waar blijft dat betere unix filesystem?

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik had even een vraagje dat enigszins over het windows filesystem gaat..
Niet schrikken ik zit hier goed..
Voor de echte windows haters hier leg ik even snel uit hoe dat werkt.. je kan daar namelijk gebruikers in meerdere groepen mikken (kan ook in unix). maar je kan ook aan een directory of file meerdere groepen hangen.

En DAT mis ik dus in unix heel erg.
Ik ken overigens alleen FreeBSD, Linux en wat oudere versies van Solaris en HP-ux.

Maar het komt nogal eens voor dat je gewoon een groep users rechten op een dir wilt geven maar de group van die dir niet wilt veranderen.. Het zou geweldig zijn als je die 2e groep er dan ook gewoon aan zou kunnen hangen maar dat kan dus niet...

Ik weet niet of het mogelijk is om bijv. 2 groepen in 1 groep te gooien en die dan aan die dir te hangen.. dan zou het wel weer kunnen. al blijf je dan weer wel zitten met het feit dat ze alletwee de zelfde rechten hebben.

Wordt er gewerkt aan dit? Want het idee mag dan bij windows vandaan komen.. Maar zo verrot slecht is dat niet. En zo jong is het ook niet meer..
Ik sta er ook eigenlijk wel verbaasd over dat het er nog niet is voor unix (of ik weet het gewoon nog niet)

Verwijderd

Ehm, Access Control Lists?

http://acl.bestbits.at/

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

ACL
Werkt met de meeste bekende filesystems: ext2/ext3, ReiserFS, XFS en JFS. In 2.5/2.6 zitten de patches iig standaard in de kernel, 2.4 moet je denk ik zelf patchen.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• xzenor

xzenor

Topicstarter
ACL?
draait ut ook op UFS?
'k ben meer'n FreeBSD fan namelijk....

edit:

nevermind..
zit er in.. heb't al gevonden op google

edit:

fuk, toch niet... das matig...

[ Voor 67% gewijzigd door xzenor op 18-07-2003 13:08 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 01:32
Voldoet onder FreeBSD de standaard ACL functionaliteit ("options UFS_ACL" in de kernel configuratie) niet? Zie ook de acl man-page, en de man-pages van de getfacl/setfacl utillities. (Gebruik "apropos acl" voor een compleet overzicht.)

edit:
Als ik de man-page goed begrijp, zit de implementatie voor het eerst (volledig?) in FreeBSD 5.0 (en dus voor zowel UFS als UFS2).
As shipped, FreeBSD 4.0 provides API and VFS support for ACLs, but not an implementation on any native file system. FreeBSD 5.0 includes support for ACLs as part of UFS1 and UFS2, as well as necessary VFS support for additional file systems to export ACLs as appropriate. Available API calls relating to ACLs are described in detail in acl(3).

As shipped, FreeBSD 5.0 includes support for Mandatory Access Control as well as POSIX.1e-like APIs for label management. More information on API calls relating to MAC is available in mac(3).
Wat dit praktisch betekent, weet ik niet direct. Wat heb je aan een API zonder implementatie? Is er een implementatie beschikbaar die er los in te hacken valt? Als het even kan, kan ik je dus aanraden om gewoon maar FreeBSD5 te draaien.

[ Voor 85% gewijzigd door Soultaker op 18-07-2003 18:33 ]

Verwijderd

Ik denk dat BFFS al aardig evolved is in FreeBSD 5.0, dingen zoals Soft-Updates, ACL's en Filesystem encryptie.

kijk hier is onder storage zou ik zeggen:
http://www.freebsd.org/do...books/handbook/index.html

Kijk anders ook onder Mandatory Access Control (MAC) en ACL's

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 11:09 ]

• xzenor

xzenor

Topicstarter
mjah ik draai nog steeds 4.8 dus misschien dat het dan toch wel's tijd wordt om over te gaan op 5.1

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 01:32
possamai schreef op 19 July 2003 @ 12:51:
mjah ik draai nog steeds 4.8 dus misschien dat het dan toch wel's tijd wordt om over te gaan op 5.1
Mwah, ik zou er nog geen productieserver op draaien, maar voor desktopwerk en experimenteren werkt het uitstekend. Ik moet bekennen zelf nog geen grote problemen tegen te zijn gekomen (behalve met de ACPI functionaliteit) maar de prestaties en stabiliteit laten ten op zichte van 4.8 nog te wensen over. Logisch natuurlijk, voor een technology release.

Verwijderd

en ook Solaris 9 heeft ACL's (ik zie getfacl setfacl en in CDE kan ik ook ACL's instellen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2003 00:48 ]

Pagina: 1