Zelf een audiomeubel maken; ideeën en tips

Pagina: 1
Acties:
  • 1.435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Hoi 8)

Omdat in mijn (kleine) kamertje de audio apparatuur zich opstapelt, leek het mij wel handig om eens een "dedicated" kast hiervoor te maken. ;)

De apparaten die erin moeten heb ik allemaal al. Maar ik wil graag weten of er nog dingen zijn waar ik speciaal rekening mee moet houden, of waar ik echt op moet letten.

Er zijn wel een paar eisen die het meubel moet hebben. Ik moet makkelijk een apparaat eruit kunnen pakken (om mee te nemen bijv.), en hij mag maar één apparaat breed zijn.
Smal en hoog moet het dus worden (er blijft niks anders over vanwege de ruimte).

Ik heb mijn zooi eens opgemeten, en het volgende moet er op z'n minst allemaal in komen:

Versterker en cassettedeck

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/files/pics/audiomeubel/am_cas_amp.jpg

De versterker heeft de volgende afmetingen (LxBxH)
33 x 34,5 x 15 cm (incl. pootjes)
De warmte wordt afgevoerd aan de bovenkant.

Het cassettedeck heeft de volgende afmetingen (LxBxH)
24 x 42 x 12,5 cm (incl. pootjes)
Warmte is er niet echt

CD-speler en videorecorder

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/files/pics/audiomeubel/am_vid_cd.jpg

De CD-speler heeft de volgende afmetingen (LxBxH)
25 x 43 x 11 cm (incl. pootjes)
Warmte is er niet echt

De videorecorder heeft de volgende afmetingen (LxBxH)
24 x 44 x 8,5 cm (incl. pootjes)
De warmte wordt afgevoerd aan de achter/bovenkant.

Draaitafel (heb ik geen plaatje van)
Heeft de volgende afmetingen (LxBxH)
34 x 44 x 15 cm (incl. pootjes)

Bandrecorder 1

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/files/pics/audiomeubel/am_gx620.jpg

Bandrecorder 1 heeft de volgende afmetingen (LxBxH)
17,5 x 43 x 43 cm (incl. pootjes, zonder spoelen)
Maar als de spoelen erop zitten, steken die een stuk uit aan de voorkant; in dat geval
17,5 x 53 x 50 cm (incl. pootjes, met spoelen)

Bandrecorder 2

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/files/pics/audiomeubel/am_gx215d.jpg

Bandrecorder 2 heeft de volgende afmetingen (LxBxH)
19 x 38 x 39 cm (incl. pootjes)

Alle afmetingen zijn ruw genomen (had geen zin om elk apparaat van z'n plek te sjouwen ;))

Waar ik rekening mee moet houden:
- De deksel van de draaitafel scherniert aan de achterkant, heeft dus achter ruimte nodig en aan de bovenkant (om 'em open te doen).
- De versterker heeft een aardige hoeveelheid snoertjes achterin, die een paar cm uitsteken.
- Warmte

Dit alles moet dus in een meubel komen, het liefst zelfs in één meubel .... maar dat gaat volgens mij niet passen, omdat het dan te hoog wordt, en misschien niet stevig.

Eventueel kan ik dan 1 bandrecorder eruit laten, of de draaitafel. Die komt er dan namelijk naast staan.
Vanwege de ruimte kan ik geen laag meubel maken waarbij apparaten naast elkaar kunnen staan.

Ik zat zelf te denken aan 1 plank per apparaat, dus niet stapelen.
De CD speler en de cassettedeck gebruik ik het minst, dus die mogen onderop.
De bandrecorders mogen niet helemaal onderaan want dat is te stoffig (vloer) en ik moet er makkelijk bij kunnen.
De draaitafel moet op "bedieningshoogte" mits deze er nog in past.

Een aantal dingen waar ik nog niet uit ben:
- Een deurtje ervoor, helpt dat tegen het stof? Of is dit lastig buiten te houden?
- Welk materiaal gebruiken?
- Achterkant, open of dicht met een aantal gaten voor snoeren?

Ik wil graag weten wie er al eens zelf een meubel gemaakt heeft voor zijn/haar spullen, en waar je tegenaan bent gelopen.
Wat is wel handig, en wat is juist helemaal niet handig.

Ideeën en tips! :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

http://home.hetnet.nl/~geenius/Flexy.html

heb ik zelf ook gemaakt, 1 module, 3 poten, geen zand.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 16:09

BaRF

bijna kerst

dreeke, wat doe je nou precies met die bandrecorders? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 22:18

mymind*

A Beautiful Mind

Ik heb een meubel gemaakt van glas en RVS. Het zijn een drietal glazen platen die met PVC volstaf aan elkaar zitten. (over het PVC zit RVS buis dus dat zie je toch niet). Er zouden eerst 4 platen komen, eentje met ruimte voor de centerspeaker, maar dan kwam de tv te hoog te staan en was het geen zicht :)

Maar een plaatje zegt meer dan duizend woorden dus hier zijn er een paar:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/pics/gotpics/meubel/audiomeubel1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/pics/gotpics/meubel/audiomeubel2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klerk432/pics/gotpics/meubel/audiomeubel3.jpg

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Flexy_bestanden/image002.jpg

echt bizar gaaf

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Dat van w00Dy ziet er wel goed uit, en volgens mij niet zo moeilijk om te maken, en erg handig .... :)

Als ik het goed zie heb je gewoon poten die eigenlijk hele lange schroeven zijn, en zo kan je dus elke plank in hoogte verstellen (ook naderhand)?

