LoadBalancing van DSL

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Naar aanleiding van dit abbonement (ADSL Dual Extreme) wil ik wel eens weten wat de huidige status is van loadbalancen.

Ik heb namelijk gezien dat er meerdere mensen zich hier mee bezig hebben gehouden. Maar er is eigenlijk geen een topic meer volledig afgemaakt. Dus ook geen reply met hoe ze het nu uiteindelijk gedaan hebben.

Aanleiding van dit topic is het volgende.

Optie 1

Ik colocate een server. Maar het probleem is dan dat dat ding in amsterdam komt. En dat is hier vandaan 2.5 uur met de trein. en dan moet ik ook nog ergens een machine regelen om te colocaten. Als er problemen zijn dan moet ik dus daar heen.
Kosten 75 euro per maand met 20GB data + m`n huidige thuis dsl abbo. (85 Euro)

Optie 2

Ik neem een 16 down 2mbit up DSL link bestaande uit 2 8/1mbit dsl lijnen van bbned. Ik gebruik de huidige 2 servers die ik hier heb draaien. en ik heb genoeg upload denk ik zo.

Kosten 136euro per maand + 200 euro contract per jaar.

Maar nu is mijn vraag hoe zit het met de loadbalancing want ik heb gelezen dat loadbalancing op deze manier alleen werkt met internetten. (De ene sessie gaat over lijn 1 de andere over lijn 2. )

Maar hoe zit het van buiten naar binnen het lijkt me namelijk niet dat als ik een ip aanspreekt dat hij deze dan over allebei de lijnen van buiten naar binnen mag benaderen. Dus moet ik de services over de 2 lijnen.

Conclusie als ik dan bijvoorbeeld een gameserver draai dan is deze alleen te benaderen over 1 van de 2 lijnen en heb ik dus maar 1mbit upload.

Of zie ik dit verkeerd ?

Ik heb trouwens wel dingen gezien over de NexLand ISB Pro800 Turbo router maar die zou alleen incomend beter loadbalancen en volgens mij is deze niet meer te krijgen. Zie www.nexland.com

Op dit moment wordt m`n internet gedeeld door een server met een Dlink DFE570TX 4 poorts kaart die aan een KPN 1536/256 abbo hangt.

En deze kaart ondersteund ook loadbalancing. Zou ik dan 2 poorten kunnen balancen en dan de rest met winroute regelen ? Of zou dit niet kunnen door de ip`s die ik van de provider krijg ?

Iemand die dit al geporbeerd heeft ?

[ Voor 16% gewijzigd door raymonvdm op 18-07-2003 22:49 ]

Verwijderd

Dit is wel mogelijk (zijn volgens mij al topics over geweest) maar je moet dan ook aan de provider kant het een en ander aanpassen. De meeste ISP's werken hier niet aan mee.
Ik denk dat ze je zullen doorverwijzen naar andere SDSL pakketten met een hogere upload. Denk aan een 2mbit SDSL lijntje via truedsl --> 236 euro per maand.

• raymonvdm
236 euro per maand kan ik niet missen. Ben maar een particuliertje met een hobby weliswaar

[ Voor 16% gewijzigd door raymonvdm op 18-07-2003 21:28 ]

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 20:50
Je kan de 2 DSL lijnen koppelen op 2 manieren. Op IP nivo of op ATM nivo. Bij de eerste oplossing zul je 2 modems krijgen die allebei verbonden zijn met een DSL lijn. Probleem is dat je ook 2 ip-adressen zult krijgen. Je kunt het inkomende verkeer niet makkelijk loadbalancen. Tenzijn je met iets als Round Robin DNS gaat werken, maar dat werkt dus niet zo super.
Uitgaand verkeer kun je wel load balancen, maar alleen als er meerdere sessies worden opgebouwd worden deze verdeeld over meerdere interfaces. Dat Nexland apparaatje kan dat goed.

