Voeding voor peltier

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Swiftech MCW462-UHT

Dit is een waterblok met een zware peltier...

De peltier werkt op 12 volt en heeft 20-24 ampere nodig...

Nu heb ik zitten kijken hoe deze peltier dus van stroom te voorzien.. 12 volt is geen probleem... Maar die 20-24 ampere wel....

PC-voedingen kunnen dit niet leveren heb ik het idee en ik heb al zitten kijken maar kan geen voedingen vinden die 20-24 ampere leveren...

Heb het schema op de site van DaBit gezien maar daar moet je nog veel aan rekenen waar ik geen ster in ben :o

Heb al bij een dumpzaak gekeken maar deze heeft ook geen geschikte voedingen. OC-Shop levert ook geen voedingen die geschikt zijn...

Weet iemand een schema wat makkelijker te begrijpen is of weet iemand waar een kant en klare voeding te kopen?

Heb al gezocht alleen dat gaat allemaal over 24 volt peltiers en peltiers die niet zo'n hoog amperage nodig hebben...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

oc-shop levert wel de goeie hoor.. mail ze maar ff

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 08:57
Dergelijke voedingen zijn meestal wel 2de hands te vinden op marktplaats enzo onder zenderamateurs

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 18 juli 2003 @ 16:32:
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Swiftech MCW462-UHT

Dit is een waterblok met een zware peltier...

De peltier werkt op 12 volt en heeft 20-24 ampere nodig...

Nu heb ik zitten kijken hoe deze peltier dus van stroom te voorzien.. 12 volt is geen probleem... Maar die 20-24 ampere wel....

PC-voedingen kunnen dit niet leveren heb ik het idee en ik heb al zitten kijken maar kan geen voedingen vinden die 20-24 ampere leveren...

Heb het schema op de site van DaBit gezien maar daar moet je nog veel aan rekenen waar ik geen ster in ben :o

Heb al bij een dumpzaak gekeken maar deze heeft ook geen geschikte voedingen. OC-Shop levert ook geen voedingen die geschikt zijn...

Weet iemand een schema wat makkelijker te begrijpen is of weet iemand waar een kant en klare voeding te kopen?

Heb al gezocht alleen dat gaat allemaal over 24 volt peltiers en peltiers die niet zo'n hoog amperage nodig hebben...
Ik meen me te herinneren dat Fewture er nog een te had! Vraag hem er eens naar! het is in ieder geval een 200Watt meanwell voeding...

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Die 200 watt meanwell voedingen zijn dus niet de goede... leveren 24 volt en 12 volt maar met een veeeel te laag amerage.. maar 11 Ampere zo uit m'n hoofd.. In de OC-Shop werdt gezecht dat ze geen goede hadden....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
heb je niet nog een paar oude AT(x) voedingen liggen? Die kun je aan elkaar knopen, met 2 heb je misschien al genoeg :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

http://electronictransformer.com hebbe ze em wel, 300 wat is genoeg voor 25 Amp

Edit:

Ik denk btw niet dat deze geschikt is, kheb ff verder gekeke in de specs.

-Input 120V 60Hz
-Output at max. load 11.7V 30kHz

Duzz :o

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 19:37 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
@pierre-oord Daar heb ik ook al aan lopen denken... ik krijg 12 Ampere uit 1 350 watt voeding.. Dus als ik 2x vierhonderd watt aan elkaar knoop dan zou het moeten lukken... Alleen het is een geschakelde voeding.... Kan je ze dan ook parrallel zetten

@kwatser... Mja.. lijkt mij inderdaad ook net ff te weinig...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
zelf maken en gotters die je helpen hiero met dat "rekenen" ?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:19
Als je even rond kijkt op ebay.com vind je wel het één en ander. Alleen die zijn meestal niet standaart voeding afmetingen :P.

tvw

Verwijderd

http://www.baco-army-goods.nl/aanbiedingen-2.htm
bovenaan
neem er desnoods twee

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 18:19:
[...]

Ik meen me te herinneren dat Fewture er nog een te had! Vraag hem er eens naar! het is in ieder geval een 200Watt meanwell voeding...
Ik heb er zelfs 2..beiden zijn niet geschikt ;)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Die van Baco-army-goods lijkt mij wel wat... ff m'n pa over halen om daar naartoe te rijden...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31

Epsilon

Verwijderd schreef op 19 July 2003 @ 02:04:
[...]

Ik heb er zelfs 2..beiden zijn niet geschikt ;)
klopt

Ook die van oc-shop is VEEL te zwak. Heb er nl tests van gelezen

Ik heb zelf een pelt voeding gebouwd. De link in mn sig werkt helaas niet meer btw.

Wat heb je nodig (voor een drift 0.8 dus 24v bij 11A):

-Een ringkern trafo van 15v of 18v (liefst 15, maar die zijn moeilijk te krijgen), neem een ruim vermogen (70% belasting) ivm warmte ontwikkeling. De grootte moet je zelf bepalen, 2 trafo's parralel kan eventueel ook.

-een bruggelijkrichter (neem een 35A exemplaar, het verschil in prijs is minimaal, anders kan je er altijd nog zelf 1 bouwen met 4 diodes als deze te zwak is)
-koellichaam voor de gelijkrichter of diodes
-een bak elco's (4000uF per Ampere gebruikt dabit als richtlijn)

-schema van dabit :P

-soldeerboutje :)

suc6

Is trouwens een redelijk goedkope oplossing, zeker omdat het nieuwe onderdelen betreft. Voor een 400watt voeding 24v zoals ik die gemaakt heb, heb ik 80 euro aan onderdelen gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 19-07-2003 12:31 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

De voeding van OC-shop is inderdaad ruk als je een zwaardere peltier wilt gebruiken.

Ik vrees echter dat de self-built voeding die Epsilon beschrijft nogal groot zal uitvallen. Ik zou zoals gezegd eens kijken op sites als eBay of Marktplaats... Op Marktplaats werd er een tijd geleden nog een 12V/24A voeding van 20x15x15 aangeboden dacht ik.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Die van Epsilon is zelfs niet geschikt , hij beschrijft een 24V voeding , maar deze TEC heeft maar 12V nodig omdat het een 15V model is . Al gedacht om em gewoon aan een stevige ATX voeding te hgen (Aanntec Truepower 350W ofzo ?)

edit : net bekeken , de iet wat stevigere Enermaxen , vooral de VE modellen , kunnen genoeg ampèrage hiervoor leveren

[ Voor 22% gewijzigd door Desolation Angel op 19-07-2003 16:54 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Zeker weten? ;) =>
Epsilon schreef op 19 juli 2003 @ 12:29:
[...]
-Een ringkern trafo van 15v of 18v (liefst 15, maar die zijn moeilijk te krijgen), neem een ruim vermogen (70% belasting) ivm warmte ontwikkeling. De grootte moet je zelf bepalen, 2 trafo's parralel kan eventueel ook.
Een stevige ATX-voeding zal trouwens echt niet lukken... Die hebben een piek van gemiddeld 18A op de 12V. In de praktijk is het ongeveer 14-15A, veel te weinig dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Steve op 19-07-2003 16:52 ]

• Desolation Angel
  • Laatst online: 16-12-2023
Jupiler schreef op 19 July 2003 @ 16:51:
Zeker weten? ;) =>

[...]

Een stevige ATX-voeding zal trouwens echt niet lukken... Die hebben een piek van gemiddeld 18A op de 12V. In de praktijk is het ongeveer 14-15A, veel te weinig dus.
Enermax specs op de website geven 35A aan voor de 600Watter ...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Betaal jij een Enermax 600W die je dan nog eens enkel voor de peltier gaat gebruiken? :)

• pierre-oord
apen-nootjes schreef op 18 July 2003 @ 20:36:
@pierre-oord Daar heb ik ook al aan lopen denken... ik krijg 12 Ampere uit 1 350 watt voeding.. Dus als ik 2x vierhonderd watt aan elkaar knoop dan zou het moeten lukken... Alleen het is een geschakelde voeding.... Kan je ze dan ook parrallel zetten

@kwatser... Mja.. lijkt mij inderdaad ook net ff te weinig...
Ik had korte search gedaan, maar vond niet veel. IIG hoort dit topic niet in DOC, dit is meer iets voor C&E. Daar weten ze er wel wat van.

Je mag ze idd niet zo aan elkaar knopen, ik geloof dat er dan aan beide kanten een diode tussen moet zodat de stroom niet terug gaat lopen ofzo, het mag tenslotte niet gaan roken denk ik (of vormt dat geen probleem :P ). MOeten dan wel heel zware diodes zijn, worden ook aardig heet.

Moet je daar ff vragen, ik heb nog geen 1 electronica iets gehad, meeste gehoord / zelf geleerd / gelezen... (nu vakantie, dan naar 5 vwo profiel economie en maatschappij met als keuzevak natuurkunde...)

edit: Dit lijkt me dus het goedkoopste, want iedere tweaker heeft wel een kast vol liggen daarvan (ik tenminste :P ) en anders doe je die stoffige 468 pc's eens te voorschijn halen uit de hoek /me blaas en haal je daar 2 200-watters uit. Leveren zo 8 A op 12 volt, zwaardere nog wel meer...

[ Voor 13% gewijzigd door pierre-oord op 19-07-2003 17:32 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Mijn 350Watt Enermax levert 26A op de 12V+ lijn. Er is zelfs een 300Watt Enermax die 22A op 12V+ levert. Deze ga ik ook aanschaffen voor mijn Swiftech blok met TEC eronder. MCX462+ TEC :D

• pierre-oord
Stinger666 schreef op 19 July 2003 @ 19:41:
Mijn 350Watt Enermax levert 26A op de 12V+ lijn. Er is zelfs een 300Watt Enermax die 22A op 12V+ levert. Deze ga ik ook aanschaffen voor mijn Swiftech blok met TEC eronder. MCX462+ TEC :D
Ikheb ook zo'n 350, maar ik hoorde wel dat iemand eens een voeding had, geen enermax, die kapot is gegaan aan een pelt erop...

Gaat er dan niet gewoon een zekering door dacht ik zo zelf, naja, zal wel.

maar 1 zo'n voeding kan blijkbaar ook

Verwijderd

Desolation Angel schreef op 19 juli 2003 @ 16:49:
Die van Epsilon is zelfs niet geschikt , hij beschrijft een 24V voeding , maar deze TEC heeft maar 12V nodig omdat het een 15V model is . Al gedacht om em gewoon aan een stevige ATX voeding te hgen (Aanntec Truepower 350W ofzo ?)

edit : net bekeken , de iet wat stevigere Enermaxen , vooral de VE modellen , kunnen genoeg ampèrage hiervoor leveren
Knoop er een Qtec 550Watt aan...veel power voor weinig geld...

Verwijderd

Stinger666 schreef op 19 July 2003 @ 19:41:
Gaat niet ok werken....

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 14:09

we_are_borg

You will Comply

Ik heb er een gezien maar de spanning is iets te hoog.

Output: 13,8 VDC / 25Amp piek 27Amp Gw. 7,0 Kg Afm.: 110 x 220 x H.290 mm (€105,00)
Netvoeding met gestabiliseerde 13,8 VDC uitgangsspanning. Met electronische regeling en beveiligingsschakeling. Kortsluitvaste 'FOLD BACK' stroombeveiliging. Stabiele behuizing met vast gemonteerd randaarde netsnoer. Aansluitspanning 230V/50Hz (gezekerd), netschakelaar met indicatie. Uitgang voorzien van een rode en een zwarte stekkerbus.
Output: 13,8 VDC / 30-32 Amp. Gewicht 7,0 Kg. Afm.: 290 x 200 x H. 110 mm. (€149,95) of
Output: 13,8 VDC / 50-52 Amp. Gewicht 15,0 Kg.Afm.: 360 x 265 x H. 165 mm. (€224.95)

Misschien dat je er wat aan heb, ik weet zelf niet van stroom ed.

[ Voor 4% gewijzigd door we_are_borg op 19-07-2003 20:40 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Stan
  • Laatst online: 16-08-2024
Ben geen kenner op dit gebied, dus even een n00b-vraag misschien, maar een stop/groep in een doorsnee rijtjeshuis kan toch max. 16A aan stroom leveren voor ie doorbrand/omslaat?!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 14:09

we_are_borg

You will Comply

Stan schreef op 19 July 2003 @ 20:46:
Ben geen kenner op dit gebied, dus even een n00b-vraag misschien, maar een stop/groep in een doorsnee rijtjeshuis kan toch max. 16A aan stroom leveren voor ie doorbrand/omslaat?!
Klopt alleen de voeding geeft het nu af en niet de stop/groep.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Stan
  • Laatst online: 16-08-2024
Oh tuurlijk, het voltage is lager en dus max. ampere hoger he? Die 24V peltier kan vele amperes uit de voeding (eigenlijk transformator, waar ik even overheen keek) trekken voor de voeding zelf op 220 aan 16A komt, nu klopt ie eh? (even diep graven in mn VWO-kennis ;))

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31

Epsilon

Jupiler schreef op 19 July 2003 @ 16:51:
Zeker weten? ;) =>

[...]

beetje rare quote

Waarom kaart btw niemand een dikke geschakelde halogeen trafo aan ?

die dingen zijn licht en relatief klein. Ze zijn niet eens zo gek duur.

Na gelijkrichting + afvlakking zoals bij een ringkern, zijn deze perfect bruikbaar.
is 11.5v sinus. Reken zelf maar uit

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Tnks voor de reply's allemaal... heb er wel degenlijk wat aan gehad maar heb uiteindelijk toch gekozen om maar naar ijmuiden toe te rijden met m'n pa... € 25,- voor een 12V 20 Ampere (25 ampere max.) voeding vondt ik nou niet5 echt duur.. Deze werkt perfect!!

Wil je dus ook een goede goedkope voeding? Moet je snel naar Baco Army Goods!

Gebruikt btw wel dik draad.. Het eerste draad wat ik eraan had zitten (gewoon stopcontacten snoer bleek te dun te zijn... werdt een straalkachel..)

Verwijderd

Nog een bij http://www.baco-army-goods.nl/technisch_2.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/nieuw/12-volt-voeding.jpg

12Volt 8 Ampère voor €2,50

Werken geschakelde voedingen ook parallel? 3 stuks geven dan 3x8=24Ampere voor slechts €7,50

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 20 July 2003 @ 00:39:
Werken geschakelde voedingen ook parallel? 3 stuks geven dan 3x8=24Ampere voor slechts €7,50
Geschakelde voedingen kunnen niet zo maar parallel worden aangesloten. (ook pc voedingen dus niet).
Als er namelijk een verschillende spanning wordt geleverd zullen de voedingen dat eerst van elkaar proberen recht te trekken en pompen daar veel stroom in..

Als je die dingen parallel wilt schakelen zul je eigenlijk eerst iets van een hele dikke laagohmige weerstand moeten gebruiken. (0,5 ohm, 10W ofzo).