Het wil bij mij nog wel eens voorkomen dat er een apparaat weg gaat en iets anders voor in de plaats komt, dus het zou wel enorm handig zijn als ik naderhand ook de planken nog in hoogte kan aanpassen :)

[ Voor 29% gewijzigd door dreeke op 19-07-2003 11:37 ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

dit is de mijne: kosten 36 euro :D
van 9 mm mdf en 2x2cm balkjes

Afbeeldingslocatie: http://elmowww.duxy.net/tweakers/kast1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://elmowww.duxy.net/tweakers/kast2.jpg

de la is 10cm minder diep dan het hele kastje, zodat erachter een apart "vak" is, waar je vanachter bij kan, met stopcontact.
de achterkant zitten gaten in voor de ventilatie, er zitten ook 3 gaten per plateua voor netspanning cq. audio signalen (om het gescheiden te houden)

hij staat op een lekkere warme zolder, en da laatste 3 maanden is de temperatuur OP de versterker (met aardig volume, een NAD C320 btw) tot 47 graden gekomen, terwijl toen de ruimte rond de 30 graden was

[ Voor 58% gewijzigd door 3lmowww op 19-07-2003 12:11 ]

Electronics development

• Scarp
  • Niet online
Ik ben zelf ook bezig met een zelfbouw kast. Dit met name omdat er geen goede tv kasten zijn waarin mijn center past (B&W Nautilus HTM1, welke 80cm breed is en 35cm hoog). Het RVS word door dezelfde persoon gedaan als het meubel van Blue-eyes (zie topic over foto's van HT).

Het idee is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.o.janssen/HT/kast.jpg
Drie stangen, eentje achter, twee voor. Ieder van 4 cm dik RVS. Ook komt het geheel op spikes. Erbovenop komt een TV, eronder de center en helemaal onderin mijn videorecorder en settopbox van upc.

Planken (standaard gamma werkbladen van 3 cm dik) van 120cm breed (voor toekomstige plasma ofzo :)).
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.o.janssen/HT/IM000266.JPG

Hiermee kan je eindeloos varieren, qua aantal planken, grote van planken, etc ... eventueel zelfs de bovenste plank smaller maken dan de anderen.

Helaas nog geen eind foto's aangezien het metaal nog bewerkt wordt :)

• Stoney3K
  • Laatst online: 18:21

Stoney3K

Flatsehats!

19" rack moment! :);)

Je kan ook een gewone stellingkast van de IVAR (Ikea) nemen, als ik het me goed herinner past de meeste audio app tussen twee planken in. Dan moet je de laagste uitvoering hebben, met planken 40x50 cm of 40x30 cm, ligt eraan hoe diep je apparatuur is.
Als je er nog een TV op wil hebben zou ik zeker voor een 50 diepe plank gaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik ben zelf ook bezig met een zelfbouw kast. Dit met name omdat er geen goede tv kasten zijn waarin mijn center past (B&W Nautilus HTM1, welke 80cm breed is en 35cm hoog). Het RVS word door dezelfde persoon gedaan als het meubel van Blue-eyes (zie topic over foto's van HT).
Center zit nu half verscholen aan beide kanten achter de stangen? Richt je hem wat omhoog? Ik zit ook een beetje te spelen met ideetje in de richting van een ander kastje, maar ben nog niks tegengekomen dat me bevalt...

Ik kan die foto´s van Blue eyes niet vinden trouwens... staan die in het vorige topic misschien? Welke pagina?

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-07-2003 12:00 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• w00Dy
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

dreeke schreef op 19 July 2003 @ 11:35:
Dat van w00Dy ziet er wel goed uit, en volgens mij niet zo moeilijk om te maken, en erg handig .... :)

Als ik het goed zie heb je gewoon poten die eigenlijk hele lange schroeven zijn, en zo kan je dus elke plank in hoogte verstellen (ook naderhand)?

Het wil bij mij nog wel eens voorkomen dat er een apparaat weg gaat en iets anders voor in de plaats komt, dus het zou wel enorm handig zijn als ik naderhand ook de planken nog in hoogte kan aanpassen :)
naderhand doe je wat je wil, je kan zelfs planken bijmaken en die er tussenin plaatsen.

Verwijderd

Ik kan die foto´s van Blue eyes niet vinden trouwens... staan die in het vorige topic misschien? Welke pagina?
Linkje naar z'n site
Audio --> DIY project: Rack

• Scarp
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op 20 July 2003 @ 11:55:
[...]

