[Zelf maken]simpel mengpaneel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021
Aangezien het zomer is en ik geen werk heb (8)7) leek het me een leuk idee wat te gaan knutselen. Nu heb ik net een nieuwe kamer, dus mogelijkheden zat. Wat ik nu wil gaan maken, is een eigen mengpaneeltje. Eigenlijk niet meer dan een simpele cross-fader. Ik heb hier namelijk een desktop staan, die ik gebruik als gamecomputer en een laptop die ik gebruik als mp3 en movie doos.
Mijn stereo heeft echter maar één ingang, en om nu de hele tijd met mijn stekkertje achter mijn bureau langs de ene keer naar mijn laptop op de bank en de andere keer naar mijn computer op het bureau te klooien, leek me niet super.

Nu heb ik zelf een schakelingetje bedacht, waarvan ik niet zeker weet of het gaat werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mengding.JPG

Mag duidelijk zijn dat dit in tweevoud moet worden uitgevoerd, aangezien mijn stereo nog net wel stereo is.

Uhm.. naja, mijn stereo is brak, dus ik maak me er niet veel zorgen over dat er kwaliteit verloren gaat aan dit schakelingetje. Ook is het geluid uit mijn laptop en desktop niet super, dus ben ik niet van plan dure componenten te nemen. Naja, nu heb ik nog enkele vragen:
-hoe zit het met potmeters? welke waarde moet ik hebben, worden ze geleverd met knoppen?
-Welke stekkers zal ik gebruiken? moet ik als ingangen tulp- of minijack aansluitingen hebben? En de uitgangen? (neem aan koptelefoon uitgang gewoon minijack)
-wat gaat dit ongeveer kosten?
-en belangrijkste: gaat dit werken?

Ik zou bijzonder dankbaar zijn als mensen mee zouden willen denken. Als het werkt open ik waarschijnlijk in CME een topic met foto's over de mod die ik dan uiteindelijk ga maken, namelijk het inbouwen van deze schakeling in mijn bureau. (Is dat wel een casemod?)

Naja, bij voorbaat dank voor antwoorden,
Mark

-edit: IMG werkt niet, ff bezig-
-edit2: werktie nu?-

[ Voor 6% gewijzigd door marrk op 17-07-2003 23:57 ]

blog
sow
eee

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
geocities vind dit niet leuk....

je moet eerst naar je page gaan en vervolgens is het pas mogelijk om het plaatje te bezoeken :-/

• marrk
hmz... sorry, ff andere webspace zoeken, suggesties?

blog
sow
eee

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:31
hij doettut hier bij mij wel

Verwijderd

theforumisdown.com?

• BurnerXL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03-2024
Kan je dan niet een simpele splitter kopen?

• marrk
thnx, was de naam kwijt :/

blog
sow
eee

• marrk
BurnerXL schreef op 17 July 2003 @ 23:57:
Splitter? als ik twee signalen in één wil gooien? Bovendien zou ik het eigenlijk wel fijn vinden als ik iets zou kunnen crossfaderen. Voor de leuk zeg maar...

blog
sow
eee

Verwijderd

Dit zou wel moeten werken ja, behalve die 'uitgang naar koptelefoon', die zit op de verkeerde plek. Ik weet niet wat je ermee wilt, maar daar doet ie nix...

Potmeters? 10k is redelijk gangbaar volgens mij (en ook de standaard impedantie voor audio dacht ik). Er zijn ook stereo potmeters, dus in 1 huisje, erg handig. Een schuifpotmeter is ook leuk. Ze worden zonder knoppen geleverd.

Stekkers? Kan niet boeien. Jack is lekker compact, tulp past makkelijker op je stereo. Ligt eraan wat voor kabels je hebt rondslingeren...

Kosten? Paar euro. Schuifpotmeters zijn iets duurder dan draai-. Je kunt voor die twee andere potmeters ook trimmers nemen, nog goedkoper. Vergeet niet een leuk kastje er omheen te maken (het oog wil ook wat). Voor een kostenindicatie: zoek eens wat componentjes op bij Conrad ofzo..

Dan een tip: ontkoppel de ingangen met een paar condensators. Anders maak je binnen de kortste keren aardlussen enzo.

• marrk
Ow sorry, jah... Uhm... die uitgang naar koptelefoon, dat moet ook nog een schuifpotmetertje zijn. Beetje te snel gePspiced...

Schuifpotmeters zou ik idd wel willen doen, maar is 10k hiervoor echt goed? En ik neem aan dat deze logaritmisch moeten zijn en niet lineair?

Een leuk kastje hoeft waarschijnlijk niet, aangezien ik het in mijn bureau wil bouwen (met veel gefrees enzo, wat ongetwijfeld leidt tot het kopen van een nieuw bureau).

En dat ontkoppelen van die ingangen. Dat is idd ook waar ik bang voor zou gaan zijn, het mollen van aardlussen. Nu valt het opzich wel mee, aangezien alle apparaten in hetzelfde stopcontact zitten, maar toch lijkt het me handig om te doen. Maar hoe werkt dat precies? Is het de bedoeling een condensator parrallel (met twee dekens en twee lakens was het toch?) over de ingang en met een hoge of juist lage capaciteit? Bedankt voor de tip iig.

/me is zoekz0r op conrad.nl

-edit- Conrad heeft geen stereo-schuifpotmeters? en trimmers zijn alleen draai-dingen? kwil wel echt schuifjes... en conrad heeft die voor €2/stuk... rekendereken... dat wordt dan +/- €16 in totaal. Urgh... op zoek naar display...

[ Voor 12% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 00:39 ]

blog
sow
eee

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

BurnerXL schreef op 17 July 2003 @ 23:57:
Nou ik denk niet dat hij een splitter bedoeld. ;)
Eerder een omschakelbox. Kun je hier kopen.
En dan ff zoek op: 2 weg omschakelbox.
Hoef je voor de prijs niet laten vind ik eigenlijk. €14.95.
Hoef je zelf ook niet te lopen prutsen. Maarja, das ook wel leuk. :P

[ Voor 28% gewijzigd door megaleo op 18-07-2003 00:40 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
zo makkelijk gaat dat niet, check hier eens bijvoorbeeld:
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Audio/6ipmix.htm

Zorg iig dat je er een opampje tussen hebt hangen, anders blijft er van je audio helemaal niets meer over.

Zomaar draadjes doorverbinden (zie koptelefoonuitgang op jouw schema) vinden beide aangesloten apparaten ook niet leuk en gaat zoizo niet werken (je pc en laptop leveren een line signaal, geen versterkt koptelefoonsignaal!)

[ Voor 62% gewijzigd door OverSoft op 18-07-2003 00:46 ]

• marrk
megaleo schreef op 18 July 2003 @ 00:38:
[...]

Nou ik denk niet dat hij een splitter bedoeld. ;)
Eerder een omschakelbox. Kun je hier kopen.
En dan ff zoek op: 2 weg omschakelbox.
Hoef je voor de prijs niet laten vind ik eigenlijk. €14.95.
Hoef je zelf ook niet te lopen prutsen. Maarja, das ook wel leuk. :P
Aja, ik zie... Toch niet precies wat ik bedoel, maar komt aardig in de buurt. Kwil namelijk echt wel het crossfader gebeuren. Zou handig zijn als ik een film/muziek kan draaien op ene computer en surfen, gamen oid op de andere.

blog
sow
eee

• marrk
OverSoft schreef op 18 July 2003 @ 00:44:
zo makkelijk gaat dat niet, check hier eens bijvoorbeeld:

Zorg iig dat je er een opampje tussen hebt hangen, anders blijft er van je audio helemaal niets meer over.

Zomaar draadjes doorverbinden (zie koptelefoonuitgang op jouw schema) vinden beide aangesloten apparaten ook niet leuk en gaat zoizo niet werken (je pc en laptop leveren een line signaal, geen versterkt koptelefoonsignaal!)
Die draadjes kloppen ook niet echt...
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/stemding2.JPG
Dit zou het moeten zijn. Maaruh... jah, zodra ik er µa741 in moet gooien, moet ik er maar weer eens wat dictaten bij pakken. Ennuh... dan zal ik ook wel problemen met voeding krijgen. Wat zal zo een schakelingetje nou verbruiken? Tis wel een vervelende spanning die ik dan ga moeten krijgen als voeding voor de opamps, iets van 5V ofzo. Maar daarvoor duik ik eerst weer ffkes de boeken in.

Maar je opmerking over line signaal, die snap ik niet helemaal. Hoezo geven mijn computers geen versterkt koptelefoon signaal? Ik gebruik van beide computers de uitgang die ik nu gebruik voor boxen/koptelefoon. Dus je zou er toch vanuit mogen gaan dat het enigszins versterkt is? Zou het kunnen dan dat dat niet de bedoeling is voor mijn stereo? Zal hem eens vragen wat hij ervan vindt, maar ik doe het al jaren zo en mijn stereo doet het nog steeds...

Aj aj, zoveel vragen. /me gefrustreerd raak

blog
sow
eee

• marrk
Ik zit nu te kijken naar dat 6-ingang schemaatje, maar kan maar niet begrijpen welke ingang welke is. Er zijn 6 ingangen, waarvan 3 versterkt (dmv opamp) en 3 niet versterkt. Welke van die drie zijn voor microfoon en welke voor line-in? Ik nam voor het gemak aan dat de onversterkte voor de lines in waren en de versterkte voor de microfoons, aangezien er wordt gezegd dat de schakeling ook gebruikt kan worden met condenser microfoons, welke volgens mij zwaar behoefte hebben aan versterking. Die laatste opamp in de schakeling vinnik overigens wel interessant, maar ik denk nog steeds dat ik die niet nodig heb.

En jah, ik begrijp nu ook hoe je die ingangen kan ontkoppelen. Stom om te denken dat dat parallel zou moeten.

Verder zit ik nu te denken of die schuifpotmeters wel op mijn manier kunnen. Ik bedoel, er zit nergens een 0 aan die krengen, en ik kan me niet voorstellen dat dat fijn gevonden wordt. Misschien maar ff proberen een PSpice simulatie te draaien op mijn schakelingetje.

-edit: na nog een keer lezen:
The mic inputs are amplified about 100 times or [...]
Dus die eerste opamps hoef ik geen rekening mee te houden. Alleen de laatste zou ik er misschien nog in moeten zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 01:11 ]

blog
sow
eee

• OverSoft
Als je een stereo of MENGPANEEL aansluit op je PC creëer je een hoge ingangsweerstand. Dit "ziet" de pc en schakelt over op lijn signaal (1 volt ongeveer), als je er een koptelefoon aanhangt "ziet" ie een lage weerstand en geeft een versterkt signaal (1-100mW afhankelijk van de geluidskaart).

Je hangt er dus een mengpaneel aan = hoge ingangsweerstand, schakelt over op lijnsignaal en je hoort niets meer op je koptelefoon.

Een mengpaneel is echt niet zo simpel als je denkt :)

• marrk
OverSoft schreef op 18 juli 2003 @ 01:09:
Als je een stereo of MENGPANEEL aansluit op je PC creëer je een hoge ingangsweerstand. Dit "ziet" de pc en schakelt over op lijn signaal (1 volt ongeveer), als je er een koptelefoon aanhangt "ziet" ie een lage weerstand en geeft een versterkt signaal (1-100mW afhankelijk van de geluidskaart).

Je hangt er dus een mengpaneel aan = hoge ingangsweerstand, schakelt over op lijnsignaal en je hoort niets meer op je koptelefoon.

Een mengpaneel is echt niet zo simpel als je denkt :)
Een mengpaneel zou wel zo simpel kunnen zijn, maar de geluidskaart is slimmer dan ik denk. Stom apparaat! Maar jah, dan zou ik dus uit moeten gaan van het feit dat ik de ingangen moet versterken, dat zou op zich ook geen ramp zijn. Het probleem waar ik nu tegenaan zit, zou die crossfader werken? Ik begin nu te denken dat sowieso één kant van de potmeter op 0 moet zitten. Dat zou betekenen dat je voor een stereo crossfader al 4 potmeters nodig hebt. En dat zuigt...

-edit: ik zie nu trouwens in je post dat als je je stereo eraan hangt, de geluidskaart een ander signaal naar buiten poept. Maar ervan uitgaande dat het goed gaat wanneer ik mijn laptop of desktop op mijn stereo aansluit. Wanneer ik dan dit signaal met alleen passieve componenten verander, dan zou het toch nog steeds moeten werken? Of is dit nu een hele stomme redenering?
Probleem is een beetje nu dat ik heel erg het gevoel heb dat ik de klok heb horen luiden, maar ben vergeten wat een klepel is, ofzo. Naja, nog maar wat meer research op internet...

