Half-Life 2: AA possible with R3x0, not with NV3x?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=6917
http://www.halflife2.net/

I wrote an e-mail to Valve asking why they decided to keep AA off for the videos and here is what they had to say:

There are problems with the way that current hardware implements FSAA. If you enable it, you will see a lot of artifacts on polygon boundaries due to the way that they sample texture subrects with FSAA enabled. We are working with the harware companies and the DirectX team to make sure that future hardware doesn't have this problem.
Gary
1) Is this a problem that can be fixed with new drivers, or would we have to buy a whole new card to recitify it? If so, are there any cards on the horizon that would offer it?

Drivers aren't likely to fix the problem, with the exception of the ATI 9500-9800. There's hope there for being able to use FSAA properly. You are out of luck on NVidia unless either NVidia or us come up with some clever way of solving this problem.

2) Is this a problem unique to hardware + Source?

It's a problem for any app that packs small textures into larger textures. The small textures will bleed into each other if you have multisample FSAA enabled. The best thing to do right now is either buy an ATI card in the hopes that it will be solved there, or wait until the next generation of cards come out.
Dat zal even een flinke tegenvaller zijn voor nVidia en mensen met een Geforce :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 21:40

bloasfist

Slot-A Crew

Ach, ik denk dat ik AA toch niet aan ga zetten in Half Life 2, om het een beetje speelbaar te houden op m'n bak (zie specs).

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bloasfist schreef op 18 juli 2003 @ 11:14:
Ach, ik denk dat ik AA toch niet aan ga zetten in Half Life 2, om het een beetje speelbaar te houden op m'n bak (zie specs).
Vooral niet op de s3 ja :P ;)

Maar idd behoorlijk brak ik heb een r9700 tijdje terug gekocht en zit nu te wachten op hl2, en nu kan ik waarschijnlijk niet eens fsaa gebruiken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, beetje jammer inderdaad, vooral omdat je kaarten als de 9700 en GF FX eigenlijk alleen maar hebt om games met FSAA te spelen. Als je veel halflife speelt wordt dat dus compleet useless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Ja ik denk dat je fsaa wel kan vergeten met de huidige performance, of je moet zakken met de res.

Dat neemt niet weg dat het een grote misser is.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
IK kan me geeneens een voorstelling maken hoe HL op bijv mijn systeem loopt, of het nou bijv in 1152/864 met redelijk alles aan 150 of 50 fps loopt ?.
Daarom hoeft men zich pas zorgen te maken op het moment dat er echt benches van zijn.
Op een 1 of andere manier heb ik het idee dat men dit toch besloten heeft door een reden dat het bij de gf serie blijkbaar iets niet goed gaat qua performance of stabilliteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 09:29
Was er ook niet een keer bekend gemaakt de HL2 nVidia only was ? Dit is eigelijk precies het tegenover gestelde :)

Id ook gevonden: Half-Life 2 wordt mogelijk nVidia-only game

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

VTec schreef op 18 July 2003 @ 11:45:
Was er ook niet een keer bekend gemaakt de HL2 nVidia only was ? Dit is eigelijk precies het tegenover gestelde :)

Id ook gevonden: Half-Life 2 wordt mogelijk nVidia-only game
Half-Life wordt iig gepromoot met de Radeon 9800, en ook de vele demos waren op een R9800 gedraaid.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

FSAA is in mijn optiek niet half zo belangrijk als Ani filtering.
Ani maakt vet verschil, FSAA is wat extra.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 09:29
Het wordt weer tijd voor de SLI-methode. Dan kunnen we de nVidia en de ATi gewoon gaan koppelen ;)

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:40

Pubbert

random gestoord

Ik merk nou juist meer verschil met AA tijgert dan met Aniso.

Ik wil eerst weten hoe het spel draaid bij mij :)

Op DF: Black Hawk Down en Enemy Territory na kan ik alle games op 1280x1024 alles max en 6xfsaa en 16x aniso draaien

en dan bedoel ik alles boven de 40 fps.

bijv. bij DF:BHD 4xfsaa gaat hij wel snel (80-100fps) ipv @ 6xfsaa 20-30 fps.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 02:06

Godjira

To infinity and beyond!