Center zit nu half verscholen aan beide kanten achter de stangen? Richt je hem wat omhoog? Ik zit ook een beetje te spelen met ideetje in de richting van een ander kastje, maar ben nog niks tegengekomen dat me bevalt...

De center is 80cm en de stangen doe ik op 75cm afstand. Maar de voorkant van de center zelf is minder dan 75cm breed, echter loopt ie een beetje bol aan de zijkanten waardoor ie breder wordt.
Ik wil de stangen niet teveel uit elkaar zetten, vandaar.

Ik schat ongeveer dat de center op zo'n 30/35 cm hoogte komt te liggen, dus doe ik er een kleine richting omhoog in, maar ik denk niet dat veel nodig is. De center zelf komt op vibrapods te liggen, zodat er geen trillingen naar het meubel toe wordt gegeven. Overigens zit de tweeter bovenop de center, dus 30 + 35 cm is zo'n 65cm hoogte voor de tweeter. B&W geeft zelf aan dat het niet strikt noodzakelijk is om alles op 1 lijn te hebben, maar moet de center geplaatst worden in het gebied waar de fronts hun woofers hebben. Plaatsing bovenop een tv van de HTM1 is niet aan te raden (en dan komt ie juist weer te hoog) vanwege het gewicht en omvang. Dus plaatsing eronder is het enige alternatief.
Voordeel is dat ik ooit een scherm voor m'n tv kan laten zakken mocht ik een PJ kopen.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
w00Dy schreef op 20 July 2003 @ 12:31:
[...]

naderhand doe je wat je wil, je kan zelfs planken bijmaken en die er tussenin plaatsen.
d:)b

en nog simpel te maken ook eventueel .... (ik ben niet zo'n Nico)
Gewoon planken laten zagen hier bij de Hubo, gaatjes erin, en ze kunnen er zo opgelegd worden :)

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
B&W geeft zelf aan dat het niet strikt noodzakelijk is om alles op 1 lijn te hebben, maar moet de center geplaatst worden in het gebied waar de fronts hun woofers hebben
OK da's nuttige info, weet ik nu ook zeker dat ik mijn center onder de TV moet hebben. Er staan bij miij ook geen koffietafeltjes tussen, dus dat kan wel :) Nou nog een goed design.

Dat RVS is op zich wel mooi, maar wat kost dat nou om 4 poten te laten maken? Ik zie trouwens dat jij er maar 3 gebruikt, t.o.v. de acht van Blue eyes. Is dat niet aan de krappe kant?

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-07-2003 18:22 ]

• Scarp
  • Niet online
Blue-eyes z'n rack is een stuk breder dan die van mij word. Ook staat er bij hem veel meer in (en moeten er nog behoorlijk zware amps bij in de toekomst).

Bij mij moet ie 55kg van de tv en 21 kg van de center dragen. Drie dikke stangen RVS moeten dat wel kunnen dragen. Het hout is 3 a 4 cm dik, dus dat zal zeker geen probleem zijn.

Overigens over die plaatsing van je center, als iets zich beweegt van de ene front, over je center naar de andere front, dan moet het 1 geheel zijn en je moet niet het gevoel krijgen dat het geluid van boven of onderen komt. Om dat te bereiken plaats je de center op de hoogte tussen de onderste en bovenste woofer van je fronts. Die info staat op een cd-rom van B&W die ik na het registreren had gekregen :) B&W heeft trouwens zelf een stand voor hun HTM1 en HTM2 centers die maar zo'n 30cm hoog is, echter kan je wel een hoek instellen. Bij mij komt ie op ook ongeveer 30, dus met een klein hoek zal ie prima staan. Nu staat ie op de grond en dat bevalt ook al redelijk, dus nog iets hoger en het is perfect. Ik moet alleen nog een andere salontafel hebben, want deze is te hoog.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
OK, ik dacht altijd dat de tweeters op dezelfde hoogte moesten. Maar eronder vind ik een veel beter plan, zit ie ook niet zo in het zicht.

Ik twijfel een beetje of ik jouw kant volg of die van Blue eyes... maw apparatuur erbij of apparatuur in een apart audiorack. Maar eens even wat schetjes gaan maken.

Kan je me nog zeggen wat de kosten zijn van het maken van die spijlen?

• Scarp
  • Niet online
Ja, ik dacht ook altijd dat de tweeters op dezelfde hoogte moesten als de tweeters van de fronts. Echter is dit gewoon een situatie die nagenoeg niet haalbaar is. Over het algemeen wil je juist niet je center op dezelfde hoogte, aangezien er in HT's daar een scherm komt, dus je center moet omlaag. Met een beetje richten en op niet te hoge of te lage hoogte, dan is het prima.

Voor de prijs van m'n RVS heb ik je een mailtje gestuurd.

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Raymen gaat het druk krijgen :), hoop dat hij genoeg vrije avondjes heeft
Pagina: 1