[ Voor 22% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 01:16 ]

blog
sow
eee

Verwijderd

google levert aardige resultaten zoals:

http://www.epanorama.net/circuits/linemixer.html
(het kan dus wel zo simpel OverSoft ;) ) Over signaalverlies hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Dit ding verzwakt hoogstens 6 dB en dat merk je niet zo erg (gewoon versterker harder zetten :)) Bovendien leveren die laptops vaak vermogen zat om een koptelefoon aan te sluiten.

Een iets uitgebreidere mixer, met buffering, is deze:
http://www.aaroncake.net/circuits/mixer1.htm
deze laat ook goed zien hoe de ontkoppeling werkt. Hoe groter de condensator, hoe beter (lage tonen enzo, maar niet overdrijven natuurlijk). Het grote nadeel is (net als met die opamp van OverSoft) dat je extra voedingsspanning nodig hebt.

Wat ik over die koptelefoon aansluiting kwijt wilde is dat je heb ook gewoon op de verkeerde plek hebt aangesloten (tussen de twee apparaten in). Als je geluid wilt horen, dan moet ie gewoon parallel aan de output. Als je dat doet hoor je alleen nix meer over je speakers. Dan is een aparte versterker is dan nodig...

Je schuifpotmeter dilemma moet je zelf oplossen ben ik bang.

• marrk
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 01:18:
google levert aardige resultaten zoals:

http://www.epanorama.net/circuits/linemixer.html
(het kan dus wel zo simpel OverSoft ;) ) Over signaalverlies hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Dit ding verzwakt hoogstens 6 dB en dat merk je niet zo erg (gewoon versterker harder zetten :)) Bovendien leveren die laptops vaak vermogen zat om een koptelefoon aan te sluiten.

Een iets uitgebreidere mixer, met buffering, is deze:
http://www.aaroncake.net/circuits/mixer1.htm
deze laat ook goed zien hoe de ontkoppeling werkt. Hoe groter de condensator, hoe beter (lage tonen enzo, maar niet overdrijven natuurlijk). Het grote nadeel is (net als met die opamp van OverSoft) dat je extra voedingsspanning nodig hebt.

Wat ik over die koptelefoon aansluiting kwijt wilde is dat je heb ook gewoon op de verkeerde plek hebt aangesloten (tussen de twee apparaten in). Als je geluid wilt horen, dan moet ie gewoon parallel aan de output. Als je dat doet hoor je alleen nix meer over je speakers. Dan is een aparte versterker is dan nodig...

Je schuifpotmeter dilemma moet je zelf oplossen ben ik bang.
Dus zodra je je ingangen wil ontkoppelen, moet je een versterker gaan gebruiken. Dat is nu op zich geen ramp, ook niet wat betreft voeding (haal ik gewoon uit mijn computer), maar het maakt de schakeling wel ingewikkelder. Wat zijn hiervan de voordelen? Geluidskwaliteit verlies zal voornamelijk komen door de weerstanden toch?

En over die koptelefoon, heb je gekeken op het 2e plaatje? Als het goed is klopt hij daar beter, op het feit na dat hij dan niet versterkt is, maar dat versterken begint me steeds meer aan te spreken eigenlijk :).

En over die crossfader? In feite is het toch gewoon twee van die stereopotmeters aan elkaar linken?

blog
sow
eee

Verwijderd

http://g.irisz.hu/~leto/elektro/fader.jpg
http://www.djzone.net/pg/0101/tt01001.shtml
code:
1
2
3
4
5
Mono:

ingang1 -----[pot]----- ingang2
               |
            uitgang
Stereo
Afbeeldingslocatie: http://www.amek.com/oldsite/datashee/scem.jpg
T1 = ingang Links 1
T2 = ingang Rechts 1
B1 = ingang Links 2
B2 = ingang Rechts 2
W1 = uitgang Links
W2 = uitgang Rechts

