ASUS WL-300g: 10Mbit ??

Pagina: 1
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar ervaringen met het ASUS WL300g WLAN acces point en wat info. Ik heb nl. zojuist zo'n ding gekocht. MyCOM heeft 't in de aanbieding voor EUR 99 inclusief WL-100g PCMCIA NICje, schijnbaar ideaal om een LAN draadloos een stukje uit te breiden. Niet dus: ik voel me danig bekocht:

Ik sla de gebruiksaanwijzing open en wat staart mij aan: Note: The ASUS 802.11g AP does not support 100BASE-TX; it only support 10BASE-T Groot vraagteken; voel me helemaal malende en sla voor de zekerheid 3x na wat dat inhoudt: kom toch echt uit op 10Mbit.

Met zo'n aansluiting naar de rest van het LAN heeft 54Mbps draadloos toch geen enkel nut? Bovendien: wat een onzin, iedere NIC van 5 pleuro doet 100Mbit, waarom zit er hier dan zo'n oud kreng in? (Zal ik bovendien moeten kijken of een 10Mbitter op de switch niet het hele LAN omlaag trekt; zo'n luxe switch heb ik nu ook weer niet..)

Uiteraard heb ik voor aanschaf even bij ASUS.com rondgeneusd. Heb ik dat dan over het hoofd gezien? Dacht het niet: Specification, Ethernet interface: RJ45 for 100BaseT with auto crossover MDI/MDI-X Support IEEE802.3af Power Over LAN (POL). Dan moet dat toch ook zo zijn?!

Zit ik hier nu vreselijk mis of heb me een 802.11g AP aan laten smeren die alleen zinnig is als je hele netwerk draadloos is? En kunnen ASUS en MyCOM dit soort mis-specificatie zo maar maken (met 'slechts' een geld terug voor degene die het opvalt) of kan ik van ze verwachten dat ze me als nog geven wat ze beloofd hebben?

Verwijderd

Heb je het al gewoon eens uitgeprobeerd wat ie doet ?
Ik heb dezelfde aanbieding gekocht, maar mij boeit alles boven 10mbit niet zo, mijn LAN is voorlopig namelijk nog wel even 10mbit. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 22:30 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Uitproberen kan ik maandag pas want ik heb hier geen notebook (geen PCMCIA slot) bij de hand. Doch met die opmerking tussen zulke grote strepen in de handleiding zal hij er neem ik aan niet voor niets staan (en ergens achteraf in een FAQ heb ik het zojuist op de ASUS site nogmaals zien staan..)

Maar als jij maar 10MBit zocht, was je dan niet goedkoper uit geweest met een 802.11b?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op de asus site staat ook netjes dat het slechts een 10mbit verbinding betreft

"Connects to external ADSL / cable modem or existing enterprise network via 10Base-T auto-crossover (MDI/MDI-X) Ethernet port. "

dus dat had je gewoon kunnen opzoeken op de site (zoals je had moeten doen voor de aankoop

wat is precies je probleem? je voelt je bekocht? dacht het niet, je hebt gewoon onvoldoende informatie zelf bijeen gezocht

asus/mycom heeft je gewoon een product verkocht volgens de specificaties, asus noch mycom heeft gepocht met een 100mbit verbinding.. (die er niet opzit overigens..)

[ Voor 13% gewijzigd door Zwelgje op 17-07-2003 22:38 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Birdie schreef op 17 juli 2003 @ 22:36:
Uitproberen kan ik maandag pas want ik heb hier geen notebook (geen PCMCIA slot) bij de hand. Doch met die opmerking tussen zulke grote strepen in de handleiding zal hij er neem ik aan niet voor niets staan (en ergens achteraf in een FAQ heb ik het zojuist op de ASUS site nogmaals zien staan..)
Dat zal inderdaad kloppen, ik weet het ook niet precies, ik weet wel dat de set hier prima draait en ook aangeeft een 54Mbit connectie te hebben.
Maar als jij maar 10MBit zocht, was je dan niet goedkoper uit geweest met een 802.11b?
Eh nee, deze aanbieding is goedkoper dan elke andere aanbieding van 802.11b (AP+PCMCIA) die ik heb gezien, laat staan dan de normale prijzen van die combi. :)

Bovendien is het altijd goed om op de toekomst voorbereid te zijn als je de kans krijgt toch ? :)

Verwijderd

Overigens halen jullie volgens mij 2 dingen door elkaar; Asus heeft een WL-300 en een WL-300g. De specs van de gewone 300 (wordt denk ik niet meer gemaakt) zijn idd 10Base-T (zie ook http://www.solwise-eire.com/wirelessspecs.htm), maar die van de 300g is toch echt 100Base-T zegt Asus zelf :

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=WL-300g&langs=01 :)

Ik denk dat het gewoon een foutje in de handleiding is oid...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 22:53 ]

• Gwaihir
  • Niet online
zwelgje schreef op 17 July 2003 @ 22:37:
Op de asus site staat ook netjes dat het slechts een 10mbit verbinding betreft

"Connects to external ADSL / cable modem or existing enterprise network via 10Base-T auto-crossover (MDI/MDI-X) Ethernet port. "

dus dat had je gewoon kunnen opzoeken op de site (zoals je had moeten doen voor de aankoop

wat is precies je probleem? je voelt je bekocht? dacht het niet, je hebt gewoon onvoldoende informatie zelf bijeen gezocht

asus/mycom heeft je gewoon een product verkocht volgens de specificaties, asus noch mycom heeft gepocht met een 100mbit verbinding.. (die er niet opzit overigens..)
Hmm, ik ben wel heel nieuwsgierig waar je dat hebt gevonden. Heb je een linkje? Ik zie er hier: http://www.asus.com/produ...less/wl-300g/overview.htm nl. niets van.

Verder had je in de openingspost kunnen lezen dat ik uiteraard voor aanschaf info heb opgezocht en heb ik je de 100Mbit spec geciteerd.

Zal ik je ook nog de advertentie citeren waarin MyCOM stelt dat dit de ideale oplossing is voor mensen die het maximale uit hun netwerk thuis of op 't werk willen halen? Lijkt me een gegeven dat die netwerken 100Mbit zijn. Dus, als je zo'n advertentie naast 3x een aanbieding voor 11Mbit zet kun je het echt niet maken niet sneller (zelfs langzamer dus wellicht) te zijn dan al die 'niet maximale' anderen.

• Gwaihir
  • Niet online
Courage: je weet je 'waarschijnlijk foutje in de handleiding' wel overtuiging bij te zetten. :D Ik wilde dat ding liever niet gaan aansluiten, voor 't geval hij inderdaad onverrichterzake terug moest (en dan wil ik 'm graag keurig als nieuw verpakt houden, zoals dat hoort), maar ga hem nu toch maar even voorzichtig aan de pc hangen (1Gbit Intel NIC) en kijken in wat voor mode hij herkent wordt. Dat zou tenslotte zichtbaar moeten zijn zonder WLAN client.

[Ik had overigens inmiddels ook al bij de handleiding-downloads gekeken of de handleiding wellicht was aangepast -wat je bij zo'n fout zou verwachten-, maar dat was niet het geval (als pdf beschikbaar: versie 1.0)]

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 17-07-2003 23:06 ]

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Ik heb deze accesspoint hier in gebruik, en de ethernet interface is gewoon 100Mbit.

• Gwaihir
  • Niet online
THANKS Phantom!

P.S. FAQje ging inderdaad over non-g versie en quote van Zwelgje dan waarschijnlijk ook.
Pagina: 1