Op ATM nivo zou de mooiste oplossing zijn, maar dan zal je eerst op zoeken moeten naar een provider en een modem die dit ondersteunt. Uit betrouwbare bron weet ik dit in de nabije toekomst mogelijk gaat worden.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 14:37
raymonvdm schreef op 18 July 2003 @ 20:57:
Maar hoe zit het van buiten naar binnen het lijkt me namelijk niet dat als ik een ip aanspreekt dat hij deze dan over allebei de lijnen van buiten naar binnen mag benaderen. Dus moet ik de services over de 2 lijnen.
Je geeft zelf al een beetje het antwoord op je vraag :) Een IP adres kan niet gekoppeld zijn aan twee DSL verbindingen. Hiervoor zou er een multi-homed setup gecreeerd moeten worden, maar de provider zal hier het meeste werk voor moeten verrichten en dat zullen ze zeker niet doen voor een DSL lijntje.

Alternatief is zoals iemand al beschrijft round-robin DNS, waarbij je een machine twee IP adressen geeft. Dit werkt prima voor webservers of mailservers, maar voor een gameserver gaat dit zeer waarschijnlijk niet werken.
(kun je wel testen door je gameservers van 2 ip te voorzien en met de ene client op het 1e en de andere op het 2e ip adres te connecten). Meerdere DSL lijnen kan dus prima, maar voor gebalanced inkomend verkeer krijg je het niet geregeld met je ISP.

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:26

Robert

You have your answer..

Over optie1:
Ik weet niet waar je precies woont maar Amsterdam is niet de enige plek waar je je bak kan hosten. Interxion zit b.v. in Belgie, en binnenkort moet het ook kunnen in Enschede (ndix.net). Uiteraard zitten er ook wel een paar in Duitsland als je daar dichter in de buurt woont.

Bovendien; hoe vaak moet je er nu heen ? Eigenlijk hoef je er alleen heen als er echt iets (hardwarematigs) kapot is, en als je een goede server hebt zal dat niet vaak gebeuren hoop ik ;)

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• raymonvdm
In de buurt van Dordrecht.

En ik denk niet dat BBNED dat ATM wil koppelen ? Of zou de provider dat moeten doen want ik heb wel een ander topic waar eweka wel wat wil regelen als de klant maar verteld wat er moet gebeuren dan kunnen ze dat even bekijken.

En wat wordt verstaan onder een goede server ? Kant en klaar of zelfbouw ?

Heb nu thuis een zelfbouw die het al 3 jaar doet dus het moet kunnen maar zal je net zien dat ik weer een brakke bak tref en die dan in adam op hang.

[ Voor 32% gewijzigd door raymonvdm op 18-07-2003 22:55 ]

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:26

Robert

You have your answer..

raymonvdm schreef op 18 July 2003 @ 22:52:

En ik denk niet dat BBNED dat ATM wil koppelen ? Of zou de provider dat moeten doen want ik heb wel een ander topic waar eweka wel wat wil regelen als de klant maar verteld wat er moet gebeuren dan kunnen ze dat even bekijken.

En wat wordt verstaan onder een goede server ? Kant en klaar of zelfbouw ?

Heb nu thuis een zelfbouw die het al 3 jaar doet dus het moet kunnen maar zal je net zien dat ik weer een brakke bak tref en die dan in adam op hang.
Een goede server wordt niet gedefinieerd door of ie wel of niet zelf gebouwd is, hoewel je er bij kant-en-klaar bakken toch wel van uit mag gaan dat ze vrij stabiel zijn kan je met zelfbouw ook uitstekende servers bouwen mits je er enigzins kaas van hebt gegeten en niet alles voor een prikkie wilt gaan doen; zorg voor hardware die zich bewezen heeft.
Maybe is dit beetje offtopic want het gaat in principe om loadbalancing natuurlijk :D

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Heb je SpeedXS al gevraagd hoe ze 2 lijnen 'bundelen'? Op de site staat dat ze het met een loadbalancer gaan doen, maar heb je details los weten te krijgen via een mailtje ofsow?