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Dat dacht ik ook... zoiets als wat Twynn zecht... die geschakelde voedingen geven een bepaalde golf af.. Als de ene golf nou niet precies samen valt met de andere krijg je een te hoge spanning e.d...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Voeding 1   __|--|__|--|__|--|__|--|__|--|__
Voeding 2   __|--|__|--|__|--|__|--|__|--|__

Zoals hierboven zou het goed gaan.. MAAR

Voeding 1  __|--|__|--|__|--|__|--|__|--|__
Voeding 2 _|--|__|--|__|--|__|--|__|--|__|-

Dit hierboven zou dus fout gaan...

• Tijgert
  • Laatst online: 15:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Is er een manier om die kleine 8A voedingkjes zelf te upgraden met hogere kwalitiet/waarde onderdelen zodat hij meer stroom kan leveren?

Dan hoef je niet te klooien met parallel zetten...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Apen-nootjes schreef op vrijdag 18 juli 2003 @ 16:32:
Waarom heb je die er niet meteen erbij besteld :?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Tijgert

Tijgert

De afgegeven golf op de uitgang loopt toch synchroon met de ingangssinus?
Als je twee of meer van die voedingen parallel hangt dan hoort de gelijke ingangssinus toch een uitgangsgolf te geven die in fase is?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

Heb je eens gedacht aan een ringkern transfo en daar achter een gelijkrichter te hangen? Is wel mogenlijk voor 40-50€
Ik ben er toch in geslaagt. heb op conrad.nl deze dingen gevonden. Is wel een hoop knutsel werkt maar dat moet je zelf weten é.

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

Verwijderd

Tijgert schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:57:
De afgegeven golf op de uitgang loopt toch synchroon met de ingangssinus?
Als je twee of meer van die voedingen parallel hangt dan hoort de gelijke ingangssinus toch een uitgangsgolf te geven die in fase is?
gaat er denk meer om dat de ene voeding bijvoorbeeld 11,7 V geeft en de ander 12,5. Er zit dus een potentiaal verschil tussen de voedingen en dus gaat er stroom lopen van voeding naar voeding. Niet echt gewenst.

ringkern trafo + gelijkrichter + elco is inderdaad een leuke oplossing (niet erg compact en tamelijk zwaar alleen)

• Tijgert

Tijgert

Zolang de meeste stroom naar de Peltier loopt zal dat toch niet zo'n probleem worden?

Trouwens, als ik een 180W Peltier die 15V vraagt voedt met 12V, neemt dan de stroom toe om tot 180W te komen of zal het opgenomen vermogen gewoon minder zijn?

(ik denk het laatste omdat de weerstand volgens mij hetzelfde blijft, ik weet alleen niks van Peltiers af dus wellicht toch niet)

[ Voor 68% gewijzigd door Tijgert op 05-11-2005 14:26 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
kan je niet gewoon met een heel erg zware rinkerntrafo (500 watt) ,een gelijkrichterbrug een een sloot elco's werken ?

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Waarom lees je niet meer bij als je niks van peltiers weet? "weerstand" van een pelt is afhankelijk van een hele berg factoren.

Maak voor de grap is een sommetje wat de interne weerstand van een PSU zal zijn. (maximale amperage wat de voeding kan leveren als de kortsluitstroom voor het gemak). Dit is een stuk lager dan de weerstand van de pelt en daarom zal de meeste stroom van voeding naar voeding lopen en snel resulteren in kapotte voeding.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
:D Mensen.... kijk ook ff naar de datum van het orginele laatste bericht... is uit 2003 :D Op de vragen van mij hoef je dus niet meer te reageren ;)

• Tijgert

Tijgert

Je kan ook wat minder wise asserig zijn en me gewoon een antwoord geven op mijn vraag, wanneer ik dat lees dan weet ik het toch?
Had liever antwoord gegeven...

[ Voor 12% gewijzigd door Tijgert op 05-11-2005 18:52 ]

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

hehe best grappig nu je het zegt :) :) :)

[ Voor 15% gewijzigd door Arieke op 06-11-2005 11:32 ]

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

Pagina: 1