[Router] Router met goede DMZ

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 20:21
Hallo,

Ik ben op zoek naar een internet (chello) router met goede DMZ mogelijkheden. Waar ik zelf ervaring mee heb is Smoothwall/IPcop, deze firewall OS-en hebben een mogelijkheid om een derde netwerkkaart als DMZ in te stellen. Deze blijft dan gescheiden van het interne LAN. Nu is het zo dat ik liever een hardware routertje neerzet dan nog een computer die stroom zuipt. Via de search kwam ik enkele routertjes tegen zoals de E-tech en linksys, die DMZ hebben. Maar op de een of andere manier heb ik het idee dat die DMZ anders in elkaar steekt dan die van IPCOP of Smoothwall. Op die routertjes dienen de DMZ's voor het plaatsen van PC's waarmee je online wil mee gamen bijvoorbeeld. En de bedoeling voor mijn DMZ is servers draaien, veilig naast het interne LAN. Dus wie weet een router die dat veilig kan ? Of heeft iemand ervaringen met het draaien van servers met de bekende routers van tegenwoordig?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 20:08

_nethack

We're all MAD here

Als je dat in een hardwarerouter zoekt, moet je er wel rekening mee houden dan je aardig wat eurotjes lichter wordt als je hem koopt.
Die 'DMZ' optie van die elcheapo routertjes zijn helemaal geen DMZ. Een DMZ is zoals je al correct aangeeft een fysiek van het LAN gescheiden netwerk. Je moet dus echt een derde ethernet interface hebben.

Je moet daarvoor gaan zoeken in de richting van een Cisco PIX-515 ofzo...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

De DMZ functionaliteit in de goedkope routers zijn inderdaad niet zo geweldig voor het doel waar jij het voor gaat gebruiken. Je moet dan zoals Operations ook al zegt denken aan de kostbare Cisco routers.
Maar persoonlijk zou ik kiezen voor de oplossing waar jij ervaring mee hebt, Smoothwall/IPcop. Is erg goed, en wat je zegt over het stroomverbruik... Ach, sloop de onnodige hardware eruit en hij slurpt niet meer zoveel stroom. Een Intel Pentium verbruikt bijv. ook minder dan een AMD. Althans, geen oude hardware met nieuwe vergelijken hè...
Bovendien kan je de Software router een hele tijd laten draaien voordat je aan het verbruikbedrag zit van een nieuwe router. En helemaal als je kiest voor Cisco :)

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 19:29
Tjsa, ik gebruik ook een goedkope hardware router met 1 extern IP adres en NAT naar mijn lokaal net. De DMZ is niks anders dan alle poortjes die nog niet geforward zijn forwarden naar een bepaald IP. Dat doe je als een service willekeurige poorten nodig hebt die je zelf niet van te voren kunt forwarden. Dat heb je wel eens bij game servers e.d.

Een echte DMZ zal fysiek gescheiden zijn, zodat iemand niet stiekem op je server kan inbreken en dan je lokaal net op kan. Maar dat wordt een dure hardware grap.

Kun je niet gewoon een tweede extern IP aanvragen en je DMZ server nog voor je simpele hardware routertje aan je chello draadje hangen?

Verwijderd

Chello > UPC > 2de ip LMAO

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 18:04:
Chello > UPC > 2de ip LMAO
Iets duidelijker kan denk ik geen kwaad...? :?

• Solosmots
Hij bedoelt dat dat niet kan ;)
Dat denk ik ook, Chello en meerdere IP's, nee dat kannie.
Met de duurdere ADSL varianten kan het wel, maar dat is ook niet een optie omdat Chello prima voldoet. Misschien zijn die Cisco routers een optie (tis toch bedrijfsmatig), aan wat voor bedragen moet ik gaan denken? €500+ ?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Je zou kunnen kijken voor de cisco pix 515 voor Euro 7.120,00 excl maar dan heb je wel 6 ethernet poorten.

Moet ook nog een goedkopere zijn met 3 poortjes.

Hmmm blijkbaar niet dus http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/fw.htm

Denk dat smoothwall stukje goedkoper is.

[ Voor 29% gewijzigd door raymonvdm op 18-07-2003 20:36 ]

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 20:08

_nethack

We're all MAD here

raymonvdm schreef op 18 July 2003 @ 20:33:
Je zou kunnen kijken voor de cisco pix 515 voor Euro 7.120,00 excl maar dan heb je wel 6 ethernet poorten.
Moet ook nog een goedkopere zijn met 3 poortjes.
Die 6 interfaces is het maximum van de 515E
De PIX515E heeft standaard 2 (onboard) ethernet poorten. Hij heeft echter ook 2 pcisloten waar extra ethernetkaarten in kunnen. Ik heb er gisteren nog eentje geinstalleerd bij een klant die standaard met een extra ethernetkaart kwam.
(De PIX515E-R-DMZ-BUN geloof ik)

edit:
En voor de topicstarter; misschien kun je het beste een energiezuinige pc nemen met drie netwerkkaarten en iets van smoothwall ofzo. Zo'n PIX is namelijk ook een PC :)
(Je kunt met wat kunstgrepen zelf het PIX os op een PC geboot krijgen (nee dat gaat jou helaas niet zomaar lukken aangezien je geen custom cisco flash kaart in je pc hebt))

[ Voor 24% gewijzigd door _nethack op 19-07-2003 10:07 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Solosmots
Shit! Hoe weet jij dat ;)
Anyway, mijnv vermoedens over die routertjes van tegenwoordig kloppen wel aardig dus. En zo te horen is IPCOP dan echt de betere oplossing :)
Gaan we denk ik maar zo 1 installeren binnenkort.

[ Voor 5% gewijzigd door Solosmots op 19-07-2003 11:01 ]

Verwijderd

D-Link DFL-500 is een goede. Het heeft alleen niet een fysiek gescheiden DMZ. De duurdere variant (D-Link DFL-1000) heeft dit wel (1 WAN, 1 LAN, 1 DMZ poort).

DFL-500 rond de 450 euro excl. BTW
DFL-1000 rond de 2200 euro excl. BTW
Pagina: 1