oude pc wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Ik heb her en der wat onderdelen bij elkaar gesprokkeld om uiteindelijk een werkende PC te krijgen. Alleen dat werkt nog niet echt :P. Ik heb:

- Compaq Destop Kast
- ATX Compaq Mobo (met support voor 166, 200 en 233Mhz volgens sticker op de kast.
- Pentium 200mmx (2.8V)
- 3x32MB PC100
- S3 met 4MB (PCI)
- 200W ATX voeding van Seasonic

Verder heb ik HD, floppy en CDrom nog niet aangesloten.

Het probleem is dat het ding niet wil bootten. Als ik het ding aanzet blijven de powerled en de HDled knipperen. Er zijn verder geen piepjes of beeld.

Wat ik geprobeert heb:
- Geheugen, videokaart en voeding op andere (zwaardere) PC geprobeert, geen probleem.
- Voeding doorgemeten: 5V is 5.06 en 12V is 11.83.
- CPU vervangen door een andere 200mmx. De ledjes knipperden nu niet meer, de powerled blijft nu gewoon aanstaan en de HDled uit. Alleen komt er nog steeds geen piep/beeld.
- Met één geheugenreepje proberen te booten.
- Zonder geheugen en vidkaart proberen te booten, geen piepjes.
- Bios gecleard, niks.
- Een 128MB PC133 reepje erin gestoken, nog steeds niks.
- [search=oude pc niet boot geen piep] = telkens problemen over piepende systemen :(.
- Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen, maar die gaat vooral in op modernere systemen.

[ Voor 3% gewijzigd door iets op 18-07-2003 13:29 ]

tvw

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou de zoektoch eerst maar eens toespitsen op de CPU. Krijgt ie wel het juiste voltage (dual voltage!) en is de CPU zelf goed? Overigens is een PC133 reepje waarschijnlijk 3.3 volt terwijl in de dagen van socket 7 een reepje SDRAM nog 5 volt was bij mijn weten.

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-08 22:14

phizzie

always look on the bright side

Blijkbaar heb je niet geprobeerd met flop er op, kun je dat eens proberen? Ik heb 'vroegâh' mijn 486, tot p300 nooit aan kunnen zwengelen zonder flop.

Beetje krom, want eigenlijk moet ie het gewoon doen op zo'n kale opstelling. Hier in ons studentenhuis hebben we ook nog een p200 staan, met een echte desktopkast. [zo'n platte dus] (niet goed gelezen :P jij ook ) Die kast MOET dicht, er zitten twee switches op het moederbord zodat ie het niet doet als de kast open is. [of je zoekt de switches op en drukt ze constant in.

Toetsenbord en Muis aangesloten?

Verder: ook zonder geheugen moet ie het kunnen doen, kun je dat ook elimineren.

Verder zou ik even zoeken naar het moederbord op internet. Compaq heeft daar vast nog wel wat info over.

/edit: geheugen

[ Voor 9% gewijzigd door phizzie op 18-07-2003 13:42 ]

aw snap, was dat het alweer?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoek ff op modelnr naar documentatie op de Compaq site, die flitsende LEDs proberen je iets te vertellen (typisch Compaq- alles tem de keyboard LEDs wordt aangewend voor statusmeldingen :) )

Meld ff wat je dan vindt :z
(Compaq's doen het ff anders, maar geven veel meer support info dan de meeste andere PCs als je weet waarnaar te luisteren)

Oslik blyat! Oslik!

• iets
Wekkel schreef op 18 July 2003 @ 13:37:
Ik zou de zoektoch eerst maar eens toespitsen op de CPU. Krijgt ie wel het juiste voltage (dual voltage!) en is de CPU zelf goed? Overigens is een PC133 reepje waarschijnlijk 3.3 volt terwijl in de dagen van socket 7 een reepje SDRAM nog 5 volt was bij mijn weten.
Er bestaat naar mijn weten geen P233 zonder mmx/dual voltage. Dus ik ga er maar vanuit dat het wel een dual voltage ding is :).
Er kan wel SDram in het ding. Er staat op het geheugenslot en sticker 'SDRAM'. Was ik er vergeten bij te zetten.
phizzie schreef op 18 July 2003 @ 13:41:
Blijkbaar heb je niet geprobeerd met flop er op, kun je dat eens proberen? Ik heb 'vroegâh' mijn 486, tot p300 nooit aan kunnen zwengelen zonder flop.
Beetje krom, want eigenlijk moet ie het gewoon doen op zo'n kale opstelling.
Lol :P. Maar met floppy doet hij het helaas ook niet. Het floppylampje gaat niet eens branden ;(.
Hier in ons studentenhuis hebben we ook nog een p200 staan, met een echte desktopkast. [zo'n platte dus] (niet goed gelezen :P jij ook ) Die kast MOET dicht, er zitten twee switches op het moederbord zodat ie het niet doet als de kast open is. [of je zoekt de switches op en drukt ze constant in.
Die switch was al afgeplakt met plakband toen ik hem kreeg. :)
Toetsenbord en Muis aangesloten?
Nee maar daar zie ik de connectie niet van, zonder keyboard zou hij gewoon een 301 error moeten geven :P
Verder: ook zonder geheugen moet ie het kunnen doen, kun je dat ook elimineren.

