Toon posts:

iMac hoe weten wat het is.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een tweede hands imac kopen. Nu heb ik op een advertentie gereageerd. Helaas heeft de verkoper er niet veel verstand van. Toen ik om specificaties vroeg kreeg ik de volgende reactie:
Wel weet ik dat het vermogen van de computer niet groot is. 56 MB meen ik.
Voor 1998 was dat nog heel wat.

Hij ziet er hetzelfde uit als de computer die wordt aangeboden met de tekst:
imac grooen.
Waar staan op de mac zelf codes of type nummers die kan ik aan hem vragen? Dan kan ik zelf specificaties erbij zoeken.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

http://developer.apple.com/qa/hw/hw32.html

En het partnummer staat volgensmij bij het serienummer onder het klepje bij de aansluitingen.

[ Voor 54% gewijzigd door sjuk425 op 17-07-2003 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
De lieve man heeft mij de volgende numemrs gemaild:

ZM825-4427

serial SG838E33DFN

Deze vind ik niet terug in de lijst en googlen levert ook niets op... iemand een idee?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

volgens mij is de groene iMac de tweede serie, met Lime, dat kan een rev C of rev D zijn:
rev C is G3@266MHz en rev D G3@333MHz
http://www.lowendmac.com/imacs/imac-c.shtml
http://www.lowendmac.com/imacs/imac-d.shtml
het geheugen zal redelijk krap zijn 32 of 64 MB (tenzij hij een RAM-uitbreiding heeft gehad, maar betwijfel dat), om OSX te draaien moet je absoluut veel RAM bijprikken (SO-DIMM SDRAM, tot 384MB is mogelijk, alhoewel officieel slechts 256 ondersteund is, wat voor OSX krap blijft)

dit kan ook een handige pagina zijn:
http://www.theimac.com/upgrade.shtml

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 18-07-2003 09:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 08:30

chem

Reist de wereld rond

Zie Rm-rf; ik zou eens rondkijken op http://www.tweedehandsmac.nl/

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Hij basseert de kleur op de volgende afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/hardware/apple/17576.jpg
Ik weet niet of dit nou een verstoorde bondi blue is of een lime.....

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42

qless

...vraag maar...

Die op de afbeelding is volgens mij nog de A serie....

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:54

TeeDee

CQB 241

Imho is dat een bondi blue. Verder: 56 Mb?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb het even voor je nageken bij Apple (aan de hand van het serienummer kan een Apple service provider kijken tot welke serie een product behoorde).

De iMac is een "CPU IMAC Bondi Blue 233 32/4G/CD/M", een G3 233 dus met erg weinig geheugen wat ook nog eens SO-DIMM is. Dus als je het wilt uitbreiden (als dat niet gedaan is), moet je SO-DIMM's hebben. En ik neem aan dat je wel OS X wilt draaien, want voor OS 9 alleen zou ik geen Apple kopen :).

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op 18 July 2003 @ 10:21:
Imho is dat een bondi blue. Verder: 56 Mb?
Ik zei al, de verkoper is een n00b.
Beaves schreef op 18 juli 2003 @ 10:25:
Ik heb het even voor je nageken bij Apple (aan de hand van het serienummer kan een Apple service provider kijken tot welke serie een product behoorde).

De iMac is een "CPU IMAC Bondi Blue 233 32/4G/CD/M", een G3 233 dus met erg weinig geheugen wat ook nog eens SO-DIMM is. Dus als je het wilt uitbreiden (als dat niet gedaan is), moet je SO-DIMM's hebben. En ik neem aan dat je wel OS X wilt draaien, want voor OS 9 alleen zou ik geen Apple kopen :).
Hartelijk dank! Hoeveel ram is redelijk voor OS X?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 10:32:
[...]

Ik zei al, de verkoper is een n00b.

[...]

Hetzelfde als bij Windows XP, minimaal 256, liefst meer.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Het kan ook rev B zijn. Heeft iets meer video geheugen. Maar Als je OS X wilt draaien zou ik deze computer niet kopen. Deze computer is perfect voor OS 9 dat wel.

Verwijderd

Ik zal je vertellen ;) hij komt uit 1998, en dan wel uit september of oktober :)

een iMac A of B rev dus, zoals sharky_k al zei. echt geschikt voor OS X zijn ze niet. Ok het draait, maar het beperkte geheugen zal je zeker tegenwerken. een wat meer new-age (iMac SE 400 oid) zal al een heel stuk beter gaan, en kost niet zo veel meer :)

Verwijderd

ik zou toch minimaal een G4 500 willen hebben voor OS X. Met een 32mb video kaart voor Quartz Extreme

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 17:14 . Reden: G5 is wel mooier maar toch :-D ]

Verwijderd

:) ik neem aan dat je G4 bedoelt :D

ikzelf draai het op een G4/400 met een gig geheugen en een GF 2MX ipv de standaard ATI, zodat ik wel quartz extreme heb nu, en dat is indeed wel een vereiste :) het maakt je leven een HEEL stuk makkelijker :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 14:32 . Reden: typo ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 10:32:

Voor OS X zou ik zeker 256 MB nemen, maar let op de "oude" iMacs tot de 333 MHz gebruiken geen PC100 geheugen, zoals je bij de nieuwere wel kunt gebruiken.

Dat wordt dan een hele kostbare zaak om dat uit te breiden.

