[SG] steeds meer vragen over gezondheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Topicstarter
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer vragen over gezondheid e.d. gesteld worden in SG. Op zich geen probleem, maar toch ergens een risicovol iets.
Er zitten volgens mij weinig tot geen artsen op GoT. En hoe goed bedoeld de gegeven adviezen ook zijn, als iemand op basis van de adviezen hier besluit niet naar de arts te gaan, en t is wel ernstig, wil ik de gevolgen niet zien....

Misschien toch iets om beter op te letten als crew zijnde? Direct een slotje vind ik weer heel erg rigoreus, alleen weet ik nu niet direct een betere oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

_Mystikal_ schreef op 17 July 2003 @ 23:06:
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer vragen over gezondheid e.d. gesteld worden in SG. Op zich geen probleem, maar toch ergens een risicovol iets.
Is mij ook al opgevallen :+
zowel serieus bedoeld als met ondertoontje vanwege m'n eigen topic
Er zitten volgens mij weinig tot geen artsen op GoT. En hoe goed bedoeld de gegeven adviezen ook zijn, als iemand op basis van de adviezen hier besluit niet naar de arts te gaan, en t is wel ernstig, wil ik de gevolgen niet zien....
Ik neem aan dat dit naar aanleiding is van mijn topic.
Als je goed leest, vraag ik niet om medisch advies maar gaat het mij er meer om of er mensen zijn die het herkennen.
Misschien toch iets om beter op te letten als crew zijnde? Direct een slotje vind ik weer heel erg rigoreus, alleen weet ik nu niet direct een betere oplossing...
Dit soort opmerkingen zijn al vaker langsgekomen in [LA]

bijvoorbeeld:
Gevaar van medische hulp op GoT

even een aardige quote erbij:
Negotiator schreef op 12 januari 2003 @ 12:32:
Ik vind dit eigenlijk net zoiets als de bordjes "ijs is onbetrouwbaar" die ik recent rond Loosdrecht en andere gemeenten aantrof. Alsof het ineens de verantwoordelijkheid is van de gemeente om mensen te beschermen tegen dingen die ze best zelf kunnen bedenken.

Klassiek voorbeeld is uit America de vrouw die een magnetronfabrikant voor de rechter sleepte, omdat ze haar poedel in de magnetron had gestopt "om hem te drogen" en het arme dier dat niet overleefde. Dat een magnetron niet gebruikt kan worden om een huisdier mee te drogen? "Dat had in de gebruiksaanwijzing moeten staan", vond de vrouw.

Ik mag hopen dat het in Nederland, en anders in ieder geval hier op het forum, nooit zo ver hoeft te komen, want dan zijn we wel héél erg diep gezakt.

Als mensen hier hun medische kwaaltjes willen bespreken is dat best, zolang ze maar beseffen dat dit een techforum is, met misschien een non-tech gedeelte, maar zeker geen medisch forum waar je betrouwbaar advies kunt inwinnen. Is het dan onze verantwoordelijkheid om te vertellen dat je voor betrouwbaar medisch advies naar een dokter moet, of zou dat eigenlijk voor zich moeten spreken?

[ Voor 37% gewijzigd door WFvN op 17-07-2003 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Topicstarter
wfvn schreef op 17 July 2003 @ 23:09:
[...]

Ik neem aan dat dit naar aanleiding is van mijn topic.
Als je goed leest, vraag ik niet om medisch advies maar gaat het mij er meer om of er mensen zijn die het herkennen.
nee, niet naar aanleiding van jouw topic, liep er al wat langer mee, jouw topic had idd net een andere insteek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manual
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05-2023
Het hoeft toch niet zo te zijn dat iemand er meteen een oplossing voor heeft. Misschien heeft iemand een dergelijke aandoening/symtoom gehad of kan een bezoeker de TS een tip geven waar mogelijk het antwoord staat op zijn/haar vraag.

Edit: aanvulling.

Ik ben er door het Internet achter gekomen dat ik gewoon overwerkt was (hyperventilatie. ik werkte 60 uur per week) Naar aanleiding van de informatie die ik gevonden had ben ik naar de dokter gestapt die het bevestigde.

[ Voor 35% gewijzigd door Manual op 17-07-2003 23:25 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
_Mystikal_ schreef op 17 July 2003 @ 23:06:
En hoe goed bedoeld de gegeven adviezen ook zijn, als iemand op basis van de adviezen hier besluit niet naar de arts te gaan, en t is wel ernstig, wil ik de gevolgen niet zien....
Een interessante stelling, ookal is deze eerder de revue gepasseerd. Mijn persoonlijke mening is en blijft dat het iemand's eigen verantwoordelijkheid is. Het is niets meer dan gezond verstand om medisch advies in te winnen van iemand die ervoor gestudeerd heeft in plaats van een anoniem persoon op een internetforum.

Overigens vraag ik me ook af of die bittere ernst die je in jouw stelling plaatst wel van toepassing is. Er zal niemand zijn die een topic post in de richting van: "Mijn haar valt uit, moet ik van shampoo veranderen?" En mocht dit wél gebeuren, dan zullen er genoeg personen zijn die iets replyen in de trend van: "Wat doe jij hier nog? Ga naar de huisarts!" Eén van de weinige dingen die wel voorbij komen zijn zaken als hoe je het beste brandwonden (van de zon natuurlijk) kunt behandelen. Dit soort topics kunnen naar mijn idee geen kwaad, ookal geeft iemand incorrect advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het wel eens met de quote van Negotiator. Daarnaast denk ik dat dergelijke draadjes best functioneel zijn. Als iemand ziek is, is het geheel niet vreemd dat hij informatie inwint en/of ongevraagd krijgt van diens familie, vrienden en kennissen. Er wordt veelal informatie uitgewisseld over hoe iemand met die aandoening om moet gaan. Dat wil zeggen, wat moet je ermee, naar een dokter, gewoon een hoestdrankje halen en niet zeuren etc. Ik denk niet dat iemand om een diagnose, een medicijn en een afhaalbriefje daarvoor zal vragen :P

Het gebruiken van GoT als netwerk is misschien wat onorthodox en niet zo betrouwbaar als bij familie oid, maar desalniettemin kan het doorgaans geen kwaad en kan het best functioneel zijn. Om elk draadje preventief te sluiten wegens 'potentieel verkeerd advies' lijkt me dan ook niet op zijn plaats. Mensen kiezen er zelf voor om het hier te vragen en besluiten zelf wat ze met die kennis doen. Dat de aangeboden kennis onjuist kan zijn is waar, maar dat behoren zij ook te weten. Ze vragen het immers niet aan professionals, ze proberen juist veelal informatie in te winnen of het bezoeken van een professional (en welke) nuttig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

MaDLiVe

.-Observer-.

Het zijn toch merendeels ervaring topics :? Denk dat mensen zelf ook wel beseffen dan indien het erg is ze naar de dokter moeten stappen. Deze discussie hebben we trouwens al een keer gehad (misschien wel meer dan eens :P--> ook blaat iedereen in elke draad over gezondheid dat de ts gewoon naar de dokter moet gaan).

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van een portie gezond verstand, je weet toch verdorie zelf wel wat goed voor je is en wat niet.

(En nou geen grappen en grollen over mijn nicknaam :P )

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Nou, laat ik zeggen dat het niet 'opeens' zo is in SG :)
Wat valt je op aan SG
Gevaar van medische hulp op GoT
Pagina: 1