Toon posts:

Vreemde problemen na een geknapte cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst bezig op mijn pc toen ik opeens een harde knap hoorde (echt hard!) en een hoop geratel. Het bleek dat er een cd in mijn Philips brandertje. De hele computer liep vast en ik heb zo snel mogelijk mijn pc uitgedaan. Ik heb de brander netjes uit mijn pc gehaald en de hele meuk weer opgestart. Maar het bleek dat ik allerlei vreemde problemen had met mijn IDE devices.

Ff een lijstje van wat er daarna gebeurde:

-Ik starte mijn pc gewoon doodleuk weer op en het bleek dat er in de bios mijn
master-schijf wel herkende maar er niet mee wilde opstarten :? en mijn DVD speler
en mijn brander (ik had nog een oude dus die heb ik maar bijgezet) ook herkende
maar die deden het ook niet. Mijn slave-schijf herkende hij gewoon doodleuk niet.

-Ik had mijn master-schijf aan de praat gekregen maar dat ging alleen wel ten
koste van mijn andere IDE devices (DVD, CD-RW (die ouwe) en een slave-schijf)

-Vandaag had ik alles aan de praat gekregen alleen herkende de BIOS geen DVD en
CD-RW die Windows wel gewoon herkende.

Ik vermoed dat de IDE2 poort een opdonder heeft gekregen (daar zijn mijn brander en DVD speler op aangesloten) ten gevolge van die geknapte cd en dat die daardoor beschadigd is. Is er iemand die me kan helpen?

Het gaat om deze brander:

Phillips CD-RW 48x-16x-48x, 6mnd oud, nieuw uit de winkel

(Ik had welleens gehoord van cd's die knappen in de spelers maar het leek me allemaal wat ongeloofwaardig, ik dacht dat het iets met de cd's te maken had, maar de cd die in mijn brander knapte was gewoon goed. Dus als iemand ook weleens zo'n fout heeft meegemaakt, dan zou ik dat wel willen weten, gewoon uit nieuwsgierigheid. Zeg dat dan ff en zet gelijk ff het merk van je cd speler met de specs daarvan. )

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Probeer eens voor de gein een andere voeding, misschien dat die ook een optater heeft gehad. Werkt dit niet, dan zou het wel eens heel goed je IDE controller kunnen zijn inderdaad.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Aan de voeding ligt het niet, die dingen kunnen heel wat hebben (ik kan het weten, ik heb er al meerdere opgeblazen :X ) en als die IDE poort kapot is, hoe kan het dan dat Windows geen problemen heeft met de CD-RW en de DVD die er op aangesloten zijn? Ik bedoel, er moeten toch een keer fouten komen...

Verwijderd

ik heb ook zo'n brander gehad, zelfde model, hij was 1.5 maand oud, en een verse cdr zo uit het doosje versplinterde direct na het sluiten van de cd lade, ik heb hem uit mijn pc gehaald en zo terug gebracht naar de winkel waar de brander en de cdr's vandaan kwamen. ik kreeg geen garantie omdat de cd die ik er in schoof max op 24x gebrand kon worden. toen ik thuis de speler uit elkaar haalde ben ik tot de conclusie gekomen dat de reden waarom de cd brander volgens hun stuk is gegaan niet de juiste is. de juiste reden is dat het aandruk schijfje dat zorgt dat de cd goed op de motor blijft liggen te licht uitgevoerd is. hierdoor is de cd gekanteld en op de metalen delen van het schuifgedeelte waar de laser overheen loopt kapot geslagen. naar mijn idee zou dit toch echt garantie moeten zijn. nu heb ik een externe plextor 4824TU (USB2.0) en deze draait nu al sinds januari zonder problemen met dezelfde cd-r's.

Verwijderd

ik heb het wel eens gehad bij een hele oude cd-rom speler (die was 4x ofzo :D ) was volgens mij ook een philips maar ben niet 100% zeker. kan trouwens ook wel me eigen schuld zijn geweest, stop die dingen er nog wel is scheef in 8)7

doet geen 1 aparaat het dan op IDE2? dus zo min mogelijk erop aansluiten en een device dat zeker weten werkt aan IDE2 hangen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 21:00 . Reden: was nog niet wakker ]

Verwijderd

Topicstarter
De brander die ik er op aangesloten heb werkt gewoon zonder een of andere error.
En de cd zat er niet scheef in ofzo, hij zat er al een dagje in dus...