Verder zou ik even zoeken naar het moederbord op internet. Compaq heeft daar vast nog wel wat info over.

/edit: geheugen
Ik heb geen idee wat het voor mobo is. Er staan overal cyfertjes op het ding, maar ik kan nergens een duidelijk serienummer vinden. Het heeft iig:
- So7
- Support voor 166, 200 en 233Mhz
- 3 SDram/EDO/FPM Capable geheugenslots
- Een riser met 3x ISA en 3x PCI
- 2x usb
- onboard audio
- IR poort
- onboard NIC (serieel en CAT)
- Printerpoort
- 2x Serieële poort
- Er staat op 1996-1997 Compaq
- Een Via VT82C595 NB
- En atx natuurlijk :).

edit: Het ding heeft trouwens dezelfde behuizing als mijn Deskpro 2000.

edit2: aan de onderkant van het bord (het ding zit vastgeschroeft aan een 'plaat') staat: board no. :008070-001. Helaas weet google daar geen raad mee :(.

[ Voor 15% gewijzigd door iets op 18-07-2003 14:22 ]

tvw

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

ShotGun schreef op 18 July 2003 @ 14:08:
• Er bestaat naar mijn weten geen P233 zonder mmx/dual voltage. Dus ik ga er maar vanuit dat het wel een dual voltage ding is :).
• Er kan wel SDram in het ding. Er staat op het geheugenslot en sticker 'SDRAM'. Was ik er vergeten bij te zetten.
• Een Via VT82C595 NB
• het gaat niet om de CPU die je gebruikt (een 200mmx moet dual voltage hebben), maar of je mobo je CPU wel de goede juice geeft (dual voltage dus).
• Lees nou eens goed. SDRAM vroeger (PC66) was iets anders dan de huidige SDRAM plakken, dat heeft iets met het gebruikte voltage te maken. Zoek dat eens uit.
• Via Apollo VP2

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wekkel schreef op 18 juli 2003 @ 15:00:
[...]

• het gaat niet om de CPU die je gebruikt (een 200mmx moet dual voltage hebben), maar of je mobo je CPU wel de goede juice geeft (dual voltage dus).
Pentium MMX wordt heet als wat met 3.3V maar draait wel prima, dat is het dus niet
• Lees nou eens goed. SDRAM vroeger (PC66) was iets anders dan de huidige SDRAM plakken, dat heeft iets met het gebruikte voltage te maken. Zoek dat eens uit.
Heeft geen donder met voltage te maken, dat is bij SDR-SDRAM altijd 3.3V. Het heeft met aantal geheugenlijnen te maken, 2 vs 4, maar de VP2 chipset kan prima met 4 overweg (alleen de i430VX heeft die oude 2 nodig)
• Via Apollo VP2
* dion_b heeft dit mobo liggen, maar zonder riserkaart kan ik er weinig mee... :z

Oslik blyat! Oslik!

• iets
Wekkel schreef op 18 July 2003 @ 15:00:
[...]

• Via Apollo VP2
- Het mobo ondersteunt pentiums op 233Mhz. Er bestaan geen single voltage P233. Daarom ga ik er maar vanuit dat het mobo dual voltage ondersteunt :).
- Op het slot staat 3.3V. Het SDram is PC100. Van 5V PC100 heb ik nog nooit gehoord :? (van 5v SDram ook niet btw, volgens mij was dat alleen edo).

edit:
dion_b schreef op 18 July 2003 @ 15:20:
Pentium MMX wordt heet als wat met 3.3V maar draait wel prima, dat is het dus niet.

Mijn 200mmx kreeg ik anders echt niet aan de praat op m'n P54 bordje ;(

[ Voor 15% gewijzigd door iets op 18-07-2003 15:29 ]

tvw

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-08 22:14

phizzie

always look on the bright side

Hmmmz, hoe oud is het bord? is je batterijtje van je cmos nog wel goed?? De p75 van mijn moeder heeft het laatst ook begeven en doet niets meer goed sinds dat dat ding er af is geweest. Is echter geen Compaq, maar een noname van de makro.. Nieuwe batt, besteld, nog steeds fout, en dat ding trekt in een keer leeg. Er is dus sprake van kortsluiting geweest, maar doormeten gaf geen foutmelding..

Pas dus op met het er uit halen van de batterij, maar check eens even of die het nog doet.

aw snap, was dat het alweer?

Verwijderd

Ik zou een andere beeldkaart proberen

• iets
phizzie schreef op 20 July 2003 @ 17:55:
Hmmmz, hoe oud is het bord? is je batterijtje van je cmos nog wel goed?? De p75 van mijn moeder heeft het laatst ook begeven en doet niets meer goed sinds dat dat ding er af is geweest. Is echter geen Compaq, maar een noname van de makro.. Nieuwe batt, besteld, nog steeds fout, en dat ding trekt in een keer leeg. Er is dus sprake van kortsluiting geweest, maar doormeten gaf geen foutmelding..