Scheiden ivm aardlussen kun je heel makkelijk doen door een 10nF condensatortje als onderbreking tussen je aardes te zetten:
code:
1
2
3
4
5
aarde input 1 ----| |------+----| |------ aarde input 2
                           |
                          ___
                          ___
                           |
Probleem met deze fader is dat het geluid gaat kraken door stof of slecht contact op de potmeters. Op de link hierboven is een manier aangegeven om dit te voorkomen.
Is het nu echt zoveel moeite om hem eens in de (15 jaar) schoon te maken? Ik heb een hele oude hier liggen die het nog perfect doet en die gebouwd is volgens het schema wat ik in codetags uittekende, hij is 15 jaar oud en doet het nog perfect - ook al gebruik ik hem niet meer elke dag...

Bij Conrad.nl kun je iig geschikte onderdelen vinden, zo vind je de poitmeters onder > Componenten > Passieve componenten > TRIMMER/POTMETERS... Bijvoorbeeld: Schuifpotmeter LOG 10 K - Artikelnr.: 441511 - 8B - € 2,04 of DraaiPotmeter LOG STEREO 2X10K - Artikelnr.: 446041 - 8B - € 2,44.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 02:02 ]

• marrk
Andere link met uitleg over crossfaders. Vooral de VCA controlled crossfader ziet er erg interessant uit. Misschien dat ik toch maar ga proberen dat in elkaar te zetten. Zal een flinke klus worden, maar eerst ga ik nu slapen. :z tis al laat namelijk. Veel dank voor de replies.

Dat was wat ik eerst in mijn hoofd had idd, maar na het bekijken van andere manieren, moet ik zeggen dat ik andere crossfaders interessanter vind. Probleem met deze fader is dat het geluid gaat kraken door stof of slecht contact op de potmeters. Op de link hierboven is een manier aangegeven om dit te voorkomen. Hiervoor zijn alleen extra opamps nodig, maar ik vind dat dat de pret niet mag drukken. We zullen zien. Nogmaals dank voor de replies

[ Voor 26% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 01:41 ]

blog
sow
eee

• OverSoft
let er bij die crossfader wel op, dat je als je een standaard stereo logaritmische potmeter pakt, dat die potmeter ook LOGARITMISCH is, dus het midden is niet allebei even hard.

Je moet dus op zoek naar een potmeter die inverse logaritmisch is (ene kant 0 en andere kanaal 10 (ik zeg maar wat), andere kant 10 en andere kanaal 0)

dit geldt natuurlijk niet voor VCA fadertjes :)

• marrk
OverSoft schreef op 18 July 2003 @ 01:46:
let er bij die crossfader wel op, dat je als je een standaard stereo logaritmische potmeter pakt, dat die potmeter ook LOGARITMISCH is, dus het midden is niet allebei even hard.

Je moet dus op zoek naar een potmeter die inverse logaritmisch is (ene kant 0 en andere kanaal 10 (ik zeg maar wat), andere kant 10 en andere kanaal 0)

dit geldt natuurlijk niet voor VCA fadertjes :)
Oversoft, je geeft me echt het gevoel dat ik er nix van snap. Maar denk toch dat je gelijk hebt. Als je iets leuks wil, dan wordt het idd wat ingewikkelder. Ik zit nu overigens serieus na te denken over het bouwen van een VCA fader. Denk niet dat het zoveel moeilijker wordt qua voeding e.d., als ik toch een koptelefoon uitgang wil maken. En dat wil ik eigenlijk wel. Naja, het gaat waarschijnlijk een zware zomer worden, aangezien dit niet mijn enige project is.

offtopic:
Is er een AV forum op irc.tweakers.net?

[ Voor 4% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 01:53 ]

blog
sow
eee

• OverSoft
Maruku schreef op 18 juli 2003 @ 01:49:
[...]

