[Link aggregation] Connectie slaat dood

Pagina: 1
Acties:

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 15:50

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met een 3com superstack 3 switch 4400 welke "Link Aggregation ondersteund.

Nu hangt er sinds kort een NAS boven van Dell.
Hierop zitten 2 Gigabitpoorten. Aangezien deze nas behoorlijk wat rommel toegestuurd krijgt van oa backups lijkt het mij handig om beide poorten te gaan gebruiken.

Nu heb ik aggregation in de switch al aangezet voor de juiste poorten (3&4).
Mijn probleem zit hem bij de nas zelf.
Hierop draait Windows 2000 Terminal.
Ik heb al een "team" gemaakt van de 2 nic's en deze op 802.3ad Link aggregation gezet mbv een bijgeleverd programma "Broadcom Advanced Control Suite".
Alle opties van dit programma ook trouwens in windows zelf teruggevonden.

Alles lijkt prima in orde en het moet het ook gewoon doen alleen zodra ik dit aanzet klapt de netwerkverbinding dicht. De nas is dan met geen mogelijkheid meer te bereiken. Pas als ik 1 van de 2 verbindingen naar de nas eruit trek kan ik weer inloggen op de NAS.

Wat doe ik fout of wat ben ik vergeten? Zijn hier handige programma's of handleidingen voor?

Search en google leverden niks op

Technische details:

Switch:

3Com Superstack 3 switch 4400 24 poorts
Link aggregation aan -> Link 1 heeft port 3 & 4

NAS:

Dell PowerVault 725N
2 Broadcomm NetXtreme Gigabit Ethernet
Link Aggregation aan voor 2 nics (802.3ad)
Virtuele kaart heeft ip 192.168.1.5 gekregen.

Momenteel weet ik het even niet meer :'(

(ik gok dat ik het hier moet gooien en niet in het Windows operating systems forum)

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
ik kan trouwens kiezen uit:

- Smart Load Balance and Fail Over
- Link Aggregation (802.3ad)
- FEC/GEC/802.3ad-Draft Static

Momenteel heb ik hem op die laatste gezet en een reboot gedaan.
NAS blijft bereikbaar maar Team1 (beide nics dus) blijft staan op 100mbit terwijl dit volgens mij omhoog moet naar 200mbit.

Nic #1 lijkt alleen te verzenden, hij ontvangt niks
Nic #2 lijkt te verzenden en te ontvangen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
Volgens de 3com site kan de 4400 802.3ad Dynamic.. de 2e optie dus, dus dat heb je goed ingesteld. Hoervoor moet je dus NIET handmatig de poorten aan de trunk toevoegen, maar dat heb je ook niet gedaan voor zover ik het begrijp.

Alles lijkt dus goed ingesteld te staan, misschien maar eens n nieuwere driver en BASP proberen?
De laatste versie van BASP en de driver zitten hier in: ftp://ftp.asus.com.tw/pub...roadcom/5702/5702_668.zip

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
FatalError schreef op 18 juli 2003 @ 14:39:
Volgens de 3com site kan de 4400 802.3ad Dynamic.. de 2e optie dus, dus dat heb je goed ingesteld. Hoervoor moet je dus NIET handmatig de poorten aan de trunk toevoegen, maar dat heb je ook niet gedaan voor zover ik het begrijp.

Alles lijkt dus goed ingesteld te staan, misschien maar eens n nieuwere driver en BASP proberen?
De laatste versie van BASP en de driver zitten hier in: ftp://ftp.asus.com.tw/pub...roadcom/5702/5702_668.zip
Niet handmatig?
Dus niet op de switch instellen dat poort 3 en 4 een aggregated link is?
BASP ben ik momenteel aan het downloaden

• FatalError
802.3ad Dynamic ofwel LACP houdt in dat de switch zelf uitzoekt welke kabels n trunk vormen. Voor zover ik kan nagaan kunnen zowel BASP als de 3Com switch 802.3ad Dynamic.
Ik heb geen ervaring met die 3Com switch, maar bij mijn Cisco hoef ik enkel LACP/802.3ad Dynamic aan te zetten, wat dan op de gehele switch werkt.

Als je 802.3ad Static gebruikt moet je zowel 802.3ad Static in de software instellen als op de switch de poorten aan de trunk toewijzen.

[ Voor 20% gewijzigd door FatalError op 18-07-2003 15:40 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Tnx, dit was het laatste stukje info wat ik nodig had. Begrijp nu het hele idee erachter.

Momenteel heb ik het gebeuren static aan de praat; Team1 staat nog wel steeds op 100mbit maar als ik hem ff stress dan word nic #1 voor versturen gebruikt en nic #2 voor ontvangen. Het principe werkt dus :)

Ik probeer maandag wel de dynamic variant, kijken of dat voordeel bied.
Het werkt in ieder geval, tnx

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 20:08

_nethack

We're all MAD here

SandStar schreef op 18 July 2003 @ 15:55:
maar als ik hem ff stress dan word nic #1 voor versturen gebruikt en nic #2 voor ontvangen.
Je kunt dan dus tegelijkertijd 100mbit downloaden én 100mbit uploaden, right?

En wat kan je over één 100mbit full-duplex link? (fdx want het is een switch)
Precies; tegelijkertijd 100mbit downloaden én 100mbit uploaden :)
Het principe werkt dus :)
...niet helemaal zoals bedoelt :)

Oftewel; staan je kaarten wel allebei op full-duplex? Dan zou je toch 200mbit up- en downstream tegelijkertijd moeten kunnen halen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• FatalError
Met 1 enkele datastroom kan je bij n trunk niet meer dan 100 mbit/s up en 100 mbit/s down halen, dat is pas bij 2of meer datastromen.

Pagina: 1