Pas dus op met het er uit halen van de batterij, maar check eens even of die het nog doet.
De batterij geeft een nette 3.06V af, daar lijkt het me dus niet aan te liggen. Maar tnx voor je hulp :).
Verwijderd schreef op 20 July 2003 @ 18:01:
Ik zou een andere beeldkaart proberen
ShotGun schreef op 18 July 2003 @ 13:28:
Wat ik geprobeert heb:
- Geheugen, videokaart en voeding op andere (zwaardere) PC geprobeert, geen probleem.
:)

tvw

Verwijderd

tjsa, sommige oude compaq mobo's hadden de vervelende gewoonte om een gedeelte van de bios op een verborgen hd partitie te zetten.

als je de hd dus nog niet aangesloten hebt zal hij niet booten.

• iets
Maar ik heb er geen HD bijgekregen :(. En zonder zo'n biospartitie hoort het ding wel te booten, maar kun je het bios niet in. Dat is iig wel bij mijn andere compaq het geval.

tvw

Verwijderd

ShotGun schreef op 20 juli 2003 @ 19:31:
Maar ik heb er geen HD bijgekregen :(. En zonder zo'n biospartitie hoort het ding wel te booten, maar kun je het bios niet in. Dat is iig wel bij mijn andere compaq het geval.
ow ok. ik werk niet zo vaak met compaqs.allergie ofzo

dan zou ik het verder ook niet weten

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ik heb hier precies hetzelfde gehad met mijn deskpro als server.

Wat je moet doen is een ISA videokaart vinden en daarmee booten.
Daarna een geschikt bios vinden en daarmee een biospartitie maken op je hardeschijf.

Daar stel je in dat je van PCI wil booten en voilla , je pc werkt weer :)

• iets
Lol :D.

Dus hij probeer eigenlijk vanaf een ISA kaart te booten ipv PCI (bij jou dan). Ik zal eens kijken of ik m'n 286 kaartje erin aan de praat krijg :).

[ Voor 28% gewijzigd door iets op 20-07-2003 20:58 ]

tvw

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat van die bios-partitie klopt...aar verschil tussen met of zonder partitie is de grafische schil van het BIOS. tuurlijk doet ie het ook zonder en kun je er alles in wijzigen. En het lijkt me heel stug dat het aan de videokaart zou kunnen liggen. Of je moet de on board videokaart uitgezet hebben en er geen andere in. probeer de on board es aan te zetten, imho hebben al die compaq's dat

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• iets
Nope, deze compaq heeft geen onboard video ;(. Wel audio, usb, nic, IRpoort, maar geen video :(.

tvw

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Zit die riser er goed in?
Ik heb hier een Dell optiplex bak staan, (met dos, voor oude games :P)
af en toe, als ik hem verplaats, gaat die riser op de een of andere manier uit 't slot, en dan boot ie niet meer. Wat je 't makkelijkst kan proberen is, om even zonder riser te booten....

Ow..... ik bedenk me iets..... dan kan je ook geen videokaart meer aansturen :(
sorry.....
Maar je kan in ieder geval even naar die riser kijken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Caerbannog op 20-07-2003 21:20 . Reden: voutje! ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

The_Eagle schreef op 20 July 2003 @ 21:05:
Dat van die bios-partitie klopt...aar verschil tussen met of zonder partitie is de grafische schil van het BIOS. tuurlijk doet ie het ook zonder en kun je er alles in wijzigen. En het lijkt me heel stug dat het aan de videokaart zou kunnen liggen. Of je moet de on board videokaart uitgezet hebben en er geen andere in. probeer de on board es aan te zetten, imho hebben al die compaq's dat
Het is niet dat de pc van de videokaart boot , maar meestal heeft een ISA videokaart een eigen bios waardoor die wel opkomt.

De pc boot overigens prima met een pci kaart , alleen heb je dan geen beeld :+

Verwijderd

ze moeten PCI videokaartjes ook een eigen biosje geven! :)

• iets
Klubbheads schreef op 21 July 2003 @ 03:22:
[...]

Het is niet dat de pc van de videokaart boot , maar meestal heeft een ISA videokaart een eigen bios waardoor die wel opkomt.

De pc boot overigens prima met een pci kaart , alleen heb je dan geen beeld :+
Maar het ding boot ook helemaal niet. Geen piepjes, geen gelees van de HD, geen rommel uit de FDD. Kortom: er gebeurt helemaal niks :P.

Ik heb dit btw ook bij een P75 en een P133 gehad, alleen dat was niet zo erg (had ze niet nodig). Gewoon van de ene op de andere dag deed hij opeens niks meer :?. Vage dingen, die oude PCs.

tvw

Pagina: 1