna lijkt het me handig om te vermelden welk OS je gebruikt.
Aangezien je de computer zelf in elkaar hebt gezet is het niet onverstandig het geheugen / de processor te controleren. Maar laten we er van uit gaan dat dat allemaal in orde is.

Videodrivers, Soundcard drivers, Directx, Chipsetdrivers, LAN drivers al deze dingen controleren.

Dan over UT. Alles lijkt een kleurenbrij. Ik heb op dit ook zo'm probleem. Bij het ene spel is het probleem erger dan bij het andere. De oorzaak bij mij is waarschijnlijk hitte / verkeerd ingestelde klok.
Probeer eens een programma als Powerstrip en kijk of je de instellingen van de clock aan kan passen. Start UT op met minimale graphics, en ook eens met maximale graphics. Is er dan een verschil in het beeld?

controleer ook of de FAN van de R9500np het wel goed doet. Zo niet -> garantie

Probeer eens dingen uit met oudere drivers en andere spelinstellingen.

Het klinkt allemaal wel ingewikkeld aangezien je dit soort suggesties al hebt geprobeerd. Anderen drivers zijn geen oplossing van het probleem.

Het lijkt me handig om ook even te kijken of al je condensatoren in orde zijn. Als er eentje verdacht bol staat of lijkt te hebben gelekt dan zou dat een probleem kunnen zijn.

Heb je het al geprobeerd met een anders OS?

Succes

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51

Robtimus

me Robtimus no like you

Fludizz schreef op 19 July 2003 @ 03:39:
enneh, internet via kabelmodem? moet je dan niet eerst weer een of andere speciale site bezoeken? want je MAC adres van je netwerkkaart is verandert... verder tcp/ip instellingen goed staan?
Bij @Home bv is dat niet nodig hoor, dat is alleen afhankelijk van je computernaam.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 09:01:
Nieuwe drivers voor videokaart al geprobeerd (3rd party drivers van DMA), helpt niets.

Netwerkkaart staat aan in bios.

Nieuwste drivers van de site van Asus voor de netwerkkaart zijn geinstalleerd...
Dat je netwerk aan staat geloof ik, maar ik bedoelde eigenlijk de duplex mode van je netwerkadapter, het kan zijn dat die op 10 Mbit full of 10 Mbit Half duplex moet staan i.c.m. de modem. Deze instelling kan je doorgaans vinden in je apparaatbeheer en dan bij de eigenschappen van de netwerkadapter. Op mijn asus bord staat het bij de eigenschappen van de netwerkkaart, dan tabblad "geavanceerd" en dan "speed & duplex"

Wat betreft de spellen is het mogelijk dat de spellen die je probeerd "gepatcht" moeten worden, dus je kan (vaak op de site van de maker van het spel) kijken of er een patch is, of dat misschien ati oid een patch heeft gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
dat full/half duplex van de netwerkadapter kan ik niet vinden in windows.
( heb gekeken bij Start -> Config panel -> System -> Hardware -> Device Manager -> 3Com gigabit LOM (3C940) -> Advanced, daar staat daar dus niets over ... )

Waar zou het dan anders kunnen staan, want volgens mij ligt het daar idd wel aan. Ik zit nu wel op die computer met mijn netwerkkaart, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als hij gewoon zijn eigen netwerkkaart kon gebruiken :7

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op 19 juli 2003 @ 23:25:
dat full/half duplex van de netwerkadapter kan ik niet vinden in windows.
( heb gekeken bij Start -> Config panel -> System -> Hardware -> Device Manager -> 3Com gigabit LOM (3C940) -> Advanced, daar staat daar dus niets over ... )
Control Panel -> Network, dan Properties/Configure van je NIC, Advanced, dan daar ergens.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Control Panel -> Network, dan Properties/Configure van je NIC, Advanced, dan daar ergens.
Wat is het verschil? Jij gaat er op een andere manier heen, maar we komen allebei in hetzelfde scherm hoor :7

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Nog ff over die videokaart...ik neem aan dat je je beeldscherminstellingen wel goed hebt gezet, dat je dus alleen met ut problemen hebt, of ook met andere games ? (of je desktop)

Verwijderd

Topicstarter
alleen ut deed het niet, maar dat is inmiddels ook al opgelost

low = high
high = low

je moet hem dus precies andersom instellen, vraag me niet waarom, maar dat werkt dus wel ... :7
Pagina: 1