De apparatuur die aangesloten is op de IDE2 poort doet het wel, alleen herkent de bios die dingen niet. De BIOS heeft ze overigens wel herkent, alleen toen werkte de master-schijf niet meer.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 21:06 ]

Verwijderd

bij mij zat de cd ook niet scheef toen hij ingevoerd werd. de cd ging tijdens het draaien scheef.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Even je bios resetten, en eventueel een nieuwe eroverheen flashen zou de problemen moeten verhelpen :)

Controleer ook even of je IDE kabels wel helemaal goed zijn, als er ergens een kabelbreuk zit krijg je leuke maar vooral onverklaarbare effecten... Voeding lijkt mij ook niet, heb er ook genoeg opgeblazen om te weten dat ze wel goed afgezekerd zijn normaal gesproken ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 20:50:
ik kreeg geen garantie omdat de cd die ik er in schoof max op 24x gebrand kon worden.
WHAHAHA. Lollige jongens bij die zaak. dan zou je dus ook nooit een cd die voor 24 speed geschikt is in een 52 speel cd-rom speler mogen duwen. m.a.w dit is dus de grootste BS en je moet gewoon garantie krijgen

Verwijderd

Lijkt me een duidelijke garantie-kwestie...

En als de winkel het niet durft te geven, dan ga je naar Philips!
Tis toch wel boffen dat Philips in Nederland zit hoor... Zo stap je veel makkelijker naar zo'n bedrijf :+

Ik snap overigens niet waarom de winkel er geen garantie op durft te geven, zij krijgen toch gewoon ook een nieuwe van Philips? Probeer anders de bedrijfsmanager van die winkel te benaderen, en zorg ervoor dat ze dergelijke onzin niet in je verhaal kunnen pushen.
Succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 19:40:
[...]

WHAHAHA. Lollige jongens bij die zaak. dan zou je dus ook nooit een cd die voor 24 speed geschikt is in een 52 speel cd-rom speler mogen duwen. m.a.w dit is dus de grootste BS en je moet gewoon garantie krijgen
vind ik ook... die 24x slaat alleen op de lichtgevoelige brandlaag die op het schijfje gedampt is. en de cd is buiten mijn schuld om uit balans geraakt, hier is de aandrukschijf verantwoordelijk voor... m.a.w. de suicidale constructie van de philips brander heeft zelf een einde aan zijn leven gemaakt. dus hij zou vervangen moeten worden door een nieuw exemplaar. (GARANTIE! maar die wil ik geneens meer, want ik heb een wijze les gehad! koop nooit philips of b-merken van hun, dit is Chineese rotzooi van de goedkoopste kwaliteit, en verkoopt alleen goed omdat er een bedrijfsnaam opstaat van een bedrijf die die dingen massaal ingekocht heeft en hun naam er op heeft laten zetten. dit gebeurt wel vaker, en zou niet erg zijn als het product dan ook van de kwaliteit is die het merk normaal levert. helaas is dit al enkele jaren niet meer het geval bij philips. ik koop dus nooit meer iets van dit bedrijf. hoe goed het ook uit een test zal komen... ik heb al het vertrouwen in een bedrijf verloren dat dit soort praktijken uithaalt.)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2003 15:11 ]

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 14:41
Verwijderd schreef op 20 juli 2003 @ 15:04:
[...]

vind ik ook... die 24x slaat alleen op de lichtgevoelige brandlaag die op het schijfje gedampt is. en de cd is buiten mijn schuld om uit balans geraakt, hier is de aandrukschijf verantwoordelijk voor... m.a.w. de suicidale constructie van de philips brander heeft zelf een einde aan zijn leven gemaakt. dus hij zou vervangen moeten worden door een nieuw exemplaar. (GARANTIE! maar die wil ik geneens meer, want ik heb een wijze les gehad! koop nooit philips of b-merken van hun, dit is Chineese rotzooi van de goedkoopste kwaliteit, en verkoopt alleen goed omdat er een bedrijfsnaam opstaat van een bedrijf die die dingen massaal ingekocht heeft en hun naam er op heeft laten zetten. dit gebeurt wel vaker, en zou niet erg zijn als het product dan ook van de kwaliteit is die het merk normaal levert. helaas is dit al enkele jaren niet meer het geval bij philips. ik koop dus nooit meer iets van dit bedrijf. hoe goed het ook uit een test zal komen... ik heb al het vertrouwen in een bedrijf verloren dat dit soort praktijken uithaalt.)
sorry dat lesje klop nie.
Philips maakt de branders zelf.
Ik geloof ook dat die loopwerkjes maakt voor andere fabrikanten zoals Nec

Burp

Verwijderd

Een lagere cd-r er in doen hoort niet uit te maken, kan de cd-r de hoge snelheid niet aan gaat de brander ook gewoon op een lagere snelheid branden.