Oversoft, je geeft me echt het gevoel dat ik er nix van snap. Maar denk toch dat je gelijk hebt. Als je iets leuks wil, dan wordt het idd wat ingewikkelder. Ik zit nu overigens serieus na te denken over het bouwen van een VCA fader. Denk niet dat het zoveel moeilijker wordt qua voeding e.d., als ik toch een koptelefoon uitgang wil maken. En dat wil ik eigenlijk wel. Naja, het gaat waarschijnlijk een zware zomer worden, aangezien dit niet mijn enige project is.

offtopic:
Is er een AV forum op irc.tweakers.net?
Ik zal het even aan de hand van een plaatje uitleggen:

Bij een standaard analoge logaritmische schuifpot is het zo:

code:
1
2
3
4
5
----------------------
0--------6,5--------10 = kanaal 1
----------------------
0--------6,5--------10 = kanaal 2
----------------------

De cijfers zijn in kOhm. Dit is dus niet bruikbaar als crossfader, aangezien je niet zomaar een kanaal kan omdraaien (dan zou het midden 3,5 kOhm worden en zijn de signalen dus niet even luid)

Wat je nodig hebt is dit:
code:
1
2
3
4
5
----------------------
10--------6,5--------0 = kanaal 1
----------------------
----------------------

Maar dit soort pots zijn helaas niet zo makkelijk te krijgen.

• marrk
OverSoft schreef op 18 juli 2003 @ 02:06:
[...]

Ik zal het even aan de hand van een plaatje uitleggen:

Bij een standaard analoge logaritmische schuifpot is het zo:

code:
1
2
3
4
5
----------------------
0--------6,5--------10 = kanaal 1
----------------------
----------------------

De cijfers zijn in kOhm. Dit is dus niet bruikbaar als crossfader, aangezien je niet zomaar een kanaal kan omdraaien (dan zou het midden 3,5 kOhm worden en zijn de signalen dus niet even luid)

Wat je nodig hebt is dit:
code:
1
2
3
4
5
----------------------
10--------6,5--------0 = kanaal 1
----------------------
----------------------

Maar dit soort pots zijn helaas niet zo makkelijk te krijgen.
Dat was me wel helder, maar toch dank voor de uitleg. Na mijn slapen ga ik denk ik toch maar op zoek naar goedkope opamps voor een VCA fader. En voor mijn koptelefoon uitgang. Ik zit alleen te denken of ua741 wel snel genoeg zijn voor deze schakeling. Verder weet ik nog niet precies of je van deze gemakkelijk de versterking kan veranderen door de voedingsspanning te varieren.

Datasheets zullen wel de oplossing zijn, dus ik ben weer zoeken op internet...

blog
sow
eee

Verwijderd

Opamp niet snel genoeg? Je hebt maar 20 kHz nodig.... Dat halen ze allemaal makkelijk. Bovendien, als je met een beetje terugkoppeling de versterking terugregelt, krijg je een vrij vlak versterkingsprofiel over een grote bandbreedte...

Voedingsspanning veranderen om een andere versterking te krijgen :? Dat doe je nooit met opamps. Versterking regel je met de terugkoppeling.

Nog even over die koptelefoon. Ik weet niet of je nog steeds van plan was die zo te maken, maar dat is nog steeds een slecht plan. Op je tweede tekeningetje was ie inderdaad beter, maar zoals iemand al aanhaalde is een koptelefoon laagohmig en als je die zo aansluit zakt je signaal in elkaar. Wat je ook kunt doen is een goede stekker kopen die het signaal onderbreekt. Dan krijg je dus of geluid op je boxen, of geluid op je koptelefoon. Anders -> versterker. Koop een ICtje met meerdere opamps erin en je kunt zoveel versterkers maken als je wilt :)

• marrk
Eerste schakeling die ik vandaag ontwerp.. tis een stuk ingewikkelder geworden, maar denk dat het nog steeds mogelijk moet zijn. Probleem is alleen wel een beetje de opamps, maar denk dat ik hier nu goeie voor gevonden heb. Unit Gain Bandwidth 3 MHz, dus dat moet zeker met de 44k die mijn computers de meeste tijd zullen poepen wel werken. Verder zou het goed kunnen dat mijn opamps verkeerd om aangesloten zijn.

Mijn schakeling die ik nu heb gemaakt is te groot voor theforumisdown.com, dus gebruik ik maar een url naar mijn geocities account. Sorry hiervoor.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mengding3.JPG

Klopt dit nu ongeveer zo'n beetje?

[ Voor 8% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 11:09 ]

blog
sow
eee

Verwijderd

page not available..... probeer het nog eens... Geocities doet niet aan direct links..

