Toon posts:

Wie kan mij helpen met SPSS ?

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onderzoek gedaan bij de totale populatie van 571 klanten (hele populatie aangeschreven), met een respons van 150 klanten (dus meer dan 25% respons !). Ik heb deze klanten theoretische stellingen voorgelegd, waarbij zij 1-5 (sterk mee oneens tot sterk mee eens) konden antwoorden.

Bijvoorbeeld:

Vraag 1: Aan de ontwikkeling van nieuwe producten moet veel aandacht besteed worden.

helemaal niet mee eens 1 2 3 4 5 helemaal mee eens geen mening
1 = Helemaal niet mee eens
2 = Enigszins niet mee eens
3 = Niet mee eens maar ook niet mee oneens
4 = Enigszins mee eens
5 = Helemaal mee eens

Alle (zo nog 22 !) stellingen zijn losse stellingen!

Mijn vraag is hoe kan ik betrouwbaar te weten komen of het gemiddelde antwoord op deze stelling van alle 150 respondenten van laten we zeggen 4,3 iets zegt over deze stelling.

Kan ik zeggen de respondenten zijn het eens met deze stelling ?
Of moet ik zeggen 80% van de respondenten vindt dit belangrijk / zeer belangrijk (in het geval dat 80% een 4 of 5 heeft ingevuld)

Of kan ik zeggen dat dit antwoord gegeneraliseerd mag worden over de totale populatie van 571 klanten ? En hoe kom ik aan deze betrouwbare uitspraken met laten we zeggen 95% betrouwbaarheid ?

Welke toets moet gebruikt worden, wat betekent de output van deze toets ?

Het gaat mij dus om deze enkele (afzonderlijke) stelling (en op deze manier nog 22) in eerste instantie zonder verbanden te leggen en samenhangen te bekijken tussen stellingen. Dat wil ik in een later stadium doen.

Ik zat in eerste instantie te denken aan Kolmogorov Smirnov toets, vanwege 1 steekproef en ordinaal meetniveau

Wie kan mij hier mee helpen ? Of kent mensen die hier verstand van hebben ?
Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord !

Gr,
Sander

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Sannyboy schreef:
Mijn vraag is hoe kan ik betrouwbaar te weten komen of het gemiddelde antwoord op deze stelling van alle 150 respondenten van laten we zeggen 4,3 iets zegt over deze stelling.
Als het ruwe data was, had ik je kunnen helpen, maar hierbij heb je ook te maken met de psychologie van mensen: als alle mensen bijvoorbeeld gemiddeld 3.4 scoren, dan kan dat al significant afwijkend zijn, omdat mensen niet snel 5 op een vijfpuntsschaal geven, maar 4 geven als ze het er sterk mee eens zijn. De uitersten worden minder vaak gegeven en daarvoor moet je corrigeren.
Kan ik zeggen de respondenten zijn het eens met deze stelling ?
Of moet ik zeggen 80% van de respondenten vindt dit belangrijk / zeer belangrijk (in het geval dat 80% een 4 of 5 heeft ingevuld)
Dat soort data zegt meestal niets. Het klinkt wel leuk, maar het gaat meestal om de gemiddeldes en de significantie ervan. Alleen als je zoiets dan weer extreem hebt, bijvoorbeeld de helft 5 en de helft 1, dan wordt het interessant. Ook daar zijn weer tests voor, om in te zien of het aantal keer dat een bepaald cijfer genoemd is significant afwijkt.
Of kan ik zeggen dat dit antwoord gegeneraliseerd mag worden over de totale populatie van 571 klanten?
Ook hier ligt het niet alleen aan de statistiek, maar ook aan andere factoren. Als alleen de kleinste klanten geantwoord hebben, dan mag je de resultaten niet zomaar generaliseren. Als alle klanten vergelijkbaar zijn, levert het je alleen maar kleinere betrouwbaarheid vanwege de kleinere steekproef op.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kom feitelijk niet veel verder met mijn onderzoek ?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dat zou ik niet willen zeggen. Je kan ongetwijfeld nuttige informatie uit de antwoorden halen, maar ik kan je er niet mee helpen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Helaas is het niet de bedoeling dit soort topics in W&L te starten. Bovendien denk ik niet dat je hier weinig hulp zult vinden. Je vragen zijn vrij specifiek, en ik denk dat er hier sowieso weinig mensen rondlopen die je kunnen helpen. Ik neem aan dat je er vast wel boeken over hebt of een docent (als je op school zit) kunt raadplegen. Veel succes met je opdracht!

Dit topic is gesloten.