[caraudio] Bridgen van een supertech amp

Pagina: 1
Acties:
  • 524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Jajaja ik weet het, niet meteen beginnen met: das poepspul, want dat weet ik :P
Het is ook niet mijn spul, maar ik zou het inbouwen bij een vriend van me, vandaar 8)7

Maargoed, hij heeft dus 2 supertech versterkers (STA-400 allebei) waarvan hij de handleiding kwijt is. Dit zijn 4-kanaals versterkers met een schakelaartje waarmee je hem op 2-kanaals kan zetten.
Nu wil hij achterin zijn 2 speakertjes en een subje aansluiten, en voorin nog 2 speakertjes. Hoe kan ik dit nou het beste doen? Ik zat al te denken om één van die 2 versterkertjes voor de achterspeakers te gebruiken, aangezien dit JBL speakertjes zijn van best goeie kwaliteit. Hier wilde ik het volledige vermogen van een van de versterkers voor gebruiken. Ik neem aan dat ik hem van op 2-kanaals moet zetten, alleen merk ik dan geen verschil eigenlijk, er blijft namelijk dan ook net zoveel signaal uit de rear als de front aansluiting komen ... :? Dat is dus iets wat IMO best raar is...

Verder zit ik dan dus nog met de sub en de frontspeakers. Ik kan die frontjes natuurijk gemakkelijk op de 2e versterker aansluiten, maar dan zit ik dus met die sub. Hoe ga ik die aansluiten? de + van L en de - van R gebruiken ofzo?

Zelf heb ik dit probleem gelukkig nooit gehad in mijn auto :Y)

trouwens, als er iemand toevallig een handleiding van zo'n ding heeft waarin dat 2-4 kanaalsknopje wordt uitgelegd dan hou ik me aanbevolen O-)

edit:
euh...kijk nu naar topictitel en weet eigenlijk niet zozeer wat dit met bridgen temaken heeft 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Wokkels op 18-07-2003 13:52 ]

Permanent wintericon!

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-04 21:21
Wanneer je een versterker op bridged zet, moet je hem ook vaak anders aansluiten. Meestal staat bij de aansluitingen wel gegeven hoe.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
theshatter3 schreef op 18 July 2003 @ 13:56:
Wanneer je een versterker op bridged zet, moet je hem ook vaak anders aansluiten. Meestal staat bij de aansluitingen wel gegeven hoe.
Nee dat staat er dus niet bij :'( Kan ik misschien iets afleiden uit de interne organen van het dingetje denk je?

Permanent wintericon!

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-04 21:21
Waarschijnlijk moet je inderdaad de + van L gebruiken en de - van rechts (meestal de buitenste 2 aansluitingen). Ik denk dat je het gewoon moet proberen, eventueel eerst met een multimeter

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
theshatter3 schreef op 18 July 2003 @ 14:07:
Waarschijnlijk moet je inderdaad de + van L gebruiken en de - van rechts (meestal de buitenste 2 aansluitingen). Ik denk dat je het gewoon moet proberen, eventueel eerst met een multimeter
Ja ik ga het gewoon proberen, tis toch niet mijn spul :P

Maar kan ik dan nog aan op de front-aansluitingen ook gewoon speakertjes hangen? Of is dat ook weer per amp verschillend?

Permanent wintericon!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-04 21:53
meestal is het de plus en plus hoor
de -'s zijn meestal gewoon doorverbonden

een versterker bridgen wil zeggen signaal op ene kant en geinverteerd signaal op andere kant, dus op allebei de uitgangen (+ dus)

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
OverSoft schreef op 18 July 2003 @ 18:04:
meestal is het de plus en plus hoor
de -'s zijn meestal gewoon doorverbonden

een versterker bridgen wil zeggen signaal op ene kant en geinverteerd signaal op andere kant, dus op allebei de uitgangen (+ dus)
ahaa okee! thanks :)

ik ben helaas nog niet zover gekomen, want ik heb ontiegelijk last van een aardeloop in die wagen :(
dus vandaag bezig geweest die eruit te krijgen (heb het nu wel voor elkaar trouwens met een filtertje :Y))

Maar morgen ga ik door, en dan zal ik even posten of het gelukt is als iemand het wil weten :P Het schakelaartje voor 4 of 2-kanaals werkt trouwens wel goed, dus de JBL's doen het nu goed. Morgen de front en de sub aansluiten.

Permanent wintericon!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

hoi,

Ik heb ooit eens zo'n meneer van Quad aan de lijn gehad en die zei dat je een potmeter (1K) moet aansluiten tussen de twee plussen van de inputs en op de loper het invoerende signaal moet zetten. als je dan de twee plussen en minnen van de speakers verbindt kun je de maximale output vaststellen omdat links en rechts altijd wat verschillen. hoe je dat kon meten/weten weet ik niet meer maar als iemand het staartje van het verhaal weet dan graag in de thread.

vinz

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
vinz98 schreef op 19 July 2003 @ 00:37:
hoi,

Ik heb ooit eens zo'n meneer van Quad aan de lijn gehad en die zei dat je een potmeter (1K) moet aansluiten tussen de twee plussen van de inputs en op de loper het invoerende signaal moet zetten. als je dan de twee plussen en minnen van de speakers verbindt kun je de maximale output vaststellen omdat links en rechts altijd wat verschillen. hoe je dat kon meten/weten weet ik niet meer maar als iemand het staartje van het verhaal weet dan graag in de thread.

vinz
Lijkt me niet zo'n goed idee, aangezien je dan gewoon sluiting maakt :X
Tenzij je het net even iets anders bedoelt natuurlijk, dan heb ik misschien verkeerd gelezen...leg eens uit?

Permanent wintericon!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

hmmm, verkeerd beschreven van me.

de twee plussen-uit (li+re) verbind je en de twee minnen verbind je. dan heb je li +re gebrugd.

Nu moet je zorgen dat li en re-in gelijk is want anders gaat het ene kanaal de andere overblazen en krijg je een soort tegenwerking. Daarom die potmeter zodat je het signaal precies in het midden van beide versterkerdelen krijgt.

pffff sorry, je bijna het bos in gestuurd....
Pagina: 1