Maar ik heb het wel kunnen bekijken en je doet inderdaad iets fout. Je koppelt terug op de positieve pin dus je koppelt eigenlijk heen. Als je de + en - omdraait op de tekening klopt het wel. Je inverteert dan je signaal, maar dat is niet erg.

Daarnaast hoef je de potmeters niet in de signaallijn te doen, maar kun je die ook in de terugkoppellijn zetten. Your call...

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 11:06 ]

• marrk
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 10:55:
Opamp niet snel genoeg? Je hebt maar 20 kHz nodig.... Dat halen ze allemaal makkelijk. Bovendien, als je met een beetje terugkoppeling de versterking terugregelt, krijg je een vrij vlak versterkingsprofiel over een grote bandbreedte...
Hoezo heb ik maar 20k nodig? Mijn computers geven toch standaard 44k? En inderdaad, ik dacht ook met terugkoppeling, zeker bij de eerste twee opamps uit mijn schakeling, een versterking van precies 1 te krijgen.
Voedingsspanning veranderen om een andere versterking te krijgen :? Dat doe je nooit met opamps. Versterking regel je met de terugkoppeling.
Hou zou ik dit dan doen? Het idee is het krijgen van een voltage controlled amplifier (VCA). Ik hoopte een beetje dat mijn opampjes dit wel leuk zouden vinden op deze manier. Je verandert namelijk de potentiaal over de voedingspinnen. Hierdoor verminder je het maximale voltage wat de opamp kan poepen.
denkdenk...
dan krijg je alleen wel dat hij je signaal afplat en dat wil je ook weer niet.

Hmz, maar ff zoeken op VCA dan...

blog
sow
eee

• marrk
edit:
sorry gequote ipv edit

[ Voor 97% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 11:10 ]

blog
sow
eee

Verwijderd

Even rechtzetten: 44 KHz is de samplerate van je D/A converter, daar kun je dus maximaal 22 kHz toontjes mee maken. Voor commentaar op je schema, zie edit vorige post...

• marrk
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 11:01:
page not available..... probeer het nog eens... Geocities doet niet aan direct links..

Maar ik heb het wel kunnen bekijken en je doet inderdaad iets fout. Je koppelt terug op de positieve pin dus je koppelt eigenlijk heen. Als je de + en - omdraait op de tekening klopt het wel. Je inverteert dan je signaal, maar dat is niet erg.

Daarnaast hoef je de potmeters niet in de signaallijn te doen, maar kun je die ook in de terugkoppellijn zetten. Your call...
Okeej, maar ff voor de duidelijkheid? Dat hele opamp gebeuren als crossfader moet ik eigenlijk laten zitten lijkt me. Ik heb nu VCA IC's gevonden die ook niet gek duur zijn, maar moet weer hard in datasheets gaan zitten turen om ze te begrijpen. Naja, moet dan maar, is wel zo leuk.

blog
sow
eee

Verwijderd

Opamps werken prima hoor, maar VCA's doen het ook. Gelukkig is er op het net genoeg te vinden... In ieder geval succes ermee. Ik wacht met spanning het resultaat af...

edit: o ja, als je toch voor die opamp oplossing gaat: er bestaan ic-tjes met vier opamps tegelijk erin. Kun je het bovenstaande schema met 1 ic doen en je hebt nog een amp over voor je koptelefoon...

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 11:41 ]

• marrk
lol, das wel een hele nette UTFS ;) . Maar wat ik niet op het net kan vinden, is of de opamps het gewenste effect hebben als ik ze zo schakel als ik nu heb gedaan. Iemand hierover enig idee?

-edit-
o ja, als je toch voor die opamp oplossing gaat: er bestaan ic-tjes met vier opamps tegelijk erin. Kun je het bovenstaande schema met 1 ic doen en je hebt nog een amp over voor je koptelefoon...
Probleem met die 4 opamps in 1 ic is dat elke opamp dezelfde voeding gebruikt. En dat kan ik dus niet gebruiken. Ik zat meer te denken aan dubbele opamps in een IC. Bovendien heeft mijn koptelefoon ook een stereo uitgang, dus heb ik in totaal 6 opamps nodig.

[ Voor 64% gewijzigd door marrk op 18-07-2003 11:44 ]

blog
sow
eee

Verwijderd

Definieer 'gewenst effect'. Als je vraagt of ze de signalen mengen dan is het antwoord: ja.

