Toon posts:

Exchange inventarisatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een grootschalige inventarisatie. Graag wil ik weten of de mogelijkheid bestaat om exchange op een makkelijke manier te inventariseren. De meeste inventarisatie tools doen dit niet.
Als dat niet bestaat, bestaat er dan wel een soort van een config file waar alle settings instaan?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

Wat wil je precies inventariseren laten we daar eens mee beginnen?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Inventarisatie van je mail instellingen :?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 16:23
Als je wilt weten hoeveel exchange servers er zijn kan je gewoon System Manager van Exchange gebruiken.

Daar kan je onder het kopje Servers kijken en hoef je ze alleen meer te tellen.

[ Voor 3% gewijzigd door ramonp op 18-07-2003 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een procedure aan het schrijven aan de hand van deze inventarisatie. Wanneer de server crashed en de backups krijgen we niet terug gelezen dan kunnen we aan de hand van deze procedure snel en gemakkelijk alles installeren.
Zo ook exchange. Ik wil dus een inventarisatie maken van exchange waardoor ik een overzicht krijg van alle instellingen (zoveel mogelijk).

• ramonp
Alles uit de System Manager van Exchange

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Wat nog heel belangrijk is over welke Exchange versie praten we hier? Exchange5.5 kent namelijk een andere disaster restore dan Exchange2000

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ramonp schreef op 18 July 2003 @ 11:00:
Alles uit de System Manager van Exchange
in geval van Exchange2000 een beetje te simplistisch.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je vanuit de system manager van exchange een snel overzicht laten exporteren? Dat zal wel makkelijk zijn.
Maar bestaat er niet een soort config bestand waar alles instaat dat jullie weten?

• ramonp
mutsje schreef op 18 July 2003 @ 11:02:
[...]

in geval van Exchange2000 een beetje te simplistisch.
Hoezo? Waar wil je dan nog meer dingen instellen van Exchange?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

in je Active Directory waar Exchange2000 mee samen werkt misschien? je AD Schema.... ligt bij elke organisatie anders namelijk.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ramonp.

Exchange5.5 volgende onderdelen belangrijk;
Netbiosnaam
Organisation name
Server name
Site name
Eventueel settings van X400 connectors als je die hebt. Of je Internet mail connector.

[ Voor 34% gewijzigd door mutsje op 18-07-2003 11:11 ]

• ramonp
mutsje schreef op 18 July 2003 @ 11:09:
in je Active Directory waar Exchange2000 mee samen werkt misschien? je AD Schema.... ligt bij elke organisatie anders namelijk.
Je schema van je AD wordt tijdens je /forestprep aangepast. En opties kan je daar ook niet meegeven.

En als alleen je exchange server eruit klapt en je hebt nog ergens een andere DC draaien, blijf je het schema ook gewoon behouden.
mutsje schreef op 18 July 2003 @ 11:10:
Ramonp.

Exchange5.5 volgende onderdelen belangrijk;
Netbiosnaam
Organisation name
Server name
Site name
Eventueel settings van X400 connectors als je die hebt. Of je Internet mail connector.
Daar heb je gelijk in. Alleen in Exchange 2000 zitten de connectoren ook in de System Manager.

[ Voor 31% gewijzigd door ramonp op 18-07-2003 11:16 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ramonp schreef op 18 July 2003 @ 11:13:
[...]

Je schema van je AD wordt tijdens je /forestprep aangepast. En opties kan je daar ook niet meegeven.

En als alleen je exchange server eruit klapt en je hebt nog ergens een andere DC draaien, blijf je het schema ook gewoon behouden.
Daar heb je gelijk in maar je kunt ook handmatig objects aanpassen in Active Directory net zoals je de schema van Exchange5.5 handmatig aan kan passen door deze op te starten met de parameter /raw

Verwijderd

Ik ben het er mee eens dat de belangrijkste instellingen van Exchange(2000) in de AD en System manager zitten.

Wat kun je trouwens met de "Configure your server" uit de Administrative Tools doen. Ja,, services configureren, en verder??? Als ik hem wil openen gebeurt er overigens niets (hij opent niets),, maar dat is wat anders..

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als je je server nog niet geconfigureerd hebt kun je met Configure your server de serverrole instellen.. denkend aan bastilon role, infrastructure etc.
Pagina: 1