[Dv capture] Allemaal strepen bij capture via firewire :(

Pagina: 1
Acties:

• xonide
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 08:15
Met het aanschaffen van mijn nieuwe digitale videocamera dacht ik eens aan de gang te gaan met het bewerken van de vacantie film op de pc maar helaas.. zodra ik ook bewegend beeld naar de pc overzet krijg ik allemaal strepen door het beeld. Zie voorbeeld. De camera heeft ook een optie om via usb als webcam te dienen, dit gaat wel perfect. Op de tv ziet het beeld er ook haarscherp uit. De camera is ook te benaderen via deze computer - scanners& cameras, als ik de camera dan op film stand zet kan ik op de pc het beeld zien wat er gefilmd word, daar zitten ook al deze strepen in.

Komt iemand dit bekend voor? ik heb al van alles geprobeerd, heb al gezocht maar de meeste antworden hebben nog geen suc6 geleverd

Voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.koster1/bscap0.jpg

-

Verwijderd

Dit heet interlaced beeld en je zult dus moeten de-interlacen als je dit op je pc wilt bekijken. Wil je het uiteindelijk op je tv bekijken dan hoeft dat niet. Een site die dit in detail beschrijft is www.doom9.net (hier staat dus ook hoe je dit kan oplossen) ga ook even daar naar het forum en lees de sticky's hier en daar.

edit:
je ziet dit dus op je pc omdat je monitor geen interlaced beeld heeft. iedere frame bestaat dus als het ware uit 2 beeldjes
Q2: Progressive or interlaced?

A2: Most camcorders support interlaced only. If your target format doesn't support interlaced video (e.g. DivX, MPEG1), then you have to deinterlace, which costs time and quality. In case of MPEG2, which supports interlaced video, you can still go the progressive way, because you need lower bitrate for the same quality, or if you turn it the other way round: the quality will be better for the same filesize. The reason why people use interlaced is the smoother motion on a TV set, and they likely have enough bitrate because they create DVDs, not SVCDs...

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 12:15 ]

• xonide
Thx, maar het vreemde is dat toen ik de camera voor het eerst probeerde voor ik op vacantie ging (heb er toen 10 minuten mee gespeeld) ik hier geen last van had :S

-

Verwijderd

xonide schreef op 18 July 2003 @ 12:15:
Thx, maar het vreemde is dat toen ik de camera voor het eerst probeerde voor ik op vacantie ging (heb er toen 10 minuten mee gespeeld) ik hier geen last van had :S
Mischien kun je kiezen op jou camcorder tussen interlaced opnemen en progressive, ga dan altijd voor het laatste vanwege eventuele ghosting die anders kan optreden :7

• xonide
Thx. zal het es nakijken

-

• xonide
via virtual dub heb ik het nu idd een beetje kunnen oplossen. maar helemaal "smooth" is het nog niet. maar we komen op deze manier goed in de richting..

thx!

-

Verwijderd

Je het het vidoe omzetten in mepg2 (interlace op lowerfield zetten).

Je kan hem dan in volle kwaliteit afspelen in winDVD/PowerDVD.

Het probleem is dat windows media player geen interlace aan kan, winDVD en PowerDVD wel ;). (Je houdt dan ook je 50FPS ^_^.)

Je kan natuurlijk ook ffdshow instaleren, je moet dam die codec gebruiken om de videos af te spelen en vergeet niet de deinterlace filter aan te zetten van die codec ¬_o.
Pagina: 1