Waarom kun je niet dezelfde voeding gebruiken als ik vragen mag...?

Volgens mij klopt je optelsom ook niet als ik het schema bekijk: 3 per kanaal voor de mixer = 6 + 2 voor de koptel. = 8. Totaal is 2 ic's met 4 opamps... Kun je mooi verdelen: 1 ic per kanaal.

• marrk
Verwijderd schreef op 18 juli 2003 @ 12:26:
Definieer 'gewenst effect'. Als je vraagt of ze de signalen mengen dan is het antwoord: ja.
Het gewenste effect is dat als ik de middelste potmeter van de ene kant naar de andere kant verschuif, het uitgangsgeluid van de ene ingang naar de andere overloopt, op een manier zoals dat een crossfader betaamt. Maar na mijn nodige research zit ik toch te denken om VCA's ipv opamps te gebruiken.
Waarom kun je niet dezelfde voeding gebruiken als ik vragen mag...?
Omdat het idee wat ik nu heb is dat ik de voeding van de opamps laat varieren, zodat ze allebei in verschillende mate versterken.
In het begin 0 volt op de een en 18 op de ander.
Halverwege, als de potmeter dus half staat, allebei op 9 volt.
En op het einde een op 18 en ander op 0 volt.
Hopelijk levert dat het fade effect.
[denkdenk]... logaritmische potmeter halverwege? hmz... Misschien moet ik dan toch maar ene lineaire pakken, alhoewel het niet super zal gaan werken. Misschien bestaan er parabolische weerstanden ofzo?[/denkdenk]
Volgens mij klopt je optelsom ook niet als ik het schema bekijk: 3 per kanaal voor de mixer = 6 + 2 voor de koptel. = 8. Totaal is 2 ic's met 4 opamps... Kun je mooi verdelen: 1 ic per kanaal.
Sorry voor de onduidelijkheid. Die schakeling is af voor de twee ingangen, een uitgang en een koptelefoonuitgang. Alleen moet deze schakeling in 2-voud worden gebouwd, vanwege stereo. De meest rechter opamp is mijn versterker voor de koptelefoon. Dus dan kom je op 2 per kanaal voor de mixer = 4 + 2 voor koptelefoon = wel aan 6.

blog
sow
eee

Verwijderd

aaaah, nu zie ik wat je plan was. Ik had die middelste potmeter niet opgemerkt. Nee, dit gaat niet werken omdat, zoals ik al zei, je de versterking van een opamp niet kan regelen met de voedingsspanning. De versterking wordt alleen bepaald door de verhouding van de ingangs- en de terugkoppelweerstand. Het enige dat je doet is je signaal clippen.

@denkmode: Voor audio is logaritmisch wel zo netjes...

Verwijderd

DA = 48KHz, dus een bereik van 20-24k minus filter.

• marrk
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 13:02:
aaaah, nu zie ik wat je plan was. Ik had die middelste potmeter niet opgemerkt. Nee, dit gaat niet werken omdat, zoals ik al zei, je de versterking van een opamp niet kan regelen met de voedingsspanning. De versterking wordt alleen bepaald door de verhouding van de ingangs- en de terugkoppelweerstand. Het enige dat je doet is je signaal clippen.

@denkmode: Voor audio is logaritmisch wel zo netjes...
Neej, idd, daar was ik ook bang voor, signaal gaan clippen. Dan moet ik dekn ik toch maar voor VCA's gaan, tis namelijk wel zo mooi als die krakelende potmeter niet direct op je signaal aangesloten is.
Maar wanneer ik dit wil doen, gaat een logaritmische schuifpotmeter niet werken. aangezien dit zou betekenen dat de overgang tussen de signalen de ene kant op sneller is dan de andere kant op. En dat is niet echt de bedoeling. Je hebt in ieder geval een schuifweerstand nodig die zorgt voor symmetrie in de overgang en volgens mij doet een logaritmische potmeter dit niet? :?

blog
sow
eee

Verwijderd

Inderdaad, dat wordt lastig met log potmeters. Ik zit te broeden op iets idioot simpels, maar daar wil ik thuis even rustig over denken (bovendien wordt ik hier niet betaald om te GoTten :P). Ik laat het nog horen...
Pagina: 1