Ach, om FSAA maak ik me niet zoveel zorgen. Zolang ik het spel zonder dat maar lekker soepel kan draaien ben ik al tevreden. Ik bedoel, we hebben het over HALF-LIFE 2, opvolger van het spel van de EEUW! :*). Dat spel zal ik zowiezo spelen, met of zonder FSAA.

[ Voor 13% gewijzigd door Godjira op 18-07-2003 12:44 ]

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Hier een link naar het originele topic waar de quotes uit komen:

http://www.halflife2.net/...2&perpage=15&pagenumber=1

Interessant leesvoer. :)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het net zo draait als de doom3 alpha op 640x480 staat ons nog een hoop te wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De doom3 demo zoals die nu is is alweer meer dan een jaar oud, en bij mij kun je hem gewoon spelen met alle eye candy aan op 1600 X 1200 gem. 40-60 fps.(bij veel poppetjes en knalluh 10-20 fps). :(
terwijl systeem slechts XP2400@2400Mhz met Gainward Ti 4400 is
Zet je bijv. schaduw uit scheeld zo alweer 10 fps.

En wat mij betreft mag hij nu wel uitkomen ook om dan eindelijk eens te kijken wat de topkaartjes van Ati & Nvidia doen. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 13:36:
En wat mij betreft mag hij nu wel uitkomen ook om dan eindelijk eens te kijken wat de topkaartjes van Ati & Nvidia doen. })
En hier sluit ik me ook bij aan })

Ik bedoel, daarvoor kopen we tenslotte die dure videokaartjes! Niet om WC3 mee te spelen, of UT(2k3). Problemen in de testfases horen er nou eenmaal bij, en zoals het nu klinkt is er nog redelijk wat optimisme voor de gelukkige bezitters van een R9500 - R9800 (waaronder ik). Ben helaas niet helemaal op de hoogte waar HL2 zit qua releasedate, maar als de huidige problemen veroorzaakt worden door een incapabele directX 9 kun je er donder op zeggen dat tegen de tijd dat HL2 daadwerkelijk gereleased is we al op directX 10 zitten die het wel aankan, of in ieder geval patches / driverupdates hebben.
The way I interpreted his response was that centroid sampling was supported by the ATI hardware, but was simply not being used anywhere that the valve people would be able to utilize it. That being said, it would seem that a special case driver recognition for ATI cards that support centroid sampling could potentially fix FSAA for games using the source engine. Admittedly, this seems like a large project for a driver team, or even a large project for Valve's development team, but I know a lot of people that would be awfully disapointed if their brand new 400 dollar card couldn't do anti-aliasing on one of the hottest titles of the year.

Am I way off base here? From a programmer's perspective it seems possible. I may send sireric a pm about this to see if ATI is fully aware of the issue, and to see if there's any forseeable solution.
Forbidden Donut say's it all eigenlijk :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
FragFrog schreef op 18 July 2003 @ 15:17:
[...]
Ben helaas niet helemaal op de hoogte waar HL2 zit qua releasedate, maar als de huidige problemen veroorzaakt worden door een incapabele directX 9 kun je er donder op zeggen dat tegen de tijd dat HL2 daadwerkelijk gereleased is we al op directX 10 zitten die het wel aankan, of in ieder geval patches / driverupdates hebben.
Uhm... 30 september wordt HL2 gereleased. Dus DX10 is dan echt nog niet gereleased. :+

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Als ik het letterlijk vertaal, gaat het om een probleem met AA in de Videoscenes en niet in de gameplay zelf, of lees ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3ta
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 08:06

b3ta

Hallo

Ben ik fftjes blij met me 9500 kaartje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Kosh66 schreef op 18 July 2003 @ 15:49:
Als ik het letterlijk vertaal, gaat het om een probleem met AA in de Videoscenes en niet in de gameplay zelf, of lees ik het nu verkeerd?
Het gaat over AA in het algemeen, dus in de hele game.

ATi kaarten schijnen op een bepaalde manier iets te kunnen AA-en, waardoor AA wel werkt in HL2. nVidia kaarten hebben die mogelijkheid dus niet. Maar hiervoor is nogal wat programmeerwerk nodig door het driverteam van ATi en door Valve. Die twee helpen elkaar nu om het voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
CJ schreef op 18 July 2003 @ 15:24:
Uhm... 30 september wordt HL2 gereleased. Dus DX10 is dan echt nog niet gereleased. :+
Wow, dan al weer?! :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1