Veder vindt ik de branders en cd-rom spelers van Philips juist hartstikke goed, al mijn branders in mijn mac's zijn van Philips (waarvan de meeste oudere tweedehandse SCSI branders en een paar nieuwere IDE branders) werken perfect en hebben nooit fouten gegeven en zelfs nooit 1 verkeerd gebrande cd! Daarin tegen dat ik 2 NIEUWE Yamaha branders had gehad, continue problemen ermee (zowel onder Mac, Linux en Windows), dus mooi weer terug gegaan naar Philips. En in mijn pc's zitten vaak ook philips branders en cd-rom spelers (zoals in mijn oude 486).

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op 20 juli 2003 @ 17:09:
Veder vindt ik de branders en cd-rom spelers van Philips juist hartstikke goed, al mijn branders in mijn mac's zijn van Philips (waarvan de meeste oudere tweedehandse SCSI branders en een paar nieuwere IDE branders) werken perfect en hebben nooit fouten gegeven en zelfs nooit 1 verkeerd gebrande cd!
offtopic:
Heb je meer geluk dan ik, mijn philips brander geeft om de haverklap problemen en vertikt't nu zelfs helemaal om nog maar iets te lezen / schrijven :/

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Zow, BIOS geflasht en hij werkt weer als een zonnetje :*) . Brander is ook weggebracht en zonder onzinpraatjes van verkopers :D . Het leven kan niet beter worden :P (Thnx voor het advies enzow!)

Verwijderd

da-dude schreef op 20 July 2003 @ 16:37:
[...]
sorry dat lesje klop nie.
Philips maakt de branders zelf.
Ik geloof ook dat die loopwerkjes maakt voor andere fabrikanten zoals Nec
weer wat geleerd... , maar dan koop ik ook geen nec, dat is tegenwoordig benQ... want dat loopwerk is veel te licht uitgevoerd (ik heb hier een nec 40x liggen waar de cd's in slippen, dus zo'n vermoeden had ik al...)

Verwijderd

De Philips Brander zijn gewoon niet aan te raden

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 20:50:
ik kreeg geen garantie omdat de cd die ik er in schoof max op 24x gebrand kon worden.
Zoiets doms heb ik nog nooit gehoord :D

Die cd's zijn gemarked wat hun max is en de fikker gaat nooit harder dan dat. Daarnaast mag het lezen gewoon op 52x gebeuren dus je hebt gewoon garantie.

Zo een mooie bak zijn als ik een 2speed cd fik dat ik em alleen maar in een 2speed speler mag afdraaien :D

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:56
Fairy schreef op 24 July 2003 @ 17:29:
[...]

...

Die cd's zijn gemarked wat hun max is en de fikker gaat nooit harder dan dat. Daarnaast mag het lezen gewoon op 52x gebeuren dus je hebt gewoon garantie.

...
zekers te weten dat een fikker een cd op hogere snelheid kan branden dan waar deze voor gekwalificeerd is
Platinum 32x kon ik hier fikken op 48x (waarschijnlijk een doos die wel 48x aankon, maar met 32x gelabeld was)
Sentinel 32x (Plextor), aantal gebrand op 32x toen opeens een doos die opliep naar 40x (na het branden waren 2 op de 10 cd's niet volledig bruikbaar)
dus het kan wel degelijk ;)
(dit alles met een Plextor 48x)

Verwijderd

Crash-Override schreef op 24 July 2003 @ 20:06:
[...]

zekers te weten dat een fikker een cd op hogere snelheid kan branden dan waar deze voor gekwalificeerd is
Platinum 32x kon ik hier fikken op 48x (waarschijnlijk een doos die wel 48x aankon, maar met 32x gelabeld was)
Sentinel 32x (Plextor), aantal gebrand op 32x toen opeens een doos die opliep naar 40x (na het branden waren 2 op de 10 cd's niet volledig bruikbaar)
dus het kan wel degelijk ;)
(dit alles met een Plextor 48x)
die 24x cd's brand ik ook gewoon op 48 speed, gaat prima... en ze o4en het overal en altijd... er is (behalve die 1e versplinterde)er nog nooit 1 fout gegaan... (plextor PX-W4824TU, koop nooit meer philips... vroeger had ik altijd yamaha of plextor, nu 1x een uitstapje naar een ander merk, en gelijk baggerzooi. daarom toch maar weer een plextor.)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 10:56 ]

Pagina: 1