Ik heb onderzoek gedaan bij de totale populatie van 571 klanten (hele populatie aangeschreven), met een respons van 150 klanten (dus meer dan 25% respons !). Ik heb deze klanten theoretische stellingen voorgelegd, waarbij zij 1-5 (sterk mee oneens tot sterk mee eens) konden antwoorden.
Bijvoorbeeld:
Vraag 1: Aan de ontwikkeling van nieuwe producten moet veel aandacht besteed worden.
helemaal niet mee eens 1 2 3 4 5 helemaal mee eens geen mening
1 = Helemaal niet mee eens
2 = Enigszins niet mee eens
3 = Niet mee eens maar ook niet mee oneens
4 = Enigszins mee eens
5 = Helemaal mee eens
Alle (zo nog 22 !) stellingen zijn losse stellingen!
Mijn vraag is hoe kan ik betrouwbaar te weten komen of het gemiddelde antwoord op deze stelling van alle 150 respondenten van laten we zeggen 4,3 iets zegt over deze stelling.
Kan ik zeggen de respondenten zijn het eens met deze stelling ?
Of moet ik zeggen 80% van de respondenten vindt dit belangrijk / zeer belangrijk (in het geval dat 80% een 4 of 5 heeft ingevuld)
Of kan ik zeggen dat dit antwoord gegeneraliseerd mag worden over de totale populatie van 571 klanten ? En hoe kom ik aan deze betrouwbare uitspraken met laten we zeggen 95% betrouwbaarheid ?
Welke toets moet gebruikt worden, wat betekent de output van deze toets ?
Het gaat mij dus om deze enkele (afzonderlijke) stelling (en op deze manier nog 22) in eerste instantie zonder verbanden te leggen en samenhangen te bekijken tussen stellingen. Dat wil ik in een later stadium doen.
Ik zat in eerste instantie te denken aan Kolmogorov Smirnov toets, vanwege 1 steekproef en ordinaal meetniveau
Wie kan mij hier mee helpen ? Of kent mensen die hier verstand van hebben ?
Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord !
Gr,
Sander
Bijvoorbeeld:
Vraag 1: Aan de ontwikkeling van nieuwe producten moet veel aandacht besteed worden.
helemaal niet mee eens 1 2 3 4 5 helemaal mee eens geen mening
1 = Helemaal niet mee eens
2 = Enigszins niet mee eens
3 = Niet mee eens maar ook niet mee oneens
4 = Enigszins mee eens
5 = Helemaal mee eens
Alle (zo nog 22 !) stellingen zijn losse stellingen!
Mijn vraag is hoe kan ik betrouwbaar te weten komen of het gemiddelde antwoord op deze stelling van alle 150 respondenten van laten we zeggen 4,3 iets zegt over deze stelling.
Kan ik zeggen de respondenten zijn het eens met deze stelling ?
Of moet ik zeggen 80% van de respondenten vindt dit belangrijk / zeer belangrijk (in het geval dat 80% een 4 of 5 heeft ingevuld)
Of kan ik zeggen dat dit antwoord gegeneraliseerd mag worden over de totale populatie van 571 klanten ? En hoe kom ik aan deze betrouwbare uitspraken met laten we zeggen 95% betrouwbaarheid ?
Welke toets moet gebruikt worden, wat betekent de output van deze toets ?
Het gaat mij dus om deze enkele (afzonderlijke) stelling (en op deze manier nog 22) in eerste instantie zonder verbanden te leggen en samenhangen te bekijken tussen stellingen. Dat wil ik in een later stadium doen.
Ik zat in eerste instantie te denken aan Kolmogorov Smirnov toets, vanwege 1 steekproef en ordinaal meetniveau
Wie kan mij hier mee helpen ? Of kent mensen die hier verstand van hebben ?
Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord !
Gr,
Sander