TweakBlog

• raymonvdm
Nog niet maar het is mischien een idee zal de site nog eens uitspitten.

Mail is onderweg

[ Voor 13% gewijzigd door raymonvdm op 19-07-2003 03:55 ]

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:48
Bij SpeedXS is er gewoon een pakket van 2 gebundelde 8mbit lijnen. Als je dat neemt heb je iig alles kant en klaar, met garantie dat het gaat werken...

Verwijderd

raymonvdm schreef op 18 July 2003 @ 22:52:
Wat dacht je van colocated in Rotterdam ?

Verwijderd

sdk schreef op 19 July 2003 @ 04:10:
Bij SpeedXS is er gewoon een pakket van 2 gebundelde 8mbit lijnen. Als je dat neemt heb je iig alles kant en klaar, met garantie dat het gaat werken...
Inderdaad dat las ik net ook. Dan ben je dus voor 129,95 euro klaar per maand.

• raymonvdm
Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 09:34:
[...]

Wat dacht je van colocated in Rotterdam ?
Zit er ook colocation in rotterdam dan ? (ik bedoel officeel dus niet bij de erasmus universiteit via een leerling ofzo)

En hoe zit het met de betrouwbaarheid van die speedXS want is volgens mij nog niet zo`n bekend / oud bedrijf.

[ Voor 18% gewijzigd door raymonvdm op 19-07-2003 15:31 ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op 19 juli 2003 @ 15:30:
[...]
Zit er ook colocation in rotterdam dan ? (ik bedoel officeel dus niet bij de erasmus universiteit via een leerling ofzo)
We Dare introductie (streaming)

Afbeeldingslocatie: http://www.we-dare.nl/themes/WeDare/image_files/800x600/colo_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.we-dare.nl/themes/WeDare/image_files/800x600/colo_4.jpg

• Maarten @klet.st
sdk schreef op 19 July 2003 @ 04:10:
Vermoedelijk load-balancen het door jouw uitgaande verkeer, niet verkeer dat naar binnenkomt. DSL is en blijft een access product, niet een product voor (web/game/whatever)hosting..

• Maarten @klet.st
Beetje sneu dat ze in hun promotievideo (zeer vermoedelijk) liegen dat ZIJ 10.000m2 serverruimte hebben aldaar (op de site 9.000m2). Als je de foto's ziet en de video dan zie je steeds hetzelfde colozaaltje van maximaal een paar honder m2, met maar een rack of 25 erin (maximaal) en 1 cage. Je ziet ook steeds dezelde 20 cobaltjes en een stapeltje VALinux servers. Alles duidt er op dat ze zelf 1 suite huren :) Grappig detail is dat er nog met Halon blusgas gewerkt wordt, iets wat al een paar jaar niet meer nieuw geinstalleerd mag worden. Verder zie ik in de sprinklers rode glasbuisjes zitten, wat er op duidt dat een echte watersprinkler is en dus geen gasblus-systeem (was me al een keer eerder opgevallen in dat gebouw). Beetje vervelend als de sprinkler aanspringt, computers kunnen slecht zwemmen.

Magoe, ze hebben een link naar de ams-ix, meerdere transit providers, dus op zich kan je daar met redelijk vertrouwen je server kwijt :). Jammer dat er geen prijzen op de site staan (of ik kan niet zoeken..).

Het betreffende gebouw (aan de Vlaardingerweg in Rotterdam) is een verzamelgebouw voor Telco's en ISPs. Bedrijven als Versatel, Telfort/o2, Dutchtone e.d. hebben daar ook serverruimtes en veel dial-up/telco/IP meuk staan.

• raymonvdm
Dan komt vraag 2 wie heeft er wel prijzen. ??

