[W2k] Intern IP gewijzigd van de PDC

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik heb zojuist op mijn PDC het interne IP-nummer gewijzigd, maar nu kan ik vanaf de clients niet meer op het netwerk aanmelden. Ik krijg dan de melding dat ie de netwerk-locatie niet meer kan vinden.
Ik draai DHCP en ISA Server. Bij beiden heb ik alles al nagelopen om te kijken waar het oude IP nog voorkwam en heb dit overal gewijzigd in het nieuwe. Maar het werkt nog steeds niet.
Ik kan vanaf m'n client ook niet pingen naar het nieuwe adres. Ook niet als ik een vast IP opgeef.

Ik heb in DNS het IP ook al gewijzigd, maar lukken de tests ook niet. Het duurt een tijdje en dan geeft ie 'failed'.

Weet iemand wat ik fout doe?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Vergeet vooral ook niet om de WINS te updaten, alleen in een true-windows 2000 omgeving is dit niet nodig. Ik weet niet of je hosts/lmhosts bestanden gebruikt, let daar dan ook op :).

En denk eraan dat een nieuwe dhcp-server ook meestal pas wordt gevonden als je de oude 'weggooit' via /release. Vanaf de clients dus...

• maikel
ddc schreef op 19 July 2003 @ 03:13:
Vergeet vooral ook niet om de WINS te updaten, alleen in een true-windows 2000 omgeving is dit niet nodig. Ik weet niet of je hosts/lmhosts bestanden gebruikt, let daar dan ook op :).

En denk eraan dat een nieuwe dhcp-server ook meestal pas wordt gevonden als je de oude 'weggooit' via /release. Vanaf de clients dus...
Ik gebruik volgens mij helemaal geen WINS en heb sowieso alleen maar Win2000-computers.

Op de DPC zelf heb ik overigens ook al problemen: ik kan de GroupPolicies niet openen. Hij geeft dan aan dat ie de domain controller niet kan vinden.
Het lijkt alsof hij heel m'n domein niet meer herkent.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
maikel schreef op 19 July 2003 @ 03:17:
Op de DPC zelf heb ik overigens ook al problemen: ik kan de GroupPolicies niet openen. Hij geeft dan aan dat ie de domain controller niet kan vinden.
Het lijkt alsof hij heel m'n domein niet meer herkent.
Aha, kijk eens of je op een client computer bijvoorbeeld een willekeurige domein gebruiker lid kunt maken van een lokale groep. Als dat ook niet lukt heb je iig een dns-probleem. Daar lijkt het heel veel op tot nu toe. Heb je in de dhcp-lease instellingen ook alles gewijzigd?

Overigens vind ik dit erg raar:
Ik kan vanaf m'n client ook niet pingen naar het nieuwe adres. Ook niet als ik een vast IP opgeef.
En kun je dan wel vanaf de server naar de client pingen trouwens :?

Verwijderd

Als dat ook niet lukt heb je iig een dns-probleem. Daar lijkt het heel veel op tot nu toe.
Dat vind ik niet, aangezien hij het IP niet kan pingen.. daar heeft DNS weinig mee te maken. Wel zou dit er door kunnen komen:
Hoe zit het zaakje aangesloten? Reset je switch/hub even, gooi overal de arp tabellen even leeg (dos-prompt: arp -d).

Wil het daarna nog niet, dan denk ik toch dat je je ISA nog eens na moet lopen..

//edit
check de routes ook even (dosprompt: route print) en check /winnt/system32/drivers/etc/hosts

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 03:32 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 11:37

Arno

PF5A

#1: Windows 200- heeft geen PDC's meer :)
#2: Nadat je dcpromo hebt gedraaid, mag je geen IP adressen meer veranderen, of je moet je complete DNS omgeving verbouwen. Mijn advies: zet het adres terug, het andere is teveel werk.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• maikel
ddc schreef op 19 July 2003 @ 03:24:
[...]

Aha, kijk eens of je op een client computer bijvoorbeeld een willekeurige domein gebruiker lid kunt maken van een lokale groep. Als dat ook niet lukt heb je iig een dns-probleem. Daar lijkt het heel veel op tot nu toe. Heb je in de dhcp-lease instellingen ook alles gewijzigd?

Overigens vind ik dit erg raar:

[...]

En kun je dan wel vanaf de server naar de client pingen trouwens :?
Dit lukt allebei niet. Ik kan geen domain-users vinden en ik kan ook niet pingen vanaf de server naar de client.

• maikel
Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 03:29:
[...]

Dat vind ik niet, aangezien hij het IP niet kan pingen.. daar heeft DNS weinig mee te maken. Wel zou dit er door kunnen komen:

[...]

Hoe zit het zaakje aangesloten? Reset je switch/hub even, gooi overal de arp tabellen even leeg (dos-prompt: arp -d).

Wil het daarna nog niet, dan denk ik toch dat je je ISA nog eens na moet lopen..

//edit
check de routes ook even (dosprompt: route print) en check /winnt/system32/drivers/etc/hosts
M'n routes staan goed. Tenminste, ik zie op enkele plaatsen het nieuwe IP staan en nergens meer het oude.
M'n hosts-file is zo goed als leeg en daar staat ook weinig bijzonders is.

Wat betreft m'n opzet: mijn server is DC en daar draait ook ISA op. Via een hub hangen daar m'n andere PC's aan.

Ik begin nu toch erg te vrezen dat Traag gelijk heeft. :(
Hoewel ik op de Google-groups meer mensen zag die het IP ook gewijzigd hebben en daar stond overal bij dat het gewoon goed ging/zou moeten gaan.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
heb je wel je LAT tabel op je ISA server even aangepast aan de nieuwe situatie :?

das wel belangrijk namelijk, ISA server denkt dat dat nieuwe adres een extern adres is namelijk.... maw: je kan er niet naartoe connecten :P

A wise man's life is based around fuck you

• maikel
zwelgje schreef op 19 July 2003 @ 09:52:
heb je wel je LAT tabel op je ISA server even aangepast aan de nieuwe situatie :?

das wel belangrijk namelijk, ISA server denkt dat dat nieuwe adres een extern adres is namelijk.... maw: je kan er niet naartoe connecten :P
Dat had ik ook al gedaan ja.

Overigens, in DHCP kan ie m'n details niet laten zien omdat ie deDHCP server niet kan 'locaten'. Ik heb 'm al een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar geen verschil.

[ Voor 20% gewijzigd door maikel op 19-07-2003 10:12 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

heb je je DHCP server wel geauthoriseerd in active directory en heb je je server wel opnieuw in de DNS geregistreerd?

• maikel
mutsje schreef op 19 July 2003 @ 11:12:
heb je je DHCP server wel geauthoriseerd in active directory en heb je je server wel opnieuw in de DNS geregistreerd?
Ja, de DHCP was geauthoriseerd.
In DNS heb ik ook de IP-adressen gewijzigd.

Maar ik heb inmiddels het IP maar weer terug veranderd: ik ga binnenkort toch over op Win2k3 Server.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dat is dus echt geen oplossing he..... overgaan naar een nog complexer operating system.

Als je een ip adres van een server veranderd.
Moet je de server opnieuw in DNS registeren.
Moeten alle HOSTS files en dergelijke in DNS goed staan.
Moet de server gereboot worden.
Waarschijnlijk moet je ook de DHCP opnieuw aanmaken.

PS: Windows Server 200X kent geen PDC/BDC omgeving meer...

• maikel
mutsje schreef op 20 July 2003 @ 12:29:
Dat is dus echt geen oplossing he..... overgaan naar een nog complexer operating system.

Als je een ip adres van een server veranderd.
Moet je de server opnieuw in DNS registeren.
Moeten alle HOSTS files en dergelijke in DNS goed staan.
Moet de server gereboot worden.
Waarschijnlijk moet je ook de DHCP opnieuw aanmaken.

PS: Windows Server 200X kent geen PDC/BDC omgeving meer...
Hoezo is Win2k3 veel complexer dan?
Ik was toch al van plan om het te gaan installeren, dus kan ik op die server meteen het juiste IP-adres gaan gebruiken.

De stappen die jij noemt had ik dus al uitgevoerd.

PS. Ik weet het (was ook al een keer gezegd in dit topic), maar ik typte het eigenlijk per ongeluk. |:(

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Heb je de "PDC" (in w2000? :) ) niet per ongeluk een IP adres gegeven in een andere range dan waaruit de clients via DHCP een Ip adres krijgen?

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Prutser, je kan dit probleempje nog niet eens oplossen, dan maar gewoon overstappen naar w2k3 ?
als het hiermee ook niet lukt wat ga je dan doen ? Novell ? Linux ? Unix ?
Het lijkt me dat je ISA server er niks mee te maken heeft, die zal het interne netwerk verkeer niet beinvloeden. hoe zit het met je subnet , heb je een ip adres gegeven dat in een ander subnet thuis hoort ? dan moet dat verkeer wel gerouteerd worden.

• maikel
Verwijderd schreef op 20 July 2003 @ 19:39:
Prutser, je kan dit probleempje nog niet eens oplossen, dan maar gewoon overstappen naar w2k3 ?
als het hiermee ook niet lukt wat ga je dan doen ? Novell ? Linux ? Unix ?
Het lijkt me dat je ISA server er niks mee te maken heeft, die zal het interne netwerk verkeer niet beinvloeden. hoe zit het met je subnet , heb je een ip adres gegeven dat in een ander subnet thuis hoort ? dan moet dat verkeer wel gerouteerd worden.
Ik heb niet gezegd dat dit probleem de reden is dat ik W2k3 ga installeren hoor!
Aangezien ik hier een dezer dagen een PCtje vrij krijg die een stuk sneller is dan m'n huidige server, wil ik daar een nieuwe server van maken.
En het feit dat ik toch een nieuwe server ga opzetten is dus ook de reden dat ik niet nu vanalles ga proberen om dat IP te veranderen. Ik ben namelijk ook niet de enige gebruiker van het netwerk en dat moet dus gewoon werken.

En ja, m'n subnet staat goed.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Windows Server 2003 kent meer mogelijkheden dan Windows Server 2000. Ook is alles weer verplaatst en zul je weer fijn kunnen gaan zoeken. Ga nou niet de theme services en dergelijke aanzetten want dan schiet je je doel voorbij. Een server vervangen omdat je het niet voor elkaar krijgt zou je in een productie omgeving niet mee aan moeten komen... Dus ik denk dat dit beter naar WOS verplaatst kan worden want Hoog niveau zien we hier niet.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

maikel schreef op 20 July 2003 @ 11:10:
[...]
Ja, de DHCP was geauthoriseerd.
In DNS heb ik ook de IP-adressen gewijzigd.
Maar heb je de server nou ook opnieuw in de DNS geregistreerd, want dat is nou net heel belangrijk.
Alleen de ip adressen aanpassen in de DNS schiet je nog niet veel mee op.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Gokje, je dns server draait ook op de 'PDC'.

Verwijderd

isa op een dc en vervolgens ip gaan veranderen... gewoonweg vragen om problemen...
Gokje, je dns server draait ook op de 'PDC'.
Zit er wel in ja...

Verwijderd

Effe voor de goede orde Win2000 heeft nog steeds PDC in zich kijk maar goed. De eerste domain controller doet zich nog steeds voor als PDC

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juli 2003 @ 10:17:
Effe voor de goede orde Win2000 heeft nog steeds PDC in zich kijk maar goed. De eerste domain controller doet zich nog steeds voor als PDC
de fsmo role heet "pdc emulator" . dat zegt genoeg lijkt me...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 21 July 2003 @ 10:17:
Windows 2000 Forrest is PEER to PEER en niet PDC/BDC.. Alle servers zijn Domain Controllers en gelijken van elkaar. Enige verschil is dat de eerste Domain Controller alle FSMO roles heeft die je over kunt zetten op andere DC's wat Microsoft ook aanraad.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Traag schreef op 19 juli 2003 @ 08:11:
#2: Nadat je dcpromo hebt gedraaid, mag je geen IP adressen meer veranderen, of je moet je complete DNS omgeving verbouwen. Mijn advies: zet het adres terug, het andere is teveel werk.
dat is nou eens gare onzin

[ontopic]

check op ip adressen clients

test dns op server, check dns records op server
check clients op dns registratie etc

• Predator
  • Laatst online: 12:55

Predator

Suffers from split brain

PNS -> WOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:12

Beaves

Usque ad Finem

richardkraal schreef op 21 juli 2003 @ 10:49:
[...]
Nee, het is niet aan te raden om IP adressen te gaan veranderen op een Windows 2000 server, vooral als je niet helemaal weet hoe de verschillende onderdelen met elkaar communiceren...

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

richardkraal schreef op 21 July 2003 @ 10:49:
[...]

[ontopic]

check op ip adressen clients

test dns op server, check dns records op server
check clients op dns registratie etc
Weet niet of je doorhebt hoeveel ellende je op je nek haalt door even een ip adres van een DC /dns te veranderen als je niet weet hoe het allemaal werkt. Daarom heeft TS nu ook een thread lopen hier en komt hij zelf met het halfgare antwoord dat ie wel overgaat op windows2003......

• maikel
Als iedereen hier nou eens een keer goed leert lezen, had ook iedereen geweten dat de reden dat ik Win2k3 wil installeren helemaal NIETS te maken heeft met het feit dat ik een probleem tegenkwam toen ik het IP wijzigde!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

tja.... misschien gewoon het probleem oplossen. Windows Server 2003 is zoals ik al zei weer stuk ingewikkelder :+

Maar heb je nu alle aangedragen oplossingen gedaan en heb je uberhaupt al in je eventviewer gekeken????? zou fijn zijn om eens wat event's te krijgen hiero... strak troubleshooten heet dat ook wel :P

• maikel
mutsje schreef op 21 July 2003 @ 14:06:
tja.... misschien gewoon het probleem oplossen. Windows Server 2003 is zoals ik al zei weer stuk ingewikkelder :+

Maar heb je nu alle aangedragen oplossingen gedaan en heb je uberhaupt al in je eventviewer gekeken????? zou fijn zijn om eens wat event's te krijgen hiero... strak troubleshooten heet dat ook wel :P
Ik heb ook geprobeerd het probleem op te lossen, anders was dit topic er natuurlijk nooit gekomen.
Maar aangezien er vrij veel tijd in gaat zitten (het is nu al 3 dagen later) en ik het netwerk niet zomaar al die tijd plat kan leggen, heb ik besloten het IP-adres maar terug te veranderen zodat het gewoon weer naar behoren werkt.

Het enige wat ik niet geprobeerd heb, was het opnieuw registreren van de server in DNS, al het overige had ik al gecontroleerd/geprobeerd voordat ik het topic opende. En natuurlijk heb ik ook al lang in de EventViewer gekeken, maar daar stond niet veel meer informatie in als ik hier gegeven heb.

Ik ben inderdaad geen professionele systeembeheerder, maar ik kan over het algemeen redelijk uitvinden waar ik moet zijn en wat ik moet doen om problemen op te lossen. En als mensen me dan meteen maar een prutser noemen vind ik niet echt terecht.

Aangezien ik deze week mijn nieuwe moederbord/CPU binnen krijg en ik van mijn huidige PC dus een nieuwe server ga bouwen, heeft het ook geen nut om het netwerk weer plat te gooien en alsnog het IP-adres te wijzigen.
Dat Win2k3 weer ingewikkelder is, maakt me niets uit. Ik houd wel van een uitdaging. :)
Daarbij komt dat ik de server los van het netwerk ga installeren en pas als deze goed draait de oude server vervang.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Maikel,

Misschien voor volgende keer. Probeer je eigen oplossingen en gevonden dingen (google,technet etc) ook erbij te posten. Meestal vergeet men dat maar scheelt de mensen op GOT hoop zoekwerk. En dan wordt er gerichter gezocht. Hopelijk denk je voortaan even na voordat je weer een IP adres anders nummert.. :D (dit is niet als flame bedoelt)
Pagina: 1