Overigens zou ik voor een iMac 450 MHz en 512 MB mem gaan als je het lekker wilt laten draaien.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17
Ik zal je vertellen hij komt uit 1998, en dan wel uit september of oktober
SG838E33DFN
En om precies te zijn, gemaakt in Singapore, week 38 uit 1998. Niet zo moeilijk te achterhalen. :)

Dat moet een A serie zijn, nog met een lade ipv CD-slot. Niet kopen voor OSX, tenzij het een echt koopje is. Het draait wel, maar echt heel veel plezier heb je dan niet.

[ Voor 29% gewijzigd door paella op 18-07-2003 22:35 ]

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

ok, die Singapore was a dead givaway :) maar niet relevant voor het achterhalen van het type mac :P

de B series heeft ook gewoon een CD-lade hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op 18 July 2003 @ 22:34:
[...]

[...]

En om precies te zijn, gemaakt in Singapore, week 38 uit 1998. Niet zo moeilijk te achterhalen. :)

Dat moet een A serie zijn, nog met een lade ipv CD-slot. Niet kopen voor OSX, tenzij het een echt koopje is. Het draait wel, maar echt heel veel plezier heb je dan niet.
Hoe ben je hier achter gekomen? Google of een willekeurige andere zoekmachine leverde niets op... Ook verschillende apple-sites hielpen niet, voor mij.

• paella
A of B serie, beide eignelijk niet echt interessant voor een beetje leuk OSX. Dat van het serienummer kunnen achterhalen van de fabricage datum is een weetje. Ook HP gebruikt die methode (dat wist ik nog uit mijn helpdesk periode bij HP). De 1e 2 letters zijn altijd het land: SG (Singapore), MY (maleisie), etc.

De 1e series iMac gebuiken het het SO-DIMM (die kleine dus), en om die er bij te prikken moet je het hele ding uit elkaar halen. De latere series hebben het geheugen slot gewoon achter een deurtje zitten en ze gebruiken ook nog eens de normale (lange) reepjes geheugen.

(ps. ik ben systeembeheerder van oa. +/- 100 iMacs, vandaar ;) )

Verwijderd

Die iMac zal iets van Rev. A of B zijn, kan ook nog C of D zijn, maar dat zal niet de zaak zijn.

Ik denk dat je beter naar een IMac Slot-Loading kan kijken, waar je veel meer mee kan, en dan kan je ook Mac OS X draaien (mits min. 128mb RAM, maar type geheugen in Slot-Loading iMac's is gewoon SDRAM, dus bij de Vobis heb je al 128mb RAM voor 28 euro, dus er twee van heb je 256mb RAM, zoveel zit er ook in mijn iMac, en draait Mac OS X Jaquar en Panther BETA als een zonnetje)

Apple Mac vragen? --> damani@wanadoo.nl

• paella
Apple Mac vragen? --> hier op GoT!

Verwijderd

Ik heb een keer het geheugen van zo'n mac geupgrade. Had ik toen besteld op http://shop.tweakers.net/geheugen Zo te zien 54 euro voor 128mb. en 27 euro voor 64 mb. (die is op voorraad!)

Zo te zien kan er maar 128mb in, te weinig voor OS X dus...(Maar genoeg voor Linux)
En ik gok dat die 56 mb de vrije hdd ruimte is :? (of 64 mb ram minus 6 mb vram)

Op de website van apple is een handleiding te vinden voor het installeren van geheugen in die mac. Dat is best goed te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 23:35 ]

Verwijderd

hij heeft 4gb hd ruimte

Verwijderd

Zo iets herinner ik me ook nog. Daarom zij ik ook vrije hdd ruimte, dat is namelijk nogal variabel...

Verwijderd

paella schreef op 19 July 2003 @ 19:51:
Apple Mac vragen? --> hier op GoT!
Non-Windows Operating Systems... toch of ???

• paella
Bij gebrek aan een Mac forum, ja, hier denk ik het beste, al sneeuwt het wel een beetje onder. :'(

Verwijderd

Jullie mogen best eens op http://www.macosx.nl of op http://www.macfreak.nl kijken!

De a serie Imac is niet geweldig.
Kijk maar eens op http://www.tweedehandsmac.nl of er nog wat nieuwers is.

Verwijderd

De eerste iMac kunnen 512mb RAM max. aan, Apple zegt 128mb max, maar dat klopt niet, kijk maar op www.macstuff.nl.

56mb RAM is het geheugen, niet de HD, en het videogeheugen hoef je er niet bij te tellen of af.

Veder kunnen in de eerst iMac's die SoDimm geheugen modules gebruikt worden ook gewoon pc SoDimms gebruikt worden, geheugen die 'Speciaal voor Mac'gemaakt zijn, zijn gewoon pc geheugen modules, alleen duurder.

Ik koop mijn geheugen voor m'n Mac's altijd bij de pc boer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een andere op het oog met het volgende serienummer: SGO110VGJ77

Hiervan heb ik wel wat meer specifacties dan de kleur :) maar toch zou het fijn zijn als ik meer info kon krijgen, voordat ik tot kopen overga.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 08:30

chem

Reist de wereld rond

Hij is in Singapore gemaakt. Wat vrij vreemd is.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• paella
Waarom is dat vreemd?

Verwijderd

Off-topic: Wedgewood ("Engels" aardewerk) gaan ze ook in die hoek maken of doen ze zefs al.... (China meen ik) ;)
Pagina: 1