Verwijderd

raymonvdm schreef op 19 July 2003 @ 23:56:
Dan komt vraag 2 wie heeft er wel prijzen. ??
Bijvoorbeeld;

2U rackspace + 20GB datatraffic

2U cabinet space
20GB Datatraffic
8 IP adressen (meer ip's gratis op aanvraag)
1 x 100mbit aansluiting op een van onze Core switches

35 Euro per maand
50 Euro Setup

Maar je kunt beter even contact met We Dare opnemen........

• raymonvdm
Das wel goedkoper dan trueserver en 2fast

Verwijderd

luna zit ook in rotterdam en easynet ook

• raymonvdm
Om weer terug te komen op het loadbalance verhaal

Is dit de reactie van SpeedXS

(Stukjes geplakt)

- Het merk is E-Tech
- Ja je kan dan via beide lijnen (ip adressen) de server bereiken. Zelf draai ik een
Counter-Strike server over deze verbinding en verdeel gewoon de 2 teams over 2
lijnen.
- Servers draaien is toegestaan.
- Aantal IP adressen is 1 per lijn, in totaal 2 dus. Op dit moment staat BBned
het niet toe meerdere ip adressen uit te geven.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
raymonvdm schreef op 21 July 2003 @ 19:36:
- Servers draaien is toegestaan.
- Aantal IP adressen is 1 per lijn, in totaal 2 dus. Op dit moment staat BBned
het niet toe meerdere ip adressen uit te geven.
Das dus knudde.
2 lijnen, 2 ip's. Dat wordt dan dus loadbalancing op ip niveau. Dan werkt hun product dus niet beter dan dat van KPN of BBned.

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Inderdaad, dan kan je net zo goed van je favo provider een extra lijntje aanvragen, die met een Nexland ISB 800 loadbalancen.

TweakBlog

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Ok, heb even wat onderzoek gedaan. SpeedXS loadbalanced de twee lijnen met beheulp van de Maxgate Usec 7610, Webpagina. Dit lijkt me een soort van kopie van de Nexland ISB Pro turbo 800. Iemand ervaringen met deze router (de e-tech, of maxdata dan)

TweakBlog

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58

Stewie!

Keen must die!

Ruudjah schreef op 04 augustus 2003 @ 13:36:
Ok, heb even wat onderzoek gedaan. SpeedXS loadbalanced de twee lijnen met beheulp van de Maxgate Usec 7610, Webpagina. Dit lijkt me een soort van kopie van de Nexland ISB Pro turbo 800. Iemand ervaringen met deze router (de e-tech, of maxdata dan)
wij gebruiken die nexland ook op ons werk (is nog gewoon te bestellen voor 400 dollar)
Werkt goed allemaal, en via zone-edit maken wij optimaal gebruik van de 2 lijnen. Hosten gaat nu perfect en snel, en dat voor zo'n prijs!

Dus ik zou t kopen als ik jou was (en jij nog niks hebt gekocht)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
fagao schreef op 18 juli 2003 @ 21:39:
Je kan de 2 DSL lijnen koppelen op 2 manieren. Op IP nivo of op ATM nivo. Bij de eerste oplossing zul je 2 modems krijgen die allebei verbonden zijn met een DSL lijn. Probleem is dat je ook 2 ip-adressen zult krijgen. Je kunt het inkomende verkeer niet makkelijk loadbalancen. Tenzijn je met iets als Round Robin DNS gaat werken, maar dat werkt dus niet zo super.
Uitgaand verkeer kun je wel load balancen, maar alleen als er meerdere sessies worden opgebouwd worden deze verdeeld over meerdere interfaces. Dat Nexland apparaatje kan dat goed.

Op ATM nivo zou de mooiste oplossing zijn, maar dan zal je eerst op zoeken moeten naar een provider en een modem die dit ondersteunt. Uit betrouwbare bron weet ik dit in de nabije toekomst mogelijk gaat worden.
Optie 3??? MPPP net zoals bij dual ISDN, dus gewoon een ppp tunnel over bijde lijnen en deze aan de uiteindes an elkaar knopen met mppp. Moet werken volgens mij.
Pagina: 1