Cd-rom, is hij er nu of niet?

Pagina: 1
Acties:

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-03 14:41
IK had een weekje geleden in de pc bij mijn ouders thuis wat extra geheugen en een extra harde schijf van 4 Gb (quantum bigfoot) gezet. OP deze harde schijf heb ik, om te proberen, win2k3 gezet, naast Windows ME dat er al op stond. Alles ging goed enzo voor een paar dagen.
Maar ineens wilde win2k3 niet meer starten, ik kreeg wat foutmeldingen enzo. Nouja, goed, winME deed het nog, en dat was het belangrijkste voor mijn ouders. Maar later wilde mijn zisje een spelletje doen, e toen ging dat niet meer. Bleek dat de cd-rom speler het niet meer deed. Ook was de 2e HD ineens niet meer te vinden. De cd-romspeler werd nog wel aangegeven in verkenner, maar gaf niets weer als er een cdtje in zat.

Zelf dacht ik eerst aan een brakke IDE kabel ofzo, en die heb ik dus verwisseld en van alles geprobeerd. Wat wel erg raar was, was dat het BIOS wel gewoon alle apparaten herkende, maar zo snel het iets verder was deden de cd-romspeler en de 2e HD niks meer. Waar dit voor het eerst te merken was was bij het proberen op te starten vanaf cd. Later heb ik nog de 2e HD eruit gehaald, en de cd-rom en hardeschijf met winME op één IDE kabel gezet, maar dat hielp ook niks, nog steeds het bios dat beide herkende, en winME die aangaf dat er wel een cd-rom speler aanwezig was. Maar dus niet een cd-romspeler die ook nog iets kan lezen...

Iemand een oplossing?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
Alles apart aansluiten en eerst eens kijken of er iets hardwarematig stuk is. Dus een win98 flop met cdrom ondersteuning booten en kijken of je een cd kan lezen. Dan de cdrom eraf halen en dat met de 2 harde schijven herhalen.

Wat kan (het is alleen raar dat het opeens is) is dat de Bigfoot niet blij is met de andere HD. Ik heb ooit een combinatie gehad van een Bigfoot en een Maxtor en windows hing bij het openen van 2 verkenners met allebei de schijven. Bigfoot's zijn vrij kieskeurig wat dat betreft. Jouw verhaal sluit dit eigelijk al uit omdat je zegt dat 1 HD en een cdrom speler ook problemen geeft.

Je kan btw na het eerste geprobeerd te hebben hetzelfde ook even met de 2e IDE poort uithalen. Zo kan je nagaan of misschien 1 van de 2 IDE poorten kapot zijn.

Nou.. nog ff een edit dan maar:
Als de onderdelen het apart onder win98 bootdisk gewoon doen kan je ze nog allemaal tegelijk aansluiten en kijken of ze onder de win98 bootdisk benaderbaar zijn (let uiteraard wel even op master-slave settings). Zijn ze dit dan is het duidelijk een softwareprobleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 17-07-2003 22:35 ]

UNOX: The worst operating system

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-03 14:41
Met een bootdisk deed het ding ook niks. Nu heb ik dus maar een oude cd-rom speler erin gezet, en ga ik na de vakantie wel kijken met mijn eigen pc hoe stuk het ding nu eigenlijk is. Het lag dus iig niet aan de IDE poorten , want nu heb ik de cd-rom en de HD allebei op een andere IDE aansluiting

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-03 11:15

SpeedBart

Futurama 0wnage

Trek die bigfoot er eens uit en/of probeer eens een bios update. Ik had vroeger met een amd k6 icm asus p5a nog wel eens problemen onder win98 met het niet aanwezig zijn van de cdrom.

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt